Tijdens het lopen paard naast/achter je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Tijdens het lopen paard naast/achter je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:15

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik mijn eerste NH les gehad met een voor mij nieuw verzorgpaard. Les ging best goed en er valt veel te leren. Ik ben er erg enthousiast over. Ik moest beginnen bij de basis en ik moest met haar lopen en dat ze dan naast me liep en dat ik dan ter hoogte van hals/schouder liep en dan ongeveer een meter afstand ertussen. Als ik stopte dan moest zij ook stoppen. Aangezien daar al heel erg veel werk in zit hebben we het daar bij gelaten vandaag en ga ik dat uitwerken de aanstaande week.

Toen kwam er later een stalgenoot (1) en een andere stalgenoot (2) was met haar paard (waar ik volgende week ook les mee heb) een beetje hetzelfde aan het proberen en kijken hoe hij reageerde. Stalgenoot (1) vond dat wij totaal verkeerd bezig waren en dat je nooit een leider kan zijn als je naast je paard loopt. Paard moet namelijk altijd achter je aan lopen en dan nooit naast je. Je neemt dan een positie in van een eventueel veulen gaf stalgenoot (1) aan, als je je paard naast je laat lopen. We kwamen dus in een discussie waar we niet uit kwamen. Zij heeft geleerd dat als een paard moet stoppen je voor het paard moet lopen en je dan moet omdraaien en een soort halt beweging moet maken. Zij had haar kennis uit een boek en ook een ander soort van NH trainingsdagen die ze had gehad..

Het heeft me wel aan het denken gezet en ik vraag me af hoe dat nu precies zit. Ik hoop op veel reacties.

siskeh

Re: Tijdens het lopen paard naast/achter je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:19

Als je in het zadel zit ben je dus ook niet de leider :+
(volgens hun dan hé)
IMO kan en moet je in elke positie de leider zijn, dus of ik er voor, achter of naast mn paard loop(of erop zit) ik wil de leider zijn.
Meestal is de positie voor het makkelijkste om mee te beginnen, maar naast kan in principe ook.

Van wie heb je les?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:20

Van Kim uit Amsterdam. Orisini hier op bokt. Ze heeft Parelli les gehad in Frankrijk en heeft zich er veel in verdiept.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:21

Ahh oke! ik ken haar verder niet, maar parelli is over het algemeen wel vrij duidelijk :P

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:21

Vanuit een heel ander persperctief mag mijn paard niet achter me lopen maar altijd naast me (en het gebeurt heus wel dat-ie toch achter me loopt hoor ;)): ik wil geen paard in mijn nek krijgen als-ie ergens van schrikt en een sprong naar voren neemt...als een paard naast je loopt kan je net iets sneller reageren.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:23

persoonlijk wil ik ook niet dat mijn paard met haar hoofd voorbij mijn schouder komt als we wandelen, doet ze dit wel en stop je dan staat ze dus half naast/voor je stil en dat is imo geen goede verhouding.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:25

@dorothea: daar heb je helemaal gelijk in :j
als ik voor bedoel is het bij mij schuinvoor :+

@Wildgirl: maar zoals je het daar stelt is het dat je paard zelf zijn positie kiest, dan lijkt het me "logisch" dat je dit niet goedkeurt.
Maar als jij nou bepaald dat je paard daar moet lopen zal je juist "ingrijpen" als je paard naar achteren gaat toch?

ing0204

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:25

Mijn paarden mogenmet hun hoofd tot mijn schouder komen, dus hun lichaam is altijd achter me. Ik heb dit al vanaf heel jong me paarden geleerd en mijn 2 jarige komt nu dus ook niet voor me uit. Als ik ho zeg en ze zet 1 stap teveel naar voor is het uhuh en ze zet een stap naar achter. Zo weet ze dat ik gewoon haar leider ben. Naast of achter je maakt denk niet zo heel veel uit, als je het maar altijd hetzelfde doet, zodat ze weten waar ze aantoe zijn. Een haltbeweging vind ik niet echt nodig ze weten snel genoeg wat je bedoelt. Elke dag 10 min wandelen met om de zoveel passen halthouden en binnen een week kunnen ze het.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:28

siskeh schreef:
@dorothea: daar heb je helemaal gelijk in :j
als ik voor bedoel is het bij mij schuinvoor :+

@Wildgirl: maar zoals je het daar stelt is het dat je paard zelf zijn positie kiest, dan lijkt het me "logisch" dat je dit niet goedkeurt.
Maar als jij nou bepaald dat je paard daar moet lopen zal je juist "ingrijpen" als je paard naar achteren gaat toch?

nee, als ze meer af wil zakken naar achteren heb ik daar geen problemen mee; wel als ze meer naar voren wil

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:29

Ik het echie, (lees het wild) is het ook echt niet zo dat de "leider" altijd voor loopt, het kan zelfs zo zijn dat het leiderschap tijdelijk even naar een ander paard gaat als die meer ervaring heeft met de situatie. Waarom denken mensen toch steeds zo zwart wit. Paarden zijn pragmatisch. Wat werkt is goed genoeg.
Dus als het goed gaat als jij naast je paard loopt, lekker doen, is nog eens gezellig ook. Is het even een onrustige, onzeker situatie dan zul je zien dat jij vanzelf de leiding neemt en voor gaat lopen en dat je paard dat nog fijn vind ook.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:31

@Wildgirl: totdat je haar mee zou moeten sleuren, dus je wil toch ook wel het tempo bepalen neem ik aan.

Ik loop als het even kan op het zadelplek, vooral omdat ik met het zadelmakmaken bezig ben, zo went hij aan de andere positie.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:35

ik loop altijd aan zn schouder, stel hij springt weg of trapt op je hak..
aan als je aan zn schouder loopt, dan kun je hem ook wel eens omduwe
als hij loopt te etteren... :+

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:38

stel je loopt voor je paard en hij is nog jong enzo. en hij schrikt van iets achter hem. en hij zet het op het rennen...
dan kan je toch maar beter naast je paard lopen ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:38

dorothea schreef:
Vanuit een heel ander persperctief mag mijn paard niet achter me lopen maar altijd naast me (en het gebeurt heus wel dat-ie toch achter me loopt hoor ;)): ik wil geen paard in mijn nek krijgen als-ie ergens van schrikt en een sprong naar voren neemt...als een paard naast je loopt kan je net iets sneller reageren.

Nou inderdaad, je hebt daarnaast geen flauw idee van wat er achter je gebeurd en waar het paard zijn aandacht op vestigt.
Bij mij is het altijd naast lopen. :j

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:45

Het hangt bij mij van het paard af waar ik mee loop. Laatst moest ik met een kreupel paardje lopen, wat echt superbraaf mee wandelt. Doet geen rare dingen, springt niet weg of opzij. Zij loopt naast mij met haar schouder naast mijn schouder. Heb ik een paardje mee wat nog wel eens vooruit springt of enthousiast kan reageren, dan moeten ze met hun hoofd ter hoogte van mijn schouder lopen. Ik liep laatst in de binnenbak met een paard en die liep echt achter mij, met zijn hoofd in mijn nek. Hij was een beetje aan het spelen, blazen in mijn nek, blazen in mijn oor. zo heerlijk maf en speels. dat was gewoon erg grappig.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:46

@obelix, mijn ervaring ligt is toch anders, als je schuinvoor staat springt je paard langs je springt even door, en dan is je paard meestal al weer bij je.
(moet je wel een lange lijn hebben trouwens)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 19:51

En hoe zit het dan met hoe je paard je ziet? Ziet je paard je echt als een soort veulen als je naast haar loopt, of is dit helemaal niet aan de orde.

Ik ben er allemaal net mee begonnen en wil heel graag leren. Ik heb er altijd al wel voor open gestaan en deed altijd al anders met paarden dan de meeste, alleen ben ik nu echt begonnen met lessen aangezien ik twee nieuwe verzorgpaarden heb en ik de verhoudingen direct goed wil leggen...

Iedereen alvast heel erg bedankt voor de reactie. Je kan toch goed zien dat de meningen verschillen. Maar ik zou graag willen weten waarom je in de vorm van leiderschap op een bepaalde plaats loopt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:53

Als jij je gedraagt als een veulen zal jou paard je waarschijnlijk ook eerder als een veulen zien :=

Zou je, je laatste stukje nog even toe kunnen lichten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:54

Ik hoop dat mijn paard me als leider ziet, en niet als veulen... :+ Ik leid het paard ergens naar toe....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:58

@janine1990: klopt :j
Maar veel mensen denken dat ze hun paard leiden, totdat het zelf wegloopt :P

Maar ook op je paard ben je toch de leider?(naja, dat is dus de bedoeling := )

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:01

siskeh schreef:
@janine1990: klopt :j
Maar veel mensen denken dat ze hun paard leiden, totdat het zelf wegloopt :P

Maar ook op je paard ben je toch de leider?(naja, dat is dus de bedoeling := )

:')

Ja ik ben meestal wel van plan om de leider te zijn wanneer ik op m'n paard zit.
Maar met een beetje samenwerking is dat leiderschap wel te verkrijgen. :) Er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 20:05

Ja he :P ik ook :+

En er zijn idd genoeg wegen die naar Rome leiden, en NH is echt niet de enige.
Leiderschap is iets wat er gewoon bij hoort IMO welke methode je ook volgt.
Helaas kom je in het NH-wereldtje de meeste mensen tegen die dit nog niet hebben(wil niet zeggen dat TS dat niet heeft ;) ) en het op deze manier willen leren.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 20:37

Hey

Nou ik heb het bewust inderdaad nog nooit geleerd. Heb veel oude paarden als verzorgpaard gehad die al wel gewoon goed respect hadden en waarbij het vaak allemaal vanzelf ging. Nu heb ik jongere paarden onder mijn hoede en wil het daarom nu gelijk oppakken en het gelijk goed aanleren. In mijn hart ben ik best een goede NH, maar qua uitvoering moet ik het nog leren en ben ik dus druk mee bezig en vind het ook erg leuk.

Ik ben inderdaad wel van mening dat als je een goede leider bent over je paard het niet uit maakt waar je staat of zit. Ik rijd er overigens nog niet op hoor, wil ze eerst op de grond en met longeren/loswerken wat meer leren kennen.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:26

Tamadine schreef:
als je een goede leider bent over je paard het niet uit maakt waar je staat of zit.

KIJK daar heb je m te pakken! ;)

Bakkebaaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:34

Een paard moet jou respecteren, ongeacht waar je zit of staat. Ik laat mijn paarden altijd naast mij lopen maar als ik stop dan weten zij dat ze ook moeten stoppen en niet voor me uit mogen lopen. Ik loop altijd naast de schouder, fiets ook met paard aan de hand op dezelfde manier en heb daar hele goede ervaringen mee. Ik heb er wel beelden bij om een paard achter je te laten lopen als deze van nature erg dominant is, dan loop je ook geen risico dat ze voor je uit gaan lopen
Succes ermee in elk geval !!