[AR] Groomen !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Groomen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:11

Heeeee :+

Ik ben vandaag gevraagd of ik 9 januari wil Groomen ! Het lijkt me super cool!
Maar we gaan dus vanaf zaterdag beginnen met oefenen!

We doen gewoon mee voor de lol !

Maar ik weet wat het is maar veder?

Ze wil me alles uitleggen maar ik heb een paar vragen!
Misschien een beetje domme maarja :P

Wat voor kleding ( ik weet wel een cap ) maar veder?
Wanneeer gooi je jezelf naar rechts en wanneer naar links?
Veder nog tips en truckS??

Echt bedankt !! je mag alles zeggen , wat je wilt of wat je denkt!!
We geven in dit topic geen commentaaar of iets ( of het moet normaal gaan)!!

Nog een vraag zijn joppers goed als schoenen??
Xxx :+
Laatst bijgewerkt door HeleneDas op 02-12-09 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:16

Niemand?

marrianne

Re: Groomen !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:18

uhm als je eeen bocht naar links maakt, ga jij dus je gewicht op het binnenwiel zetten, dus op de linkerkant, bij recht is dat hetzelfde, zorg dat je goede stevige schoenen hebt, zodat je genoeg grip hebt en handschoenen zijn ook wel fijn vind ik zelf, als je de wagen moet omgooien.
hee; veel plezier!

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:18

Er is niet lang geleden ook zo'n soort vraag hier gepost, in het volgende topic worden al veel nuttige tips/tricks gegeven:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=21&t=1180696&hilit=groom

Maar om kort te zijn:
Kleding: maakt niet uit, een goedgekeurde helm is verplicht. Bij outdoorwedstrijden met koud/nat weer is regendichte kleding/handschoenen comfortabel, en als je het een beetje op elkaar afstemt is dat aardig om te zien (bijv. allebeide een rode jas). Degene die bij mij achterop staat bied ik altijd een regenbroek aan, makkelijk voor in de waterbak :+
Aan welke kant zitten: binnenbocht of hoge kant. Bij voorkeur voor of boven de achteras, dan heb je het meest in te brengen. Pas op voor bomen in de binnenbocht.

HaffieStef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:26

En als je een brug hebt dan ga je gewoon achterover hangen bij het op en afrijden van de brug. Anders kan de kar nogal eens omhoog springen vanachter....

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:14

zorg ook dat je een horloge om hebt en alle tijden van starten ect weet, zodat je altijd optijd bij sart staat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 08:52

Waar ga je bij groomen? Dressuur wedstrijd, vaardigheid of indoormarathon of outdoormarathon?
Dressuur vraagt een hele andere kledingkeuze dan marathon.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:31

12 jaar staat in het profiel. mag niet groomen bij marathon..

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:54

Licht eraan of het een officiele wedstrijd is of ze dat mag.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:55

Echwel schreef:
12 jaar staat in het profiel. mag niet groomen bij marathon..

Onderling toch zeker wel, alleen officiele wedstrijden niet, voor zover ik weet, dan is het 14.
Mijn dochter telt de jaren af, heb haar net vertelt dat ze dus 12 moet zijn voor hier een onderlinge oefen marathon en dus 14 voor de SGMW, ze is nu 9, dus dat duurt voor haar veels te lang........

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 16:37

Oefenmarathons vallen tegenwoordig onder het 0 reglement dus gewoon 14 jaar dan...
Net als indoors..

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:19

klopt, tegenwoordig wordt er ook flink op de regels gelet tijdens de indoormarathons, er zit bijna altijd iemand van de bond bij

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:23

Okee, weer wat geleerd, onze eigen groom heeft wel altijd gegroomd vanaf haar 12e, die wedstrijden waren niet bij de bond aangemeld, nu moet ik dochterlief dit nog even vertellen en ook nog hopen dat onze vaste groom het vol houd tot onze dochter het over kan nemen........
Met SGMW wedstrijden was ze net 14 toen ze begonnen, dat kwam mooi uit, nu is ze bijna 16, in de puberteit, dus zijn er ook andere dingen leuk, afwachten maar.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 17:25

ja klopt, elke aangespannen wedstrijd moet tegenwoordig bij de knhs vermeld zijn, dus er word ook flink geregeln**kt laatst nog gezeur gehad over dat mijn wagen te smal is :@

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 18:17

Vanaf 2012 is er een minimum spoorbreedte van 1m25 ook voor indoor..
En zeker heel goed dat mierengedoe, allemaal in het kader van paardvriendelijkheid want dat laat wel eens te wensen over..
Mensen die met 3jarig een indoor rijden enz..

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 23:49

regels Zouden zowel tijdens indoor als outdoor veel strenger gecontroleerd moeten worden. En dan ook echt controleren. Dit jaar ook weer gezien en gehoord dat er mensen rijden met paarden waar geen paspoort bij is of mensen die met paarden op een wedstrijd komen en dan het paspoort laten zien van een ander dier.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 00:13

in 2013 om precies te zijn! Ik rij nu netjes met een wagen van 1.20 dus ik vond het belachelijk heb het regelement nog die avond ervoor nagekeken, beetje jammer dat die pief bande knhs haar regels niet kent.. Minimale leeftijd van paarden is al 5jaar hoor, ik snap wat je bedoelt met beste voor de paarden maar ze kunnen ook te ver gaan met alle regels

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:02

Alleen enkelspan is 5 jaar de rest 4 jaar, maar dat gaat veranderen, minimum spoorbreedte wordt 1m25..
Patrick wat is het nou moeilijk om een chipreader bij het pakket stopwatches te stoppen(zijn er trouwens al die liggen bij iemand) en gewoon de dierenarts er 1 te geven en met de vetkeuring even na te kijken..
ipv de thermometer effe een chipreader..
Voorkomt fraude en als het hele circus eenmaal weet dat er gecontroleerd gaat worden houdt men zich in eens wel aan de regels.
Ik weet zelfs mensen die enkelspan gewoon 2 pony's inzetten, tja war gaat het om...en over

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:49

voor de indoor marathons moeten alle paarden en pony's 5 jaar zijn... Ik zie niet in waarom het nodig is om zo wantrouwend te handelen, mensen die dat soort acties uithalen, tsja ik geloof niet dt die nou echt trots op zichzelf mogen zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 10:33

marrianne schreef:
voor de indoor marathons moeten alle paarden en pony's 5 jaar zijn... Ik zie niet in waarom het nodig is om zo wantrouwend te handelen, mensen die dat soort acties uithalen, tsja ik geloof niet dt die nou echt trots op zichzelf mogen zijn.

Dat is pas vanaf 1 januari voor die tijd is het gewoon 4 jaar voor meerspan en die acties zijn om de dieren tegen de beesten te beschermen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 18:03

Marrianne heeft gelijk, vanaf de ingang van het 'minimarathon reglement' geldt daarvoor de minimale leeftijd van 5 jaar. Volgens mij is dit reglement al in werking en gaat dat niet pas per 1 januari in?

Edit: Minimarathon reglement is per 1 november in werking getreden.

Voor SMW wordt het per 1 januari 5 jaar. (dacht ik mij te herinneren van de districtsvergadering)

(Maar we dwalen wellicht een beetje af :) )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:31

Je hebt gelijk had het net opgezocht, maar het is toch ernstig dat dat nu specifiek allemaal omhoog moet.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:59

wat bedoel je de leeftijd van de deelnemende pony's?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:28

Ja dat bedoel ik, span was eerst 4 jaar maar omdat men gewoon met 4jarigen wekelijks op wedstrijd ging hebben ze de leeftijd verhoogd.
Hetzelfde als groom leeftijd, groom moet nu daadwerkelijk de leeftijd hebben bereikt en niet meer het jaar dat ze de leeftijd worden

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:53

Misschien hele domme vraag...
moet er met dressuur altijd een groom op de wagen zitten? Zie soms foto's met en soms zonder groom ernaast? Dacht dat het wel moest, maar nu weet ik het niet meer zeker.
En is het zowiezo leeftijd 5 jaar voordat je een dresuurwedstrijd kunt mennen?

sorry....ff bij KNHS gekeken en antwoord al gevonden, zal het hier toch maar even neerzetten, wie weet zijn er nog meer mensen zo blond als ik. Het kan dus bij enkelspan met en zonder groom, vandaar mijn verwarring ;)

Citaat:
Grooms mogen bij B t/m ZZ en L t/m ZZ wedstrijden op het rijtuig meerijden, vanaf
het begin van het jaar, waarin zij de leeftijd van 12 jaar bereiken. Bij de B t/m ZZ
dressuur en L t/m ZZ vaardigheid wedstrijden is een groom op het rijtuig in de rubriek
enkelspan pony en enkelspan paard toegestaan, maar niet verplicht.

Citaat:
Bij de dressuur B t/m ZZ en de vaardigheid L t/m ZZ is bij enkelspan pony en enkelspan
paard de aanwezigheid van een groom gewenst, maar niet verplicht.

en dan de leeftijd voor dressuur dan...

Citaat:
LEEFTIJD
Voor deelname aan wedstrijden geldt dat paarden een minimum leeftijd moeten hebben van
4 jaar,
met uitzondering van de B dressuur en L vaardigheid, waarvoor een minimum leeftijd van 3
jaar geldt.

vond het al zo merkwaardig dat er 5 jaar als leeftijdsgrens zou zijn omdat paarden onder het zadel ook 4 jaar hebben. 3 jaar vind ik wel erg vroeg hoor, wist niet dat dat mocht.