Longeren: meteen wegdraven. Toestaan? Gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Longeren: meteen wegdraven. Toestaan? Gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:39

Ik heb mijn Friese ruin van 6 jaar nu zo'n 4 maanden. Hij heeft absoluut respect voor mij, luistert goed, dendert nooit voer me heen en onze band wordt steeds beter en hechter. Hij is werkwillig en leert snel. Zo heb ik hem op commando leren omdraaien om makkelijk poetsplaats, wei etc in te kunnen komen en het omkeren aan de longe heb ik de ene kant op al helemaal voor elkaar. de andere kant op (naar zijn minder favoriete rechterhand) lukt nog wat minder. Maar vlg oude eigenaar lukte het hem niet hem dat te leren, want hij was er te eigenwijs voor }:0 . Mij lukt het dus wel :Y) Dit even als voorbeeld hoe we samenwerken

Nu de vraag:

Altijd als ik met hem ga longeren is het hetzelfde liedje. Ikzelf zou graag rustig in stap willen beginnen en dan na een aantal rondes de draf inzetten. Dus een rustige warming-up zeg maar. De praktijk is anders: Jippe wacht rustig stilstaand tot ik de longe goed heb, loopt dan op commando keurig in stap van mij weg de volte op en draaft daar dan aan... }:0 Hij is dan ook niet in stap te krijgen de eerste rondes maar gaat meteen lekker vlot aan de slag als het ware. Hij wil ook graag werken, is erg werkwillig en voorwaards, en ik vermoed ook dat hij dit bij de vorige eigenaar gewend is, meteen draven.

Ik kan dan 2 dingen doen:
A. Hem meteen terug halen naar de stap, waarbij ik mijzelf en Jippe vreselijk frustreer want hij is echt niet terug te krijgen. Of ik moet zo aan de longe hangen dat hij naar binnen komt de volte af. Met als gevolg dat hij dus toch 5, 6 rondes in vlotte draf gehad heeft (en dus al aardig warm is geworden)
B. Hem lekker laten draven, even uitwaaien als het ware (neus in de lucht) en dan na 2 rondes lekker in de draf het werk op gaan pakken.

Als ik het eerste doe, zijn we beide al aan het begin gefrustreerd op elkaar en is er al wat frictie in de communicatie.
Als ik dit laatste doe, pak ik hem op met tempo-wisselingen in de draf, doet hij erg zijn best en krijg ik hem na x voltes keurig op commando in stap, draf of galop en werkt het lekker.

Dus de beslissing lijkt makkelijk (B dus) MAAR: Is het wel goed/ gezond voor een paard om vers vanuit wei/stal en poetsplaats aan de longe vlot in de draf te gaan beginnen?

astridelise

Re: Longeren: meteen wegdraven. Toestaan? Gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:44

Als je een paard wat een paar dagen op stal heeft gestaan in de wei zet dan draven, galoperen of bokken zij er ook van door, dus dat is niet erg. Ik zou gedeeltelijk voor plan B gaan, maar hem wel steeds eerder terug laten komen. Dus dan na 1 rondje het werk al oppakken, gaat dat een tijd goed dan steeds eerder het werk oppakken. Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:46

nee het is niet goed voor een paard gelijk aan te draven. Wat je kan doen om het ongezonden te vermijden is: aan de hand warm stappen en hem daarna pas op de volte te zetten. Dan zijn zijn spieren iig al warm en voorkom je blessures.

Edit:
want warm stappen doe je als het goed is ook tijdens het rijden. En dat doe je dan ook niet voor niets.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:03

Hmmm 2 tegenstrijdige tips dus.

Nini_roosje: tsja omdat hij zo voorwaards is longeer ik hem dus altijd voor het rijden. Zodat het al te frisse eraf is (Anders wil hij onder het zadel ook meteen wegdraven zodra je eenmaal zit). Dus dan is ie al warm voor het rijden gaan. Omd e reden die jij geeft wil ik idd met stap beginnen.

Moet er wel even bij vermelden dat Jippe zich bij het optuigen altijd wat druk maakt omdat hij EN de poetsplaats nog niet helemaal gewend is EN zin heeft denk ik om te werken EN zich gewoon druk maakt hahaha. Zodra ik hem dan losmaak loopt hij energiek mee naar de longeerbak. Soms voelt zijn borst dan gewoon al warm omdat hij zich zo opgefokt heeft met het optuigen. Dus misschien draaft hij ook meteen aan als afvloeiing van adrenaline. Nini_roosje: verandert dat jouw kijk?

Het is dus niet zo dat ie er al bokkend van tussen gaat ofzo. Het gaat echt heel kalm de volte op en dan hup in een drafje (maar ja 't is een Fries dus een aardige tank). Hij gaat ook dan niet vol op het gas. Heeft dan nog zeker 2 versnellingen over (echt ik sta te kijken van de hoeveelheid aan versnellingen dat Jippe in de draf heeft) Dat maakt het dus zo moeilijk.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:09

Dat probleem ken ik gedeeltelijk. Mijn paard wil de eerste rondjes best stappen maar wanneer ze eenmaal mag aandraven is ze niet meer in stap te krijgen. Nu ben ik een paar weken bezig met longeren aan de dubbele longe en het probleem is gelijk opgelost. Ik kan nu een ophouding maken zoals onder het zadel en dan gaat ze gelijk terug naar de stap.
Dus misschien voor jou ook een idee om dit eens te gaan overwegen. Ik vind persoonlijk de dubbele longe ook veel effectiever dan een enkele. Je kunt de juiste stelling vragen en je kunt je paard begrenzen aan de buitenkant waardoor ze niet over het buitenschouder kan wegvallen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:10

Ik bedoelde ook niet bokkend aan de longeerlijn, maar als voorbeeld hoe paarden soms van niks kunnen knetteren in de wei en dan echt geen blessures oplopen. Als een paard gewoon in draf gaat en dat een paar rondjes doet is dat volgens mij echt niet erg, maar als jij wilt dat hij stopt dan moet hij toch wel luisteren. Je hebt hem nu 4 mnd het kan ook uitproberen zijn, kijken hoe ver hij bij jou kan gaan, dus laat hem niet helemaal de dienst uit maken.
Laatst bijgewerkt door astridelise op 20-09-09 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:13

Een goede warming-up is belangrijk voor elk paard. In jouw geval is dat wat lastig maar ik zou het als ik jouw was toch wel proberen. Want geen warming-up vergroot idd de kans op blessures. Al denk ik niet dat een paar rondjes rustige draf aan het begin heel veel kwaad kunnen, als je hem na een paar rondje (als hij de eerst energie kwijt is) maar weer laat stappen. En dan daarna rustig opbouwen in draf.

Misschien een idee om aan de hand de eerste rondjes te stappen? En dan elk keer dat je hem longeert iets verder van hem af gaan lopen. Misschien dat je hem zo kan aanwennen dat hij eerst moet stappen.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:14

O, alle paarden die ik longeer draven gelijk, heb er geen problemen mee.. als je ze loslaat in de bak bokken en rennen ze toch ook direct en stappen ze ook niet rustig warm?
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.. :)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:17

Ik houd er niet van als een paard ongevraagd gaat draven. Er zijn genoeg situaties waarin hij gewoon even moet blijven stappen ( bijv. als er een blessure meespeelt ). Maar ik weet dan er genoeg stallen zijn waar ze de paarden gewoon leren om meteen te gaan draven aan de longe, die van mij kwam na het aanrijden ook zo terug nl. Op zich kan het weinig kwaad, maar ik wil het gewoon niet hebben.
Ik zou kijken of ik het op termijn toch kan corrigeren. Laat hem anders eerst even draven en vraag hem na een tijdje terug in stap. En dat tijdje dan steeds korter maken zeg maar, tot hij gewoon niet meer gaat draven. Dan voorkom je ook dat jullie spanning opbouwen, gewoon kleine stapjes. Die van mij was er toen zo weer vanaf.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:23

Ik zou ook met zo'n paard beginnen met stappen aan de hand. Als dit goed werkt het paard iets vrijheid geven en dus wel blijven meelopen maar het paard steeds meer de ruimte geven. Probeer het paard in deze periode echt te leren op jouw commando (liefst stem) om in draf te gaan en ook weer terug in stap. Gaat dit goed, dan ook dit op dezelfde manier toepassen onder het zadel. Dus met extra hulp erbij/ernaast met losstappen. Paard lijkt me erg gestresst en zou het met rust proberen op te lossen. Steeds maar laten gaan, lost dit probleem niet op. Dubbele longe is iets waar je wel al juist met zo'n paard al veel mee moeten hebben gewerkt (met andere paarden), want in paniek kan juist zo'n paard compleet doordraaien (en ronddraaien)....

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:25

Inderdaad, wat erleyne ook zegt, wat als je paard herstellende is van een blessure.. Het is sowieso denk ik heel belangrijk dat je het hem toch probeert te leren. De manier van erleyne lijkt me ook een goede. En Zammie zegt hetzelfde als mij. Denk dat het op 1 van die manieren wel moet lukken. :j Succes!

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:26

Jonge paard dat ik weleens longeer deed dat ook, die dacht sowieso dat de bak hard rennen en vliegen betekende :):) . Heb 'm gewoon z'n gang laten gaan en het is vanzelf minder geworden, nu wacht hij netjes tot ik zeg dat hij mag gaan draven. Denk dat bij hem geforceerd proberen 'm te laten stappen terwijl hij wil rennen alleen maar extra spanning gecreëerd had, maar zal per paard wel verschillend zijn wat je het beste kan doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:31

vanuit de wei : lekker laten draven
Vanuit stal : ik hou ze kort bij me, loop met ze mee, lijn wat langer, gaan ze weg, direct omdraaien, paar stappen achterwaarts, en weer opnieuw..
Zo leer ik jonge paarden om te stappen, en niet meteen weg te denderen...

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:45

Of het nou goed of slecht is voor je paard, zolang ik geen commando voor draf geef mogen ze ook niet gaan draven! Doen ze dit wel gelijk terug nemen ( mijn paarden longeer ik op lichaamshouding en niet op stemhulpen of op longehulpen ) dus kan ze gewoon gelijk terug zetten zonder aan de longe gaan hangen. Gewoon constant terug zetten naar stap. Paar passen stappen en dan op commando wegdraven. En zo de stap steeds langer maken. Hij zal de eerste keer vast wel wat boos worden, hij mag opeens niet meer doen wat hij wil, maar dat komt vanzelf goed.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:56

B

Als ik mijn paard op de wei zet stapt ze ook niet netjes rustig weg onder het mom van 'eerst een warming up' Mijn merrie is ook nog jong en mag ook graag lopen dus ook zij zet enthousiast in en begint direct te draven/galloperen aan de longeerlijn (let wel, pas als ik haar het commando geef om weg te stappen..ze dendert niet weg)..na 2 rondjes is de frissigheid er wel af en laat ik haar stappen en vanaf dan bouwen we het rustig op!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:35

Monster_tos schreef:
Of het nou goed of slecht is voor je paard, zolang ik geen commando voor draf geef mogen ze ook niet gaan draven! Doen ze dit wel gelijk terug nemen ( mijn paarden longeer ik op lichaamshouding en niet op stemhulpen of op longehulpen ) dus kan ze gewoon gelijk terug zetten zonder aan de longe gaan hangen. Gewoon constant terug zetten naar stap. Paar passen stappen en dan op commando wegdraven. En zo de stap steeds langer maken. Hij zal de eerste keer vast wel wat boos worden, hij mag opeens niet meer doen wat hij wil, maar dat komt vanzelf goed.

Hmmm, als commando zeg ik "away" en dan stapt hij dus naar de volte en daar draaft hij aan. Hij loopt dus pas weg als ik het wil. Het enige is dat hij zelf zijn tempo bepaald als hij eenmaal op de volte is. Omdat hijzelf zijn eigen gewoonte eraan gekoppeld heeft en ik dit niet direct heb gecorrigeerd zal het bij hem nu zijn: away = weglopen naar de volte en daar aan mogen draven. Zal denk ik de optie gaan proberen om het terugnemen naar stap daar steeds eerder te doen. Waardoor hij dus op een gegeven moment in stap zal blijven als hij op de volte aankomt en hem dan direct uitvoerig belonen (Dat werkt erg goed bij hem). Het idee om idd dubbele longe of lange lijnen te gebruiken is daarbij ook een goede(heb ik ervaring mee, alleen nog niet bij dit paard). Tot zover dank voor alle tips.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:46

Een moeilijk probleem Zilfstar.
Zou je niet kunnen proberen om er een ander commando aan te koppelen. Ik krijg het idee dat hij 'away' nu koppelt aan 'op de volte en aandraven'. Als je nu eens direct het commando 'stap' geeft?

Ik heb hetzelfde probleem met mijn ruin.
Aan de longeerlijn zijn alle commando's bevestigd, behalve de stap. Ik krijg het niet vooor elkaar om hem te laten stappen.
Meteen als ik hem het commando geef om weg te stappen, draaft hij aan en dan heb ik niets meer te vertellen.
Als ik hem wil laten stappen moet ik de longeerlijn inkorten en zijn volte steeds kleiner maken. Gevolg: een gefrustreert paard..
Mijn ruin is 14 en sinds een kleine twee jaar ben ik met hem bezig.. bij zijn vorige eigenaar hoefde hij niet te stappen.

Ik lees hier even mee. Tips zijn (ook hier) van harte welkom.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:00

-Namiro- schreef:
Een moeilijk probleem Zilfstar.
Zou je niet kunnen proberen om er een ander commando aan te koppelen. Ik krijg het idee dat hij 'away' nu koppelt aan 'op de volte en aandraven'. Als je nu eens direct het commando 'stap' geeft?

Ik heb hetzelfde probleem met mijn ruin.
Aan de longeerlijn zijn alle commando's bevestigd, behalve de stap. Ik krijg het niet vooor elkaar om hem te laten stappen.
Meteen als ik hem het commando geef om weg te stappen, draaft hij aan en dan heb ik niets meer te vertellen.
Als ik hem wil laten stappen moet ik de longeerlijn inkorten en zijn volte steeds kleiner maken. Gevolg: een gefrustreert paard..
Mijn ruin is 14 en sinds een kleine twee jaar ben ik met hem bezig.. bij zijn vorige eigenaar hoefde hij niet te stappen.

Ik lees hier even mee. Tips zijn (ook hier) van harte welkom.

Bij mijn paard is op zich het commando STAP dus wel bevestigd. Als hij eenmaal wat rondes gedraafd heeft en de eerste frisheid weg is, krijg ik hem makkelijk in de stap. Ik wil nu proberen met de tips die hier gegeven zijn om dus die stap eraan te koppelen. Hij stapt namelijk weg op AWAY, dat is goed. Maar eenmaal op de volte gaat hij doen wat hij dus al 4 jaar gewend is: meteen aandraven. Dat is vermoed ik dus idd een gewoonte vanuit zijn opvoeding bij zijn oude eigenaar. Ik ga dus proberen die draf-tijd steeds korter te maken.

heb ik bijv hem naar binnen gehaald om de bijzet eraan te doen en ik zeg away, stapt hij weg. Zodra hij bijna op de volte is zeg ik: stappen he! en dat doet hij dan dus wel! Als ik dit meteen bij het begin doe is ie dus zo fris en werkwillig en het gewend (!) om meteen aan te draven.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:32

ik laat mijn paard wegstappen door de kant op de wijzen waar ik heen wil. En overgangen terug maak ik door het schouder te blokeren met mijn lichaam ( om de trainen moet je dat eerst wel erg groot doen, dus afsnijden eigenlijk, maar dit kun je steeds kleiner maken ) mijn paard stopt als ik mijn voorste schouder naar hem toe draai. Reageert hij niet gelijk kan ik de beweging wat duidelijker maken en dan een stap terug zetten als straf zeg maar.
Ik heb namelijk met stemhulpen zoiets, als je paard niet gelijk reageert op het commando stap of terug of hoo of zoiets, hoe maak je je commando dan duidelijker ? Ik ken genoeg mensen die rondjes lang hooooooo tegen hun paard roepen voor die eindelijk stoppen.
Misschien werkt deze methode beter voor je paard Zilfstar, aangezien je gelijk heel duidelijk kan corrigeren. ( is maar een sugestie hoor )

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 15:08

Monster_tos schreef:
ik laat mijn paard wegstappen door de kant op de wijzen waar ik heen wil. En overgangen terug maak ik door het schouder te blokeren met mijn lichaam ( om de trainen moet je dat eerst wel erg groot doen, dus afsnijden eigenlijk, maar dit kun je steeds kleiner maken ) mijn paard stopt als ik mijn voorste schouder naar hem toe draai. Reageert hij niet gelijk kan ik de beweging wat duidelijker maken en dan een stap terug zetten als straf zeg maar.
Ik heb namelijk met stemhulpen zoiets, als je paard niet gelijk reageert op het commando stap of terug of hoo of zoiets, hoe maak je je commando dan duidelijker ? Ik ken genoeg mensen die rondjes lang hooooooo tegen hun paard roepen voor die eindelijk stoppen.
Misschien werkt deze methode beter voor je paard Zilfstar, aangezien je gelijk heel duidelijk kan corrigeren. ( is maar een sugestie hoor )

Leuke tip! Ga dat eens bekijken/ proberen! Afsnijden ben ik niet bang voor met hem. Met omkeren van linkerhand naar rechts moet ik wel oppassen, dan loopt ie wel door omdat ie weigert naar rechterhand te gaan. Links is echt zijn favoriet. Andersom gaat namelijk probleemloos... }:0

Vandaag gelongeerd en had hem vrij snel terug naar de stap, 2 voltes rond, en eigenlijk op 1 keer stemcommando. Viel me niet tegen, vooral omdat ik in de paddock longeerde ipv longeerbak (heb het idee dat Jippe de longeerbak vrij klein vind. Paddock heeft grotere voltes). Ik snap wat je bedoeld met HOOOOOOO!!!!! Als meneer in een lekker draftempo zit dan duurt het wel eens een rondje eer hij in stap is. Maar ik zie hem dan ook echt genieten van zijn draf. Dan zit ie er helemaal in. Dat ene draftempo is echt zijn favo tempo hahaha. Kijkt ie heel vrolijk. Daarbij is het een flink tempo om daaruit in 1 keer naar de stap te gaan. Dus meestal pak ik hem dan eerst op naar een rustiger draf en dan naar de stap. Maar vandaag mooie stukken gezien, vooral ook met bijzet, en goed gewerkt.

Edit: Oja als ik Away zeg, wijs ik wel aan waar ik hem heen wil hebben. Met los werken doe ik dat ook. De zweep begrensd dan de andere kant (dus ik wijs naar rechts en heb zweep links) Probeer op deze losse werkwijze hem dus ook Keerom aan te leren van linkerhand naar rechter. Maar hij is dus op die momenten niet onder de indruk van de zweep. Als we gewoon werken, los of aan de longe, heeft hij eerbied voor de zweep en luistert ernaar met simpel wijzen. Hoef niet eens te klappen ermee, laat staan aanraken/ tikken. Maar met dat omkeren van linker naar rechterhand doet ie net of die hele zweep niet bestaat. VOOR hem houden, maar ook klappen (in de lucht bedoel ik), slaan op de grond of zelfs het aantikken op de borst ermee: geen enkele reactie. Ga mijn lijf er eens nog duidelijker tegenaan gooien (euh... figuurlijk dan: lichaamstaal)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 16:18

Omkeren doe ik altijd door hem bij me te vragen ( commando bij mij is licht naar voren buigen, uitnodigen dus ) en op het moment dat hij recht tegen over mij staat ( 2 ogen die me aankijken) ga ik rechtop staan en wijs de kant op waar hij dan heen moet. Gingen we linksom wijs ik rechts en begrens zo nodig links met de longeer zweep. En de andere kant om anders om uiteraard :P Als dit goed gaat krijg je een vloeinde beweging, als je het zelf ook snel en handig doet kun je zo zelfs van hand veranderen in galop met deze commando's.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:09

Ik heb ook zo'n paard gehad die dat deed, ik deed zowiezo eerst voor het longeren al 10 min stappen aan de hand,
dan wat rondjes in de longeerbak stappen en eventueel iemand naast hem laten lopen.
Constant duidelijke stemhulpen geven/ gebruiken en positief gedrag altijd belonen.

het is echt een kwestie van aanleren en meestal heb je daar veeeeeeeeel geduld voor nodig.
succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:32

Monster_tos schreef:
Omkeren doe ik altijd door hem bij me te vragen ( commando bij mij is licht naar voren buigen, uitnodigen dus ) en op het moment dat hij recht tegen over mij staat ( 2 ogen die me aankijken) ga ik rechtop staan en wijs de kant op waar hij dan heen moet. Gingen we linksom wijs ik rechts en begrens zo nodig links met de longeer zweep. En de andere kant om anders om uiteraard :P Als dit goed gaat krijg je een vloeinde beweging, als je het zelf ook snel en handig doet kun je zo zelfs van hand veranderen in galop met deze commando's.

Leuk! Ik nodig hem ook uit met kleine buiging naar voren en vaak ook een open hand erbij. Ik wijs dus idd ook waar hij heen moet, maar zeg er wel Away bij. Komt miss ook door mijn jarenlange ervaring met honden trainen dat ik er stemcomm bij geef.

Inmiddels zijn we van rechterhand maar linkerhand ze ver: ik wissel eerst longe en zweep van hand. Dan zeg ik eigenlijk simpel: Jippe? Dan zie ik dat hij oplet en dan zeg ik: Keer om! waarbij ik met links ook de longe wat hoger hou en arm uitgestrekt. Dus in weze wijs ik ook aan waarheen. En dan gaat ie in 1 vloeiende beweging hop de andere kant op, op de volte dus. :D

Maar van de linkerhand naar rechts (wat dus niet zijn voorkeur heeft ;) ) doe ik hetzelfde maar blijft ie doorlopen. Dan vraag ik hem iets naar binnen, dan komt ie ook. Maar blijft met zijn linkerschouder links van mij. Hij komt dus NIET recht naar mij toe. Want hij weet dondersgoed de bedoeling. Ik hou dan dus mijn zweep horizontaal naar mijn linkerkant om hem te begrenzen en vraag hem rechter voor mij met de longe, maar no way dus. Slim beest :Y) Dan als ie helemaal bij me is, pak ik de longe kort onder zijn kin, verplaats mijzelf naar zijn rechterkant, stuur hem met rechterhand naar rechts en zeg dan dus weer Away omdat in die situatie het van mij wegsturen is. Dan doet ie het ook. Maar hij probeert door te drammen om aan mijn linkerkant te blijven. Hij vind die rechterhand echt minder, galoppeert ook liever niet op die hand bijv.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:35

_Nann_ schreef:
Ik heb ook zo'n paard gehad die dat deed, ik deed zowiezo eerst voor het longeren al 10 min stappen aan de hand,
dan wat rondjes in de longeerbak stappen en eventueel iemand naast hem laten lopen.
Constant duidelijke stemhulpen geven/ gebruiken en positief gedrag altijd belonen.

het is echt een kwestie van aanleren en meestal heb je daar veeeeeeeeel geduld voor nodig.
succes!

Ja het lastige is dat het eigenlijk een combi is van eerder aangeleerd en ingesleten gedrag AFleren en nieuw gewenst gedrag AANleren. Dat afleren gaat nog het meeste geduld in zitten zenk ik, want nieuwe commando's die nooit geprobeerd waren heeft ie binnen paar keer door. Zelfde is voor het omkeren. Vorige eigenaar heeft het lange tijd geprobeerd hem aan te leren en heeft het uiteindelijk opgegeven. Het hangt dus ergens in zijn koppie en hij heeft zijn zin er altijd mee gekregen. Maar dat was met hoeven optillen ook. "soms wil hij dat niet" }:0 Bij mij tilt ie gewoon zijn hoeven op hoor. (Heel soms probeert ie het weer om zijn achterhoef te laten staan. Maar ik krijg het altijd weer voor elkaar en geef niet op. Heb hem pas 4 mnd dus af en toe proebeert ie me nog uit hiermee)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:38

misschien toch even streng zijn met zweep tegen zn linkerschouder. Want om hem soepel te krijgen op de andere kant zal hij er toch echt aan moeten geloven. En omdat hij het commado duidelijk snapt mag je best even streng worden!