[AR] Mendekens hoe bevalt dat en wie heeft ze al in gebruik?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ron_oostbeek

Mendekens hoe bevalt dat en wie heeft ze al in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 14:26

wie kan mij wat vertellen over mendekens? ik kwam via google bij hetaangespannenpaard in dronten terecht. wil graag weten wie ervaring heeft met deze mensen van hetaangespannenpaard en krijg je waar voor je geld? zoek voor mijn vriendin een mendeken en wil graag reacties ontvangen van mensen die al zo een mendeken in gebruik hebben. is de mendeken echt bruikbaar en waar heb je die gekocht?

marrianne

Re: Mendekens hoe bevalt dat en wie heeft ze al in gebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:30

even een stipje, ik ben nog steeds opzoek, naar 1 in shetmaat

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:33

Wat voor een mendeken bedoel je? Een vliegendeken? Een nierdeken? Of een waterdichte deken voor over het hele paard?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:33

Ik maak ze zelf (misschien ook handig voor jou marrianne?).
En nog niet in gebruik, vind het er nog niet koud genoeg voor.
Aangezien het nogal een gedoe is om de deken om te doen en als ze zweten af en dan weer omdoen bij het uitstappen heb ik ze zo gemaakt dat je ze gewoon kan oprollen en vastmaken :).
Erg handig! Maar heb het nog nergens in een winkel zien liggen :o

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:50

hmm, ik zou er graag 1 willen met fleece aan de binnenkant en dan waterdicht aan de buitenkant, voor als het echt koud is :) heb je er een foto van?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:24

marrianne schreef:
hmm, ik zou er graag 1 willen met fleece aan de binnenkant en dan waterdicht aan de buitenkant, voor als het echt koud is :) heb je er een foto van?

Is een nierdekentje niet voldoende dan? Die gebruiken wij namelijk. Ze zijn van Bucas en verkrijgbaar bij Letty ('t Peerdewinkeltje). Zijn fleecegevoerd en 100% waterdicht. Hoef je ook niet af te halen tijdens het rijden en zijn malleijk vast te maken. Ideaal!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 15:37

er zijn normale waterdichte fleece gevoerde goed ademende dekens ,
wij hebben ze standaard in groen en blauw € 43.50
maat pony 85x77 of wb 105x80
evt kleiner maken zal het probleem niet zijn

zelf heb ik er nooit gebruik van gemaakt
hebben dan ook een wollige shet voor de wagen
en rijden slechts mak an recreatief

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:26

Horseware schreef:
marrianne schreef:

Is een nierdekentje niet voldoende dan? Die gebruiken wij namelijk. Ze zijn van Bucas en verkrijgbaar bij Letty ('t Peerdewinkeltje). Zijn fleecegevoerd en 100% waterdicht. Hoef je ook niet af te halen tijdens het rijden en zijn malleijk vast te maken. Ideaal!

ik heb even op de site gekeken, maar ik kon ze niet vinden, ik zoek zo;n dekentje dat vanaf het schoftje zit, geen idee of dat nierdeken heet :o

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:34

Citaat:
ik heb even op de site gekeken, maar ik kon ze niet vinden, ik zoek zo;n dekentje dat vanaf het schoftje zit, geen idee of dat nierdeken heet

Ja dat is inderdaad een nierdekentje.
Ik heb ze al een tijdje geleden gekocht daar. Ik zal eens kijken of ik ze nog kan vinden.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:37

gevonden, ik keek met mijn neus haha
ik moet zeggen, dat ik het wel heeeel erg duur vind

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:39

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 17:42

marrianne schreef:
gevonden, ik keek met mijn neus haha
ik moet zeggen, dat ik het wel heeeel erg duur vind

Ja maar je koopt ze voor een heel leven. Ze zijn heel erg sterk (van ballistic nylon) en 100% waterdicht en super handig. Het is inderdaad een investering, maar dat is het echt waard vind ik. Ik wil niet meer anders dan deze!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:16

PP--> AR

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:45

Afbeelding

Ik heb er een van ideal. Ook waterafstotend met fleece gevoerd. Heb m nog maar 1x gebruikt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:05

Ik heb er eentje van Ideal gehad, maar dan moest de leidsels losmaken om 'm eraf te kunnen halen, was niet heel praktisch...
Volgens mij hebben de nieuwe modellen klittenband en zijn die handigeren te bevestigeren en los te maken...

Van Dominick heb je tegenwoordig ook hele mooie waterdichte, die staat in ieder geval op mijn verlanglijstje voor als ik toch moet gaan scheren deze winter!

http://www.dominick.nl/nl/specials/mendeken/

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:13

Dat vind ik een van de meest nuteloze uitvindingen die er zijn..gewoon rijden zonder en als je thuiskomt paard droogwrijven en een zweetdeken erop...
Ze zijn niet van poppenstront gemaakt de paarden, kunnen best tegen een buitje hoor..
Lekker hard doordraven zie je de damp eraf komen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:16

ik vind dat als een paard net geschoren is en het regent of het is goed koud en je moet een stuk stappen naar je trainingsveldje of je maakt een rustig ritje dat een dekentje soms best prettig kan zijn...

tijdens fanatiek rijden inderdaad niet, dan zijn ze gauw genoeg warm... 8-)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:19

ik gebruik m meestal alleen bij het instappen en tot nu toe nog helemaal niet. Behalve voor die rit en daar moesten we onderweg nog al eens stil staan en dan vatten ze toch snel een koutje.

hebrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:30

ik heb dezelfde als maisie, ook 1x op gehad, maar de pony flipte (waarom? geen idee...zou nu wel goed gaan als ik het probeer, schroefje wat "los"zat, zit weer vast ;) ) Gewoon in ponymaat, past best bij grote shets (en die van jouw zijn nog net ff wat groter dan de mijne!)
Nu ook nog niet nodig gehad, de ponies zijn vroeg geschoren dus zitten weer flink in de vacht, maar zodra ze weer geschoren zijn, gaan de dekens uit de kast :) (en dan vooral bij die indoors, tussendoor toch een behoorlijke tijd wachten, dan koelen ze wel af...)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:46

Ik heb er eentje te koop (groen, cob), die van Letty (zie 'commercieel' en 'alles voor paarden'), de Hi tech nier deken, je kunt er trouwnes ook prima mee longeren buiten, en ze zijn heel makkelijk los en vast te maken er hoeft van je tuig niets voor los of juist weer vast.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 16:57

Ook ik ben opzoek naar een waterdichte nierdeken maat (mini)shet. Vanaf het schoftje ongeveer 80/85 cm gemeten (ruglengte dus)

Die van Letty is er alleen in paardenmaat?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:25

Evelli schreef:
Ook ik ben opzoek naar een waterdichte nierdeken maat (mini)shet. Vanaf het schoftje ongeveer 80/85 cm gemeten (ruglengte dus)

Die van Letty is er alleen in paardenmaat?

Dat zou ik niet weten. Je zou Letty even kunnen bellen. Ze kan je dan direct aangeven wat voor nierdekens ze allemaal beschikbaar heeft in shetmaten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 18:40

Ik heb hem in de koets liggen en gebruik hem regelmatig als we pauze houden en het is koud/nat weer. Even dekje erop. Als we weer doorrijden, haal ik het dek er weer af. Het bevalt ons prima. En op wedstrijden is het ook handig om het paard nog enigszins droog de ring in te krijgen. Er zit trouwens ook een los voorstuk bij. Ik heb de deken een aantal jaar terug in België gekocht. Het is een waterdichte gevoerde deken.

Dus Echwel: ik gebruik hem wel geregeld. :D maar mijn haflinger is allergisch voor regen. :+

http://img12.imageshack.us/img12/5936/pic00404.jpg

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:22

Janouk dit is geen mendeken, waarbij je leidselgaten enz enz hebt.
Wij gebruiken tegen het afkoelen tussen door gewoon een fleecedekentje van Zeeman kijk daar zit nut in om ze warm te houden tijdens het wachten met een wedstrijd
Maar een hele deken zodat ze niet nat worden tijdens het rijden, daar had ik het over, net over het wachten tijdens een wedstrijd..
Als het regent nou worden ze nat komen we thuis en gaat er een zweetdeken op...ze smelten niet van de regen hoor, ik denk dat wij eerder smeleten

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:01

Toch vind ik het voor geschoren paarden of paarden met een zeer dunne wintervacht wel erg prettig om ze met een dekentje warm te rijden. Ze zullen er vast niet dood aan gaan, maar aan de manier van lopen van mijn pony kan ik toch duidelijk merken dat zijn spieren gebaadt zijn bij een dekentje over zijn rug.

Of het nu persé waterdicht moet zijn is nog over te twisten. Maar losrijden met een deken zie ik zeker wel de voordelen van in.

Helaas kan ik je verder niet helpen betreft mendekens, gezien ik in de winterdag niet inspan. Let er wel goed op dat het deken zo gemaakt is dat je het gemakkelijk op en af kan halen. Ik heb eens een deken gehad die ik niet op of af kon halen zonder mijn leidsels helemaal los te maken. Niet echt handig dus.