Welke bestrating voor blootvoetse paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Welke bestrating voor blootvoetse paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 16:52

Ik ben bezig met de laatste stap op weg naar het hele jaar 24/7 buiten en ga van twee van mijn stallen een inloop-/doorloopstal maken. Het stuk daarvoor (zo'n 10 x 6 meter met een boom in het midden :D ) dat de inloop verbindt met de paddock wil ik aanstraten, zodat ik daarop kan voeren. Dat is makkelijk schoon te houden, maar ik wil er ook een dermate oppervlak van maken dat het iets bijdraagt tot het welzijn van hun voeten. Een glad oppervlak is natuurlijk zo gemaakt met plavuizen oid, maar ik zou wel iets willen met een beetje reliëf, zodat hun voeten gestimuleerd worden. Ik weet dat kleine niet-scherpe steentjes (Pete Ramey's "pea gravel") eigenlijk het beste is, maar dat gaat niet werken omdat ik er hooi op wil voeren. Ik zat dus te denken aan grindtegels oid maar nou twijfel ik of dat niet voor hoefkneuzingen of zo gaat zorgen.

Wie heeft er tips/ervaringen?

grrr

Re: Welke bestrating voor blootvoetse paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 16:55

Hier is de ervaring dat dat in ieder geval in de winter (als de hoeven zachter zijn door het vocht) voor snelle slijtage zorgt, zeker als je daarnaast nog blootsvoets vrij veel buiten rijdt. Wij hebben gewoon beton gestort om die reden, en er wel ietsie relief in gehouden...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:15

grindtegels vind ik erg glad als het vriest. Wij hebben gewoon stoeptegels liggen, daar loopt het water makkelijk doorheen, blijft du droger dan beton, het is makkelijk schoon te houden, en ook prima voor de hoeven. Maar niet te glad. Ik vind het ideaal.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:36

Tegels gaan vaak 'wippen' als de boel eronder nat wordt.

Wat betreft hooi los voeren; zou een hooidispenser niet gemakkelijker zijn?

Je kunt er ook nog over denken om puin/dakpannen te storten.

Kijk eens hier: http://spirithorses.be/dagelijksedingen.html en dan bijna onderaan, bij 'dravergroep' en een pagina terug (onderaan terugklikken) bijna bovenaan bij 'verharden'.

Nu denk ik dat een bedrijf met meerdere paarden het wellicht anders aanpakt dan een particulier, dus ik weet niet of dit de béste optie is. Een prettige is het in elk geval wel, het werkt prima. :)

Mijn pony staat 's nachts op deels betonplaten, deels klinkers en stoeptegels, en dat gaat ook prima.

Edit: en natuurlijk super dat je daar mee bezig bent! +:)+
Vergeet ik helemaal te zeggen, maar dat mag best genoemd!

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:38

Bij ons verzakten gewone stoeptegels, maar we hadden in die tijd dan ook erg zware paarden lopen! Bij beton blijft water idd staan, behalve als je het iets af laat lopen. Hooi voeren wij in een zelf gemaakte ruif op het beton, anders wordt het zo'n zooi! Succes hoor!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:43

Hier liggen de stoeptegels al zeker 4 jaar, en mijn zware tinker heeft nog nooit iets scheef geduwd :) Maar ze lopen wel een beetje af, misschien scheelt dat ook nog.

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:52

[q .
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 24-06-22 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:53

Volgens mij heeft het niet met zware paarden te maken, maar met de ondergrond/weglopen van het water.
Als ik er zelf op ga staan zakken ze ook scheef, en met de IJslanders ook...

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:56

Wij hebben aflopende beton-plaaten, ideaal ! Ze lopen inderdaad af, voor de regen, aan de hogere kan ligt hoor, beneden poepen ze... Dat schuif je zo de kruiwagen in..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 17:58

TurdusMerula: de dravers heb ik gevonden maar de terugpagina met "verharding" kan ik niet vinden :o?

Stenen vermengd met zand zal hetzelfde probleem opleveren als gewoon zand, denk ik: dat het hooi daar in gaat zitten en dat op den duur gaat rotten en stinken ... Ik voer overigens uit hooinetten (met kleine maas). De hooinetten komen (is het plan :D ) aan een hekwerk te hangen dat sowieso om de boom zal moeten omdat de paarden hem anders aanvreten :)) .

Klinkers zijn ook een goeie :)* ; die hebben ook enigszins reliëf .

Hm, grindtegels hebben idd wel de neiging om glad te worden ja, ook met mossen en zo ...

Betonplaten gaat hem niet worden omdat ik met die boom zit waar ik omheen moet werken.
Laatst bijgewerkt door Mac op 19-01-10 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:03

s
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:05

Wij hebben dus zelf pas een hele partij grindtegels via Marktplaats weggedaan := maar ja, dat was voordat ik had bedacht dat ik het zo wilde gaan doen met de paddock :)) . Hubbie zal weer blij zijn met me :D .

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:07

D
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:15

Mac schreef:
TurdusMerula: de dravers heb ik gevonden maar de terugpagina met "verharding" kan ik niet vinden :o?.

Als je bij het stukje van de dravers nog naar beneden scrollt, dan kun je daar een link aanklikken, om verder terug te bladeren.
Als je daarop klikt kom je op een soortgelijke pagina uit, en daar staat dat stukje op.

Ik heb dit irl gezien (sterker, dakpannen gezeuld :Y) ) en dat ging eigenlijk best. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:10

ik ben erg tevreden over grindtegels

1. lage prijs (gratis via MP)
2. makkelijk schoon te houden
3. toch beter voor de hoef dan 'gladde' tegels

:-)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 21:11

En jullie hebben ze met de grindkant naar boven liggen Arabesk? Hoe lang liggen die er al?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:59

bij onze halfoverdekte paddocks liggen normale stoeptegels en grindtegels (met grindkant naar boven), met op het einde van de overdekking een goot van ca. 20CM, dan een stuk betonplaat met kleine openingen (zodat het wat weg kan lopen) en dan de overgang naar zand.
Doordat de tegels alleen onder de overkapping liggen worden ze ook niet glad.

En een grote rubber tegels met gaaten er in zou dat geen oplossing zijn?

Misschien een idee: Bij ons krijgen alle paarden hooi uit een hooi net, en in de paddock paradises zijn op meerdere plaatsen een PVC buis van ca. 1.60mtr hoog in de grond geslagen, gaatjes erdoor heen geboord en daaraan worden de hooinetten aan opgehangen. Misschien dat dit iets is voor in jou paddock?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 11:43

Oh, jullie hebben dus allerlei soorten door elkaar 4leafclover ... zie je verschil in hoe ze er op lopen?

Heb je misschien een foto van je hooinetophangsysteem?

Arabesk en 4leafclover: hebben jullie grindtegels waar ze staan of alleen waar ze lopen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:52

Je zou ook alles stoeptegels kunnen doen en dan een paar rijen grindtegels.
Het nadeel van grind tegels lijkt mij dat ze ook lastiger schoon te houden zijn maar dat liht misschien aan mij.

Gister kreeg ik ineens het idee dat als ik het allemaal voor me zelf had om de boel te asfalteren :P

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:09

Haha, KLAAR MEE: asfalt erin :))
ZOAB wordt ook erg glad hoor als het vriest :P

Soorten bestrating mixen is idd ook een goed idee.

Grindtegels zijn wel aardig te vegen en anders misschien van tijd tot tijd met de spuit er overheen? Wat is jullie ervaring daarmee Arabesk en 4leafclover?

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:57

Mac schreef:
Oh, jullie hebben dus allerlei soorten door elkaar 4leafclover ... zie je verschil in hoe ze er op lopen?

Heb je misschien een foto van je hooinetophangsysteem?

Arabesk en 4leafclover: hebben jullie grindtegels waar ze staan of alleen waar ze lopen?

Er zit eigenlijk niet echt een systeem of patroon in. Zijn eigenlijk gewoon stoeptegels, hier en daar grindtegels enzo. Allen het gedeelte onder de overkapping is betegeld. Dit betreft dan de paddock (de stal zeg maar) Hier krijgen ze ook hun eten en drinken etc. De hooi ophangsystemen hangen in het paddock paradise.
Ze lopen er overal even goed op, zie eigenlijk geen verschil. En ach... ze hoeven toch niet mooi wit te blijven ;)

Even met de bezem erover terwijl je de mest opruimd en hoppa 'schoon' zijn ze weer. En inderdaad eens in de zoveel tijd een keer met de hoogedrukspuit erover en ze zijn weer net als nieuw.

Ik zal eens kijken of ik een foto van het ophangsysteem kan maken. Het is een holle PVC pijp, dan de grond in slaan, ca. 10CM van boven en 2 kanten een gat boren waardoor je een touw o.i.d. doorheen kunt doen (zodat je een soort lus krijgt) hieraan kun je dan het hooinet bevestigen. Wat ook handig is om een soort musketon achtig iets (kom effe niet op de naam) aan die lus vast te maken zodat je hiermee heel gemakkelijk het hooi net kunt bevestigen.

En extra fijn mazig hooinet werkt ook super! Zijn ze extra lang er mee bezig :+

Ik zal eens kijken of ik van het weekend een foto er van kan maken

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:09

Bij mijn paard voor de stal liggen klinkers.
Ik denk zoiets: http://images.vpro.nl/img.db?29949929++s(200)

Maar iig, mijn vader heeft ze zelf gelegt (is ook stratenmaker, haha). En zelfs de tractor rijd er wel is overheen en er staat nu ook op een gedeelte (buiten bereik van de paarden dan) een grote kar met allemaal hekwerk erop, en het is nog steeds niet verzakt hoor!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 11:21

He jammer Chantal, je foto doet het niet :\

Fijn als je een foto zou kunnen maken 4leafclover :j .

Ik voer ze nu ook al uit netten met maasjes van 3 cm en dat bevalt uitstekend :j ! Ze moeten er echt uit "grazen" dus ze kunnen het hooi niet zomaar naar binnen stouwen :D .

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 11:33

chantal, je foto doet t niet bij mij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:35

Als je deels betontegels (40/60 of 50/50) kombineert met randjes van beton/straatklinkers krijg je een gevarieerd loopidee én het water kan er toch goed daar weg.

Afbeelding

Dus hiertussen of betonklinkers of gewoon straatstenen en afsluiten met betonbandjes tegen het 'weglopen.
Desnoods kun je onder de netten nog een rubbermat leggen als je de prut echt goed op wilt kunnen vegen.