Met bit meer controle?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je minder controle als je met een stal halster rijd?

ja, met bit heb je meer controle
50 (42%)
nee, je hebt zelfs meer controle
17 (14%)
maakt niet uit, je hebt evenveel controle
52 (43%)

Totaal aantal stemmen: 119

Roozie1997

Met bit meer controle?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 22:41

Heey bokkers,

Ik heb laatst gereden met een stalhalster en een lang halstertouw eraan als teugels.
Dat ging goed.
Mijn vader zegt dat het gevaarlijk is en dat je minder controle hebt.
Ik zei dat het niet uitmaakte, of je nou druk op de mond of op de neus hebt.

Maar ik weet het niet zeker.

Is het inderdaad risico voller? En heb je minder controle?

HELP!!!

Groetjes Rosanne

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:52

Met een stalhalster heb je minder controle dan met een passend hoofdstel (al dan niet met bit). Het probleem van een stalhalster is dat het te ruim is om er precieze aanwijzingen mee te kunnen geven.
Voor de rest hangt de hoeveelheid controle voor een heel groot deel af van de ruiter en het opleidingsniveau van het paard.

_Bitje_

Re: Met bit meer controle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:54

hangt er echt totaal van af hoe jij rijd, de band is en waar je mee rijd..
met een halster heb je niet veel controle nee":)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:56

Ligt eraan hoe je paard reageerd! :) Mijne reageerd net zo goed op een halster als op een bit als op zonder iets dus ja! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:14

Met bit rijden is eigenlijk risicovoller, omdat je een paard pijn kan doen met een bit als je bijv. hard trekt in een schriksituatie. Van pijn gaat een paard alleen maar harder rennen.

Ik durf voor geen goud meer op een paard te stappen wat een bit inheeft. Ook al reed ik zelf vroeger met bit en durfde het er amper uit te halen :D

Print anders dit voor je vader

http://www.bitloospaardrijden.info/buitenrijden.htm

;-)

Succes!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:48

stalhalster weet ik niet.
ik, weet wel dat mijn haflinger vroeger niet te stoppen was met bit. toen zijn wij gaan parellien en daarbij ook rijden met touwhalster, ik kon haar heel makkelijk stilzetten vanuitgalop.. dat ging met bit niet.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:51

Ik ben buiten gaan rijden met een touwhalster op mijn veel te drukke verzorgpaard, na 3x was ze van zenuwpees naar een kalm paardje..
Ik denk dat als je in de bak bitloos kunt rijden het buiten zeker ook moet lukken(als jij rustig bent en er vertrouwen in hebt tenminste).

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:05

Ik denk wel dat je met stalhalster minder controle hebt. Stalhalsters zijn breder, soms (lekker) zacht onderlegd en erg los om het hoofd.

Ik denk dat je met een touwhalster al meer controle hebt, omdat de touwen beter inwerken dan het brede stalhalster.
Toch vind ik niet dat je met bit meer controle hebt. Ik vind eigenlijk dat ik bitloos meer controle heb dan met bit...

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:57

ik rij zowel met bit als bitloos (sitepull).
En mijn ervaring is dat het heel erg aan het paard ligt.
Hoewel afgelopen zondag mijn rijpaardje met bitloos schrok en in galop er vandoor scheurde, vond ik het relatief gemakkelijk om haar weer onder controle te krijgen. Met bit was dat waarschijnlijk ook niet sneller gegaan.
Danielle

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:30

Ik rijd zelf altijd met een stalhalster met bontjes, nog nooit zo'n grote rem gehad.
Paardrijden gaat ook niet over controle, maar over samenwerking en begrip.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:23

Het zal ook van de optoming afhangen. Een stalhalster is minder 'scherp' en duidelijk dan een touwhalster bijvoorbeeld...

Maar ik denk zeker dat het even 'veilig' kan zijn, dat ligt puur aan de situatie. :)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:31

ligt er maar net aan wat je paard gewend is. je kan een paard alles leren. bitloos kan net zo onvriendelijk zijn als mét bit.
met een stalhalster heb je vaak minder controle, maar er zijn meer dan genoeg hoofdstel/halsters/e.d. speciaal gemaakt om zonder bit te gebruiken...

Arabesk schreef:
Ik durf voor geen goud meer op een paard te stappen wat een bit inheeft. Ook al reed ik zelf vroeger met bit en durfde het er amper uit te halen :D

durf je dan wel élk paard bitloos te rijden? want dan nodig ik je bij deze uit om een bitloos buitenritje te komen maken op de pony die ik bijrijd.
pony is buiten over het algemeen súper braaf, schrikt nergens van, maar is af en toe een beetje dwars en dan gewoon niet te houden.
ik begeleid je wel op de fiets ofzo, zodat ik je van het asfalt kan schrapen ;)

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:16

Meggie heeft gewoon bit, ik heb zonder geprobeerd maar ze ging
meteen tegen de draad in. Ik wil het wel ooit weer gaan proberen.

Ginger gaan we nu rustig aan beleren. We willen gaan proberen haar bitloos
in te gaan rijden straks.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 17:03

Ik rijd voorlopig toch al een klein jaar met stalhalster. Heb zo een kleine indoorjumping gedaan en toch al 2 rallys gereden, geen enkel probleem gehad.
Ben nog steeds op zoek naar een goed bitloos hoofdstel.£Je hebt zoveel soorten, dat ik geen idee heb wat ik best kan kopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 22:58

duChambre schreef:
ligt er maar net aan wat je paard gewend is. je kan een paard alles leren. bitloos kan net zo onvriendelijk zijn als mét bit.
met een stalhalster heb je vaak minder controle, maar er zijn meer dan genoeg hoofdstel/halsters/e.d. speciaal gemaakt om zonder bit te gebruiken...

Arabesk schreef:

durf je dan wel élk paard bitloos te rijden? want dan nodig ik je bij deze uit om een bitloos buitenritje te komen maken op de pony die ik bijrijd.
pony is buiten over het algemeen súper braaf, schrikt nergens van, maar is af en toe een beetje dwars en dan gewoon niet te houden.
ik begeleid je wel op de fiets ofzo, zodat ik je van het asfalt kan schrapen ;)

ik stap nergens op zonder grondige voorbereiding ;-)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 07:26

Babette3 schreef:
Ik rijd voorlopig toch al een klein jaar met stalhalster. Heb zo een kleine indoorjumping gedaan en toch al 2 rallys gereden, geen enkel probleem gehad.
Ben nog steeds op zoek naar een goed bitloos hoofdstel.£Je hebt zoveel soorten, dat ik geen idee heb wat ik best kan kopen.

Hoi,
Knap dat je dat allemaal al met stalhalster hebt kunnen realiseren!
We zijn voorzichtig bezig mijn paardje zadelmak te maken. Tot nu ook gewoon met halster.
Ik heb positieve ervaringen met sitepull. Maar op een gepaste te vinden voor mijn paardje vond ik toch niet zo makkelijk.
Ik wilde zo dicht mogelijk bij de ervaring het het halster blijven
Nu heb ik een bitloos hoofdstel met ruiselingen riemen (geloof dat het cook het ofzo) laten aanpassen. Nu heb ik een prachtig hoofdstel met de teugel zuilings langs de neusriem bevestigd. Misschien is dat ook iets voor jou.

Groetjes
danielle

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:22

Kyliam schreef:
Babette3 schreef:

Hoi,
Knap dat je dat allemaal al met stalhalster hebt kunnen realiseren!
We zijn voorzichtig bezig mijn paardje zadelmak te maken. Tot nu ook gewoon met halster.
Ik heb positieve ervaringen met sitepull. Maar op een gepaste te vinden voor mijn paardje vond ik toch niet zo makkelijk.
Ik wilde zo dicht mogelijk bij de ervaring het het halster blijven
Nu heb ik een bitloos hoofdstel met ruiselingen riemen (geloof dat het cook het ofzo) laten aanpassen. Nu heb ik een prachtig hoofdstel met de teugel zuilings langs de neusriem bevestigd. Misschien is dat ook iets voor jou.

Groetjes
danielle

Bedankt voor de info !
Heb je er een foto van want ik heb geen idee hoe het er dan uitziet :P

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:38

minder controle omdat het ruimer zit? Als daarmee bedoeld wordt dat je minder precieze signalen kan geven, klopt dat misschien wel ongeveer.
Maar minder veilig is het niet. Een paard dat goed luistert maakt dat niet uit. Ik rij mijn paard soms met helemaal niks om het hoofd. Inderdaad zijn sommige 'boodschappen' wat minder precies maar verder is het net zo veilig als met om het even welke optoming. En in veel gevallen zelfs veiliger! ;)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:31

Hier de beloofde foto`s van mijn nieuwe hoofdstel. Ik moet bekennen dat ik er nog niet mee gereden heb. Dus of het echt fijn is weet ik nog niet.

Groetjes
Danielle

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:32

Dankje !

Als je er mee gereden hebt, deel je je ervaringen dan?
Op foto lijkt me het er wel goed uit ^^

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 08:20

ik heb op nee gedrukt, maar ben het daar maar gedeeltelijk mee eens als je wat uitlegd geeft, stalhalster wil ik niet zeggen maar wel met touwhalster. en de nodige voorbereiding op de grond. je kunt niet klakkeloos op je paard gaan zitten en verwachten dat hij op touwhalster te stoppen is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 10:19

haf_sjakie schreef:
ik heb op nee gedrukt, maar ben het daar maar gedeeltelijk mee eens als je wat uitlegd geeft, stalhalster wil ik niet zeggen maar wel met touwhalster. en de nodige voorbereiding op de grond. je kunt niet klakkeloos op je paard gaan zitten en verwachten dat hij op touwhalster te stoppen is.

Kan best hoor! Bij mijn paard ook gedaan! Zonder zadel, met stalhalstertje.. Meneer was heerlijk rustig goed te stoppen en sturen. En ik heb geen voorbereidend grondwerk gedaan. Als je je paard kent en weet dat het gaat lukken.. waarom niet? :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:59

ik heb vandaag voor het eerst met het hoofdstelletje "gereden".
We zijn mijn paardje langzaamaan aan het zadelmak maken.
Ik heb er al een paar keer op gezeten en daarvoor had ik steeds gebruik gemaakt van zijn gewone halster (ik wil hem bewust niet met bit rijden of inrijden). Dat ging eigenlijk na een week al redelijk goed.
Dus vandaag besloten om het nieuwe hoofdstel te gebruiken.
Ik werd in eerste instantie er af gemikt door hem. Ik denk dat hij er wel van schrok ofzo. Maar er kunnen net zo goed andere redenen zijn geweest die voor hem moelijk waren.
Daarna terug opgestapt en geprobeerd wat te sturen heel voorzichtig. En ik moet zeggen dat ik heel erg tevreden ben over het hoofdstel. Je geeft heel direct hulpen.
Ik heb de teugels nog niet echt aan genomen (wil hem liever op zit inrijden dan met veel teugelwerking).
Ik blijf dus lekker met deze constructie verder rijden...

Danielle

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 01:31

Ik rij buiten met een touwhalster. Dat heeft meer werking dan een stalhalster. www.paardnatuurlijk.nl heeft verschillende optomingen getest en dit was hun conclusie over het stalhalster

Het zal waarschijnlijk niemand echt verbazen: Het stalhalster, niet ontworpen om mee te rijden, komt bijzonder slecht door deze test. Het discriminerende vermogen is nihil, praktisch iedere teugelhulp resulteert telkens in hetzelfde: druk op de neus. Voor het paard is onderscheid dus nauwelijks mogelijk. Daarbij bewegen zowat alle onderdelen mee, wat het voor het paard nog lastiger maakt om uit de wirwar van veranderingen aan zijn hoofd op te maken welk signaal nou eigenlijk de gewenste informatie bevat. Voor een paard dat goed reageert op "wijken voor druk" zal de intuitive reactie bij zowat iedere teugelhulp bestaan uit stoppen, want dat is immers een logische handeling als je druk tegen je neus voelt.

Maar ik heb met mijn touwhalster evenveel controle als met mijn dubbelgebroken bit. Als ik er een pijnlijker bit in hang heb ik vast meer controle maar dat gaat mij te ver.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:03

De test met het stalhalster was ook 'verkeerd' uitgevoerd! ;)
Ze hadden de teugels nl aan de onderzijde vastgemaakt ipv aan de zijkanten dicht bij de mond. Op die manier rijd ik mijn paard nl ook vaak en dat gaat echt super goed, hij weet de hulpen van rechts en links te onderscheiden! ;)
Tuurlijk is er druk op de neus maar dat is met elk bitloos hoofdstel.