Citaat:Het thema bitloos paardrijden komt volop aan bod tijdens Horse Event in Deurne. Zondag 13 september geeft Bit-hoofdredacteur Marjan Tulp samen met gediplomeerde osteopaten Martine Burgers en Mariëlle Kamhorst in de Bokt-lounge een workshop over het onderwerp. De workshop heet Druk op het paardenhoofd en gaat over de druk die verschillende bitloze optomingen op het paardenhoofd geven.
Bitloze optomingen zijn te verdelen in een aantal basissystemen: zijdelings, kingekruist, kaakgekruist, mechanisch (hackamore), halster en gecombineerde systemen. De osteopaten nemen de verschillende systemen onder de loep. De te beantwoorden hoofdvraag: wat gebeurt er als de ruiter de teugels van het bitloze hoofdstel aanneemt? Waar komt er druk? Martine en Mariëlle geven een kijkje in het paardenhoofd en leggen aan de hand van een paardenschedel en afbeeldingen uit hoe de diverse hoofdstellen inwerken.
De workshop Druk op het paardenhoofd begint om 15.00 uur en duurt ongeveer een uur. Ook dressuuramazone Imke Schellekens en freestyle trainer Emiel Voest behandelen het thema. Ze nemen het onderwerp dagelijks mee in hun clinics.
De nieuwste uitgave van Bit heet voor een keer Bitloos en gaat uitgebreid in op het thema bitloos rijden. De redactie liet drie fanatieke bitruiters alle bitloze systemen uittesten, vroeg ruiters die enthousiast zijn over één bepaald systeem naar hun ervaringen, maakte een rijtechnisch artikel over bitloos rijden op niveau en bekeek de optomingen met osteopaten Martine Burgers en Mariëlle Kamhorst. Dit alles resulteerde in een aantal conclusies.
Ik heb dat artikel gelezen en als die deskundigen óns moeten vertellen wat de werkingen zijn van de verschillende optomingen vind ik dat een zeer slechte zaak. Het artikel sterft van de fouten, of zouden ze echt niet doorhebben gehad dat het kingekruiste systeem geen wieltje heeft en het gecombineerde hoofdstel geen kingekruist hoofdstel is. Die plaatjes stonden namelijk bij de bijbehorende stukjes

Ten tweede; de 'deskundigen' in het artikel halen notenkraker werking en katrolwerking door elkaar, twee totáál verschillende dingen met een totaal verschillende werking en daardoor trekken ze ook een verkeerde conclusie.
Ten derde; drukverdeling over een zeer groot oppervlak wordt verward met 'stropconstructie'.
Ten vierde nylon touwtjes hebben geen brandende werking, tenzij je ze met grote snelheid heen en weer beweegt over de huid van het paard (of het in de brand steekt).
Dit is een kwestie van denken de klok te hebben horen luiden en in de verste verte niet te weten waar de klepel hangt, maar dit wél pretenderen

De deskundigen én de hoofdredacteur (die de fouten kennelijk niet gezien heeft) zijn wat mij betreft dik gezakt voor natuurkundig inzicht en dus ook wat betreft hun kennis over werking van bitloze hoofdstellen en drukverdeling op het paardenhoofd.
Verder miste ik in het artikel statjes over het onderzoek dat ze onder lezers hebben gehouden
Er waren heel veel vragen, maar slechts een enkele zin refereerde aan het onderzoek. Slechte journalistiek en zeer slechte onderzoeksmethodieken!
.
. Ik heb nu een nieuwe reactie geplaatst die zéker voldoet aan de regels. Ben benieuwd hoe lang die blijft staan