join up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_haf

join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 23:32

ik weet nie of het hier goed staat

hallo allemaal ik las dus in een boek over deze methode. ik zocht op internet en het lijkt mij wel gaaf.
heeft iemand hier ervaring mee, of doet iemand dit met de paarden?
ik denk dat ik het zelf eens ga uitproberen!:D
maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:35

Gebruik eerst maar eens de zoekmachine hier...

"Gaaf" is namelijk een nogal vreemde benaming voor de mentale opdonder die je je paard geeft. En het zelf doen bij je nietsvermoedende paardje die niks verkeerd heeft gedaan, zou voor mij gelijk staan aan dierenmishandeling.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:35

gebruik de zoekfunctie op bokt eens :)*

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:38

Join-ups zijn inderdaad alleen bedoeld voor paarden die ontzettend dominant zijn, paarden die op een normale manier totaal niet naar je luisteren. Dan kan een join-up (uitgevoerd door iemand die er echt verstand van heeft), een oplossing zijn.
Als je dat 'zomaar voor de leuk' doet dan maak je je paard bang en in de war..

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 23:42

owkeej maar zij is echt kopschuw. doe het niet zomaar voor een lolletje. ook loopt ze in de wei altijd voor mij weg inplaats dat ze naar mij toekomt. in de stal wil ze wel eens de kont toedraaien. (niet trappen hoor maar gwoon wel dat ze me het gevoel geeft dat ik dr nie bij kan

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:44

En daarvoor wil je een join up doen.......
Ik kan maar 1 ding zeggen...niet doen!! Je doet je paardje er geen plezier mee en als je het wilt doen omdat het gaaf is, zal het ook zeker niet helpen. Met een beetje pech alleen maar verergeren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:45

joyce_haf schreef:
owkeej maar zij is echt kopschuw. doe het niet zomaar voor een lolletje. ook loopt ze in de wei altijd voor mij weg inplaats dat ze naar mij toekomt. in de stal wil ze wel eens de kont toedraaien. (niet trappen hoor maar gwoon wel dat ze me het gevoel geeft dat ik dr nie bij kan

Nou sorry maar dat noem ik nog niet dominant.
Ik heb 1 keer een join up gedaan, omdat ik de wei uitgejaagd werd, en er gewoon op me ingetrapt werd.

Zover is het bij jou (nog lang) niet.
Als je er wat aan wil doen, verdiep je dan eens in grondwerk. Dat is een veel betere en vriendelijkere manier om een band met je paard te krijgen. Bovendien ligt de fout altijd bij de mens. Het paard kent de regels prima, en spreekt de taal. Nu jij nog!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:46

Dat vind ik nu niet echt een beschrijving van een zeer dominant paardje. De probleempjes die je hebt zijn volgens mij gewoon vrij simpel op te lossen..

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 23:47

Monica_1987 schreef:
Dat vind ik nu niet echt een beschrijving van een zeer dominant paardje. De probleempjes die je hebt zijn volgens mij gewoon vrij simpel op te lossen..

nou tips zijn welkom!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:50

Laat ik het trouwens nog eens duidelijk samenvatten, mocht je het centrale topic nog niet gevonden hebben.
Met een join up leg je je paard de doodstraf op.
Je verbant hem uit de kudde, in jou geval niet eens met een rede, en stuurt hem "de wildernis" in. Hij loopt helemaal alleen rond, ieder roofdier kan hem zo doden. Pas wanneer hij zich voledig overgeeft aan jou mag hij weer terugkomen.
Het is dus hetzelfde als je paard murw slaan met een zweep, maar in dit geval psycholgisch. Heel verwarrend voor een paard als er geen aanleiding is, als het niks misdaan heeft. Kun je je nu voorstellen hoe bang een paard er van word?

TS, lees mijn tip over grondwerk. Ga je verdiepen in paardentaal, leer echt met je paard communiceren!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:52

Dominant zijn wil zeggen dat een paard de baas over je wil spelen. Dat het paard je dus wil wegjagen, je probeert te bijten en/of trappen om je weg te jagen uit zijn/haar territorium, en een paard dat gewoon totaal geen respect voor je heeft en je omver loopt en niet opzij stapt als je dan vraagt.
Jouw paard is compleet het tegenovergestelde daarvan.. hoofd wegdraaien, weglopen.. zo'n paard maak je alleen angstiger door een join-up te doen.
Grondwerk, parelli bijvoorbeeld, dat is veel beter.

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:53

je hebt heartland zeker gelezen? :+

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:54

joyce_haf schreef:
Monica_1987 schreef:

nou tips zijn welkom!

[OPG] Tips tegen kopschuwheid?
dat topic kun je bekijken ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:54

elias schreef:

Als ze ja zegt ga ik die uitgeverij echt es mailen over het dierenleed waar ze verantwoordelijk voor zijn....

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 23:59

Miss_Malfoy schreef:
elias schreef:

Als ze ja zegt ga ik die uitgeverij echt es mailen over het dierenleed waar ze verantwoordelijk voor zijn....

haha ja, daar gebruiken ze het echt altijd als oplossing! :)*

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 00:05

Okey hier komen ze kopschuw is een kwestie van geduld. De ene zal er overheen komen en de ander misschien wel niet. Belangrijk is dat je geen onverwachte bewegingen maakt en probeer altijd eerst de hals aan te raken en ga dan pas langzaam naar het hoofd zodat hij het rustig aanvoelt komen.

Als ze voor je wegloopt. Waneer haal je ze allemaal uit de wei. Probeer zoveel mogelijk afwisseling te hebben. Als ze weten dat ze aan het werk gezet worden dan heb je de kans dat ze weg gaan lopen. Voor de rest heb je verschillende manieren. Of je loopt heel zelfverzekerd er op af en no nonsens. Of je gaat de wei in en loopt niet direct op je paard af maar loop rustig net of je een rondje er om heen wilt gaan lopen. Als ze echt van je wegloopt dus in een drafje of iets dergelijks zou je kunnen proberen om er op af te gaan als je ziet dat ze het op een draven wil zetten. Stoppen en omdraaien en de andere kant op lopen. Dan stilgaan staan dan kan het zijn dat ze vanzelf komen. Belangrijkste is echt geef nooit op. Ookal sta je daar al 2 uur. Als je toegeeft geef je aan haar toe. Nooit doen blijven volhouden en als ze door heeft dat het toch geen zin heeft om 2 uur als een gek van je weg te lopen dan geeft ze wel eerder op aangezien ze haar zin toch niet krijgt.

Der kont omdraaien op wat voor manier doet ze dat? Op een dreigende manier? Zoniet zou ik het negeren. Zowel zou die van mij een klap op der kont krijgen. Maar goed daarin heb ik geen ervaring dus weinig tips.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:58

Een bang paard moet je niet banger maken dan het al is, dat moet je geruststellen en leiden, jij bent de veilige basis waar het paard naar op zou moeten kijken, maar dan moet jij wel degelijk die leidersrol willen opnemen en dus rust en consequentie bieden.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 01:59

Tuurlijk,voor elke scheet die een paard maakt...doe je toch een join up?? :+
Dat is de perfecte oplossing voor elk probleem!!!
Gewoon niet kijken naar je paard en het gedrag....maar gewoon door een bak jagen is de grote oplossing!
Daarmee komt alles goed :+
Nu even serieus.... een join up zou ik alleen doen in bijzijn van iemand met terdege verstand van zaken!
Iemand die de paardentaal machtig is,en kan letten op subtiele signalen die het paard geeft.
Een join up is niet een paard door een bak jagen,waarna hij als een mak lam achter je aanloopt.(hoewel het wel zo simpel kan lijken!).
Maar je kan er meer kwaad als goed mee doen in veel gevallen.
Het lijkt mij soms,alsof een join up tegenwoordig de remedie is tegen alle opvoedingsproblemen en allerhande kwalen.
Een heel slechte ontwikkeling mijns inziens,want er word niet gekeken naar de impact die het op het desbetreffende paard heeft.
Het is meer een mode verschijnsel,en in sommige opvattingen een snelle oplossing.....
En och,valt een paard terug,dan doe je toch doodleuk nog een join up sessie.....(weet je wat,we doen het elke week!).
Zo worden wekelijks en dagelijks paarden met de grond gelijk gemaakt en voor hun gevoel blootgesteld aan gevaar!
Eigenlijk net zoals slechte verzorging,vind ik het te makkelijk en te vaak een join up uitvoeren,gelijk staan aan dierenmishandeling.

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:54

goede sessie ala emiel voest is een goede optie, wel onder begeleiding. Iemand die er verstand van heeft en dit vaker heeft gedaan. Of een clinic volgen in natural horsemanship/emiel voest.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:33

Jeetje wat reageren sommige mensen hier heftig! Dit meisje heeft een boek gelezen en het leek haar een leuk idee. Als ik er niks vanaf wist zou ik het misschien ook gaaf vinden. Ik denk dat ze het ook wel snapt als iedereen gewoon vriendelijk blijft..

TS: laat je niet afschrikken door sommigen in dit topic, verdiep je er goed in, dit is typisch een manier van omgaan met paarden die zwaar onderschat wordt dus ook ik raad je ernstig af om het te doen. Ga eerst eens kijken bij grondwerk of volg een cursus, leer je heel veel van zonder dat je direct risico loopt dat je je paard geestelijk beschadigd (dat wil toch niemand?).

Succes!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:34

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:26

Ha TS,

In een ander topic over kopschuwheid heb je dit ook aangegeven.
Daar heb ik een reactie op gegeven met een link naar het topic over Join Up. Als je die leest, kun je je een beter beeld vormen van wat het nou eigenlijk inhoudt. Probeer eerst eens wat grondwerk, bijvoorbeeld Parelli en begin niet aan een Join Up.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:30

Mag ik je adviseren om dit topic even door te lezen?

[NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

En ik ga met iedereen mee die zegt dat je de Join Up niet lukraak toe moet passen, dat je eerst andere methodes moet uitproberen.

Op het merendeel van de paarden die wij in handen krijgen is de Join Up toepassen helemaal niet nodig. En bij degenen waar je hem wel op zou willen toepassen, daar hoop ik dat je die niet zelf in handen krijgt.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:45

Hoi Joyce,
In de antwoorden op jouw vraag staat een hoop 'informatie' :x van mensen die duidelijk geen kaas hebben gegeten van join up. _-:( Het valt me trouwens zowiezo op dat heel veel mensen op Bokt sterke vooroordelen hebben tegen deze methode, zonder dat ze weten waar ze precies over praten... ;( Maar dit terzijde. ;) Join up is niet iets dat je zo maar, zonder de nodige kennis en ervaring, met je paard moet doen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat een goed-uitgevoerde join up kwaad kan voor een paard, want dat is niet zo. Als je er meer over wilt weten kun je het beste even kijken op de site van Annemarie van der Toorn, de Nederlandse Monty Roberts-instructeur: http://www.montyroberts.nl.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:31

Ik heb niet zo heel veel tegen de methode "an sich", omdat het zeer zeker waarde heeft, en in geval van extreem dominante paarden gerust zijn uitwerkingen heeft, zonder dat je voor het oog van een buitenstaande ontzettend hard en fysiek in moet grijpen. Het probleem is eerder het moment waarop en de manier waarop het toegepast wordt. Op het moment dat hij toegepast wordt door een persoon die weet waar hij mee bezig is en in de context en bij een paard die hier tegen kan: niks mis mee. Als je in een keer de verhoudingen recht kunt zetten en vervolgens niet weer in dezelfde fouten vervalt waardoor een bepaalde situatie is ontstaan, more power to you.

Maar als echter 13 jarigen informatie opdoen uit een Heartland boekje, demonstraties zien van Monty Roberts of volgelingen bekijken, aansluitend gaan Googlen, en op on grond van de Informatie op het internet deze methode "gaaf" vinden, hem willen "proberen" zonder ook maar voorbelast te zijn met enige kennis of informatie, en het aansluitend drie keer in de week op een paard los laten omdat het zo schattig is dat ze vervolgens achter je aanlopen, sla je de plank met deze methode compleet mis. En dat is het niveau van het gemiddelde Join Up topic, en dat is ook het niveau dat ik bespeur bij deze TS.

Ook Annemarie past deze methode niet op ieder paard toe. Annemarie kijkt ook naar het paard en kiest een pijl uit haar koker van de kennis die ze in al de jaren heeft opgedaan. Maar die kennis heeft niet iedereen. En wat hier op bokt leeft, en wat via de demonstraties gesuggereerd wordt, is dat je in één keer de verhoudingen recht kunt zetten, en vervolgens weer in je eigen fouten kunt vervallen zonder dat je ook maar enigszins aan jezelf moet werken. En gaat het vervolgens weer mis? Dan trekken we toch gewoon de JU weer uit de kast en zetten de verhoudingen weer even recht? Als het moet idd drie keer in de week. Het is zo makkelijk, en we hoeven vervolgens ook niet aan onzelf te werken om de machtsverhoudingen die we via de JU hebben verkregen vast te houden.

Monty Roberts zegt zelf dat de JU in het leven van een paard (let wel, een compleet paardenleven! ) missschien drie of vier keer toegepast hoeft te worden.
Reken zelf maar na hoe vaak een shet of een pony in een paardenleven van 20 jaar die JU voor zijn kiezen krijgt als hij drie keer in de week meegenomen wordt....