[AR] Bodyprotector

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

patrick76

Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 00:56

Volgens de regelement wijzigingen is het in klasse 4 dadelijk verplicht voor menners en grooms om een bodyprotector te dragen. We zitten er al een tijdje over te denken om ze voor onszelf, ookal starten we niet op dat niveau, aan te schaffen. Hebben jullie (al) ervaringen met deze dingen? Waar kun je ze kopen en zijn ze er in verschillende, leuke opvallende kleuren te verkrijgen?

JoyCiej007

Re: Bodyprotector

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 01:51

Voor wat betreft het mennen heb ik er (nog) geen ervaring mee, heb wel jarenlang ohz. gereden en ook eventing/cross, ook daar was een bodyprotector verplicht (en terecht). Zijn gewoon verkrijgbaar bij de meeste ruitersportzaken. Of ze ook in felle kleurtjes zijn weet ik niet, nog niet gezien eigenlijk. Heb ze alleen nog maar in zwart of donkerblauw gezien. Maar je zou natuurlijk altijd een felgekleurd hesje er over heen kunnen dragen, of gewoon het teamvest oid.... heb de regelementen niet gelezen maar denk dat je het ook wel 'onder' je kleding mag dragen, toch? Dan gooi je er gewoon een vest over heen....

Vind 't wel een goede zaak dat het verplicht wordt, 't beschermd toch wel je meest vitale organen en ruggewervel etc. maar heb me er wel altijd aan geirriteerd dat het je bewegingsvrijheid zo inperkt.... voor de menner dan misschien niet zo héel relevant, maar voor de grooms lijkt het me echt niet fijn, eerder een beperking in hun bewegingsvrijheid om te groomen....

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 09:09

Ik heb sindskort een bodyprotector, omdat ik vorig jaar door een val van mijn paard een rib brak. Ik heb laatst wel ergens gezien waar je ze in kleur kon bestellen, maar waar weet ik niet meer. :o Het tikte wel behoorlijk aan de prijs.
Zelf heb ik gewoon een zwarte/donkerblauwe, en ik denk wel dat ik hem ga gebruiken mocht ik zelf nog gaan groomen. Op de bok heb ik het niet om.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:22

jf91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:51

Zo als ik uit de reglementsveranderingen opmaak is de bodyprotector nog niet verplicht bij de nationale wedstrijden. Aangezien dit in de FEI reglementen staat. Internationaal zal het dus wel verplicht zijn.

Verder viel me op in het KNHS reglement dat het vanaf volgend jaar verplicht is een helm te dragen tijdens de vaardigheidsproef.
Even een quote uit het reglement.
Citaat:
Kleding en harnachement
• De veiligheidshelm (EN 1384) wordt verplicht tijdens de vaardigheidsproef.

Dat vond ik wel een opvallende verandering in het reglement.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:00

jf91 schreef:
Zo als ik uit de reglementsveranderingen opmaak is de bodyprotector nog niet verplicht bij de nationale wedstrijden. Aangezien dit in de FEI reglementen staat. Internationaal zal het dus wel verplicht zijn.

Verder viel me op in het KNHS reglement dat het vanaf volgend jaar verplicht is een helm te dragen tijdens de vaardigheidsproef.
Even een quote uit het reglement.
Citaat:
Kleding en harnachement
• De veiligheidshelm (EN 1384) wordt verplicht tijdens de vaardigheidsproef.

Dat vond ik wel een opvallende verandering in het reglement.

;( he wat jammer....
oké vanuit veiligheidsoogpunt kan ik het natuurlijk wel snappen, maar toch ben ik van mening dat dressuur en vaardigheid nu eenmaal in nette stijl gereden moeten worden, en daarbij hoort imo ook een chique hoedje...

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:09

JoyCiej007 schreef:
;( he wat jammer....
oké vanuit veiligheidsoogpunt kan ik het natuurlijk wel snappen, maar toch ben ik van mening dat dressuur en vaardigheid nu eenmaal in nette stijl gereden moeten worden, en daarbij hoort imo ook een chique hoedje...
Dan moet je ten eerste al een startkaart hebben ;) en als je in het net wilt hoort daar ook een presentatiewagen bij. Het is onduidelijk of dit ook voor D/V-wedstrijden geldt.

Dat ze nu bij de FEI een bodyprotector verplicht stellen en in de klasse 4 hoeft men nog niet eens een helm op in de marathon. Of dat moet nu in het KNHS-reglement ook gelijk getrokken gaan worden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:18

@ DB: dat snap ik ook wel, aangezien die regelementen gelden voor de officiele wedstrijden, en ik idd geen startkaart heb (en ook geen presentatiewagen).
't was meer in het algemeen bedoeld, voor 'het plaatje' zeg maar.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:23

Zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat sommige grooms graag zo'n ding aan hebben. Op dit moment zijn er ook al genoeg te vinden die ze al wel dragen. Er is een combinatie die in het paars/lichtpaars rijdt, in Wierden waren ze er ook bij.

Die van Rodney Powell zijn in vele kleuren te krijgen. Canter kan ze ook leveren:
http://www.canter-equipment.nl/bodyprotectors.html

Op Paard&Koets heb ik er 1 aangehad met van die blokjes, die vormen zich beter naar je lichaam (voor vrouwen niet geheel onbelangrijk ;) ) dan zo'n traditionele. Maar dan nog: heel comfortabel is het niet. Aan de andere kant: ik kom dan wel klemvast in mijn bokkussen te zitten _O- .

De cap tijdens de vaardigheid: ik vind het jammer voor het plaatje, nette kleding en dan zo'n helm, maar ook in de vaardigheid kun je omslaan dus dat die regel er is gekomen is niet geheel onlogisch (al had het van mij niet gehoeven). Tzt zal men ook gaan verplichten om em in de dressuur al te dragen, alles in het kader van veiligheid.....

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:31

mijn groom = mijn vader heeft sinds afgelopen zomer een bodyprotector die hij ook trouw bij elke wedstrijd aanheeft. Ikzelf heb er nog geen maar zit er wel aan te denken. en mijn vriend heeft er wel al 1.

Mijn vader groomt op de gemiddelde indoor bij 4 combinatie's is dus zeker wel de moeite. Hij heeft er ook zo een met van die blokjes.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 16:58

Het heeft niets met de knhs te maken als met de verzekeringen die steeds hogere eisen gaat stellen omdat men steeds meer bedragen moet uitkeren aan rijders die claimen..
BD in het E-traject moeten alle klasses ook internationaal wel degelijk een helm op
Wat ik dan kwalijker vind is dat een lid van een kampioensteam tijdens een demonstratie vaak met sponsors of andere mensen zonder helm door de hindernissen gaan en zo een beeld schtesen dat het niet belangrijk isf

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:53

Echwel schreef:
Wat ik dan kwalijker vind is dat een lid van een kampioensteam tijdens een demonstratie vaak met sponsors of andere mensen zonder helm door de hindernissen gaan en zo een beeld schtesen dat het niet belangrijk isf
Of in pak met pet op de prijsuitreiking... :n

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:56

Ja want de sponsor is heul belangrijk belangrijker dan de organiserende vereniging, maar wees eerlijk met schaatsen bv is het niet anders

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:59

Daar hoeven ze niet in hun nette pak op de prijsuitreiking te komen... :Y)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:47

Bodyprotectors, airbagvesten, losbreeksystemen....ben benieuwd wat het allemaal wordt straks...en wat verplicht gaat worden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:13

Ken een 2span klasse 4 rijder die er een draagt onder zijn jas, als hij gaat zitten gaat dat ding omhoog is het net alsof zijn hoofd tussen zijn schouders zit...(een tweespan pony kl3 rijder heeft dat van nature) :D :D en met bodygeval nog erger
Laatst bijgewerkt door Echwel op 01-02-10 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 22:16

Divine schreef:
Zelf (nog) geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat sommige grooms graag zo'n ding aan hebben. Op dit moment zijn er ook al genoeg te vinden die ze al wel dragen. Er is een combinatie die in het paars/lichtpaars rijdt, in Wierden waren ze er ook bij.

Die van Rodney Powell zijn in vele kleuren te krijgen. Canter kan ze ook leveren:
http://www.canter-equipment.nl/bodyprotectors.html

Op Paard&Koets heb ik er 1 aangehad met van die blokjes, die vormen zich beter naar je lichaam (voor vrouwen niet geheel onbelangrijk ;) ) dan zo'n traditionele. Maar dan nog: heel comfortabel is het niet. Aan de andere kant: ik kom dan wel klemvast in mijn bokkussen te zitten _O- .

De cap tijdens de vaardigheid: ik vind het jammer voor het plaatje, nette kleding en dan zo'n helm, maar ook in de vaardigheid kun je omslaan dus dat die regel er is gekomen is niet geheel onlogisch (al had het van mij niet gehoeven). Tzt zal men ook gaan verplichten om em in de dressuur al te dragen, alles in het kader van veiligheid.....

bedankt voor de link!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 09:16

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele off-topic berichten verwijderd. Graag ontopic blijven.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:41

jouke_h schreef:
Bodyprotectors, airbagvesten, losbreeksystemen....ben benieuwd wat het allemaal wordt straks...en wat verplicht gaat worden

Airbagvesten zijn iig niet gunstig voor de mensport, dus die zullen er nog niet aankomen :)
Want al sla je om met de wagen, blijf jij met je lichaam vlak bij je stoel, en knal je samen tegen de grond. Pas op het moment dat je weggestuiterd bent gaat het airbagvest zich opslaan. En dan zwijgen we nog maar over alle nadelen die een groom ervan ondervindt.

Voor alles is wat te zeggen, de vraag is hoever je hiermee moet gaan.
Nu is het allemaal stom en onzin, maar over een paar jaar ben je niet anders gewend en dan gaat het ook prima. Denk bijv. aan alle stijgeracties van de ruiters die ineens geen hoedjes meer opmochten < Z en de vele protesten toen ze ook de Z met helm wilde laten rijden. Maar de B-M ruiters hoor je nu niet meer, rijden met helm gaat ook prima.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:44

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:41

Je hebt echter nog meer maten (b.v. Adult medium short), deze staan niet op die site en ik kan ze goedkoper leveren ;)
Maar daarover heeft TS al een PB gehad.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:34

Nog wat extra info over de Airowear:
De Zippa en de Zippa Plus hebben een minder draagcomfort dan de Outline.
De Outline vormt zich beter naar het lichaam en daardoor dus meer comfort, zonder in te boeten t.a.v. de veiligheid.
Net als de Racesave. Ook deze vormt zich beter naar het lichaam.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:44

cdetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:13

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:03

patrick76 schreef:
Volgens de regelement wijzigingen is het in klasse 4 dadelijk verplicht voor menners en grooms om een bodyprotector te dragen. We zitten er al een tijdje over te denken om ze voor onszelf, ookal starten we niet op dat niveau, aan te schaffen. Hebben jullie (al) ervaringen met deze dingen? Waar kun je ze kopen en zijn ze er in verschillende, leuke opvallende kleuren te verkrijgen?

Ik heb geen nuttige inbreng op deze vraag ;) maar ik ben ook wel benieuwd naar verkoopadressen van BP's. Het valt me op dat de meeste en beste (en duurste) bodyprotectors alleen maar via internet te bestellen zijn. Ik wil graag een racesafe maar die moet natuurlijk wel perfect passen :-) Ik pas er toch liever 10 in een winkel met goed advies voor een hogere prijs dan dat ik een goedkope slecht passende bestel . Zijn hier meer verkoopadressen (winkels) bekend?