[AR] Mennen met minder gebruikte men-rassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Mennen met minder gebruikte men-rassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 11:34

Ik was wel benieuwd wie hier allemaal ment met 'minder gebruikte men-rassen'. Zelf heb ik een volbloed arabier van 14 jaar voor de marathonwagen staan en een 5-gangen draverhengst. Beiden in het enkelspan. Zelf ben ik erg tevreden over beide paarden voor de kar en het gaat best lekker. Maar waar lopen andere mensen tegenaan?

Ibbel

Re: Mennen met minder gebruikte men-rassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:39

Zoals je weet men ik ook met een volbloed Arabier, en daarnaast met een Paso. Ik merk met name met de Arabier dat hij enkelspan met een kar van 225 kg best moelijk vindt. De Paso loopt daar makkelijk mee weg. Ze staan nu samen in het span, en dat gaat grandioos. De Paso zweet wel heel snel, is natuurlijk een barok type.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:46

Vriendin had vroeger ook haar arabier voor de wagen staan.
Was een erg leuk gezicht! En op een paar keer aan-de-kletter-gaan-na deed deze dame het leuk.
We hebben een hoop lol gehad...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 12:11

tja, wat is minder gebruikt...

ik rijd aangespannen met een Lusitano-merrie, die worden ook niet heel vaak voor het aangespannen werk gebruikt, zeker de merries niet...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:52

Bijna Arabier, NRPS met 94% ox voor de wagen.

Bevalt erg goed. Maar het lijntje tussen voldoende (aan)spanning en teveel spanning is wel heeeeel erg smal. Dat maakt het heel erg moeilijk, maar daardoor ook heel erg leuk.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 07:14

Grappig, mijn volbloed arabier is juist wel heel relaxt.

Ingrid; verschillen jou paarden eigenlijk niet te veel qua gangen voor het tweespan? Of is dat wel te doen?

Michelle_Don

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:06

ik ben in april begonnen met het beleren van mijn New Forest. Dit gaat super. Hij was in het begin erg ongeduldig en kon niet goed stilsaan. Maar nu heb ik er een super menpony aan.

Ik wil de 3 kwart Arabier. Vroeger renpaard geweest....niet voor de kar maar met iemand er op....ook gaan beleren.
Vandaag voor het eerst aan de lange lijnen laten lopen maar daar ga ik nog een hele boel mee te stellen krijgen.
Ze kan prima gelongeerd worden met één lijn. Maar van twee ging ze toch ff een paar keer helemaal uit haar dak.
Het nadeel is dat ze zo verschikkelijk kan steigeren. Dat houd maar niet op.
Hebben jullie dat ook met arabieren/ hete paarden. Dat ze zo veel steigeren?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-09 14:25

Hoe kan een 3/4 arabier *dus niet volbloed* op de renbaan hebben gelopen???
Tja, mijn paarden steigeren niet en zijn eigenlijk super relaxt. Opvoeding is denk ik heel belangrijk, een paard wat veel steigert zou ik niet voor de kar durven zetten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:29

carola schreef:
Grappig, mijn volbloed arabier is juist wel heel relaxt.

Ingrid; verschillen jou paarden eigenlijk niet te veel qua gangen voor het tweespan? Of is dat wel te doen?

Zo lang je niets vraagt is er ook niets aan de hand. Op stal kan je er een klas kleuters omheen laten lopen. Aan een lange teugel op buitenrit ook prima.
Maar zodra je de grens op gaat zoeken en echt die aanspanning erin gaat rijden, dan is het lijntje maar heel dun tussen goed en te ver.

Hij heeft trouwens nog nooit gesteigerd.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 14:39

Mijn vader heeft in een ver verleden samen met een vriend een span arabische hengsten gestart in de samengestelde mensport.
Ze hebben heel veel plezier gehad maar echt optimaal was het niet, voor de echte topsport missen ze een stukje massa, waren een groter paard met meer massa eenmaal aanzet en zal een arabier veel vaker moeten aanzetten.

Ook werkt het karakter van een arabier niet helemaal mee voor de top, als ze niet willen of een reactie van de koetsier iets te veel aankomt gingen die van ons gewoon staan en deden gene pas meer verder.

Heb een van de spanpaarden weleens meegenomen op een menrit van de club, ik reed met een antieke 2 wieler en zou een dikke man meenemen (ruim boven de 100kg), man stpt dus in, ik zie Mahmut met zijn oren draaien, geef het commando stap, Mahmut wil aanzetten, voelt het gewicht en blijft vierkant staan.
Man laten uitstappen, commando stap, Mahmut stapt weg, man stapt onder het rijden op en we staan weer stil, na 5x proberen de man maar bij een andere aanspanning gezet.
Halvewege de rit komen we bij een vennetje uit, iedereen gaat er door heen dus ik ook met Mahmut, jammer genoeg schrikt het meisje wat ik bij mij op de wagen had en zij trekt terwijl wij in het water draven hard aan de leidsels.
Daar stonden we dus weer stil met een zwaar beledigde Mahmut.
Clubgenoot ondertussen van de wagen gestapt en voor ik het wist gaf hij Mahmut 2 flinke tikken met de zweep waarop Mahmut zich niet bedacht en zich liet vallen.
Na 15 minuten besloot Mahmut dat hij lang genoeg had liggen mokken, stond op en draafde weer verder.

Mijn ouders en ik hebben feesten meegemaakt met Mahmut en Tagip maar gelukkig ook zo verschrikkelijk veel plezier met ze beleeft.

Heb nu 1 arabier ingespannen, volgende jaar hopelijk mijn 3 jarige ook om tamdem te gaan rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:40

Mijn lusitano is op zich niet heet, maar wel heel erg gevoelig en snel gespannen, dat maakt het rijden wel eens wat gecompliceerd, maar verder doet ze het super!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:24

carola schreef:

Donma gaat in paso sobreandando als Gorino draaft. Dat ziet er vanaf de bok wat raar uit, maar gaat perfect. Gorino gooit dan natuurlijk gewoon op, en zij niet.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:26

Op een stal waar ik werk hebben ze 2 lippizaners voor de koets staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:28

carola schreef:
... een paard wat veel steigert zou ik niet voor de kar durven zetten.

Moet je net schimmelmans hebben, die steigert dus ook heel snel. Was met beleren best wel moeilijk, heeft gewoon geen geduld om te wachten tot-ie ingespannen is. Daarna is het een slome sukkel. Maar het is vrij simpel met steigerende paarden, volgens mijn trainer: ze landen vanzelf weer :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 20:48

Dat is opzich wel waar Ibbel maar als je paard voor de wagen valt met steigeren is het ook niet lekker. Vind steigeren zoiezo niet zo grappig.
Wel leuk dat je paarden gewoon in verschillende gangen voor de wagen staan, kan me er eigenlijk niet zoveel bij voorstellen.

Wij zijn wel heel saai KWPN tuiger en fries dus heel gewoontjes. Hoewel het wel een vreemd tweespan is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 07:56

Was ook niet helemaal serieus bedoeld van mijn trainer hoor (zie de smiley).

Mijn schimmel staat (wel dankzij het rustig wachten tot-ie weer geland was en er verder geen aandacht aan geven) gewoon op 4 benen voor de kar. Héél af en toe als hij echt lang moet wachten met oversteken bv wil hij nog wel eens ongedurig worden, maar dat probeer ik dan ook te vermijden door eerder te stoppen zodat hij iedere keer een pasje naar voren kan als hij ongeduldig wordt. En de groom bij het hoofd doet ook wonderen. En drukke wegen moeten oversteken vermijden nog meer trouwens...

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:46

tja dan ben ik helemaal vreemde eend in de bijt..........ik heb nl. 2 ezels voor de koets staan....... :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:49

ezelvrouwtje schreef:
tja dan ben ik helemaal vreemde eend in de bijt..........ik heb nl. 2 ezels voor de koets staan....... :D

Sorry kan het niet laten

Die zitten bij ons meestal op de koets :D :D :D

Carola denk dat ieder ras zijn beperkingen heeft, onze 2 haflingers zijn al de wereld verschil de een kriebelig de ander vrij nuchter.
Volgende topper is een x arabier / Welsh-cob... ook geen dagelijkse mix dacht ik zo..
Zo lang paard weet wie het voor het zeggen heeft kun je volgens mij elk ras inspannen

ezelvrouwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 14:56

Nou beperking zou ik het niet willen noemen :P Elk ras heeft zijn/haar uitdaging. Denk dat het ook belangrijk is wat je zelf wilt gaan doen. Belangrijkste is dat jij en je span plezier hebben, ongeacht het ras, recreatief, wedstrijdgericht, marathonkar of kiepkar....

en de ezel..........tja, ik heb een dubbelspan..... eentje is de rust zelf, helemaal bomproof, ooit te rustig als het om reactie en gang gaat. De ander is een duveltje uit het doosje.......... best wel druk en nieuwsgierig (rond aan het loeren ipv vooruit lopen, hahaha) maar samen is het een prima span, het vult elkaar aan waar nodig en daarmee dus een stabiel span, betrouwbaar, met voldoende gang en nogmaals, vooral plezier!

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 15:01

Wij spannen ook zon beetje alles in eigenlijk.
bijna al onze paarden zijn onder het zadel en ook aangespannen.
is een hobby van mijn man, rijdt zelf met 2 span Friezen dus je gaat vanzelf kijken of het lukt.
Ons muilezeltje hebben we wel eens ingespannen voor het bokkewagentje, was erg leuk.
Ennne jawel hoor zelfs de bok moet er af en toe aan geloven en voor de bokkenwagen, vinden ze alleen maar leuk om te doen.
Als ze het goed hebben doen ze alles voor je.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 11:50

ik men met een NAS merrie. Eigenlijk loop ik nergens tegenaan. Gaat net zo gemakkelijk als het met mijn kwpnner destijds ging. Hij was een springpaard waar ik normaal western mee reed maar ook in de marathon stond hij zijn mannetje ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:01

Shetten in de mendurance is ook niet heel gebruikelijk. Ze doen het goed dus ik vind het prima

menfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 13:55

Ik ben van mening dat je ieder ras moet kunnen inspannen.
Maar niet ieder ras is voor iedereen haalbaar.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 17:19

Mijn man rijd Samengestelde Menwedstrijden(SGMW) met onze 2 shetten.
Hij rijd daarmee in klasse 2, met nog 2 winstpunten te gaan en dan naar klasse 3, klasse 4 is Internationaal.
Onze shetten zijn groot, rond de 1.10, en heel rank, het lijken eerder welshjes.
In de ponyklasse is hij altijd met de kleinste pony's, dat is heel vaak een voordeel, op korte trajecten en korte draaien wint hij tijd, op de langere stukken komt hij wel es wat te kort, maar hij rijd eigenlijk altijd bovenin mee of wint.
Het grote voordeel van de 2, is hun bereidwilligheid en karakter, ze gaan door het vuur voor je,en willen het onderste uit de kan.
Het nadeel is dan de dressuur,je komt tekort in de bewegingen, stelling en buiging, ruimte in de gangen is nu eenmaal niet hun sterkste kant.
Dit maakt hij dan vaak goed met een goede vaardigheid en marathon, maar dressuur is heel belangrijk.

Daarom zijn we gaan zoeken om verder te kunnen komen en met gemak naar klasse 3 te kunnen gaan, en hebben we 2 New Forresters gekocht van 5 jaar oud,vrijwel onbeleerd en groen, maar wel met potentie.
Dit jaar wordt dus een trainingsjaar, zadelmak maken en inrijden onder de man, trainen met dressuur voor de wagen en om te wennen hier en daar een marathonnetje.
Heel spannend allemaal en ook maar afwachten of ze net zo fijn willen werken als de shetten, de mogelijkheden zijn nu wel weer groter, ook onder de man kan ik er mee rijden, dat gaat niet met de shetten.

Al met al hebben de shetten super gepresteerd, en gaan we op zoek naar een fijn nieuw adres voor ze, onze wens is dat ze in de sport blijven, daar zijn ze voor gemaakt en met hun grote maat, boven de 1.08, voldoen ze ook aan de nieuwe norm om samengesteld te mogen rijden.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:23

Wat leuk dat je ook met ezels te werk gaat :D
Zag laatst ook een spannetje muilezers of muildieren.
Super leuk :D