Wat is een effectieve manier om snel spieren te trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Wat is een effectieve manier om snel spieren te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 00:15

Wat is nu een effectieve manier om snel de volledige bovenlijn beter bespierd te krijgen, dus hals-rug-lendenen-kruis?
Ik longeer nu met een touwtje zodat ze met haar hoofd iets boven kniehoogte gaat lopen (niet tussen de knieen uiteraard) en laat haar geregeld wat balken draven.
Maar ik vroeg me af of er meer en misschien effectievere manieren zijn.
Zou het bv beter zijn als ik haar wat hoger bijzet, zodat ze haar neus meer op borsthoogte heeft?

En zijn er verder nog suggestie's om spieropbouw te bevorderen?
Ik weet dat trek en sleepwerk ook goed helpt maar ik heb nog steeds geen boerenwerktuig kunnen vinden.

Sigrid

Re: Wat is een effectieve manier om snel spieren te trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:30

Snel zal het nooit echt gaan denk ik. Want spieropbouw heeft gewoon tijd nodig. Het is in ieder geval wel goed om aan stelling en buiging te werken, zodat ze ook het binnenachterbeen goed onder de massa gaan zetten. De bovenlijn wordt sterk door de achterhand onder te laten treden.

Misschien dat je het werken aan de hand volgens de academische rijkunst interessant vind? Heb zelf gisteren weer een clinic bijgewoond en merk gewoon dat er veel logica en opbouw zit in die manier van trainen.

En balkjes draven is natuurlijk nooit verkeerd! Misschien ook vrij een aantal lage in-uitjes laten laten springen ter afwisseling.

Succes in ieder geval.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 00:41

En watvoor oefeningen zou ik aan de hand kunnen doen die de spieren trainen?

Tjah snel moet je ook niet te letterlijk opvatten, ik doel meer op de meest effectieve methode. Alles met mate uiteraard.

Wbt die achterhand; ik zou d'r graag laten passageren maar helaas is ze nog vrij groen :+ Tot nu toe is balken draven bij haar de meest effectieve manier om de achterhand goed te stimuleren, gewoon aan de longe is dat nog erg moeilijk.
Springen doe ik af en toe maar ik heb niet de mogelijkheid om een 'kooi' met meerdere hindernissen te maken, dus het blijft bij 1 of 2 hindernisjes aan de longeerlijn.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 05:36

Je zou kunnen beginnen met de schoudervoor, schouderbinnenwaarts, travers, revers en misschien appuyeren aan de hand en uiteraard werken aan de longe en vragen om lente buiging, en achterhand gebruik. Marijke de Jong van http://www.Paardenbegrijpen.nl heeft hier veel op haar site van staan en heeft een dvd uit gebracht om zo alles duidelijk te laten zien. Zo train je namelijk het binnen en buiten achterbeen en is het doel van stuwende benen, dragende benen te maken en zo ontwikkel je ook spiermassa.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:01

Je bedoeld aan de dubbele longe ofzo? Of echt alleen halster en touw?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:35

Met kaptoom en een enkele teugel aan de middelste ring, of beide teugels aan de ringen aan de zijkant. Ik zou ook even een kijkje nemen op bovenstaande website. Daar staat deze manier van trainen uitgebreid beschreven.

Zelf ben ik net begonnen met trainen aan dubbellonge, dus ik kan je daar nog niet veel over vertellen. Maar ook zit is een zeer goede en fijne trainingsmethode. Het is in ieder geval allemaal veel effectiever dan een paard "gewoon" rondjes laten lopen aan een enkele longeerlijn. Lammert Haanstra heeft er veel over geschreven, ik gebruik ook die Lammert Haanstra lijnen, die zijn erg fijn.

Het trainen aan de hand LIJKT overigens op het eerste gezicht niet intensief, maar je spreekt wel degelijk spieren aan die ze normaal niet op die manier gebruiken. Door de buiging moet het binnenachterbeen écht verder naar voren en het buitenbeen mag niet naast de massa stappen maar eronder. Er wordt dus ook veel meer buiging in de benen gevraagd. Uiteraard gaat dit allemaal in stapjes.
Eerst voorwaarts-neerwaarts, dan stelling/buiging waarbij het achterbeen ondertreedt en als dat goed gaat komen de zijgangen aan bod waarbij de benen ook meer moeten buigen.
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 15-09-09 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 16:37

Ja ik heb er ook al over zitten denken om met dubbele longe te beginnen, heb het met de andere paarden wel veel gedaan dus ik weet wel hoe het werkt.

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 05:01

Hoi

Hier nog een optie voor spieropbouw.
Gaat ook niet van de 1 op de andere dag.
Maar levert wel resultaat.

Het in rechte lijnen regelmatig stappen van valsplat
en hellingen.
Als dat goed gaat zonder dat de spieren verzuren.
Zoek je steeds meer paden met een groter hellings vlak.
Heuveltjes stappen doen het heel goed voor de opbouw van
spieren maar ook voor de conditie.

Hoop dat je hier wat mee kunt !
veel plezier.

Ps surf anders een keer naar de site van Desiree Hanen, Fit to continue.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 22:16

Dankje, maar dan moet je wel hellingen in de buurt hebben en die liggen in NL niet echt voor het oprapen :+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:28

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 22:30

Dat is idd wel een aardig verschil, ik heb al een pessoa willen aanschaffen maar ik vind ze nogal duur, denk dat ik er zelf maar een ga maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:32

mijn paard heeft megabillen van de duinen,heuvel op heuvel af...
power parels van boeringer schijnen ook goed ondersteunend te werken,en balkjes draven,eventueel wat verhoogd cavaletti's

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:37

Je kan ook equitop myoplast erbij voeren...

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:39

houdt vooral met een jong paard rekening met de voeding, zodat za wel voldoende bouwstoffen binnenkrijgen om die spieren ook te kunnen kweken...zo houdt je je training effectief :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:42

@alves,dat zijn toch die power parels? ik wist niet meer de merknaam

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:47

De weg met beleid. Zoek info en ga snappen uit wat voor materiaal spieren bestaan. Hoe spieren worden gevoed en hoe ze zich ontwikkelen. ook hoe je ze kunt belasten, maar vooral overbelasten. Ga uitvinden hoe een paardenlijf in elkaar zit en hoe de spieropbouw is.
Ga zelf de sportschool in en voel hoe spieren werken, wat verzuring is en wat ontwikkeling.
Vergaar kennis voor je er mee gaat spelen....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 22:52

Helemaal blond ben ik ook niet hoor ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 22:54

Oh ja werk samen met je instructeur,een beetje goede instructeur weet welk werk voor jouw paard geschikt is.
en de pessoa's zijn nu toch maar zo'n 40 euro? daar kan je m echt niet voor maken hoor...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 22:59

Haha, wat denk jij wat 10 meter touw, een paar clipjes en een bontje kosten dan? Je betaald 30,- voor de naam pessoa en een tientje voor materiaal en handleiding ;)

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:05

Ik had er ook zelf een gemaakt, 3x gebruikt en toen van ellende maar een echte gekocht (overigens 12 euro hier op de plaatselijke 2ehands beurs ;) ) en tjee wat een verademing haha, de echte is wel degelijk zijn geld waard en is veel gemakkelijker met instellen etc. Daarbij blijft het bontje fatsoenlijk zitten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:06

Ik train de achterhand door veel overgangen te maken, ook aan de hand tijdens het wandelen. Paar pasjes draf, halt houden vanuit de draf, stap, halthouden, paar pasjes galop, gewoon overgangen. Door de overgangen moeten ze de achterhand wel beter onder zetten. Verder doe ik aan de hand veel wijken of schouder voor, van alles en nogwat. Is erg leuk om te doen, je houd je paard er lekker mee bezig en alert op jou en traint bovendien de spieren. Werkt ook goed bij het verkeersmak maken. Bij enge dingen niet doods gaan wachten tot het enge iets voorbij is, maar juist een oefening vragen (waarbij je de achterhand altijd van het enge object af houdt. Als ze dan naar achter springen is de kans op schade een stuk kleiner). Wandelingetjes op die manier hoeven niet lang te duren, hoewel je het natuurlijk wel kan opbouwen.

Longeren doe ik niet zoveel, ik vind het niet leuk om te doen en paardlief word er erg opstandig van. Die vind het veel te saai steeds hetzelfde rondje. Doe het alleen af en toe om de gehoorzaamheid te testen, of ze ook op een afstandje op de hulpen reageert. Als ik longeer gebruik ik een Pessoateugel, daar zweer ik bij.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:12

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 23:14

Dank voor de tip

xtostarlight; 't Zal niet voor het eerst zijn dat ik paardenspul zelf maak en het is altijd goed bevallen, ik ben wel een beetje handig op knutselgebied. En als het niet bevalt heb ik weer wat geleerd en kan ik altijd nog een echte kopen ;)
Voor 12 wil ik ook wel een echte, maar als het meer dan 25 wordt probeer ik het liever eerst zelf.

Alves; merk jij ook echt verschil als je het een tijdje niet voert?

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:14

ik kweek spieren door verandering in houding tijdens het rijden,spieren krijg je meer door afwisseling dan door aldoor dezelfde houding. ook veel halsstrekken in alle gangen tussendoor,en indd de heuvels op en af :D we hebben een voormalige vuilnisberg naast stal ;) maar ook leuke heuveltjes in t bos verderop.als ik longeer dan gebruik ik touwtjes,en ook dan verander ik vaak van houding.en indd de tijd nemen,gaat maanden overheen en je kunt t niet afdwingen .ook een goeie warming-up is verschrikkelijk belangrijk,de spieren rustig opwarmen,dan ontspannen afwisselen met inspannen en erna een fijne cooling-down is in mijn ogen ook erg noodzakelijk voor spieropbouw. je zorgt met lekker uitdraven en lang uitstappen erna voor het afvoeren van afval stoffen,je gaat spierpijn tegen en t paard zal de volgende training soepeler aan zn werk kunnen beginnen. succes hoor!groetjes dees

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:40

Ik gebruik het bij jonge paarden die net gaan beginnen of bij oudere paarden die in wat zwaardere training staan...
Als je dit bijvoerd geef je net dat extraatje!!! Dankzij de stoffen (aminozuren) die erin zitten wordt de spierfunctie ondersteunt, het gaat verzuren tegen en zorgt dus voor meer uithoudingsvermogen...

Ik gebruik het 2 a 3 maanden achter elkaar bij een jong beginnend paard... Wanneer je ermee stop neemt de spieromvang niet af, die blijft, het paard heeft meer power opgebouwd en zo kan je verder borduren, maar heb je een basis opgebouwd voor de rest... Ik merk wel dat het echt helpt!!! Na 2 weken consequent voeren merk je al degelijk verschil, je paard wil meer werken en heeft de volgende dag na het werk geen last van spierpijnen!!! Als je eenmaal met de kuur gestopt bent zie je hier ook nog heel van terug komen... Het is misschien wel duur spul, maar ik vind het het dubbel en dwars waard...

Mijn opa heeft dravers en zweert er ook bij!!!

Je kan het ook goed aan paarden geven die een tijdje in een zwaardere training staan, aan paarden die ziek zijn geweest en veel hebben verloren of aan de oudere paarden...