Workshop bitloos paardrijden in bokt lounge horse event

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Workshop bitloos paardrijden in bokt lounge horse event

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:47

http://www.horses.nl/horsesnl/nieuws/11 ... orse-event

Citaat:
Het thema bitloos paardrijden komt volop aan bod tijdens Horse Event in Deurne. Zondag 13 september geeft Bit-hoofdredacteur Marjan Tulp samen met gediplomeerde osteopaten Martine Burgers en Mariëlle Kamhorst in de Bokt-lounge een workshop over het onderwerp. De workshop heet Druk op het paardenhoofd en gaat over de druk die verschillende bitloze optomingen op het paardenhoofd geven.

Bitloze optomingen zijn te verdelen in een aantal basissystemen: zijdelings, kingekruist, kaakgekruist, mechanisch (hackamore), halster en gecombineerde systemen. De osteopaten nemen de verschillende systemen onder de loep. De te beantwoorden hoofdvraag: wat gebeurt er als de ruiter de teugels van het bitloze hoofdstel aanneemt? Waar komt er druk? Martine en Mariëlle geven een kijkje in het paardenhoofd en leggen aan de hand van een paardenschedel en afbeeldingen uit hoe de diverse hoofdstellen inwerken.

De workshop Druk op het paardenhoofd begint om 15.00 uur en duurt ongeveer een uur. Ook dressuuramazone Imke Schellekens en freestyle trainer Emiel Voest behandelen het thema. Ze nemen het onderwerp dagelijks mee in hun clinics.

De nieuwste uitgave van Bit heet voor een keer Bitloos en gaat uitgebreid in op het thema bitloos rijden. De redactie liet drie fanatieke bitruiters alle bitloze systemen uittesten, vroeg ruiters die enthousiast zijn over één bepaald systeem naar hun ervaringen, maakte een rijtechnisch artikel over bitloos rijden op niveau en bekeek de optomingen met osteopaten Martine Burgers en Mariëlle Kamhorst. Dit alles resulteerde in een aantal conclusies.

Ik heb dat artikel gelezen en als die deskundigen óns moeten vertellen wat de werkingen zijn van de verschillende optomingen vind ik dat een zeer slechte zaak. Het artikel sterft van de fouten, of zouden ze echt niet doorhebben gehad dat het kingekruiste systeem geen wieltje heeft en het gecombineerde hoofdstel geen kingekruist hoofdstel is. Die plaatjes stonden namelijk bij de bijbehorende stukjes :?

Ten tweede; de 'deskundigen' in het artikel halen notenkraker werking en katrolwerking door elkaar, twee totáál verschillende dingen met een totaal verschillende werking en daardoor trekken ze ook een verkeerde conclusie.

Ten derde; drukverdeling over een zeer groot oppervlak wordt verward met 'stropconstructie'.

Ten vierde nylon touwtjes hebben geen brandende werking, tenzij je ze met grote snelheid heen en weer beweegt over de huid van het paard (of het in de brand steekt).

Dit is een kwestie van denken de klok te hebben horen luiden en in de verste verte niet te weten waar de klepel hangt, maar dit wél pretenderen :(

De deskundigen én de hoofdredacteur (die de fouten kennelijk niet gezien heeft) zijn wat mij betreft dik gezakt voor natuurkundig inzicht en dus ook wat betreft hun kennis over werking van bitloze hoofdstellen en drukverdeling op het paardenhoofd.

Verder miste ik in het artikel statjes over het onderzoek dat ze onder lezers hebben gehouden :+ Er waren heel veel vragen, maar slechts een enkele zin refereerde aan het onderzoek. Slechte journalistiek en zeer slechte onderzoeksmethodieken!

e_horse

Re: Workshop bitloos paardrijden in bokt lounge horse event

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 20:53

Ën wat dacht je van een 'vergelijkend waren onderzoek'? Nu werd er verteld en met plaatjes laten zien hoe een bitloos hoofdstel zou werken (met commentaar van Arabesk hierboven in achterhoofd gehouden), maar waarom geen uitleg/plaatjes ernaast hoe een bit werkt en drukt?

Nu ineens is het ook de vraag of de bitloze wedstrijden van de KNHS er wel komen en niet HOE, zoals de KNHS eerder heeft gemeld. Blijkbaar weten de 'deskundigen' van Bit meer?

Ik vond het nu oncompleet en inderdaad zeker niet professioneel geschreven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 20:58

Het artikel op zich deed het stoom al uit mijn oren komen, maar toen ik las dat ze zich nu als deskundigen opwerpen, deed me lachen en huilen tegelijk

8)7

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:01

[ON] -> [NH]

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:08

Fail. 8)7
Asjeblieft zeg, wat een onzin staat er in dat stuk op internet alleen al.
Dat tijdschrift heet al bit dus dan verwacht je ook niet dat ze enig idee hebben waar ze het over hebben. :?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 19:02

Inderdaad! Hoe kunnen zij zich na zo'n belachelijk en incompleet stukje tekst ineens bitloosdeskundige noemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:20

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 09:23

Ik had enige dagen geleden een nette reactie getypt op horses.nl die is nu VERWIJDERD???

De bit redactie is niet gediend van onderbouwde beargumenteerde kritiek????

-:(-

Pretenderen dat horses.nl er is om meningen uit te wisselen, maar ondertussen reacties die hen niet aanstaan omdat het kritiek bevat op hun eigen kwaliteiten, wel verwijderen?

Zoweee, zulke censuur hebben we nog nooit in NL meegemaakt, zelfs bokt gaat niet zó ver.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 10-09-09 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 09:25

Arabesk schreef:
Ik had enige dagen geleden een nette reactie getypt op horses.nl die is nu VERWIJDERD???

De bit redactie is niet gediend van onderbouwde beargumenteerde kritiek????

"omdat deze niet voldeed aan de spelregels van Horses.nl"
|o

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 09:25

GIj zult de redactie van BIT niet tegenspreken?

:+

Citaat:
Dit mag niet op Horses.nl:

* Geweld, racisme, extreem-rechtse of extreem-linkse uitlatingen, anti-semitisme, zwartmaken van individuen, groepen of organisaties.

* Kwetsende, obscene, vulgaire, seksueel georiënteerde of andere inhoud die in strijd is de wetgeving of met de goede zeden

* Te dominante aanwezigheid op de site, met als doel andere bezoekers te provoceren

* Bedreigingen, al dan niet fictief, aan het adres van de andere websitebezoekers, aan de redactie van Horses.nl of aan prominente personen. Hiervan zal aangifte worden gedaan en je gegevens zullen worden overgedragen aan de politie.

* Het aanvallen, vernederen of op andere wijze zwartmaken van andere websitebezoekers.

* Het plaatsen van niet-inhoudelijke content of content die niets met de website of de inhoud daarvan te maken heeft

* Het plaatsen van privégegevens van anderen.

:?

Onderbouwd kritiek hebben op artikelen uit hun eigen blad staat er niet bij als verbod.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:05

Ontopic: wanneer is die workshop eigenlijk? En wie gaat er heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:08

Dat is zondag 13 september.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:11

Komende zondag dus. Wie gaat hier speciaal voor heen? Of is van plan er even te gaan kijken en waarom? Ik ben nieuwsgierig..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 10:16

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:22

Ik wil dat artikel in het Bit wel eens lezen. Ik rijd Roosje meestal op een kaak gekruisd systeem buiten, en ze is geen 1 keer in de war geweest hoor :).
Jammer dat ik niet naar HE kan.

xxxiesme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:22

JoviBan schreef:
Project Bitloos paardrijden heeft al een reactie gegeven: http://www.bitloospaardrijden.info/bitl ... in_bit.htm

Hier wordt in de conclusie van Bitloos Paardrijden het volgende geschreven:

Bitloos Paardrijden schreef:
Daarbij ontstaat natuurlijk een heel vreemd beeld van het thema wanneer men deze door mensen, die geen enkele ervaring met het thema hebben, als recensent laat optreden, zoals hier is gebeurd. Dat is net zoiets als iemand die haar hele leven alleen maar met dressuurzadels heeft gereden, een westernzadel geven en haar daar een recensie over te laten schrijven. Een goede recensent zou zich in het onderwerp verdiepen en een flinke tijd ervaring met westernzadels opdoen alvorens een recensie te schrijven.

Eén ruiter had wel degelijk verstand van bitloos paardrijden. Zij had zich hierin verdiept en had al een kingekruist bitloos hoofdstel.
De andere twee zijn een hele dag bij Madeleine Calkoen (Nederlandse vereniging bitloos paardrijden) geweest. Hier hebben zij de nodige voorlichting gekregen en één heeft zlefs met een halsring op het paard van Madeleine zelf gereden.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:46

Wow, een hele dag! Als ik een 'hele dag' cursus heb gedaan bij bijvoorbeeld paardnatuurlijk, beweer ik ook niet een deskundige te zijn en ga ik geen workshop geven over natuurlijk bekappen.

xxxiesme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 13:34

e_horse schreef:
Wow, een hele dag! Als ik een 'hele dag' cursus heb gedaan bij bijvoorbeeld paardnatuurlijk, beweer ik ook niet een deskundige te zijn en ga ik geen workshop geven over natuurlijk bekappen.

Het ging over de testruiters... da's heel wat anders.
Daarnaast geloof ik niet dat de hoofdredacteur van Bit in haar conclusie beweert een deskundige te zijn. Zij trekt enkel conclusies aan de hand van het gedane onderzoek. Of je het hier mee eens bent is een tweede.
Enneh... op school moet je aan de hand van je onderzoek ook gewoon een conclusie schrijven, dat maakt je ook geen deskundige. Maar conclusies trekken moet je wel. Ik vind het gek dat deze mevrouw hier ineens bestempeld wordt als deskundige, terwijl zij deze woorden zelf helemaal niet gebruikt. Ik heb ze in ieder geval niet gezien in de artikelen in Bit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 13:52

Ja alleen zijn de feiten en cijfers van het onderzoek niet bekend en poneren ze alleen een zelf bedachte conclusie. Ik had het leuker gevonden om een uitslag te zien met 'zoveel procent antwoordde op deze vraag ...'

Wij hebben het hier niet over de ervaringsartikelen, maar over het artikel waarin de verschillende optomingen op een paardenschedel gelegd zijn en door 'deskundigen' is beoordeeld.

Die dus herhaaldelijk de plank flínk misslaan en ons nu in de bokttent gaan vertellen over bitloos rijden :+ _O-

Verder vind ik het buitengewoon kinderachtig dat ze mijn reactie gewist hebben. Kritiek was zeker niet gewenst }:0. Ik heb nu een nieuwe reactie geplaatst die zéker voldoet aan de regels. Ben benieuwd hoe lang die blijft staan }:0 Ze kunnen je ook zonder pardon blokkeren als het ze uitkomt. Wat dat betreft is bokt veel socialer en eerlijker.

Citaat:
Welkom op Horses.nl, dé site voor paardenliefhebbers. Horses.nl staat voor Weten, Leren en Delen

:roll:

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:10

xxxiesme88 schreef:
e_horse schreef:
Enneh... op school moet je aan de hand van je onderzoek ook gewoon een conclusie schrijven, dat maakt je ook geen deskundige. Maar conclusies trekken moet je wel. Ik vind het gek dat deze mevrouw hier ineens bestempeld wordt als deskundige, terwijl zij deze woorden zelf helemaal niet gebruikt. Ik heb ze in ieder geval niet gezien in de artikelen in Bit.

Mijn conclusie van mijn schoolonderzoeken wordt niet door tig % van de Nederlandse bevolking gelezen en als waarheid gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:52

e_horse schreef:
Mijn conclusie van mijn schoolonderzoeken wordt niet door tig % van de Nederlandse bevolking gelezen en als waarheid gezien.

En je gaat er ook geen workshop over geven op een grootschalig, nationaal evenement, of wel?
En doen alsof jij alles over dat thema weet en de mensen gaat "voorlichten". :+

Nog even een citaatje dan, om het allemaal wat op te vrolijken:
"Door de kruising gaat het paardenhoofd naar rechts als je de linkerteugel aanneemt. En vice versa."
_O-

Even verderop ook weer:
"Omdat ook hier het hoofd naar links gaat als je de rechterteugel aanneemt, moeten ruiter en paard wel even wennen."
_O- _O-

Dat is toch slechte 'journalistiek', om zulke onjuiste, foute en misleidende informatie te verstrekken. Lachwekkend en triest tegelijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:40

JoviBan schreef:
"Door de kruising gaat het paardenhoofd naar rechts als je de linkerteugel aanneemt. En vice versa."
_O-

Even verderop ook weer:
"Omdat ook hier het hoofd naar links gaat als je de rechterteugel aanneemt, moeten ruiter en paard wel even wennen."
_O- _O-

:')

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:24

Arabesk schreef:
JoviBan schreef:
_O-

Even verderop ook weer:
_O- _O-

:')

Waar halen die mensen dat vandaan :') 8)7

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:24

Ik wil iedereen vragen om naast de regels van Horses.nl ook de regels van Bokt er nog eens op na te slaan. Commentaar geven mag, je mening geven ook en discussie is mooi, maar houd het respectvol. De smileys en sneren hierboven vind ik niet van veel respect getuigen.

Marian Tulp is zondag met twee osteopaten in de Bokt Lounge om een workshop te geven over Bitloos paardrijden. Als je verwacht dat je daar "De Gehele Wijsheid En Ultieme Waarheid" te horen gaat krijgen moeten we je alvast teleurstellen. Er zijn net zoveel wijsheden als er paardenmensen zijn en aan de hand van het onderzoek van Bit is ook geen 'Perfecte optoming voor elk paard' aan te wijzen. Wat je zondag wel te horen krijgt, zijn de bevindingen van twee ervaren osteopaten met verschillende bitloze optomingen en de druk die de hoofdstellen geven op het hoofd van het paard.

Als je daar een andere mening over hebt, nodigen we je van harte uit in de Boktlounge om jouw deskundige mening met het publiek te delen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 18:27

Ik hoop dat bokt een volgende keer andere bitloos deskundigen uitnodigt. Mensen die wél weten waar ze over praten.

Citaat:
Ik wil iedereen vragen om naast de regels van Horses.nl ook de regels van Bokt er nog eens op na te slaan. Commentaar geven mag, je mening geven ook en discussie is mooi, maar houd het respectvol. De smileys en sneren hierboven vind ik niet van veel respect getuigen.

Ik vind zulke zinnen in het artikel van bit niet echt van respect getuigen eerlijk gezegd. Sommige bitloze optomingen worden op echt een belachelijke manier afgekraakt met totale nonsens.

En er staan behoorlijk wat blunders in het artikel. Waarbij dat zinnetje van 'als je naar rechts trekt gaat het paard links' er één van is. Ja en die werkt behoorlijk op de lachspieren.

Citaat:
Als je daar een andere mening over hebt, nodigen we je van harte uit in de Boktlounge om jouw deskundige mening met het publiek te delen

Denk dat het beter is als ik wegblijf :+. Bovendien is de boktlounge niet per se de plek om deskundige informatie te verspreiden. Deze website is ook heel handig en 24/7 beschikbaar en toegankelijk voor íedereen.

www.bitloospaardrijden.info