Rechtrichten en kou

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pieder

Rechtrichten en kou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 11:00

Ik zit met een dilemma.
Ben sinds een tijdje begonnen met rechtrichten (onder begeleiding uiteraard). Nu is het de laatste tijd vrij lastig geweest om wat te doen gezien het weer (buitenbak bevroren, weggetjes hier vaak onbegaanbaar per trailer). Dus de regelmaat is er een beetje uit. Ik wil vandaag weer eens proberen om het op te pakken in de binnenbak. Nu zijn wij alleen nog aan het stappen (mag de oefeningen pas uitvoeren in draf als het in stap pefect gaat). Ik vraag me af of het niet lekkerder is voor mijn paard om na de warming up even flink te draven om het lijf wat warmer te krijgen en de spieren even los te gooien. Wat zouden jullie doen in dit geval? Ik dacht zelf aan warming up aan de hand en dan even erop en (met los teugeltje) een paar rondes te draven alvorens aan het s.b. en travers te beginnen (ook aan de hand). Hoe gaan jullie hier momenteel mee om?
Ben benieuwd naar jullie reacties!

Anoniem

Re: Rechtrichten en kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:41

ik doe het gewoon in stap. Ik begin met stilstaant vw/nw strekken. dan op bij de kanten 2 x in buigen. Daarna begin ik aan de SV en vervolgens SB. Traver ben ik nog niet mee bezig. maar die zou ik daarna gewoon dr bij pakken. na dit aan de hand gedaan te hebben stap ik op en doe deze oefeningen in stap. en daarna nog in draf. Gallop doe ik niet. altans niet tijdens het dressuuren buiten en met springles wel enzo

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 18:56

Ik ben richting manege getogen (bah, het was erg druk, maar ja, wel logisch met dit weer) en heb ingebogen op de volte in stap, daarna opgestapt (had geen ruimte genoeg voor sv en sb aan de hand vanwege het grote aantal paarden. Paar rondjes gedraaft aan lange teugel, begon wat stijfjes maar werd gaanderweg beter. Daarna inbuigen gedaan onder het zadel, mevrouw was erg afgeleid door alle paarden om haar heen (jonge "gillende" hengst die de halve bak nodig had) maar uiteindelijk heb ik haar er toch even goed bijgehad en goed kunnen afsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 22:38

ik ga nu ook vaak richting manege's hoor.. meestal kijken ze me raar aan.. maarja.. meestal ga ik wel rond de rustige tijden dus sochtends of savonds laat..

Werk jij met een kaptoom? of gewoon met bit?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 09:46

Ik werk met een kaptoom. Alleen met springen of buitenritjes rijd ik wel gewoon met een bit. Ik heb nog niet gemerkt dat dit conflicten oplevert. Hoe is jouw ervaring? Gebruik je ook een kaptoom ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:48

ik gebruik idd ook een kaptoom. Voor het werken aan de hand. En met dressuuren rijd ik voornamelijk op kaptoom. Maar ik heb wel nog een bitje in (maar daar heb ik weinig tot geen contact mee) springen en buitenritten rijd ik alleen op bit.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:33

Ik heb het bit er een tijdje bij in gehad maar deed er nooit iets mee (tijdens dressuren) dus laat het nu maar weg (hoef ik ook niet steeds het hoofdstel te "demonteren" :D )
Ik merk wel dat ik als ik het bit wel in heb (dus zonder de kaptoom rijd) ik steeds meer de hulpen van rijden met de kaptoom gebruik. Daar reageert mijn paard eigenlijk ook wel goed op (wel grappig dat je een soort omschakeling doormaakt). Heb jij het gevoel dat je paard in conflict raakt door het ene keer met en andere keer zonder rijden op de kaptoom? Ik ben daar een beetje bang voor gemaakt maar merk (so far) nog niet veel ongbegrip bij mijn paard. Zou eigenlijk ook wel zo door willen gaan, beetje beste van 2 werelden zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:00

een conflict heb ik niet echt. Met dressuur stuur ik zo veel mogelijk met mijn zit. En vraag ik stelling en lengte buiging met de kaptoom. En met springen zit ik al heel anders. (namelijk lichtrijden wat ik niet doe met dressuur) en stuur ik hoofdzakelijk met mijn handen. Buitenrijden stuur ik ook op mijn zit maar ik heb nog niet gemerkt dat Noble dit verwarrend vind (met buitenrijden stuur ik natuurlijk ook niet erg veel).

Wat ik vooral merk sinds ik aan het rechtrichten ben. (en rijden volgends de academische dressuur) is dat ik geen gevecht meer heb. Mijn paard weer super zacht is in zijn mond en dat hij beter aan het been is. En zijn gallop (het is een draver) veel meer sprong in zit. Voor ik academisch reed. Heb ik "normaal" dressuur gereden, Dus met rukken en plukken het paard in de krul zagen.

Dus ik ben iig erg blij geweest met mijn omschakeling.

Rijd jij voornamelijk met een lange teugel? of veel contact? en "rijd" jij hem aan de teugel? of laat je hem gewoon de zijn eigen hoofd houding houden?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:23

Ik ben inderdaad ook erg blij met de overstap naar AR (alhoewel ik nog maar een "beginner" ben in deze scene). Ik herken heel goed wat je schrijft over de gevechten die je niet meer hebt. Dat ervaar ik ook! Ik was het geruk en getrek, gemep en geprik zo zat bovendien reageerde mijn paard op een gegeven moment bijna nergens meer op, ze sloot zich echt af. Nu is ze weer vrolijk en graag aan het werk! Heerlijk! Ik rijd 'r met lange teugel (op een ophouding en wat " gerammel" na) en laat 'r zelf haar de juiste houding vinden. Ik merk dat ze dit heel prettig vindt!
Voorheen was ze alleen maar met haar hoofd aan het schudden en zette ze zich helemaal vast als ze de kans kreeg, verloor tact en regelmaat en had een allerbelabberde stap. Nu is haar stap krachtiger dan ooit en haar draf gaat ook erg vooruit. Galop zijn we nog niet aan toe maar op buitenrit kan ze zich regelmatig uitleven (en ik dus ook haha).
En jij ? Hoe rijd jij je paard? Heb je ook les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:00

Pieder schreef:
Ik ben inderdaad ook erg blij met de overstap naar AR (alhoewel ik nog maar een "beginner" ben in deze scene). Ik herken heel goed wat je schrijft over de gevechten die je niet meer hebt. Dat ervaar ik ook! Ik was het geruk en getrek, gemep en geprik zo zat bovendien reageerde mijn paard op een gegeven moment bijna nergens meer op, ze sloot zich echt af. Nu is ze weer vrolijk en graag aan het werk! Heerlijk! Ik rijd 'r met lange teugel (op een ophouding en wat " gerammel" na) en laat 'r zelf haar de juiste houding vinden. Ik merk dat ze dit heel prettig vindt!
Voorheen was ze alleen maar met haar hoofd aan het schudden en zette ze zich helemaal vast als ze de kans kreeg, verloor tact en regelmaat en had een allerbelabberde stap. Nu is haar stap krachtiger dan ooit en haar draf gaat ook erg vooruit. Galop zijn we nog niet aan toe maar op buitenrit kan ze zich regelmatig uitleven (en ik dus ook haha).
En jij ? Hoe rijd jij je paard? Heb je ook les?

Het afsluiten is voor mij ook herkenbaar. Ik ben ook echt nog een beginner in het AR .

Mijn paard vind het werk steeds leuker. Ik zie ineens ook weer de dingen die hij wél goed doet(wat ik zelf wel erg moeilijk vind nog ben vaak erg veel eisend en perfectionistisch), en niet alleen wat hij fout deed. Noble zijn stap begint ook steeds beter te worden, Zijn draf is nog niet geweldig maar dit is ook mede door zijn extreeme balansprobleem. Wat het niet door lopen en hangen op de teugel wat hij eerst heel erg deed ook goed verklaart. Gallop doe ik tijdens het dressuuren ook niet, Maar met springen doe ik het wel (heb ook 1x in de week spring les) en op buitenrit doe ik ook gewoon galopperen.

Ook heb ik idd les, www.hippike.nl is de site van mijn instuctrice!

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 15:15

Grappig, mijn paard liep ook nooit door, waardoor ik steeds krampachtiger werd waardoor het (natuurlijk) steeds slechter ging tussen ons. Ik merk wel dat ik eraan moet wennen dat het allemaal redelijk langzaam gaat. Eigenlijk is dit ook wel fijn maar wel een omschakeling. Ik weet nu wel veel beter wat ik aan het doen ben en dat voelt goed! Hoe komt jouw paard aan dat grote balansprobleem? is het nog een jong dier? Zal zo de site van je lerares een bekijken. Ik les trouwens bij www.paardenrechtrichten.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:20

hoe hij eraan komt.. geen idee.. Het is een draver en nu 5 jaar. Dus echt erg jong issie niet meer (wel jong maar niet puppyachtig jong) Ik weet niet heel veel over hem voor hij bij mij kwam.Hij is bij mij gekomen toen hij 3,5 was en daarvoor zijn er al 3 eigenaren geweest... Hij is ook nooit op de baan geweest terwijl hij wel erg goede ouders heeft.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:24

Door het rechtrichten worden de spieren ook warm en soepel. Ik ben hier afgelopen september mee begonnen en mag ook alles nog steeds in stap doen, mijn fjord was heel erg scheef en werd daardoor ook kreupel. Ik krijg les van een leerling van Marijke de Jong. Ik vind het wel heel erg leuk dat ik steeds meer over rechtrichten lees op Bokt.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:25

Misschien een idee om 'm een keer te laten nalopen door een osteopaat als het probleem blijft bestaan. Cathy heeft het ook een tijd gehad (en valt soms ook weer een beetje terug), ze kon aan lange teugeltje nauwelijks op haar eigen benen lopen, m.n. in draf. Was echt een zwalkpartij soms....nou ja, wij zijn in ieder geval goed bezig met onze knollies, ze worden straks echte bodybuilders als het goed is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:26

Pieder schreef:
Misschien een idee om 'm een keer te laten nalopen door een osteopaat als het probleem blijft bestaan. Cathy heeft het ook een tijd gehad (en valt soms ook weer een beetje terug), ze kon aan lange teugeltje nauwelijks op haar eigen benen lopen, m.n. in draf. Was echt een zwalkpartij soms....nou ja, wij zijn in ieder geval goed bezig met onze knollies, ze worden straks echte bodybuilders als het goed is ;)

Het word al veel beter hoor! Het heeft er meer mee te maken dat ik hem verkeerd heb ingereden en die 2 jaar lang heb door gezet. En voor een jong paard is dat erg lang.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:28

Nou, dat is toch geweldig! Als er vooruitgang in zit dan komt het vast goed met zijn draf!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:29

Heel toevallig is Lidar ook in de draf kreupel, aan zijn stap is niks te zien. Zijn stap is juist door het rechtrichten enorm verbeterd en hij begint ook in het spoor te lopen. Aan een osteopaat had ik ook al gedacht, mijn lessen staan nu ook even stil door de vorst en zodra ik alles weer op kan pakken ga ik het er ook met mijn juf over hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:31

astridelise schreef:
Heel toevallig is Lidar ook in de draf kreupel, aan zijn stap is niks te zien. Zijn stap is juist door het rechtrichten enorm verbeterd en hij begint ook in het spoor te lopen. Aan een osteopaat had ik ook al gedacht, mijn lessen staan nu ook even stil door de vorst en zodra ik alles weer op kan pakken ga ik het er ook met mijn juf over hebben.

als hij écht kreupel is zou ik het een aantal dagen aan kijken en anders een DA laten komen... of hij dit altijd al?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:33

astridelise schreef:
Door het rechtrichten worden de spieren ook warm en soepel. Ik ben hier afgelopen september mee begonnen en mag ook alles nog steeds in stap doen, mijn fjord was heel erg scheef en werd daardoor ook kreupel. Ik krijg les van een leerling van Marijke de Jong. Ik vind het wel heel erg leuk dat ik steeds meer over rechtrichten lees op Bokt.

Als ie echt kreupel is dan is het misschien toch verstandig om even naar te laten kijken (sluit je in ieder geval veel uit). Leuk, ik krijg ook les van een leerling van Marijke de Jong!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:36

Afgelopen zomer zijn er foto's gemaakt van zijn achterbeen, daar kwam een klein breukje in 1 van zijn botjes van het spronggewricht naar voren. Waar ik nu les van krijg snapt niet waarom hij dan niet kreupel is in de stap en denkt dus dat het door zijn extreme scheefheid komt. Ikzelf zag het breukje absoluut niet en zag overal kleine openingen tussen de botjes.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:40

Nini_roosje:

Vroeg me nog even wat af. Als jij springles hebt hoe ga je dan om met inrijden. Wij rijden voor de springles altijd eerst dressurmatig in en gaan dan springen. Rijd je haar dan op de "oude" manier of houd je toch meer lucht van voren zeg maar? En heb je een andere instructeur/trice voor het springen (van de rijvereniging bijvoorbeeld?). Hoe gaan die om jouw andere manier van rijden?

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:42

astridelise schreef:
Afgelopen zomer zijn er foto's gemaakt van zijn achterbeen, daar kwam een klein breukje in 1 van zijn botjes van het spronggewricht naar voren. Waar ik nu les van krijg snapt niet waarom hij dan niet kreupel is in de stap en denkt dus dat het door zijn extreme scheefheid komt. Ikzelf zag het breukje absoluut niet en zag overal kleine openingen tussen de botjes.

Misschien toch verstandig om nog een keer een fotootje te laten maken om te checken of het breukje inmiddels genezen is? He, het is wat met die paarden he, ze houden je wel van de straat ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:43

Ik mocht eerst tijdens het rechtrichten ook alleen maar stappen, en daar heb ik me dan ook helemaal aan gehouden. Mijn paard liep onregelmatig in draf door haar scheefheid, dus dat was natuurlijk wel een extra reden voor mij om het niet zonder begeleiding te gaan doen. Ik zou er pas mee beginnen als jouw instructeur/instructrice aangeeft dat het kan. :) Je kunt er beter zelf niet mee aan de slag gaan..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:44

Pieder schreef:
astridelise schreef:

Misschien toch verstandig om nog een keer een fotootje te laten maken om te checken of het breukje inmiddels genezen is? He, het is wat met die paarden he, ze houden je wel van de straat ;)

Was ik ook van plan, omdat hij zo goed loopt in de stap.
Door het rechtrichten en de uitleg van mijn juf ben ik ook gaan twijfelen aan het breukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:44

Volgens mij is mijn instructrice ook een leerling van marijke de jong.

@Pieder:
Met spring les begin ik ook met loswerken aan de hand. Daarna stap ik op en ga gewoon dressuur rijden via de AR. Wel pak ik met het inrijden de gallop er bij wat ik normaal niet doet met dressuur.

Mijn instructeur is idd een andere dan mijn dressuur instructrice. Maar mijn instructeur is er nooit bij als ik aan het losrijden ben. Zodra de les begint gaat mijn kaptoom af en ga ik met meer contact rijden (maar hem niet naar beneden trekken natuurlijk). Verder geeft mijn instructeur niet zo veel om hoe ik los rijd. Daar issie toch nooit bij..