Ik volg parelli helemaal qua filosofie, principes en oefeningen, maar voeg af en toe nog wat (gymnastiserende) oefeningen toe die ik nuttig vind. Dit is niet een "methode" die zegt wat je moet doen, het is eigenlijk een samenraapsel van kennis uit heel veel verschillende hoeken. Het staat los van een bepaalde sportrichting, het gaat uit van het paard. Alles wat je leert stop je in je rugzakje en dat haal je eruit op het moment dat je het nodig hebt.
Het is wel een programma, voor de mens. Voor mensen is het nou eenmaal makkelijker om te beginnen bij een makkelijke (en veilige) stap en zo verder te gaan. Je hoeft niet in een keer perfect te zijn, al doende leer je en het programma helpt je daarbij.
Ben ongeveer 7 jaar geleden begonnen met het oude level 1 met mijn kwpn-er. Niet echt intensief te noemen, door verschillende oorzaken

Ik heb onlangs toch een keer een
filmpje ingestuurd en m'n level 3 gehaald voor rijden en liberty.
Ik denk dat het goed zou zijn als wat meer mensen parelli zouden doen op een wat hoger niveau. Veel mensen zien alleen de oppervlakkigheden (zoals de halsters en de andere kleur zweep

) en veel mensen hebben helemaal geen zin of tijd om zich door die bergen informatie heen te werken. Ik ben een learn-a-holic

hoe meer info, hoe beter.
Rijden doe ik op de parelli manier. Ik zie veel voordelen van het freestyle rijden, ontwikkelen van gross motor skills voor precisie, zelfvertrouwen van het paard, het paard z'n verantwoordelijkheden geven. Naast het finesse gedeelte krijg ik ook les van een AR instructrice.