daisy @ longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

daisy @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 09:29

Dit is nog maar de 2e keer dat ik haar heb gelongeerd en ik vind het nu al goed gaan.
Ze heeft ook nog maar 4 x het zadel op gehad.
En nog even over de fjord, het is een merrie en wordt 9 april 3 jaar en vind werken heel leuk.
Vandaar dat ik al ben begonnen met longeren, maar dat doe ik ook maar 10min. en hooguit 1 x in de week.

http://www.youtube.com/watch?v=wPkvX_TZ5eI

ps. geen discussies over de leeftijd, tips zijn welkom :)

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:44

Hoezo is dat te vroeg als je pony het leuk vindt dan maakt het denk ik niet te veel uit.
Mischien kan je beter je beugels opsteken met longeren en ze valt ook nog wel veel terug maar super leuk filmpje verder.
En het kan ook allemaal niet meteen goed gaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:48

Nee, dit is echt te vroeg ;) Erg slecht voor de spieren en de verdere groei voor je pony :) .
Laat haar lekker niks doen en begin pas als ze écht 3 jaar, het liefst zelfs ouder is...

Als je weet dat ze te jong is, waarom doe je het dan :) ?

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:50

Ik vind het er verder ook wel goed uit zien. als zou ik net als femkeroosje zegt de beugels ff goed opsteken.. natuurlijk moet ze ook wennen aan het feit dat er iets aan haar buik zit. ook zal ik de lijn iets korter houden en eventueel een bitje in doen. hierdoor heb je iets meer over haar te zeggen zonder haar dwars te gaan zitten in de mond natuurlijk. maak daarom de klip van de longe niet vast aan het bit maar haal hem door bijde bit ringen en maak de klip aan de lijn zelf vast..

Enne ff reactie op Bizzybijtje.. Ik vind het niet te vroeg.. als paarden de rensport in gaan sijn se pas 1.5 jaar als se de baan al op gaan. wij zelf beginnen ook op 2.5 jaar met longeren.. en de hengsten dan die naar de keuring gaan en later de verrichtingen in sijn ook nog geen 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:51

21deees schreef:
Ik vind het er verder ook wel goed uit zien. als zou ik net als femkeroosje zegt de beugels ff goed opsteken.. natuurlijk moet ze ook wennen aan het feit dat er iets aan haar buik zit. ook zal ik de lijn iets korter houden en eventueel een bitje in doen. hierdoor heb je iets meer over haar te zeggen zonder haar dwars te gaan zitten in de mond natuurlijk. maak daarom de klip van de longe niet vast aan het bit maar haal hem door bijde bit ringen en maak de klip aan de lijn zelf vast..

Enne ff reactie op Bizzybijtje.. Ik vind het niet te vroeg.. als paarden de rensport in gaan sijn se pas 1.5 jaar als se de baan al op gaan. wij zelf beginnen ook op 2.5 jaar met longeren.. en de hengsten dan die naar de keuring gaan en later de verrichtingen in sijn ook nog geen 3

Ja, en die paarden zijn met 10 jaar kapotgereden.

En wil je aub een beetje ABN praten :) ?

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:51

Sorry maar als je geen commentaar wilt moet je niet hier posten.
een 2,5 jarige al 4 keer een zadel op gedaan??!!!
Een kind van 2,5 ga je toch ook niet leren rekenen voor als ie dat op 4 jarige leeftijd op school krijgt?
Laat m dus lekker kind zijn en houd dat zadel er nog af, ga lekker poetsen en wandelen.....

Aurelle_

Re: daisy @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:02

Ik zou haar inderdaad nog even laten staan. En waarom longeer je meteen met zadel? Ik zou eerst zorgen dat het longeren goed gaat en ze de commando's kent. En dan pas het zadel opdoen. Dan kun je ook wat rustiger aan doen. Het ziet er erg ongecontroleerd uit verder maar dat komt natuurlijk omdat je nog maar pas begonnen bent.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 19:15

dankjewel.
Gelukkig dat een paar mensen begrijpen waarom ik nu al begin.
Zij vind het gewoonweg leuk en is er wel klaar voor. Ze was gewoon toe aan een uitdaging en ik ook en we doen het dus niet te vaak vanwege de leeftijd :).
De touw strak houden deed ik expres niet omdat we nog maar net begonnen zijn. We hebben nog genoeg tijd om het perfect te doen :D

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:20

Misschien eens de andere kant op?
Ja, ik weet het, daar kunnen die 3 minuten film ook niets over zeggen, maarja.
Verder je beugels even opsteken!

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:22

hey hey,

ik was ook me fries van 2.5 gaan longeren en daar was ze nog niet aan toe,
en doe ik nu freestyle met der, dat pakt ze goed op.
en doe ook af en toe een longeersingel om of zadel.
kan ze alleen maar aan wennen toch? ;)

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:24

Geen probleem, mits je het op max 1x per week houd!
Ziet er al erg netjes uit hoor, beugels idd opsteken. Mooi beestje! :)

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:26

k denk als ze de leeftijd er niet bij hadgezegt, dit niemand zou zien... ik denk dat je best al wat lichtjes mag gaan beginnen, af en toe longeren, zadeltje erop, samen in het bos wandelen noem maar op.

als tip wil ik je meegeven om op 1 punt te blijven staan, en veel te praten, stemhulp te gebruiken en belonen wanneer hij op je stem reageerd. Dat blijven staan vind ik persoonlijk heel erg belangrijk omdat het paard dan contact met jou heeft en gaat snappen wat de bedoeling is. als je meeloopt zul je geen contact krijgen, en zal hij jouw ook minder snappen..

jong geleerd is oud gedaan!

en veel succes met je knappie!

wythlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:29

Bizzybijtje schreef:
21deees schreef:

Kan je deze uitspraak ook onderbouwen?

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:30

Vind je fjordje al goed volwassen gebouwd, al lekker breed enz, ziet er helemaal niet te jong uit!
En vind het best wel goed gaan... Hebben hier één keer gekeken hoe onze 2,5jarige erop reageerde en ging helemaal niet zo vlot en simpel...
Denk dus dat je paardje dit niet heel erg vind om te doen, miss geniet die wel net van de aandacht!

Zou wel zadel eraf doen, of toch die beugels... Denk dat je dat zelfs niet met volwassen paard moet doen... Is goed om ze te laten wennen aan slaande beugels, maar lijkt mij erg pijnlijk om zo tien minuten rond te lopen.

Voor de rest, doe zo voort, vind het er vrij ontspannen uitzien...

O en heb hier initiatorcursus paardrijden geven: meelopen tijdens het longeren wordt sterk aangeraden, dus niet blijven staan.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:32

tja uit eigen ervaring kan ik niet meer zeggen dan laat het diertje staan en ga wandelen met een zadel in plaats van longeren, ook wandelend kun je je pony aan de hulpen/stem laten wennen,

maar ja het zit toch bij de mens tussen de oren dat het moet ;)

mooie fjord trouwens :P

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:38

Ik vind eerlijk gezegd 3 jaar ook wat jong.. Je ziet ook dat het echt nog een beetje puber is. Ga gewoon lekker wandelen en grondwerk doen, btw je kunt evt loswerken? Hartstikke gaaf en je geeft je paard toch beweging zonder dat je iets om doet ;).
Maargoed, je moet het zelf weten, wij geven advies.. :roll:

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:42

Het beestje is nog geen eens 3 jaar! over 5 maanden pas.
Sorry maar ik vind dat je veel te snel gaat! Als je het verkeerd aanpakt komt het op bijvoorbeeld 6 jarige leeftij keihard naar je terug!! En dan heb je spijt! Heb het te vaak gezien!

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:44

Is ook zo Lies21.. Heb al zo vaak probleem paarden gezien die veels te vroeg zijn begonnen.. Maarja we blijven mensen.. :roll:

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:46

Ik vind het ook echt nog wel vroeg, waarom niet gewoon met 3 jaar beginnen? Dat is toch vroeg genoeg? Dan heb je er later veel meer plezier van, wandelen, poetsen is toch ook leuk?
Wel een leuke fjord trouwens, hoop dat je er later nog veel plezier mee krijgt :)

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:49

Idd, een cutie! :D

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:53

JustMe89 schreef:
Vind je fjordje al goed volwassen gebouwd, al lekker breed enz, ziet er helemaal niet te jong uit!
En vind het best wel goed gaan... Hebben hier één keer gekeken hoe onze 2,5jarige erop reageerde en ging helemaal niet zo vlot en simpel...
Denk dus dat je paardje dit niet heel erg vind om te doen, miss geniet die wel net van de aandacht!

Zou wel zadel eraf doen, of toch die beugels... Denk dat je dat zelfs niet met volwassen paard moet doen... Is goed om ze te laten wennen aan slaande beugels, maar lijkt mij erg pijnlijk om zo tien minuten rond te lopen.

O en heb hier initiatorcursus paardrijden geven: meelopen tijdens het longeren wordt sterk aangeraden, dus niet blijven staan.

Waaom meelopen? ik heb altijd al een grote interesse in longeren gehad, en heb toevallig op horse event van Lammert Haanstra opgevangen dat je juist moet blijven staan, om de reden die ik hier boven uitleg..

maar, ik ben niet te beroerd om jouw gedachtegang hierachter te horen, vind het juist wel interressant, en ik denk dat het ook heel interressant is voor ts om zo te ondervinden hoe zij vind wat de beste longeer-methode voor haar paardje is..
Laatst bijgewerkt door First_Unique op 01-12-09 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:53

Ze is best braaf zo te zien :)
Ben het eens met de leeftijd maar daarin ga jij toch je eigen weg.
Wel vind ik deze bak echt te klein (zeker icm de jonge leeftijd) om te longeren. Je ziet dat ze daar ook moeite mee heeft, ze loopt steeds zo ontzettend dicht langs de bakrand. Je zou beter de ruimte op kunnen zoeken, als je die binnen niet hebt kun je dus beter uitwijken naar de buitenbak of een veldje in de buurt -mits het niet te glad is- en als ook de buitenbak niet wil qua nattigheid dan zou ik het longeren zeker achterwege laten (ook een reden om pas volgend jaar te beginnen met beleren/longeren/zadelmak maken; het weer is tegen de zomer veel beter :) ) want ook voor oudere paarden lijkt me dit geen fijne afmeting.
Wat het longeren betreft; je slaat erg hard/woest (als het ware, niet letterlijk maar qua beweging ;) :) ) achter haar op de grond met de zweep. imo kun je beter de zweep in de lucht houden en hem laten knallen. Verder kun je beter de galop achterwege laten ivm de ruimte die ze daar duidelijk meer voor nodig heeft. Je kunt dan in stap&draf (en liefst eerst zonder zadel -leuk zadel trouwens, is die van jezelf?- )de hulpen beter bevestigen en pas later de galop erbij pakken. Ook pas zodra ze het longeren goed doet het zadel erop leggen.
Hoop dat je er wat aan hebt en hoop dat jullie je vermaken op de nieuwe stal :)

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:59

Sorry dat ik het zeg, maar vind het er helemaaal niet fijn uitzien, wat een gedrang zeg!
Dat getikt met die zweep in je hand, en het is dan wel op de grond, maar kan voor z'n jonge pony heel vervelend overkomen.
Je gaat zo lopen slaan met de zweep als je wil dat die in galop gaat, galopeerd ie een half rondje, en dan is het volgends jou goed.

Vind er ook veelsteveel spanning in zitten, ga eerst eens aan de slag met ontspanning in de draf !!!

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:30

Bizzybijtje schreef:
21deees schreef:

En wil je aub een beetje ABN praten :) ?

Ow sorry dat ik zo typ.. maar je weet wel wat ik bedoel. En 10 jaar is een beetje overdreven. Een klas genoot van mij doet ook aan deze sport en de meeste gaan rond hun 15 met pension. Het ligt er dus maar net aan hoe of wat.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:33

JustMe89 schreef:

mij is op de opleiding juist geleerd om zoveel mogeijk op 1 plek te blijven staan