Voltigeren: WIE?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Voltigeren: WIE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:54

Ik heb gezocht maar geen topic hierover kunnen vinden. Ben benieuwd wie hier voltigeren.

Waarom:

Ikzelf heb de nodige lessen gehad in mijn jongere en soepelere jaren op ponykamp en vond het erg leuk. Nu hebben wij als gezin een lieve Fries van 6 jaar, die erg gek is op onze kids en voor ze door het vuur zou gaan. Ik heb een zoon van 7 en een dochter van ruim 4 die ook op turnen zit en wel wat durft. Ik heb een voltigesingel zodat de kinderen een goede houvast hebben om rond te stappen.

Nu hebben ze al 1 keer op ons paard gezeten met die singel (ook om ons paard eraan te wennen) en dat ging super. We hebben elk jaar een staldag met wedstrijd enzo en vorig jaar heeft Stefan al wat dingetjes op zijn verzorgshet laten zien (achterste voren gaan zitten, staan op de pony in stilstand). Dat waren dingetjes die ik met hem geoefend had ivm evenwicht en zelfvertrouwen (hij heeft een lichamelijke beperking). Nu hebben de kinderen het plan opgevat om volgende staldag een act te doen op het paard. Prima jongens: dat heet dus voltige! Die dag in september 2010 dus we hebben nog even.

Mijn vraag:

Ik ben dus op zoek naar ervaringen, tips en oefeningen om te doen met kinderen. Ik heb vanuit de Wiki al de verplichte figuren enzo maar dat is misschien wat hoog gegrepen voor mijn helden (ik denk zelfs dat alles in stap of stilstand uitgevoerd zal worden :Y) ) dus ben op zoek naar simpele figuren of oefeningen om te doen. Wie kan mij helpen?

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:06

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:07

Bedankt! ga meteen even kijken.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 16:18

Wat soort voltige bedoel je?
De klassieke
of
De kozakkenvoltige?

Ikzelf ben bezig met kozakkenvoltige te leren, dus daar kan ik je wel een beetje info, over de gewone weet ik niet zo veel.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 11:44

Babette: Wat voor figuren doe je met de kozakkenvoltige? Want ik heb het dus wel over een meiske van 4 en een jongen van 7 (mlaatste emt lich beperking). Maar alle ideeen zijn welkom. Ze hebben er zin in haha.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 13:57

Zilfstar schreef:
Babette: Wat voor figuren doe je met de kozakkenvoltige? Want ik heb het dus wel over een meiske van 4 en een jongen van 7 (mlaatste emt lich beperking). Maar alle ideeen zijn welkom. Ze hebben er zin in haha.

4 en 7 is denk ik nog wat jong voor kozakkenvoltige, want het is de bedoeling om alle figuren in (ren)galop uit te voeren.
Dus dan zou ik eerder voor de klassieke voltige gaan.

Charr_x

Re: Voltigeren: WIE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:04

Mijn ouders hadden een manege voor gehandicapen ruiters en gaven ook voltigelessen, ik was toen nog te klein om me alles te kunnen herinneren.
Staan, ook al is het in stilstand is al best knap, achterstevoren zitten, met zn 2e er op, helemaal omdraaien in stap, op 1 knie en 1 arm steunen en andere arm en been strekken (naam vergeten van die oefening). Misschien vind je het allemaal te eenvoudig, maar dat is wat ik me nog kan herinneren!
Veel succes met oefenen en laat ons eens foto's zien!

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 14:21

ik heb 2 lesjes gedaan op kamp
Enkele oefeningen:
Rondje om de wereld, je kan ook stoppen als je achterstevoren zit, en achterstevoren op je knieen en gewoon normaal op je knieen, paarden stappen de een zitten en de ander er achter staan, (die heeft dan ook nog wat houvast aan de zittende, en dan kan de zittende armen omhoog doen die de staande vasthoud en de staande kan dan bv. een been omhoog/opzij.
wij deden ook een koprol, maar weet niet meer hoe dat ging:S
owja in kleermakers zit gaan zitten en dan omdraaien, dan zit je op de hals.

misschien heb je er wat aan!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 18:29

Charr_x schreef:
Mijn ouders hadden een manege voor gehandicapen ruiters en gaven ook voltigelessen, ik was toen nog te klein om me alles te kunnen herinneren.
Staan, ook al is het in stilstand is al best knap, achterstevoren zitten, met zn 2e er op, helemaal omdraaien in stap, op 1 knie en 1 arm steunen en andere arm en been strekken (naam vergeten van die oefening). Misschien vind je het allemaal te eenvoudig, maar dat is wat ik me nog kan herinneren!

Dat is de vlag ;)

Dank voor alle tips en herinneringen (heb het zelf ook op kamp gedaan) Koprol dingen wij gewoon achterstevoren zitten en dan met een koprol van het paard af...

Wij gaan zowiezo alle oefeningen in stap of stilstaand doen. Dus kozakken tips mag ook hoor. Voltige klassiek moet ook in galop. Dat doen we dus niet haha.

Geisli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:16

Jocky zit:
Benen over de beugel. Armen opzij. Rug recht.

Vrije zit:
Handen in de zij.

Pistool:
Achterstevoren zitten. Binnenbeen op het dekje. Buitenbeen Gestrekt naar de neus toe. Handen houden de beugel vast.

Hoop dat je er wat aan hebt :D

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 19:37

Zilfstar schreef:
Charr_x schreef:

Dat is de vlag ;)

Dank voor alle tips en herinneringen (heb het zelf ook op kamp gedaan) Koprol dingen wij gewoon achterstevoren zitten en dan met een koprol van het paard af...

Wij gaan zowiezo alle oefeningen in stap of stilstaand doen. Dus kozakken tips mag ook hoor. Voltige klassiek moet ook in galop. Dat doen we dus niet haha.

Kozakken hebben best leuke dingen :D en de oefeningen vallen goed mee als je ze in stilstand of in stap doet :j (zelfs ik kan ze :D)
http://www.digipics.be/voltige01.jpg
deze bijvoorbeeld ziet er best spectaculair uit maar valt heel goed mee als je stil staat, kan je ook perfect met singel doen.
Voor vele oefeningen heb je ook wel echt een kozakkenzadel nodig of moet je je singel verbouwen met stijgbeugels die je onder de buik aan elkaar vast maakt (met een touw).
http://www.digipics.be/voltige07.jpg
rechtstaan met steuntje

jorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 18:09

wat dacht je van de amazone zit in stap (2 benen aan een kant) die voelt chique en is ook goed voor je evenwicht.
Dijenheffen is ook een klassieker geloof ik. daarbij zit je alleen op je stuitje. Die is ook voor het evenwicht.

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:25

Ik zit op voltige..
Ik zit er zelf net een jaar op.
Op mijn hyves staan heel wat filmpjes en de hyve van onze voltige vereniging staan ook heeel veel foto's:
Mijn hyves:
http://michie.hyves.nl/#publicgroups_de ... _state__=3
Vereniging hyve:
http://vvdeegmonden.hyves.nl/
Op youtube staan ook heel veel filmpjes..
Als je bij de zoek balk op youtube zelf dit in typt kun je onze filmpjes zien:
Voltige wedstrijd
Voltige wedstrijd 2
Voor de professionals moet je bij kijken bij:
Cindy sneekes
en
Carola sneekes
Suces nog.

Voor meer info kan je me altijd een mailtje sturen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 13:41

Lord_ik: Nou ik weet niet of ik mijn dochter dat zie doen hoor :D :D Hoewel ze er gek genoeg voor is (ze is bijna 5!) Maar wel leuke ideetjes.

Jorin: Ja ik ga beginnen met amazonezit en dan steeds verder tot helemaal zijwaards zitten en dan omdraaien zeg maar. Dijenheffen wordt voor mijn zoon denk ik lastig ivm zijn beperking. Maar benen zwaaien kan natuurlijk wel.

Michelle: dankje voor de info! Ga het zeker even bekijken en heb een Off topic vraagje meteen (mag in mijn eigen topic toch???)
Op welke manege rij jij/ doe je voltige? Vanwege de verenigingsnaam vermoed ik dat je ergens in de Egmonden rijdt. Ik heb vroeger namelijk in Egmond aan Zee gewoond en in Hoef gereden... ;)

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:46

scharen weet ik nog. Normaal zitten dan met een zwaai de benen naar achteren in de lucht je benen kruisen en dan weer langs het paard dan zit je achterste voren.

Altijd leuk voltige voor kinderen!! Erop springen als het paard rustig galoppeerd (gaat makkelijker dan in stap) in het ritme rennen, armen gekruisd aan de voltige singel en hupsen en dan een grote hups erop (fries is trouwens misschien wel wat groot voor deze oefenen :s

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 14:02

Hahahaaa Zoeff: ja idd. Mijn kleine meid is 104 cm en mijn jochie is 128. Jippe is 159... Zonder krukkie komt Stefan niet bij de beugels en Kirsten met zelfs niet. Die moet ik erop tillen. Meerennen zie ik ze ook nog niet doen. Stap is al erg pittig om bij te benen voor ze (als ie lekker doorstapt dan. Sloffen gaat wel)

Ik kon de schaar vroeger erg goed, maar ja dat was vroeger... toen ik nog jong, fit en lenig was :+ Nu moet zelfs ik met mijn 158 via een kruk op mijn paard klimmen. Nou ja, ook beter voor zijn rug!

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 17:16

hallo,

Ik heb zelf 11 jaar op voltige gezeten. Heb officele wedstrijden gedaan met een groep. Maar omdat ik nu minder tijd heb heb ik besloten om te gaan stoppen. Ik en de groep hebben het paard zelf beleerd voor voltige. Wat wil je precies weten ? de oefeningen of het beleren ?

groetjes

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 18:59

poesjes123 schreef:
hallo,

Ik heb zelf 11 jaar op voltige gezeten. Heb officele wedstrijden gedaan met een groep. Maar omdat ik nu minder tijd heb heb ik besloten om te gaan stoppen. Ik en de groep hebben het paard zelf beleerd voor voltige. Wat wil je precies weten ? de oefeningen of het beleren ?

groetjes

Het is slechts spelenderwijs, dus paard hoeven we niet te beleren. Alles zal puur in stilstand en stap worden uitgevoerd gezien leeftijd van de kids.
Het gaat mij meer om leuke makkelijke en toch "spectaculaire" / speciale oefeningen voor een kind van 5 en een kind van 8 met een beperking.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 09:01

Zilfstar schreef:
poesjes123 schreef:
hallo,

groetjes

Het is slechts spelenderwijs, dus paard hoeven we niet te beleren. Alles zal puur in stilstand en stap worden uitgevoerd gezien leeftijd van de kids.
Het gaat mij meer om leuke makkelijke en toch "spectaculaire" / speciale oefeningen voor een kind van 5 en een kind van 8 met een beperking.

oké.

opstappen : ga aan de zijkant van je paard staan en til je been op die van het paard af is, dus niet het been die aan de buikkant zit. Een ander tilt je bij die been omhoog, je zwaait je been over de kont heen en dan zit je.

vrije zit : strek je armen opzij en je vingertoppen moeten net zo hoog zitten als je oog hoek.

molen : zwaai je rechterbeen over de greep heen. dan zit je met 2 benen aan 1 kant van het paard. Dan zwaai je linkerbeen over de kont heen dan zit je achterwaarts. Dan zwaai je je rechterbeen over de kont heen dan zit je aan de andere zijde van het paard. En dan zwaai je weer het linker been over de greep heen. ( alles met rechte benen en je tenen ook helemaal naar beneden duwen)

slaapwandelen : ga op je knieen zitten, duw je kont helemaal naar voren zodat je recht op je knieen zit. Doe dan je armen gestrekt naar voren.

standvlag. : ga staan op je paard en hou je handen wel vast aan de grepen en doe je rechterbeen recht naar achteren.

ik hoop dat je er wat aan hebt als je nog meer wilt moet je het even zeggen.

groetjs

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:44

Ik zit inmiddels alweer 8 jaar bij voltige :)

Kijk eens op http://voltemotion.smugmug.com of op http://jampie.smugmug.com daar staan genoeg foto's op en wellicht vind je daar iets tussen.

1 tip, als je oefeningen doet in stilstand zorg er dan voor dat het paard echt stil blijft staan, en niet zomaar opeens 1 pas zet. Dan is het vaak veel moeilijker om in een houding te blijven dan wanneer een paard stapt ;)

Lisa_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 19:25

ik he zelf ook op voltige gezeten en doe het nu op mijn eigen paard
het makkelijkste is tog wel knielen je gaat op je knieen zitten en sprijdt je armen
of je kan de molen dan draai je eer rondje op je paard
en als je net begint is staan wel moeilijk maar met een dik paard is dat nog zo moeiliojk niet:P

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:08

Niet zo lang geleden heb ik een vraag gesteld over voltigeren en dat ging over het al dan niet dragen van een cap. Pure nieuwsgierigheid: voltigeren jouw kinderen met een cap? (KNSH is nogal dubbel in zijn regels: rijden doe je met cap, voltigeren zonder)

On topic: ik heb een groepje kinderen met beperking zien voltigeren en het ziet er al snel spectaculair uit.

Als ze met zijn tweeën op het paard zitten is het veel gemakkelijker om tot stand te komen: de schouders van de het kindje dat voor zit is een goed steuntje voor handen en knieën. Visueel is het aantrekkelijk voor de show. Het voorste kindje gaat in vrije zit, het achterste kindje op zijn knieën of staan met de armen naar boven gericht. Dit kan in stand en in stap.

Ik weet niet hoe sterk de grootste van twee is maar je kunt proberen de ene op de schouders van de andere te laten zitten. Doe dit in als het paard stil staat; de voorste heeft zijn handen nodig om de achterste op zijn schouders te nemen.

Een leuk figuur met twee is dat de de voorste de voltigeerbeugels vasthoudt en zijn hoofd laat zakken naast de binnenschouder van het paard. Dan de benen van de voorste over de schouder van de backrider. De backrider moet hier wel bij helpen. Deze oefening kan in stap.

Galop in vrije zit ziet er ook spectaculair uit met kindjes van deze leeftijd. Net zoals Dik Trom zit in galop. Ik weet niet of je kinderen hier al aan toe zijn maar mijn kind durft alleen in galop bij het voltigeren ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:12

Winnie_Smit schreef:
Niet zo lang geleden heb ik een vraag gesteld over voltigeren en dat ging over het al dan niet dragen van een cap. Pure nieuwsgierigheid: voltigeren jouw kinderen met een cap? (KNSH is nogal dubbel in zijn regels: rijden doe je met cap, voltigeren zonder)

On topic: ik heb een groepje kinderen met beperking zien voltigeren en het ziet er al snel spectaculair uit.

Als ze met zijn tweeën op het paard zitten is het veel gemakkelijker om tot stand te komen: de schouders van de het kindje dat voor zit is een goed steuntje voor handen en knieën. Visueel is het aantrekkelijk voor de show. Het voorste kindje gaat in vrije zit, het achterste kindje op zijn knieën of staan met de armen naar boven gericht. Dit kan in stand en in stap.

Ik weet niet hoe sterk de grootste van twee is maar je kunt proberen de ene op de schouders van de andere te laten zitten. Doe dit in als het paard stil staat; de voorste heeft zijn handen nodig om de achterste op zijn schouders te nemen.

Een leuk figuur met twee is dat de de voorste de voltigeerbeugels vasthoudt en zijn hoofd laat zakken naast de binnenschouder van het paard. Dan de benen van de voorste over de schouder van de backrider. De backrider moet hier wel bij helpen. Deze oefening kan in stap.

Galop in vrije zit ziet er ook spectaculair uit met kindjes van deze leeftijd. Net zoals Dik Trom zit in galop. Ik weet niet of je kinderen hier al aan toe zijn maar mijn kind durft alleen in galop bij het voltigeren ;)

Mijn kinderen komen zonder cap en BP niet op een paard! Met voltige zal de BP wel snel achterwege gelaten worden (voordeel sid at ze goede grip hebben aan de beugels van de singel), maar de cap echt niet. Mijn zoon heeft al een hersenbloeding gehad in mijn buik (toen ik zwanger was van hem dus) en ik zie de gevolgen die dat heeft gehad. Ik weet ook uit ervaring met een kind van een vriendin van mij dat aangereden is door een auto (zonder helm op) wat de gevolgen daarvan zijn (niet aangeboren hersenletsel). Ik ben dus erg zuinig op de hersenpannetjes van mijn kids.

De oefeningen die je beschrijft zijn erg leuk! De zoon (bijna 8, 128 groot) is degene met een beperking dus. Hij zal niet snel heel ingewikkelde dingen willen doen en zal het zeker te eng vinden zusje op zijn schouders te hebben. Maar zusje is bijna 5 104 groot en zit ook op turnen. Is een echte durfal dus die krijg ik wrs wel zo gek om bepaalde dingen te doen met armen los enzo. Stap vinden ze beide al spannend laat staan draf of galop. En ons paard blijft in de stap en stand heel rustig met de kids op zijn rug en wil eigenlijk al niet eens pittig doorstappen. Hij is heel behoedzaam met mijn kroost :D

SSDesign: Ik probeer eigenlijk alles meteen in de stap, datz e dus ookz elf het moeten doen. Zoonlief verkrampt vrij snel als ik hem zeg maar ergens toe wil bewegen. Zo vond hij het eng om dmv een voetje op het paard "gegooid" te worden. Hij stapt inmiddels zelf op dmv een krukje en vind het nu niet eng meer. En als ik voor mijn paard sta (tegen zijn schouder aan letterlijk) zal hij geen stap zetten. Maar het is een goede tip om op te letten. Een Fries dat zich in beweging zet is nogal een ervaring voor kleine kindjes :+

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:18

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:44

Heej,
Ik voltigeer bij manege de Groot.
anders moet je maar even bij manege's vragen of ze voltige geven, dat is altijd leuk op ideeen op te doen.
Ik vind het zelf super leuk, ben er erg fannatiek door. Ik ben er ook een stuk leniger van geworden, ik durf nu veel meer en mijn evenwicht is ook veel beter geworden!
Ik vind het zeker een aanrader en ben er erg over te spreken!
groetjess

Zilfstar schreef:
Lord_ik: Nou ik weet niet of ik mijn dochter dat zie doen hoor :D :D Hoewel ze er gek genoeg voor is (ze is bijna 5!) Maar wel leuke ideetjes.

Jorin: Ja ik ga beginnen met amazonezit en dan steeds verder tot helemaal zijwaards zitten en dan omdraaien zeg maar. Dijenheffen wordt voor mijn zoon denk ik lastig ivm zijn beperking. Maar benen zwaaien kan natuurlijk wel.

Michelle: dankje voor de info! Ga het zeker even bekijken en heb een Off topic vraagje meteen (mag in mijn eigen topic toch???)
Op welke manege rij jij/ doe je voltige? Vanwege de verenigingsnaam vermoed ik dat je ergens in de Egmonden rijdt. Ik heb vroeger namelijk in Egmond aan Zee gewoond en in Hoef gereden... ;)