Want ik vraag het aan meerdere mensen maar ik krijg van iedereen wat anders te horen.
alvast bedankt!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kiamyd schreef:Bij mij is de join-up geen doel op zich. Meestal doe ik even loswerken op de manier van Emiel Voest. En als ik daar mee klaar ben loop ik soms nog wat door de bak om te kijken of ze me los wil volgen. Vaak doet ze dat wel, maar als ze het niet doet ga ik haar niet nog extra laten werken ofzo, omdat je er dan juist veel mee kunt verpesten!
Cassidy schreef:Join-up is inderdaad je paard wegjagen tot hij tekenen van onderwerping begint te vertonen, en je daarna gewoon gaat volgen. Het probleem is alleen dat je, iedere keer als je je paard wegjaagt, hem eigenlijk psychisch een pak rammel aan het verkopen bent van heb-ik-jou-daar. Bedenk wel, je paard heeft niets verkeerd gedaan, en word toch door je weggejaagd. Daarom zou ik toch met klem willen afraden om dit te vaak te gaan doen, of ook alleen maar te doen omdat het zo leuk is dat ze na afloop achter je aan lopen.
Bedenk dus goed wat je doet. En doe het ook niet zelf, zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Kom je namelijk het verkeerde paard tegen die met je in discussie gaat, kon jij weleens degene zijn die weggejaagd word. En dat is geen leuke ervaring!
Finesse schreef:Als ik je beschrijving zo goed begrijp en lees, is dat idd een soort van join up ja (als ze je dus los volgen, en wanneer je je omdraait draait het paard mee, wanneer je stopt stopt het paard, wanneer je op het paard inloopt gaat deze voor je aan de kant)
pferdtje schreef:En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.
Cassidy"]
[quote="pferdtje schreef:En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.
pferdtje"]
[quote="Cassidy"][quote="pferdtje schreef:En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.
JosLover schreef:Ik heb net het boek uit van Monty Roberts en was erg onder de indruk. Het hele join-up trok me erg aan. En ik heb het eigenlijk niet zo bekeken zoals jullie het bekijken. Maar dat klinkt ook weer waar.
Heb nog niet echt 'kant gekozen', maar heb ook geen eigen paard die ik ermee zou kunnen 'verpesten'.
Bij de bijrijpony van een vriendin van mij, hebben we wekl de emiel voest freestyle uitgeprobeert, en dat werke onwijs goed op haar.
Maar emiel voests en monty roberts'methode verschillen dus wel..?
(Ben niet echt op de hoogte van dit gebied, dus vandaar de misschien domme vragen/opmerkingen).
Cassidy"]
[quote="pferdtje"][quote="Cassidy"]
[quote="pferdtje schreef:En een Join up heeft niets te maken met opjagen maar met weg sturen. en daarna vragen of ze weer terug komen dus jezelf omdraaien en weg lopen en kijken of je paard volgt zo niet dan weer weg sturen volgt ze wel dan heb jij jezelf in de leiderspositie geplaatst en hoef je dus geen join up meer te doen.