Blomke aan de dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Blomke aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:25

Vandaag weer les gehad van John van het Balingehof.
Omdat ik tegen wat problemen aanliep met het longeren wilde ik graag een lesje dubbele longe. Het grootste probleem is eigenlijk dat ze snel te zwaar in de hand wordt, ligt helemaal aan mezelf maar goed, daar wilde ik dus aan werken ;)
Van de week een keer oorlog gehad met haar, ik was het halthouden aan het oefenen, maar ze ging óf drammerig vooruit duwen óf achterwaarts om alle druk te ontwijken...
Vandaag ging het uiteindelijk wel goed, maar John heeft er wel even moeite mee gehad. Mevrouw was heet en boos, stuiterend ging ze de bak door... Heb haar toen het goed ging weer overgenomen en bij mij liep ze ook lekker! Kreeg een complimentje dat ik haar goed voor elkaar had *D

Afbeelding
Het losstappen

Afbeelding
Dit is dus hetgeen waar ik tegenaan loop, op zo'n moment is ze dan ook drammerig en sterk

Afbeelding

http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_2829-border.jpg

Afbeelding
Zolang ze lekker lang mag blijven is het wel goed

Afbeelding
Dit gaat nog wel, maar een stukje verder werd ze erg sterk en heeft John haar overgenomen

Afbeelding
Hmm, moeilijk vind ze het wel hoor ;)

http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_2950-border.jpg

Afbeelding
Hier moest ze stilstaan en de hand meenemen met het aanstappen, maar door de constante lichte druk die John had werd ze erg boos

Afbeelding
Zo boos dat ze op de plaats stond te springen -:(-

Het mooie van John is dat hij heel rustig blijft, paard krijgt niet op z'n donder maar hij blijft wel die lichte druk houden. Gewoon blijven vragen wat hij wil.

Afbeelding
En dan krijg je uiteindelijk dit

http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_2990-border.jpg
En dit

Afbeelding
Check dat achterbeen :~

Afbeelding
Super toch *D

http://i108.photobucket.com/albums/n39/oeds318/DSC_3012-border.jpg

Afbeelding
Toen mocht ik zelf weer. Hier ging ze ook wel erg lekker!!

Afbeelding
Andere kant op was weer iets moeilijker

Afbeelding
Knappe merrie *D

Afbeelding
En John nog even andersom

HubbaBubba

Re: Blomke aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:30

Jeeeuuutje dat ziet er ingewikkeld uit zeg!

Heb nog nooit op deze manier met dubbele longe gewerkt, maar zie ik nu goed dat je alles meeloopt??
Hoe gaat dat dan in draf en galop, want dat is dan toch niet bij te houden??

Ziet er wel erg goed uit en de stukken dat ze het er mee is is laat ze goede stukken zien!

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:32

Ten eerste: wat een prachtige merrie zeg, ze glimt echt mooi zeg! :oo
Ik vind het er erg netjes uitzien, heb er verder weinig verstand van maar uiteindelijk zag het er wel lekker ontspannen uit! :j

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:33

Valt wel mee hoor ;)
't Is meer een combinatie van dubbele longewerk en lange teugelwerk.
In draf moet je paard dus verzameld draven zodat je zelf gewoon kan meelopen. Galop doen we nog niet, eerst de stap en draf maar eens hebben zoals het hoort. Maar in feite moet je paard dan dus ook verzameld galloperen ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:33

ik was eigenlijk wel benieuwd waarom de rechter en linker lijn op een verschillende manier zijn bevestigd.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:35

De binnenlijn wordt eerst door het bit gehaald en aan de singel vast gemaakt, buitenlijk loopt van de singel rechtstreeks naar het bit.
De binnenlijn zit zo vast omdat je dan niet te sterk door kan komen, de lijn schuift eerst door het bit voordat er weerstand komt. Als je je binnenlijn laat "staan" en de buitenlijn "meegeeft" krijg je een mooiere lengtebuiging.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:39

Mooi paardje maar oei op sommige fotos ziet het helemal niet fijn uit, heel veel druk en o zo naar onder getrokken, ook zie j dat je paardje er moeite mee heefd, let eop dat je het niet gaat forsere anders is het plezier voor je paard o weg.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:40

oOoKellyoOo schreef:
Mooi paardje maar oei op sommige fotos ziet het helemal niet fijn uit, heel veel druk en o zo naar onder getrokken, ook zie j dat je paardje er moeite mee heefd, let eop dat je het niet gaat forsere anders is het plezier voor je paard o weg.

Dat is dus een stukje training. Soms wordt het even wat moeilijker ;)

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:44

Blomke was wel even heel boos zeg, daarna deed ze het wel super goed en was het boze volgens mij ook weer helemaal weg. Liep ze wel heel fijn op het eind *D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:48

Als jij de leidsels i handen heb ziet het heerlijk ontspannen uit, maar van meneer van Balingehof had ik meer verwacht, juit op zulke momenten als ze zover achter die loodlijn gaat is het de kunst om juist wat meer te geven, dus een vriendelijke hand, dan zul je meer positiviteit terg krijgen en dus ook meer ontspannenheid, zeker komen er wl eens gekke sprongen uit, want het paard voelt meer vrijheid. Maar komt vast wel goed

Sinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:53

Ik heb hier helemaal geen verstand van :o , maar vind de foto's erg mooi: ze laten goed zien waar je mee bezig bent. Het ziet er in ieder geval erg leerzaam uit! +:)+
Trouwens, ik vind het ook een prachtig paard!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 21:53

gillian schreef:
De binnenlijn wordt eerst door het bit gehaald en aan de singel vast gemaakt, buitenlijk loopt van de singel rechtstreeks naar het bit.
De binnenlijn zit zo vast omdat je dan niet te sterk door kan komen, de lijn schuift eerst door het bit voordat er weerstand komt. Als je je binnenlijn laat "staan" en de buitenlijn "meegeeft" krijg je een mooiere lengtebuiging.

Ik dacht juist dat als de lijn eerst door het bit werd gehaald je een soort hefboomwerking kreeg en juist sterker door kan komen?
Heb ik iig een keer gehoord :Y)

Maar het ziet er op het eind wel een stuk beter uit :) wel erg jammer dat die soms zo diep komt..

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 21:56

oOoKellyoOo schreef:
Als jij de leidsels i handen heb ziet het heerlijk ontspannen uit, maar van meneer van Balingehof had ik meer verwacht, juit op zulke momenten als ze zover achter die loodlijn gaat is het de kunst om juist wat meer te geven, dus een vriendelijke hand, dan zul je meer positiviteit terg krijgen en dus ook meer ontspannenheid, zeker komen er wl eens gekke sprongen uit, want het paard voelt meer vrijheid. Maar komt vast wel goed

Dat zijn 2 of misschien 3 foto's, paard was erg lastig en drammerig. Tja, als je iets wil bereiken in je training zul je soms iets duidelijker door moeten komen. En soms geeft dat niet zo'n mooie plaatjes, maar als je kijkt wat hij hiermee bereikt!! Blomke liep na die "ruzie" als een trein.
John is absoluut niet onvriendelijk met de hand, hij houdt alleen een constante druk waarop het paard moet nageven. Dat wilde ze niet/vond ze moeilijk en dus probeerde ze door die sprongen eronderuit te komen. Dat is het punt waar ik zelf met deze merrie tegenaan loop, zelf krijg ik dat niet opgelost omdat ik daar zelf niet kundig genoeg voor ben.
Ik vertrouw op deze meneer van het Balingehof en ben heel blij dat hij regelmatig onze kant uit komt voor een lesdag!! Heb er al veel meer van geleerd dan alle andere jaren bij andere instructeurs ;)

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:23

Lijkt super! Maar het lijkt mij ook erg lastig..... Wat voor een longeerlijn gebruik je hiervoor? Je hebt toch ook dubbel lange lijnen; gebruik je die hier ook, of gebruik je er twee? En; aan het eind zitten koorden ipv band?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 22:29

OKe daar zit wat in, nu je dit erbij vermeld geven de fotos dit inderdaad aan, dan heb ik verder niks gezegt ;)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 22:43

oOoKellyoOo schreef:
OKe daar zit wat in, nu je dit erbij vermeld geven de fotos dit inderdaad aan, dan heb ik verder niks gezegt ;)

Geeft ook niks ;) Kan wel tegen een stootje hoor :D

redison schreef:
Lijkt super! Maar het lijkt mij ook erg lastig..... Wat voor een longeerlijn gebruik je hiervoor? Je hebt toch ook dubbel lange lijnen; gebruik je die hier ook, of gebruik je er twee? En; aan het eind zitten koorden ipv band?

Is ook lastig maar wel heel leuk om te doen!! Ik gebruik een gewone dubbele longeerlijn met aan het einde een koord, dat loopt makkelijker door het bit en de ringen van de singel.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:26

Ja, ik ben gewend om gewoon te longeren zeg maar en niet mee te lopen en dubbele lijnen ga ik binnenkort leren:D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:45

zo ben ik nog niet aan het werk geweest met dubbele lijnen ziet er wel intresant uit

erg mooie merrie ook :D

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 09:19

Ik moet eerst nog maar eens leren fatsoenlijk 'gewoon' te longeren voor ik iets longeertechnisch ga zeggen ;) Verder ziet Blomke er super uit! :) Fijn dat het zo goed gaat met jullie!

kakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 20:49

He daar is Blomke weer! Ziet er weer goed uit, wat kan ze lopen he!

Marielleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 07:34

Ik heb hier totaal geen verstand van, maar ik vind wel dat Blomke er geweldig uit ziet!! *D
En ze loopt inderdaad echt super op het eind!

Kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 08:29

Ziet er erg goed en leerzaam uit Gil! Blomke ziet er superknap uit!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 14:59

Bedankt allemaal *D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:13

Op sommige foto's ziet het er erg goed uit. Maar ik vind dat ze op foto 10 wel enorm naar links wordt getrokken en dat de lijnen - tijdens het protest - behoorlijk worden aangetrokken waardoor de kin helemaal op de borst belandt en er geen enkele ruimte is voor haar.
Wat ik daarnaast nog mis is een stukje volledige acceptatie van het bit (wat kauwen op het bit) en wat schuim. Op de meeste foto's zit het bit namelijk vrij ver naar achteren in de mond (door teveel druk), wat je ziet aan de mondhoeken.

Wel kan je zien dat er duidelijk vooruitgang in zit naarmate de training duurt. Ik zie ook enkele hele goede foto's (vooral op het einde) en weet zeker dat als je dit goed blijft oefenen, het straks veel beter zal gaan. Het is goed te zien dat je paard er moeite mee heeft, maar ook dat het er wel degelijk in zit.

Zie dit niet negatief, maar als positieve kritiek om je te helpen.

Succes!

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:23

Horseware schreef:
Wat ik daarnaast nog mis is een stukje volledige acceptatie van het bit (wat kauwen op het bit) en wat schuim. Op de meeste foto's zit het bit namelijk vrij ver naar achteren in de mond (door teveel druk), wat je ziet aan de mondhoeken.

Mijn enige opmerking is dat het bit waarschijnlijk veel te dun is. Vooral als je meer dan normale druk uitoefent tijdens training van bepaalde moeilijke oefeningen. Ik zou een dikker bit aanraden en dan zal het paard minder heftig reageren en meer schuimen.

Het bit ziet er ook een maatje te smal uit. Haar lippen zitten een beetje gekneld tussen de ringen. Zou je daar niet eens op letten?