dressuur zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kyliam

dressuur zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 09:15

Ik ben mijn paardje bitloos aan het inrijden. Daar kom ik behoorlijk wat "probleempjes" bij tegen. Nu geloof ik zeker niet dat het met bit niet zo zou zijn.
Maar ik krijg uit mijn omgeving wel de opmerking dat bepaalde problemen alleen op te lossen zijn met bit.

De andere paarden die ik rij worden door de eigenaar met bit of Hackamor gereden. Ikzelf gebruik een sitepull en vind dat ze daar allemaal net zo soepel op rijden dan op bit.

Maar goed, mijn vraag is nu dus of hier mensen zijn die bitloos dresuren en of zij bepaalde problemen anders aanpakken dan met bit?

Mijn paard is nog maar net onder het zadel maar ik merk dat hij helemaal vast zit aan 1 kant. Dus kreeg ik het advies om aan stelling te werken...maar dat dit niet mogelijk is zonder bit.

Ik blijf heel stug volhouden dat ik er geen bit in wil hangen. En daar sta ik ook voor 100% achter.

Wie heeft hier evaring mee en ook...

Caira

Re: dressuur zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:42

waarom kun je niet op stelling werken zonder bit? Je rijdt voor stelling je paard toch om je been heen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 09:48

Je kan juist heel goed aan stelling werken met een sidepull,
Het duurt misschien allemaal wat langer zonder bit maar het is wel degelijk mogelijk, ik train mijn paarden juist ook heel vaak bitloos , soms is het zelfs beter het bit uit t ehouden, vooral voor paarden die tegen het bit in komen,
Ga lekker op je eigen gevoel af zou ik zeggen, leer het idd eens bitloos, pas voor de echte verfijning zou je er later een bitje bij kunnen pakken, maar dan zou ik zeker een combi doen.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:59

Hallo

Ik rijd mijn paardjes ook bitloos. Waarvan ik er dus ook 1 bitloos aan het inrijden ben.
Ik rijd ook dressuur en rijd er ook mee op de weg.
Bij het paard wat ik niet aan het inrijden ben, daar heb ik vroeger wel met bit in op gereden.
Eigenlijk merk ik geen verschil.
Ook rijd ik niet anders.
Wel rijd ik erg op mijn zit.
Naar mijn inziens kun je gewoon stelling en dressuur rijden.

Tegen mij is er ook wel eens gezegd over het inrijden van het ene paardje dat ik in de toekomst toch wel met een bit moest gaan rijden, want hij zou te sterk worden.
Dit is dus echt niet het geval. Hij heeft nooit een bitje in zijn mond gehad.

Ik trek me dus echt niks aan van zulk soort advies. Ik doe het lekker op mijn eigen manier. Met een bit hebben ze toch nog steeds hun benen om er van door te gaan!

Als ik jou was zou ik het op de manier doen waar jij je het prettigst bij voelt en waar je paard het prettigst bij voelt. Of dat nu met of zonder bit is.

Iedereen heeft namelijk een andere visie en kijk op bepaalde dingen.

Succes

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:01

Zie je aan hem ook dat hij vastzit als je op de grond aan het werk bent, of er ieg niet op zit? Hoe zie je het?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:13

natuurlijk kan dat zonder bit

in sommige ogen duurt het misschien wat langer
omdat je iets minder kunt afdwingen
en tegen woordig moeten 3 jarige direct in de krul
achterhand etc komt later wel ...
snel snel snel

persoonlijk doe ik het liever andersom ..

lekker lange teugel , op eigen benen
als die sterker word en balance vind
gaat die vanzelf buik tillen rug gebruiken en gaat die vanzelf
nagevelijk lopen en vervolgens de schouders er in

het afdwingen van een houding dmv bv een bit
(kan ook op 10 andere manieren) betekend niet dat paard dan ook goed loopt
in balance is of gaat tillen etc etc

het vast zitten aan 1 kant (meestal dan ook 1 kant kortere spieren )
kan je met rijden en aan de hand of grond werken idd verminderen
maar dat heeft niets nada noppes met een bit te maken

doe wat je gevoel je ingeeft :Y)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:28

Ik mag toch hopen dat een staaf ijzer niet HET verschil is waarmee iets wel of niet bereikt kan worden. Als je niet zonder die staaf ijzer goed kunt communiceren, zou ik me achter mijn oren krabben. Dat zou ik tegen de mensen zeggen die beweren dat bepaalde dingen niet zonder bit kunnen ;-)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:56

Maar Arabesk, je hoeft haar toch niet te overtuigen?
Ze geeft zelf aan bitloos te willen, maar moedeloos te worden van de reacties van mensen in haar omgeving...

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 14:11

Ja voor mij is de keuze duidelijk. Ik rij bij paarden van anderen met sitepull als het oke is voor eigenaar. Maar mijn eigen paard krijgt gewoon geen bit in!

Of mijn paardje ook vast zit als ik er naast sta... nee dat heb ik nog niet gemerkt.
Wel heb ik hem met gewoon halster aan gelogeerd een tijdje. Aan 1 kant ging het redelijk. Op de andere hand was het een nachtmerrie. Hij draaide zijn achterhand gewoon boem naar buiten, hoofd in mijn richting en stond dan stil. Stemhulp had geen nut. Een logeerzweep ook niet (laatste redmiddel). Ik dacht dat het aan mijn lichaamstaal lag dus heb ik iemand met meer ervaring gevraagd en ook daar deed hij het bij. Die persoon dacht dat mijn paardje gewoon geen lol had aan longeren en ik dacht daar eigenlijk hetzelfde over. Dus gestopt met longeren.
Als ik hem los in de bak laat rennen loopt hij op links en rechts.
Onder het zadel is hij ondertussen wel heel braaf en werkwillig. Maar in de rijbak voelde ik opeens dat ik hem niet op de hoefslag kon krijgen. Hij met zijn hoofd naar buiten loopt en als ik dan een wat druk zet dan gaat zijn hoofd scheef. Maar geen buiging.

Ik besef dat ik het heel langzaam moet aanleren. Op de grond doe ik hem wel laten buigen links en rechts. Dat gaat prima.

Maar ik word er inderdaad een beetje moe van als mensen het bit als oplossing naar voor brengen.
Zo wilde ik graag les krijgen bij de ruiterclub... kreeg ik al reacties dat ik dan wel met bit moet rijden...dan hoeft het voor mij dus niet.
Ik hoop dat het allemaal goed zal gaan over een tijd. Tenminste de basis...

Danielle

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:16

Arabesk schreef:
Ik mag toch hopen dat een staaf ijzer niet HET verschil is waarmee iets wel of niet bereikt kan worden. Als je niet zonder die staaf ijzer goed kunt communiceren, zou ik me achter mijn oren krabben. Dat zou ik tegen de mensen zeggen die beweren dat bepaalde dingen niet zonder bit kunnen ;-)

Lees nou eens eerst goed Arabesk...jij altijd met hetzelfde verhaaltje..jij gaat gelijk al weer voor het negatieve :ZZe vraagt om tips hoe stelling te gaan rijden zonder bit. Je hoeft haar niet jouw visie in te peperen!

Het is idd wel mogelijk, kost misschien iets meer tijd en handigheid en idd probeer het eerst eens met grondwerk. Misschien een instructrice vinden die bekent is met deze manier en haar om advies vragen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 14:29

misschien is het boekje probleemloos bitloos iets voor je ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 22:12

Mijn paard is ook een beetje stijf aan het worden op een kant, en heeft ook een tijdje een beetje vast gezeten..
Wat ik altijd doe is voor het rijden, als ik net ben opgestapt, rechts en links een snoepje geven vanuit het zadel, bij mijn knie, zodat hij even zijn hals moet rekken.
Daarna ga ik kleine figuren als kleine voltes stappen, proberen om het hele lichaam met de volte mee te laten buigen.. Een paar rondjes en dan weer de andere kant op.. Gewoon in een rustige stap stelling vragen (binnenteugel overdreven van de hals af en de buitenhand/teugel tegen de hals aan), en goed belonen als het lukt :)
En dan later kun je die zelfde figuren in draf gaan rijden.

Bij mij gaat dat nu prima, toevallig vandaag nog een foto gemaakt van zo'n kleine volte in draf:
Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:43

Allereerst: Trek je niets aan van mensen die roepen dat je 'probleempjes' met een bit wel kan oplossen. Dat zijn meestal mensen die zich niet in bitloos rijden verdiept hebben, het niet snappen dus :+ . Laat ze lekker kletsen. Je kunt prima met stelling rijden bitloos. ;)

Mag ik vragen wat voor problemen je verder allemaal tegen komt met het bitloos inrijden? Ik heb mijn pony ook bitloos ingereden en ja, ik kwam wat issues tegen, maar die was ik met bit ook tegen gekomen, hoor. :D
En je wilt niet weten wat ik uberhaupt allemaal heb aan moeten horen toen ik een jonkie kocht, maar ik heb vooral mijn eigen weg gevolgd en fijne hulp gekregen van iemand die wel wist wat bitloos rijden inhield etc.

Overigens vind ik wel dat je zeker moet weten dat je paard geen blokkades in de wervels heeft. Ik laat zelf jaarlijks altijd een chiropractor komen om even alles preventief te checken en eventuele blokkades op te lossen. Zo weet je zeker dat je paard zich fysiek ook goed voelt. Is dat niet een idee? Dan kun je daarna je gaan richten op rijtechnische oefeningen om het vast zitten te voorkomen of te verbeteren. Vaak heeft een chiropractor ook ideeen voor oefeningen.

Bij het stelling vragen, is het ook zaak om vervolgens weer meteen 'los' te laten, de druk er af halen ter beloning. Het is toch een oefening wat je op moet bouwen en waarbij 'het kwartje' moet vallen, na verloop van tijd. Maar het is bitloos prima te doen, dus laat ze maar kletsen, hoor. ;)

Mystic Tinker legt de oefeningen goed uit, die doe ik ook. Neem tussen de oefeningen dus ook even rust (door even geen stelling te vragen), zodat hij mentaal ook even de boel weer kan los laten.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 19:17

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden!

De afgelopen 2 dagen heb ik heel rustig met hem hier rond gewerkt in stap en draf. En ja, het gaat al een klein beetje beter!
Ik vermoed steeds meer eigenlijk dat het probleem bij het snappen van mijn beenhulpen zit. Dus dat wil ik de komende tijd met grondwerk weer meer opnemen, wijken voor druk.

Wat Kyliam doet als ik een beetje druk op de teugel geef om hem te vragen zijn hals te buiten of te sturen, dan kanteld hij zijn hoofd en steekt het vooruit. Ik kan het niet zo goed uitleggen.
Ik heb het gevoel dat ik zelf rijtechnisch dingen mis doe. Dus ik ben aan denken over op zoek gaan naar iemand die me kan helpen en lesgeven. Want wil hem geen foute dingen aanleren. Heb wel al meer paarden ingereden in het verleden maar altijd met bit.
Hij valt ook totaal over de schouder naar binnen. Maar daar denk ik dus dat het komt omdat hij mijn benen niet voldoende "snapt"

Toch ben ik al bij al niet ontevreden over mijn Jonkie. Doe oefeningen met snoepje ga ik zeker doen, mijn paardje is een vreetbeesje die alles voor wat lekker zoet. Ik heb die oefening wel al vanaf de grond gedaan. Maar nooit toen ik erop zat.

Bedankt allemaal!!!!!!!!!!!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:19

Ik rijd mijn haflinger ook bitloos en dat gaat enorm goed! :j Ook de stellingen, hoewel ik dan de
teugels niet gebruik maar meer mijn houding ofzo.. het gaat een beetje vanzelf:

Afbeelding

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 20:51

Ik ben flink (oke, rustig) aan de gang gegaan met de oefening van brokje bij de knie als ik erop zit. Aan zijn makkelijke kant ging het gelijk goed. De andere kant iets minder maar later wel.

Vandaag had ik trouwens iets heel grappigs.
Ik was met Kyliam een stapbosritje aan het maken toen we een andere ruiter tegen kwamen. Dat op zich was al een klein beetje spannend want het was toch een vreemd paard. Maar Kyliam deed het super keurig en liep netjes langs dat Fjortje. Ik was eventjes met de ruiter in gesprek. Toen hij opeens zag dat ik zonder bit aan het rijden was!!!!!!! Dat had hij nog NOOIT gezien. Of er meer mensen waren die dat deden? Ja hoor, heel veel mensen...
Hij was duidelijk even de kluts kwijt dat mijn jonkie zo netjes liep zonder bit. En ik natuurlijk harstike trots op mijn paardje.

Danielle

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:16

Kyliam, wat leuk!!! Ja, wat kun je je trots voelen zo, he. En herkenbaar, want bij ons rijden ze op de hei en in het bos ook met bit en vaak ook met een hoop hulpteugels er aan. :+
En dan kom je zo heel relaxt met een jong paardje aan en inderdaad mensen zien het ook niet eens meteen, al hoewel ik ook wel eens ruiters heb gesproken die inderdaad erg verbaasd waren. Het geweldige is dat er inmiddels diverse ruiters in deze buurt bitloos rond rijden. Het is hier echt in opkomst. Ik vond het altijd leuk om 'de enige' te zijn voorheen, maar eigenlijk vind ik het nog veel leuker dat meer en meer mensen het bitloos (buiten) rijden ontdekt hebben. :)

Mijn stallingseigenaresse jureert dressuurwedstrijden en laatst had ze een bitloze combinatie, waar ze helemaal wildenthousiast over was. Kwam dat ook meteen aan me vertellen, toen ze weer thuis was, dat was echt heel leuk om te horen. Terwijl ze zelf echt niets doet met bitloos, maar er wel voor open staat dat anderen daar wel bewust voor kiezen. :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 09:42

je verhaal is heel herkenbaar.
Zelf rijd ik ook dresuurmatig met een side pull, ik denk dat mijn ruintje in de dresuurring geen slecht figuur zal slaan, hij kent leuke oefeningen zoals wijken, wisseltje, schouder voor etc.
dit allemaal bitloos. Hij is ook wel eens meer links of rechtgebogen en dit is rijtechnisch op te lossen zonder bit idd.
onze merrie van 11 is pas net onder zadel (lang verhaal) zij word ook bitloos gereden, ik rijd met haar vooral veel buitenritten om als het ware, kilometers te maken. ze doet het hartstikke goed.
Dus lekker bitloos blijven rijden en problemen niet in hulpmiddelen op lossen en je omgeving lekker laten kletsen, lekker op jou manier blijven doen!

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 11:18

Bedankt voor de reacties!
Ja, ik blijf hem lekker bitloos rijden. Dat is gewoon iets dat ik wil en waar ik achter sta.
Ik merk bij Kyliam heel goed dat hij aan 1 kant vast zit. Dat is op zich makkelijk te verklaren omdat hij maanden kreupel is geweest rechts (voor hij bij mij stond) Logisch dat een lichaam dan gaat spannen om het pijnlijke been te onlasten.
Maar goed dat zal ik erwel uit moeten gaan werken in de toekomst.
Maar nu zijn we ook vooral bezig met rechte stukken. En hem de hulpen een beetje aanleren, wat er zit nog niet echt een rem en stuur op. Maar ik besef heel goed dat dit na 1 maandje onder het zadel gewoon te veel verwacht is.

Ik hoop stiekem dat er ergens in hem een dressuurpaard schuil gaat. Maar nu is het werken aan de basis en lekker genieten van onze wandelingetjes door het bos!

Danielle

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:25

Ik hoor ook heel veel van mensen dat zij menen dat je niet alles bitloos kunt oplossen en zo geen echte verzameling kunt bereiken.

Ben het daar absoluut niet mee eens!
Afgezien van onze eigen ervaring dat je wel goed kunt verzamelen met een bitloos hoofdstel, worden bijv de paarden van de spaanse rijschool ook eerst bitloos (met kaptoom) beleerd en alle oefeningen aangeleerd, en die kunnen wel verzamelen! ;)

Wel is het zo dat bitloos rijden meer confronterend is, want je merkt direct dat bepaalde dingen nog niet lukken en dat kun je dan niet (onbewust) corrigeren met bit, maar zul je moeten oplossen met je zit- en beenhulpen en gewicht. Dat vergt meer en betere rijkunst (en geduld) en daarom zal het vaak langer duren voor je resultaat hebt, maar dan hebt je het uiteindelijk wel op een zuivere manier bereikt!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:21

Rijden de meesten die bitloos dressuur rijden met een sidepull misschien? Of met wat voor bitloze optoming rijden jullie dressuur? Ik rijd normaalgezien meer recreatief western met een touwhalster maar om te dressuren vind ik dit precies toch niet de ideale optoming.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:25

Ik denk dat een sidepull voor veel mensen helder is.
Je hebt veriabelen; dus scherp en minder scherp inwerkende neusriemen, en je kunt met en zonder constante aanleuning rijden.
Verder is het gewoon duidelijk, geen kruislingse toestanden enzo, je snapt precies meteen hoe het werkt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:03

Mandyke schreef:
Rijden de meesten die bitloos dressuur rijden met een sidepull misschien? Of met wat voor bitloze optoming rijden jullie dressuur? Ik rijd normaalgezien meer recreatief western met een touwhalster maar om te dressuren vind ik dit precies toch niet de ideale optoming.

Wij rijden met een hoofdstel dat kruislings is onder de kaak:

Afbeelding

Is voor het paard ook heel duidelijk. Het paard wijkt nl (van nature) voor druk. Door de rechterteugel hier op te nemen komt er druk aan de linkerzijde van het hoofd, waardoor het paard zijn hoofd ook naar rechts beweegt (en andersom). Dat is dus heel duidelijk.

Allebei onze 2 paarden waren er direct aan gewend, werden/worden ook western gereden op trens (snaffle) en stang (shanks).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:20

Ik zou daar denk ik zelf van in de war raken, zeker met het gebruik van neckreining en het paard de wending in 'duwen' met je buitenteugel...
Maar ben niet zo fan van kruislingse systemen, ben heel erg blij met mijn eigen hoofdstelletje.

Gelukkig maar, zo vind iedereen zijn eigen ding. :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 08:28

ik heb ook sitepulls omdat ik me dat het logische lijkt.
Ik ben met mijn paard nog steeds bezig om hem rechter te krijgen. Het gaat al beter.
Soms is hij heel fel en op buitenrit moet ik het vaak hebben van mijn zit en stemhulpen. Gelukkig werkt dat vrij goed bij hem.
Dressuur met hem rijden is nog heel ver weg. Maar elk stapje de goede kant uit is er eentje toch...