[AR] Jasper voor het eerst voor de kar!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lady1969

Jasper voor het eerst voor de kar!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 20:04

Mijn super paaard heeft vandaag voor het eerst voor de kar gestaan en het ging geweldig!!

Had he muit de wei gehaald, beetje tutten ik was ook ff met de kar bezig wilde er een zitje inmaken maar kwam op het idee om maar gewoon een houten stoel te gaan kopen dus dat zitje bouwen ging niet door...
Jap stond erbij en keek ernaar en ineens dacht ik, ach waarom ook niet he..
Tuig gepakt, Jap gepoetst, opgetuigt en voor de kar gezet, boompjes omlaag, beetje links en rechts met de bomen tegenhem aan gedrukt en gewreven.
Hij reageerde er niet op!
Dus spul vast gemaakt, had/heb ruzie met de broekriemen die zittne niet goed, weet ik, wordt aan gewerkt!
Toen de kar eenmaal vast zat heb ik Jap bij zijn halster gepakt en ben ik rustig met hem over het erf gelopen, de kar bonkte op een drempeltje maar daar gaf hij niks om.
Okey op naar de bak
Die is op dit moment best zwaar en drassig (bosondergrond)
Aan de hand een paar rondjes gestapt maar hij gaf niks op de hobbelende wagen achter hem.
Nou toen maar erop en hupla daar gingen we!!!!!!!
We hebben zelfs een drafje gedaan!
Echt super hij deed het zoals ik het verwacht had, superbraaf!!
Ben ongelofelijk trots op mijn manneke!
Hieronder een paar ( helaas vrij slechte ) foto's.

Afbeelding
Jap is er klaar voor!

Afbeelding
Mijn kanjer!

Afbeelding

Filmpie
Afbeelding
Is met mijn telefoon gemaakt dus wederom niet geweldig.
Laatst bijgewerkt door Lady1969 op 12-12-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:11

Wat fijn dat het goed ging!! :)

Maar het lijkt alsof je wagen niet in evenwicht staat.
Laatst bijgewerkt door hafjelinger op 12-12-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

X_juul_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:12

ziet er leuk uit!
wat een grappig karretje!

Napie

Re: Jasper voor het eerst voor de kar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:34

Lijkt me heel lastig sturen die wagen. Paard is te groot en voorbord te hoog. Verder wel heel braaf paard dat hij het zo netjes oppakt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:41

Verschrikkelijk paardonvriendelijke wagen.
A hij hangt totaal niet in evenwicht dus het dier krijgt een afschuwelijke druk op zijn rug
B he lamoen is zo smal dat hij zich niet kan bewegen
C je kunt nooit goede druk op de leidsels hebben als je er zo laag en schuin achter zit

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 20:47

Echwel schreef:
Verschrikkelijk paardonvriendelijke wagen.
A hij hangt totaal niet in evenwicht dus het dier krijgt een afschuwelijke druk op zijn rug
B he lamoen is zo smal dat hij zich niet kan bewegen
C je kunt nooit goede druk op de leidsels hebben als je er zo laag en schuin achter zit

Ik weet dat mijn karretje niet ideaal is maar dit is een beetje overdreven hoor
Zoals gezegt was het de 1e keer en idd ik ga de boel uitbuigen, dat viel mij ook gelijk al op.
De kar hangt wat achterover, van druk op zijn rug is niet/nauwelijks sprake daar heb ik op gecheckt bij uitspannen.
Druk op de leidsels? ik probeer zo drukvrij mogelijk te rijden, dit was, omdat het de 1e keer was, met bit maar ik ga binnenkort zonder rijden.
Zoals ik al in mijn begin post aangaf, ga ik er een stoeltje inmaken, dan zit ik recht achter mijn flappie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:51

Je zit veel te laag en uitbuigen is niet voldoende de achterkant van het lamoen mag zeker 2x zo breed voor zo een groot pard.
Hoe kun je zonder druk op de leidsels rijden? dat is het enige wat tussen jou en je paard is
Je zal voorop enkele kilo's moeten hangen om evenwicht te krijgen, maar het is een pony-wagen dus met zo een paard zal het niet snel wat worden

Je gaat toch niet rijden als het niet voor elkaar is? dan vraag je om ongelukken en ik las dat je in het begin ernaast liep? wat als je paard ervandoor was gegaan?

Sorry maar ik wordt er een beetje kriegelig van als mensen gevaarlijk en ondoordacht bezig zijn..
Nooit in je eentje doen altijd zorgen dat je er mensen bij hebt....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:53

Dan moet je die stoel wel heel hoog maken anders zit het hoge gedeelte van je voorbord in de weg. Je leidsels moeten vrij zijn van die beugel.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:55

Napie heeft gelijk, want als jij je karretje rect zou zetten, dus zonder dat ie naar achter hangt, zijn jou burries te laag en de wagen dus te klein.

Quasandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 20:56

zit die trekriemen onder die singel? lijkt anders wel op eerste foto
getuig past idd niet zo goed

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:00

Ik verplaats dit topic van AR naar AR-ITP.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:09

ik vind het wel goed uit zien hoor Diana! en wat maakt het uit je koop straks toch een mooie kar voor Jap! en dit is Toch alleen maar een karretje op hem te beleren.
Ben heel trost op jullie! echt leuk dat je het nu ook doet :D

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:25

Quasandra schreef:
zit die trekriemen onder die singel? lijkt anders wel op eerste foto
getuig past idd niet zo goed

De 'strengen' ( zo heten die trekriemen) zitten idd onder de buitensingel door ja.
Het tuig past overigens prima!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:26

een kar om te beleren moet veilig zijn! Als er iets gebeurd, aard op hol... weet im veel en je wagen is niet zoals het hoort..
Je gaat toch ook niet met een oud zadel wat bijna uit elkaar valt een paard in rijden?
Ik vind dat TS best geluk heeft gehad.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 21:28

Mariekyy schreef:
ik vind het wel goed uit zien hoor Diana! en wat maakt het uit je koop straks toch een mooie kar voor Jap! en dit is Toch alleen maar een karretje op hem te beleren.
Ben heel trost op jullie! echt leuk dat je het nu ook doet :D

Thanx!

Ik dacht leuk plaats ook eens wat, ik weet heus wel dat het oud spul is maar voor het eerste begin kan het prima
ik zou nooit iets gebruiken of doen om mijn Flap in gevaar te brengen.
Voor het zelfde geld had ik een nieuwe kar gekocht met dito tuig en was mijn paard er totaal ongeschikt voor, beetje zonde niet dan.
Ik ga hem voorlopig zo verder doorrijden en volgend jaar mooi spul aanschaffen, heb al een lijssie,hihi.

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 01:04

Lady1969 schreef:
Thanx!

Ik dacht leuk plaats ook eens wat, ik weet heus wel dat het oud spul is maar voor het eerste begin kan het prima
ik zou nooit iets gebruiken of doen om mijn Flap in gevaar te brengen.
Voor het zelfde geld had ik een nieuwe kar gekocht met dito tuig en was mijn paard er totaal ongeschikt voor, beetje zonde niet dan.
Ik ga hem voorlopig zo verder doorrijden en volgend jaar mooi spul aanschaffen, heb al een lijssie,hihi.

tsja zonde idd .. ik praat uit ervaring.
gelukkig is de markt van koetsjes wel zo dat je zolang je goed spul koopt je het snel weer verkocht hebt.
Als je geen geld wil verliezen moet je niet gaan mennen, tis een dure sport

Maar hoop mogen ervaren hoe een heel braaf lief paard uit het niets begon gek te doen.
Ik vertrouwde haar voor 100 procent (nu nog onder het zadel trouwens)
maar als je al geen goede hulpen en vertrouwen aan je paard kan geven, want je paard heeft hier last van geloof mij.
wat kan je dan van je paard verwachten?? een paard moet een keer kunnen schrikken.

Vindt het trouwens heel irritant dat mensen die blijkbaar niet weten waar ze op moeten letten de paarden gelijk bitloos willen rijden.
Probeer het eerst eens mét! en zeker wel met druk rijden .. die druk moet veel sterker in je handen zijn dan onder het zadel omdat de leidsels veel zwaarder zijn.

Het komt misschien neit aardig over maar liever nu niet aardig gevonden worden dan dat nu iedereen roept hoe leuk het er allemaal wel niet uitziet etc en bij een onvolkomenheidje jij en je paard in de kreukels liggen.

PS zoek alsjeblieft hulp en ga nooooooit alleen op pad met je aanspanning zolang je nog niet voor 100 procent zeker weet waarom wij zo reageren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:41

Ik ga helemaal mee met Echwel; ondanks dat jij zelf vind dat je wél handig bezig bent geweest, is dat niet waar. Een onbeleerd paard span je niet zomaar even in je eentje in, en je gaat er al helemaal niet naast lopen zonder iemand op de bok met de wagen er achter.
Een wagen om mee te beleren hoeft helemaal niet duur te zijn, maar dit is gewoon echt niks, dat kan iedere leek zien.
Ik vraag me trouwens ook af wat je met 'een stoel' bedoeld; je wil er toch niet maarzo een losse stoel in gaan zetten om daar op te gaan zitten?

Sorry het is heel leuk dat je het mennen graag wilt uitproberen met je paard, maar om een paard op deze manier te beleren en voor de wagen te spannen is echt onverantwoordelijk en gevaarlijk, en bovendien voor het paard totaal niet fijn.
Bij het uitspannen kun je zelf ook niet goed controleren hoe de wagen op de rug drukt, dat is nl. heel anders met gewicht van jezelf in de wagen en dan het trekken van het paard.

Dat je toevallig een braaf paard hebt en dat het (gelukkig) deze keer goed is gegaan, wil niet zeggen dat dit zonder meer altijd maar goed zal gaan.
Daarbij snap ik, net als ykja, eerlijk gezegd ook niet waarom men meteen maar weer bitloos wil gaan mennen; geef het bit een kans en kijk eens hoe dat gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:44

ik ga met veel commentaar mee, maar niet met het basis commentaar over de wagen an sich. Wagen an sich IS een dresseerwagen, die van oudsher JUIST gebruikt wordt om paarden te beleren, JUIST vanwege het hoge voorschot (kunnen ze niet in de wagen slaan).
Het lijkt mij ook niks, en het past allemaal niet lekker, maar wagen wordt wel gebruikt waar ie voor gemaakt is, beleren.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:51

stef schreef:
Het lijkt mij ook niks, en het past allemaal niet lekker, maar wagen wordt wel gebruikt waar ie voor gemaakt is, beleren.

Naja, dat is ook niet helemaal waar, gezien de wagen voor een pony gemaakt is en er nu een paard voor staat.

Het is idee is allemaal wel leuk; eerst eens kijken of het paard het wel wat vind voordat je wat duurs aanschaft.
Maar als je een paard ohz gaat beleren, haal je toch ook geen zadel van de rommelmarkt 'om eerst eens te kijken of hij het wel leuk vindt'?? Dan zorg je ook dat er vanaf het begin meteen een passend zadel op ligt. Waarom dan niet meteen vanaf het begin een passende menwagen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 16:53

sjonniej, dat zeg ik toch ook? Heb het alleen over de wagen an sich, dat het allemaal niet past etc geef ik ook aan het mee eens te zijn

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:32

Ik ga ook mee met Echwel en ik snap jou redenatie ook niet.

Als je gaat beginnen en je weet niet of je paard het leuk vind / braaf doet, dan kan je toch ook tweedehands een net tuigje (bijv. Ideal) en een marathonwagentje op de kop tikken? En als het dan toch geen succes blijkt te zijn dan kun je die voor dezelfde prijs toch weer op internet zetten? Voor een paar honderd euro heb je al een net tuigje en voor 1000 - 1500 euro kom je ook al met een nette kar thuis hoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:36

... of eventueel een wagen lenen van iemand in de buurt....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:38

carola schreef:
Voor een paar honderd euro heb je al een net tuigje en voor 1000 - 1500 euro kom je ook al met een nette kar thuis hoor.

Doe maar alsof het niks is...

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, of, de reden erachter, maar je bericht lijkt nu van "dat koop je toch even?" Ik kan bij niemand in de portomonee kijken, maar ik heb niet zomaar even 1000 euro voor een wagen hoor

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:41

Ik heb er geen verstand van maar zie wel dat deze kar in elk geval niet groot genoeg is voor je paard.....
Wel super dat hij het zo braaf doet!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:44

stef schreef:
carola schreef:
Voor een paar honderd euro heb je al een net tuigje en voor 1000 - 1500 euro kom je ook al met een nette kar thuis hoor.

Doe maar alsof het niks is...

Ik snap wel wat je bedoelt hoor, of, de reden erachter, maar je bericht lijkt nu van "dat koop je toch even?" Ik kan bij niemand in de portomonee kijken, maar ik heb niet zomaar even 1000 euro voor een wagen hoor

Dat is inderdaad wel zo.
Maar aan de andere kant; vergt alles niet het één en ander aan voorbereiding? Ik bedoel, het lijkt me ook niet realistisch als je besluit 'ik wil gaan mennen' en je meteen alle middelen hebt.
Sommigen zullen een tijdje moeten sparen en geld bijeen zien te krijgen om aan deze middelen te komen, daar vind ik eerlijk gezegd niets mis mee.
Ik heb v/h zomer 2 maand lang full-time gewerkt en dat geld apart gezet, nog iets aanvullen en daarvan ga ik een luxe marathonwagen aanschaffen.