.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 14:19

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-07-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:01

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-07-22 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

_TB_

Re: Lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:08

Ik longeer mijn paard sowieso 1x in de week met dubbele longe. Ik heb hierbij haar gewone hoofdstel in en een longeersingel. Elke lijn aan 1 kant door het bit en aan het ringetje tussen de benen vastmaken. De lijn zelf door het middelste ringetje op de buik/rug. Zo kan je fijn de hele bak door. Mijn paard ging de eerste paar keren wel hevig in verzet omdat ze dit totaal niet kende. Je moet hier dus wel op voorbereid zijn.
Ik heb gewoon net gedaan alsof er niets aan de hand was en dat we gewoon gingen longeren. Het enige verschil dat ze nog een andere longeerlijn achter haar langs had. Gewoon rustig beginnen, kijken wat ze doet.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:15

Voor aan de lange teugel heb je niet perse een longeersingel nodig, sterker nog, als je eventueel met wat zijgangen aan de gang wilt zit die alleen maar in de weg.
Verder heb je inderdaad alleen een hoofdstel of halster nodig met een lange teugel. Vaak kun je een slofteugel hier wel voor gebruiken (hoewel ik niet weet of die lang genoeg is voor een Fries :+ )

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:19

Ik vind de dvd's van Piet Bakker echt enorm leerzaam. Hij legt er alles over uit en laat dingen zien, oefeningen, leerproces en je krijgt vooral veel informatie.
Toen ik nog aan de lange lijnen werkte (wil het ooit wel nog oppakken maar nu te druk met ander werk aan de hand) gebruikte ik een kaptoom en doormiddel van de dvd's ben ik begonnen en heb het verder uitgewerkt. Je kunt gewoon leidsels of een slof gebruiken dat is denk ik wel het fijnst. Longeer singel wordt alleen maar vervelend wat DieL_Zor al zei.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:21

Die dvd's zijn echt een aanrader ja :j ze zijn echt heel erg leerzaam!
Je kunt ze bestellen op rijkunstzondergrenzen.nl

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:30

.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 15-07-22 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:31

Waarom denk je dat de singel je kan helpen :) ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:37

.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:40

Met mijn Fries van 6,5 doe ik ook soms LL. Ik ben er 2 jaar geleden mee begonnen met een shet en nu ik 8 maanden mijn fries heb ben ik het gewoon ook met hem gaan doen. TIP: Google op Piet Bakker en leen ergens zijn DVD en boekje. Heb je een mooi begin. OEPS! Edit: zie dat de DVD's enzo ja al aangeraden zijn.

En zoek hier ook op Lange Lijnen of Lange teugel. Er zijn er meer die dit doen!

Verder zou ik adviseren GEEN singel te gebruiken. Mijn ervaring is dat het in de weg zit.

Ik gebruik mijn gewone longeerlijn. Aan het handvat heb ik een extra muskatonhaak zitten (te koop bij gamma enzo). Kwestie van teugels eraf (ik heb er klipjes aan zitten), lange lijnen eraan aan beide kanten en klaar. Eerste stap is gewoon naast haar staan en STAP zeggen. Of zelfs geen commando maar gewoon haar laten ontdekken wat de bedoeling is. Lekker lange teugel laten en laten lopen in ontspanning. Vandaar kun je gaan beginnen met wat bochtenwerk of afwenden. Ik doe het allemaal op gevoel en voor ons is het vooral LOL met je KNOL. Jippe vindt het erg leuk, gaat tegenwoordig al meteen verzameld lopen, neusje laag in aanleuning en komt nu uit zichzelf met een versnelling naar draf.

SUCCES!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:41

Zonder singel kun je juist vrij bewegen wat betreft de teugels, wil je ze hoger, doe je ze hoger, wil je ze lager, doe je ze lager. Wil je ze naar voren, doe je ze naar voren. Ik vind persoonlijk zonder singel het fijnst maar dat is even expirimenteren voor jou, wat jij het fijnst vindt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:43

.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:47

Vond het met slof irritant, net niet lang genoeg om achter langs te kunnen lopen en lekker vast te kunnen houden.

leidsels zijn eigenlijk weer te lang (heb er knoop ingelegd), maar dan kan ik ook ruimschoots achterlangs, en voltes om me heen laten stappen links en rechts mocht ik dat willen. (even knoop eruit)

Ik wissel af met en zonder schoftje, omdat ik haar ook netjes getraind wil houden voor de wagen, waar ze weer voor moet.
En voor de wagen hoeft ze geen travers of appyementen te lopen. (hoewel die aap dat wel eens gedaan heeft! :D )

Vind het wel gezellige afwisseling zo in de blessure tijd, doen we toch iets nuttigs!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:51

Oja: zweep: ik gebruik mijn gewone dressuurzweep al vind ik hem zelf aan de wat korte kant. Maar dat is dan met name als ik achter hem loop. Verder heb ik hem bij Jippe weinig nodig, maar voor het geval dat neem ik hem toch mee. Jippe moet ik veel belonen. Hij snapte eerst niet dat we wel aan het werk waren terwijl ik niet OP hem zat :+ en als ik dan iets te lang stil was stond ie ineens andersom voor me. O, ben je DAAAR??!!! Dus zweep erbij voor het geval meneer weer aanstalten maakt tot omdraaien. Dan kan ik hem snel corrigeren. Inmiddels snapt ie het wat meer dus en gebruik ik de zweep voor een lichte aansporing als mijn stemhulp niet goed overkomt :D

Neem er alle rust mee en stop bij succes! De eerste keren kun je het het beste op zo'n 10 minuten houden. In het begin heb ik het gedaan als een soort van uitstappen na het longeren. Dus eerst op adem komen in de longeerbak, dan hup longeerlijn aan beide kanten aan het bit, rijbak in en zodoende 10 minuten uitstappen. Als de basis erin zit langzaam uitbouwen. Vergeet niet: je loopt zelf ook mee!! En ik weet uit ervaring dat een Fries sneller stapt dan een Shet van 80 cm hihi :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:55

.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:22

.

_SEUS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:38

Hoihoi!

ik moet zeggen dat ik de berichten hier boven niet heb gelezen, die al geplaatst zijn maar ik wilde je toch even mijn ervaring over lange lijnen vertellen.

Ik heb zelf twee shetlanders waar ik na verloop van tijd niet meer op kon rijden, en toen dacht ik wat ga ik dan met ze doen?
Samen met mijn broer zijn we toen maar gewoon begonnen met lange lijnen (ik bebruikte een slof teugel, eigenlijk gewoon een teugel die je hebt bij een hoofdstel alleen dan veel langer zodat ik er achter kon lopen) en een longeer singel en gewoon met hoofdstel. Toen we ons erin gingen verdiepen hebben we de longeer singel eraf gehaald, en we zijn ookal tweemaal gaan lessen bij Marianne Ros. Nog een paar tips, volgens haar leswijze moet je achter je paard lopen, en een lange zweep (iets van 1.10 gebruiken wij), en dan eerst maar is wat oefeningen in stap doen, draven moet heel verzameld want je moet er natuurlijk achter kunnen blijven lopen, maar dat komt allemaal wel! probeer wle een beetje voorwaards te houden, impuls. want het is ook weer niet de bedoeling dat je haar laat draven is een sukkel drafje, uiteindelijk wil je natuurlijk naar de verzammeling

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 20:21

Nog een tip: verzamelde draf kun je ook eerst oefenen met longeren! Ik heb er een commando voor (Rustig!) en dat begint hij nu na enkele maanden goed te kennen en kan ik het verscherpen door nog rustiger te vragen en weer te belonen als tempo nog lager is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 14:49

.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 15:39

Sjolvir schreef:
Ik wissel af met en zonder schoftje, omdat ik haar ook netjes getraind wil houden voor de wagen, waar ze weer voor moet.
En voor de wagen hoeft ze geen travers of appyementen te lopen. (hoewel die aap dat wel eens gedaan heeft! :D )

Ik maak het verschil door het hoofdstel. Aan de lange teugel is kaptoom, halster, bitloos hoofdstel of gewoon ohz hoofdstel. En voor de wagen en voor de weidsleep is met oogkleppen en een liverpool stangetje er in.

Ik werk ook altijd zonder schoftje, ook bij groene pony's. En begin aardig flot met een pasje schouder buiten enzo.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:33

Wat mij bij mijn eerste pasjes dressuur aan de lange teugel heeeeeeel erg op weg geholpen heeft is deze website. http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... eugel.html

Alles wordt heel duidelijk uitgelegd, met goede voorbeelden zodat je je er ook echt iets bij kunt voorstellen. Ook beschrijft het heel duidelijk op welke manier je de hulpen moet geven, want je bent bijzonder kwetsbaar hoor zo vlak achter je paard. De informatie op de website is niet alleen voldoende om je de eerste stapjes te leren, maar geeft je een rode draad waar je zelf je eigen situatie omheen kunt schetsen. De eventuele problemen die je (ongetwijfeld) tegen gaat komen, kun je oplossen door je aan de basisprincipes te houden.
Dressuur aan de lange teugel is ONTZETTEND leuk om te doen, maar het is wel éérst 3 keer nadenken, en dan pas handelen. :)

Groetjes, Lacuna

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:20

Je kan haar gewoon trainen met grondwerk dat is juist goed voor haar! In een keer stoppen is heel slecht! En longeren kun je beter niet doen. Ze loopt zo redelijk gespannen wat erg slecht voor haar is. En met longeren heb je meer kans haar te belasten als met grondwerk en stap draf en lichtelijk gallop rijden zonder zadel

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:11

.

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:48

Longeren kost meer inspanning dan je denkt. Doordat het paard rond loopt loopt het lichaam dus ook rond. Het hoofd en de hals en de achterhand naar binnen en de romp naar buiten. Ze loopt zo continu waardoor inspanningen rond om het veulen druk geven

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:55

.