Raar bekeken voor grondwerk/schriktraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Raar bekeken voor grondwerk/schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 15:21

Op stal beginnen ze er ondertussen wel aan te wennen, dat ik grondwerk doe.
Af en toe krijg ik al vragen waarom ik het doe en complimenten dat mijn paard het zo goed doet.

Maar toch blijven ze het op een dressuur- of springstal vaak met rare ogen bekijken.

Ben ik nu abnormaal omdat ik niet elke dag rij, maar liever wat afwissel en eens grondwerk doe, de clicker bovenhaal of met zeiltjes, kegeltjes, zwemnoedels, turnmatjes en dergelijke door de bak sleep en mijn paard ook eens graag aan de hand mee buiten neem?

Hebben jullie soms ook dit gevoel? Of is het bij jullie helemaal normaal?

Arabesk

Re: Raar bekeken voor grondwerk/schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:23

"he je mag niet longeren in de bak"

"doe ik niet, dit is grondwerk"

"watte?"

:+

Ja klinkt heel bekend. Heel veel mensen zien de bak nog als gloeiende kolen, iets waar je als mens absoluut niet op kan staan en waar je je slechts in kan begeven als je óp een paard zit. :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:29

Yups, toen ik in de zomer door de sproeiers reed keken zij mij zeer verbaast aan!
En toen ik vroeg hoe hun paarden reageren als de sproeiers in de tuinen aan gaan als ze erlangs rijden.... Zag je steeds meer mensen onder de sproeiers rijden :')

Zelfde met mijn veulen, ik wil gewoon later een bomproof paard.
Vanaf de geboorte aai ik hem al overal, geef ik hem een knuffel waar het zadel komt, beweeg ik mijn armen in zijn ooghoeken (zoals je been kan zwaaien met opstappen).
Ook schrik training en verkeers/trailer mak maken.
Allemaal veilig en heel speels natuurlijk.

Gelukkig hebben wij wel een redelijk open stal. Als ze iets raars vinden dan vragen ze wel waarom je dat doet.
En als ik mijn zeiltjes heb liggen komen ze nu ook vaak even met hun paard langs om te oefenen :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:42

Sinds kort doe ik ook wat serieuzere spelletjes met mijn jonkie. Gisteren was ik bezig in de bak, ging heeeel goed. Zegt iemand in de longeerbak naast me: "ze heeft er geen zin in hé?!" (Zei ze waarschijnlijk omdat ze het paard wel aan een lange lijn zag, maar geen rondjes om mij heen zag huppen.)

Huh, pardon? Ben juist zo lekker bezig? :D

Ach, tsja, mijn baby is net twee geworden, en er wordt verwacht dat ze nu toch wel eens aan de longe gezet wordt :+.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:10

Toen ik ermee begon werd ik heel vreemd aangekeken en de meesten vonden het onzin. Toen bleek het zijn vruchten af te werpen, en werd het "Nou, bij jou werkt het dus dan moet je het zeker blijven doen, maar niets voor mij." En werd uiteindelijk: "Jeetje, echt knap wat jij met haar hebt bereikt!"

Dus bij mij is iedereen er inmiddels aan gewend. Maar nou sta ik ook niet bepaald op een dressuurstal, en ongetwijfeld zou ik daar opnieuw raar aangekeken worden. Maar ik denk dat die houding vaak snel verandert als zij hun paard de wei doorjagen, en vervolgens mee moeten sleuren naar stal, terwijl mijn paard vrolijk naar me toe wandelt en los met me mee loopt. :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:14

Ach er zijn standaard ruiters die gewoon dom kijken als je er niet op zit en zonder alles werkt! :j Ik snap 't helemaal.
Je moet júist trots zijn op jezelf, niemand doet je na en da's ook écht niet nodig om je goed te voelen, stiekem vind je het toch
wel leuk dat mensen staan te kijken en denken van: hmmm, toch wel goed..

(of wat dan ook! :x )
ik denk dat je boodschap wel overkomt! :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:16

Klinkt wel bekend, toen ik eens trots schriktraining-foto's postte op het forum van mijn vroegere manege, vroegen ze mij heel serieus of ik tijd teveel had :+ Met andere woorden, ze zagen het nut er niet meteen van in.

Langs de andere kant vinden ze het wel knap dat mijn paard enkele truukjes kan :D

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:17

Oehh komt erg bekend voor, maar dan eerder in de trant van, zou je er niet eens op gaan zitten?

Uhh ik heb geen doodswens ofzo hoor!
Als ik merk dat mijn paard op de grond nog niet 100% is wil ik er gewoon nog niet op.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:33

ik denk dat ik een luxe situatie heb... (misschien ook omdat ik mijn paardje bij een boer heb staan die zelf heel veel bereikt heeft met springen maar toch open staat voor natuurlijke dingen)
Zo heb "ik" het voor elkaar gekregen dat alle paardjes vanaf nu natuurlijk bekapt zullen worden en zelfs van de ijzers worden gehaald.
Mijn paardje mag lekker met vriendje de wei op 7/24u.
Maar met grondwerk was hij in het begin ook een beetje sceptisch. Maar ondertussen vind hij het juist wel goed. Al zou ik hem niet zo snel zien "grondwerken"

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:37

Zo ging ik ooit aan de lange lijnen naar buiten, of met mijn paard wandelen. Krijg je te horen: 'Is ie moe?' of 'Durf je er niet op?' 'Ja wel hoor, maar een paard heeft afwisseling nodig, net als bij een mens.' 'Oh...'' :+ Ik ben er wel aan gewend geraakt.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:38

Wat heb ik dan een geluk zeg als ik de reacties hier lees. Bij ons op stal wordt zelfs les in grondwerk gegeven en is het zelfs een heel belangrijk deel van het hebben en opvoeden van een paard!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:41

Ik ga de laatste tijd vaak buiten (opsprong op de berm, driving game naar verkeersbord) parelli doen en dan zie je elke auto vertragen, raar kijken en voortgaan. Ik sta niet op een stalling, en de buren zijn mijn 'raar gedoe' al laaang gewoon :+

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:41

Haha, ik sta op een weilandje bij een vriendin, en heb dus niet allemaal mede-stalgenoten die me raar aankijken. Maar soms ook wel, de buren hebben aardig wat springpaarden en kunnen toch ook wel maf opkijken als ik daar bezig ben in de longeercirkel (Op hun terrein, wat ik mag gebruiken) bezig ben met loswerken/gewoon erop zitten en een beetje rondhobbelen :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:45

In het begin werd ik daar op stal ook best voor aangekeken. Je zag mensen denken....wat is die toch allemaal aan het doen..en dan stonden ze allemaal vanaf een afstandje te kijken. Maar sinds ze hebben gezien wat het resultaat hiervan is zijn ze wel om en vinden ze het heel normaal dat we dat doen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:45

Hihi, toen ik nog dressuur-reed met m'n haf (doe ik nog wel eens, maar nu bedoel ik even op de manege!) keek hij me ook best dom aan als
ik de Jambette vroeg terwijl iedereen woest aan 't strekken etc. was := Ach, afwisseling is toch ook wel eens leuk? :+

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:49

Met de koudbloedwedstrijd hebben we een demo gegeven van het loswerken en een klein stukje grondwerk.
de dag ervoor parcours opgebouwd voor het springonderdeel en meteen even gevraagd of ze me wilde helpen met een loswerkring neer te zetten.

Een wat?!
Wat is dat dan?
Ik het uitgelegd, kreeg ik de reactie, wat leuk, kan jou paard dat?
Ja hoor, die van jou ook hoor 8-)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:07

Oww ik heb trouwen ook wel geluk, mijn paarden staan gewoon thuis en mijn ouders staan helemaal achter mijn methode.
(zeker omdat ze toch wel regelmatig een buurtpaard voorbij zagen rennen zonder ruiter en ze liever niet zien dat ik zo werk!)

Verder zijn mijn ouders ook heel "makkelijk", ze vinden dat elk dier een maatje moet hebben e.d.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 17:13

Ja, als ik ga wandelen vragen ze mij ook waarom ik er niet op zit, zeg ik gewoon "Als mijn paard aan zijn conditie moet werken, mag ik dat toch ook?" :+

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:18

hafjelinger schreef:
Zo ging ik ooit aan de lange lijnen naar buiten, of met mijn paard wandelen. Krijg je te horen: 'Is ie moe?' of 'Durf je er niet op?' 'Ja wel hoor, maar een paard heeft afwisseling nodig, net als bij een mens.' 'Oh...'' :+ Ik ben er wel aan gewend geraakt.

Dit heb ik ook zo vaak, of als ik gewoon even náást mijn (opgezadelde) paard loopt.
Als ik een opmerking krijg zeg ik altijd met een glimlach: Ja, ze heeft een lekke band ;)

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 18:21

Succubi, die is super! :D

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:03

Ik wil ook graag meelezen :D die van mij is nu 1,5 en als ik haar los achter mij aan laat lopen naar stal, krijg ik ook meteen rare blikken. Doodnormaal vindt ik het: "heb gewoon niet altijd zin om een touw vast te houden" _O-

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:10

Ach, wat ik deed was allemaal onzin, en ik moest nou maar eens erop en gaan rijden met die knol...

Maar he, ik heb heerlijk gereden met oud-en-nieuw, en rijdt in een keer probleemloos onder de spoortunnel door. Het galoppeert ook heerlijk in de berm langs de 80-km per uur weg...

Vorige week was het toppunt, maar was stiekem wel trots...

We hadden een zeil naar de bak meegenomen, om te oefenen. Echt zo een groot, eng knisperzeil, afdekzeil dus. Te paard uit elkaar gehaald en op de grond gegooid en ook rechtgetrokken.
Daarna is stap en draf eroverheen. Galop durfde ik niet, bang dat ie weinig grip had. Ook nog een stukje meegesleept.

Uiterst tevreden wilden we weer naar huis... Ik kreeg alleen dat grote zeil niet meer in dat tasje was het in zat. Heb het zo een beetje in elkaar gefrommeld en opgerold.
Teugels in de ene hand, zeil in de andere hand en naast het paard mee.
Op de terugweg kwamen er tegenliggers - ruiters te paard...
En de paarden durfden niet verder. :') Ik was te eng toen ik kwam aanrijden met zeil en al. :')
En mijn knappie pony liep rustig verder. :D
*Zo trots!*

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:14

Succubi, die is goed! :D
Ik heb dat idd ook vaak, als ik even met 'm ga wandelen dan kijkt iedereen je na :')

Zelfs als ik zonder zadel een buitenritje maak,
dan hoor ik als ik er langs ben heel vaak de mensen tegen elkaar zeggen:
'kijk, die zit zonder zadel op haar paard! :oo'

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:16

Van de week kreeg ik nog een compliment dat ik met zulke lange teugels gewoon kon rijden. Vaag...
Heb maar niet gezegd dat ik de dag ervoor zonder teugels heb gereden. :')

Ik verbaas me er gewoon ontzettend over dat zoveel mensen zo onwetend zijn...

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 08:07

TurdusMerula, super dat die paarden niet voorbij je pony met zeil wilden :D

Hier vindt iedereen dat je met lange teugel toch helemaal geen controle kan hebben... :+