Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
jannie86 schreef:in het begin heb ik hem veel zonder oogkleppen laten trekken voor een sleepj etc dit ging goed. en met oogkleppen gaat het ook wel goed, alleen kan je echt zien dat wat er om hem heen gebeurt hij zenuwachtig wordt, dit vloeit altijd wel weer af, maar ik denk dat ik eens normale dingen ga doen met oogkleppen zoals veel wandelen en borstelen etc.
jannie86 schreef:longeren wel eens gedaan maar een poos vermeden omdat hij dat ook eng vond. misschien toch weer mee beginnen.
haarlem schreef:veel angst zit bij vele rijders, dat wil niet zeggen dat roekeloos moet zijn maar als jij merkt dat je paard terug houdend is op een situatie en jij daar weer (negatief) op reageerd onstaat er een soort ketting reactie.
Jij bent de leider die vertrouwen moet uitstralen, alert zijn op je omgeving en paard en zoveel mogelijk positief anticiperen op deze momenten. echt dit is wat mij betreft de manier om grenzen te verleggen en doelen te bereiken. uit de weg gaan is de weg van de minste weerstand. de uitdaging aangaan met gezond verstand is het enige antwoord. je paard ziet jouw als leider gedraag je dan ook zo. als er 1 schaap over de dam is volgen er meer m.a.w. jij bent het dapperste schaap en gaat voorop in de utdaging je paard gaat je in verloop van tijd vertrouwen en volgen. het is kudde gedrag niet anders!

Ik vind het helemaal niet gek dat je paardje gespannen loopt,

jannie86 schreef:niet echt een zinnige reden voor, behalve dat ik het een fijner idee vind zeker met beleren dat ze niet schrikken van datgeen wat achter hun gebeurt. dus de wagen voornamelijk.
Tsja misschien heb je het al tevaak gehoord maar; het is en blijft een vluchdier. Als 'ie gaat,