[AR] Tandemrijden onder het zadel. Iemand ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Tandemrijden onder het zadel. Iemand ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 11:56

Hoi!

Het zal vast niet goed staan hier, maar ik vertrouw erop dat iemand het wel weet. ;)
Iemand ooit gehoord van tandem rijden onder het zadel?
Rijden op achterste paard en voorste via menhulpen.
Ervaring? Tips?
Alle info welkom en alvast bedankt! 8-)

Alicia2u

Re: Tandemrijden onder het zadel. Iemand ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:18

Ik heb één keer iets in die richting gedaan (Te paard, met paard aan één teugel). Zaak is wel dat je het paard wat je rijdt eigenlijk hoofdstelloos kan rijden: Gas en rem moeten er goed op zitten en ook het stuur moet helemaal op je zit kunnen. Het voorste paard (wat aan de lange lijnen gaat) moet bekend zijn met de hulpen hiervoor, zodat je niet van je paard getrokken wordt.
Al met al vereist het gewoon veel voorbereiding van beide paarden, maar het kan wel, als je er maar voldoende tijd in steekt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:23

Zie: [AR] a la fleche

Ik heb het zelf gedaan in de periode dat onze Fries klaargemaakt werd voor het aangespannen werk. Ik zat dan op haar moeder en mende ons huidige Friesje voor me uit. Ging zo ook op buitenrit. Werd ze erg mak van.
Ik deed het met het achenbachsysteem, waarbij ik met mijn linkerhand de leidsels bestuurde en rechts de teugels in handen had van de oudere merrie. Was even studeren, maar lukte goed. Of het ook zo hoort weet ik niet, maar het ging mij goed af en daar ging het om.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:38

Wat goed van jullie dat jullie info hebben gevonden! 8-)
Ik had al van alles geprobeerd en gegoogled, wist niet eens dat het een naam had. :o
Wij willen dit gaan proberen om beide pony's iets anders te laten doen/leren.
@ polly2 en Alicia2u : hoe reden jullie precies?
Met enkel lange lijnen of ala ingespannen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 13:45

Ik had een schoftje van een oud mentuig op de jonge Fries liggen. Ik had een gewoon rijhoofdstel en soms het menhoofdstel, omdat ze daar ook aan moest wennen, maar meestal had ik dus een gewoon rijhoofdstel er op.
En dan had ik dunne leidsels die ik gemakkelijk kon achenbachen tussen mijn kleine vingers. Van het bit, door de leidselsleutels, over de rug naar mijn hand.
Op de oude fries had ik gewoon mijn zadel en hoofdstel, met gladde leren teugels die ik in mijn rechterhand hield.
Paarden waren beiden heel braaf, dus ging heel gemakkelijk.
Zie foto hoe braaf de jonge Fries nu is:

Afbeelding

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:20

Wat goed polly2! 8-)
Nja, dat soort dingen doen wij dus ook met onze pony's, maar we willen wat anders. :D

Op de foto's uit de link zie ik dat de paarden niet aan elkaar vastzitten ala ingespannen, enkel lange leidsels.
Dus als ik je goed begrijp reed je het rijpaard met 1 hand en de voorste met je andere hand? Of die juist met 2 handen?
Nu wil ik het weten ook, hihihi! :=

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:27

Ik reed ze beide met 1 hand. Voorste met links met achenbach en achterste met rechts, boerenbach. En nee, ik had ze niet ingespannen. Was even prutsen in het begin, maar al doende leer je.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:34

Dit ben ik met mijn 7-span a la fleche.
Ik heb jaren shows gereden met dit span.
Alle paarden worden alleen op leidsels bestuurd.
Ben ooit begonnen met 2 paarden en langzaam opgebouwd naar 7.
Afbeelding

Het is erg leuk om te doen, maar vereist wel veel oefening en goed gehoorzame paarden anders raak je in de knoop of wordt je van je achterste paard afgetrokken.
Ik kon dit nooit heel lang volhouden, want het is erg zwaar voor je handen.

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:40

Hoi ik heb het ook meerdere keren gedaan. Ik doe het als volgt:
De voorpony een schoftje op. (dan blijven de leidsels mooi op zijn plek). Ik maak ze niet aan elkaar vast en de pony waar ik op zat heeft aan zijn hoofdstel 2 leidselringen, waardoor de leidsels van de voorpony heen gaan naar je hand. Dan kan er voldoende afstand blijven tussen de twee en heb je een redelijke rechte verbinding met de voorpony.

Ik rijd ze met mijn beide handen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ze ook tandem voor de wagen lopen, dus het allemaal gewend zijn.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:43

@polly2 : Duidelijk!
Ben jij linkshandig misschien? Ik zou namelijk voor mezelf dat omdraaien en ik ben rechtshandig.
Rijpaard dus met links en voorste met rechts.
Vertel? ;)

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:49

Ben je toevallig de marianne die op manege charlois/zuiderpark gestaan heeft, want dan heb je het misschien al een keer gezien. Ik heb daar welleens met de haflinger en shetlander tijdens de kur op muziek tandem gereden onder het zadel

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 14:55

@ agee: heb je misschien ook een foto met 2? :o
Ik heb er 'maar' 2, maar die 7 van jou zien er geweldig uit! 8-)
Ik zie ook een lange zweep (stok?)
Hoe kan je die nu gebruiken met zoveel leidsels?
*nu blijf ik vragen*

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 15:15

oetenhok schreef:
Ben je toevallig de marianne die op manege charlois/zuiderpark gestaan heeft, want dan heb je het misschien al een keer gezien. Ik heb daar welleens met de haflinger en shetlander tijdens de kur op muziek tandem gereden onder het zadel

Jup!
Dan weet ik ook wie jij bent! brenda? :D
Haflinger,Shet en A- Welshje hadden jullie toch?
Dan heb jij Tom toen op de schaatsbaan-wei een truukje geleerd! :D
Tom blijft in voor 'gekke' dingen (en wij ook), dus vandaar ook deze vraag.
Niet dat wij dit zien als een 'kunstje' , maar beide pony's hebben beweging nodig en 1 is niet rijdbaar. (wij zijn gewoon te groot)
Beiden moeten wel in toom te houden zijn en gezien de karakters van beide pony's zou dit dus een geweldige oplossing kunnen zijn.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 18:44

je noemt dit dus idd a la fleche, geen tandem rijden. Ik heb gewoon gestuurd met 2 teugels zeg maar. Maar de pony onder het zadel heb ik vooral met mijn benen gereden.

oetenhok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:56

hoi,

Ja andere dingen proberen is altijd leuk en wie weet wat eruit komt. Want dat a la freche (duur woord) rijden is nu daadwerkelijk tandem rijden met wagen geworden en inmiddels M dressuur met winst :) Maar als je het wil proberen/oefenen wil ik eventueel wel een keer helpen?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:12

MarvanTom schreef:
@polly2 : Duidelijk!
Ben jij linkshandig misschien? Ik zou namelijk voor mezelf dat omdraaien en ik ben rechtshandig.
Rijpaard dus met links en voorste met rechts.
Vertel? ;)

Nee, ik ben rechtshandig.
Maar bij het mennen heb je de leidsels sowieso in je linkerhand met het achenbachsysteem en kun je dan je rechterhand er bij zetten voor de dressuurhouding. Maar kun je dus ook met 1 hand mennen. En dat doe je bij het mennen dus altijd links. Daar was ik al in geoefend. En omdat ik rechtshandig ben, ging het dan ook gemakkelijk om het paard waar ik op zat met de rechterhand te doen.
Ik weet absoluut niet of het zo hoort. Maar voor mij was dit het meest logische om te doen. En ging het ook het gemakkelijkst voor mij (al was het wel oefenen en wennen in het begin en hou je het eerst niet lang vol, dat klopt).

wat trouwens geweldig....met die Haflingers!!! Complimenten!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:11

Toen ik gisteren aan het paardrijden was heb ik nog even terug proberen te denken aan hoe het ook al weer was toen ik à la fleche reed.
En daarbij was mijn concentratie vooral gericht op het voorste paard. Het paard waar ik op zat, daar had ik eigenlijk alleen maar de teugels van vast in mijn rechterhand. Sturen ging op been en zit en bovendien volgt dat paard het voorpaard ook wel.
Zo was het. Het was leuk om die beleving even terug te halen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 10:39

Aangezien er op AR al een topic over liep heb ik deze van RT verplaatst om Bokt zo een beetje overzichtelijker te houden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 13:58

oetenhok schreef:
hoi,

Ja andere dingen proberen is altijd leuk en wie weet wat eruit komt. Want dat a la freche (duur woord) rijden is nu daadwerkelijk tandem rijden met wagen geworden en inmiddels M dressuur met winst :) Maar als je het wil proberen/oefenen wil ik eventueel wel een keer helpen?

Nou, echt hardstikke lief van je aanbod! :j
We kunnen misschien eerst beter de kunst afkijken bij jou als dat goed is? Maar dan wel ohz, als dat kan. Tom is echt niet geschikt voor de wagen. :o
Dan kunnen we ons beraden op de extra spullen die we dan nodig zullen hebben, want dat komt er ook bij kijken natuurlijk!

Uiteraard zullen leidsels nodig zijn, maar ook een aanpassing aan het rijhoofdstel van de pony ohz. Zou dat zonder oogkleppen kunnen of beter van niet?
De voorste pony is zeker 20 cm kleiner namelijk of maakt dat niet uit?

@polly2: helemaal duidelijk! De rijpony kan op zit gereden worden, dus dat zal geen probleem zijn. Nu nog de voorste zover kunnen krijgen om (rustig) te lopen...

@ Katja: thanks! ;)

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 18:50

Ben dit jaar op de hengstenshow(parade) in Warendorf geweest. Daar hebben ze hele shows a la fleche. Misschien dat daar nog foto's van te vinden zijn?

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 20:17

Hee, ik heb dit ook een tijdje gedaan en ben het van plan weer op te pakken.

Ik had de voorste pony met lange lijnen voor de voorste. De lijnen had ik wat lager lopen
zodat hij binnen de lijnen zou blijven (pony's hadden geen enkele menervaring).

Na een tijdje de lijnen wat hoger dat ik hem alleen aan de lijnen had. Op het
filmpje maak ik gebruik van mijn zadel omdat mijn longeersingelstuk was en mijn andere
te groot was voor deze pony's. Maar het ging uitstekend.

Ik heb zelf de voorwaartse pony voorop gezet en de langzamere er achter (met mij erop).
Zo kon ik de achterste pony mooi aandrijven en de voorste wat bij houden, de voorste aandrijven en daarbij de
achterste tegen houden werkte niet (niet voor mij altans).

Heb 2 filmpjes maar (totaal) niet heel duidelijk (ik zat er op tijdens het filmen+ dat het mobiel was):
http://www.youtube.com/watch?v=HT4o-Dki3p8

http://www.youtube.com/watch?v=cN5hAVQi ... re=channel

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 08:15

MarvanTom schreef:
Niet dat wij dit zien als een 'kunstje' , maar beide pony's hebben beweging nodig en 1 is niet rijdbaar. (wij zijn gewoon te groot)
Beiden moeten wel in toom te houden zijn en gezien de karakters van beide pony's zou dit dus een geweldige oplossing kunnen zijn.

Maar waarom zo moeilijk doen? Je kan de tweede pony toch gewoon als handpaard naast je meenemen? Veel makkelijker, je kan niet in de knoop raken, hebt maar 1 set teugels in je handen plus een halstertouw, en klaar. Als je handpaard wat temperamentvol is, bitje erin en evt. bijzetje eraan.
Ik train op die manier mijn endurancepaarden wel eens (en dan halverwege de rit het zadel even omgooien en op het handpaard verder, want bij mij zijn ze wel allemaal gewoon te rijden.)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 16:07

Ibbel schreef:
MarvanTom schreef:

Maar waarom zo moeilijk doen? Je kan de tweede pony toch gewoon als handpaard naast je meenemen? Veel makkelijker, je kan niet in de knoop raken, hebt maar 1 set teugels in je handen plus een halstertouw, en klaar. Als je handpaard wat temperamentvol is, bitje erin en evt. bijzetje eraan.
Ik train op die manier mijn endurancepaarden wel eens (en dan halverwege de rit het zadel even omgooien en op het handpaard verder, want bij mij zijn ze wel allemaal gewoon te rijden.)

Ja....als het alleen voor beweging geven is, zou ik het ook als handpaard meenemen. Of longeren...
Of een cursus doen...een karretje kopen en de pony deskundig (laten) beleren voor de kar....dat is natuurlijk nog veel leuker!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 15:55

MarvanTom schreef:
@ agee: heb je misschien ook een foto met 2? :o
Ik heb er 'maar' 2, maar die 7 van jou zien er geweldig uit! 8-)
Ik zie ook een lange zweep (stok?)
Hoe kan je die nu gebruiken met zoveel leidsels?
*nu blijf ik vragen*

Ik wel een paar foto's met 2, maar daar zit m'n (toen 7-jarige) dochter op de voorpony.
Afbeelding
Afbeelding

Ik gebruik altijd een lange zweep, zoals je die ook bij het mennen gebruikt.
Het is inderdaad wel erg 'druk' in je handen, maar alles went!

De teugels van het paard waar ik op zit, heb ik gewoon zoals je die altijd hebt met rijden.
De leidsels naar de voorpaarden zitten precies andersom. Je kunt het een beetje zien op de bovenste foto. Dus die komen bij je hand op de wijsvinger, en dan lopen ze door naar beneden. Als je meer paarden voor elkaar hebt, laat je alleen de leidsels van de voorste paarden op je wijsvinger liggen, die van de 'midden'paarden liggen op je middelvinger. Ik heb daar helaas geen goede foto's van.
Op deze onderstaande foto kun je hopelijk een beetje beter zien hoe de leidsels lopen.
Afbeelding

cacir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 07:26

Heb afgelopen september meegedaan met 'n show van onze menvereniging en ons dubbelspan tinkers à la fleche gereden. Na de show vertelde iemand mij dat dit " à la fleche" heette. Ik had er nog nooit van gehoord en noemde het zelf ook tandem onder het zadel.
Superleuk om dit onderwerp op bokt te zien!

Afbeelding

Afbeelding