Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
megahaf schreef:Hier hetzelfde: na gebruik meteen schoonmaken met een vochtige doek en een beetje zeep, zodat alle zweet en stof verwijderd wordt. Het zweet krijgt dan de kans niet om in te drogen. Verder gebruiken we nu ook onderleggers voor het borsttuig en de schoft, die zijn eenvoudig schoon te maken en je eigenlijke tuig blijft ook mooi.
Invetten doe ik ook maar een paar keer per jaar, het hangt ook wel een beetje van het weer en het seizoen af.
Heino schreef:Daarna smeer ik er een dikke laag zadelolie op
.. bedankt
zag er nog prima uit 

unlimited1 schreef:na ieder rij beurt poets ik men hoofdstel volledig dit met wat water en leder zeep om mijn hoofdstel te laten blinken ( want van olie of leder vet wordt alles zo mat) gebruik ik het onderhoud setje van Petrie dit is normaal om je laarzen mee te poetsen maar dit helpt dus ook om je hoofstel en je zadel mee te onderhouden !!!
niet in het algemeen over tuig
jesito schreef:Ik denk dat olie makkelijker is, want met vet heb je vaak dat er in die gaatjes vet gaat zitten.
Olie kun je ook mooier oppoetsen.
van olie gaat mijn tuig glibberen en blijft het (ook na een dun laagje) veel te vet van. Met rapide blank vet vind ik het tuig fijner te handelen en wordt het mooier van.
Goldie schreef:Op de manege leek het laatst of ze de zadels hadden gepoetst. Nou geloof me, ze waren te goor om aan te raken. Hele vette witte waas erover

Maar zo moet het dus niet
zo heeft ieder zijn ding natuurlijk