Ex-renpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu_oud

Ex-renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 18:41

Ik heb sinds 1 jaar een ex-renpaard gekocht, Banyu Hill. Vader is de beroemde Tiger Hill.
Daar zijn in het verleden al wat berichtjes over op Bokt geweest. Ik kocht Banyu toen hij 8 jaar was.
Dressuurmatig was hij nog groen en er was in het begin moeilijk contact met
hem te maken. Toch had ik een klik met hem. Gevoelsmatig. Hij sloot zich vaak af van alles en iedereen en deed dit door "sterrenkijken". Door natural horsemanship, check-ups en behandelingen door
een holistisch dierenarts, veel grondwerken, longeren en uiteindelijk pas
rijden hebben we nu echt kontakt. Hij spiegelt enorm en confronteert mij
met onderdrukte gevoelens. Zo heb ik enorm aan mezelf kunnen werken en
daardoor ook aan hem. Door het natural horsemanship ben ik in contact
gekomen met het ISPH in Meerle (België). Daar heb ik hulp gekregen die ik
nodig had om met respect voor Banyu en op een paardvriendelijke manier hem
kennis te laten maken met de dressuur. Hij blijkt het heerlijk te vinden.
Hij is slim, intelligent, pikt oefeningen snel op en daarbij wil hij altijd
en heel graag werken. Hij leert nu te werken met zijn hele lichaam en dat
doet hem zichtbaar goed. Ook merk ik zijn rust tijdens buitenritten.
Natuurlijk blijft hij alert en voel je dat je op een volbloed zit, maar
omdat hij heel erg verkeersmak is en eigenlijk zelden ergens echt van
schrikt is hij heel betrouwbaar buiten. Tja, als ik op het strand rij en er
racen paarden met sulky's voorbij wordt het een ander verhaal. Dan is het
wel even werken geblazen. Inhouden werkt niet, afleiden en afwenden wel!
Daarbij komt dat het een vreselijk knuffel is geworden. Vind masseren,
ttouch en tteam het einde waardoor ik hem totaal ontspannen kan krijgen. Ik
kreeg zoveel contact met het ISPH dat ik samen met Banyu ben toegelaten
voor de komende opleiding. Ik beschouw dit als een mooie kans zowel voor
Banyu als voor mezelf om ons verder te kunnen ontwikkelen. Misschien om in
de toekomst ook anderen te kunnen laten zien en ervaren wat je kan bereiken
met een paard op een eerlijke en paardvriendelijke manier. Graag plaats ik wat foto's van Banyu zodat anderen, die eerder over hem schreven, kunnen zien dat hij er nog steeds is.....en hoe!

[img]javascript:openMidden(149283425,'67RDTDL8')[/img]
[img]javascript:openMidden(149305706,'WW7BOOQJ')[/img]

SandravdB

Re: Ex-renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 18:43

fotos doen het niet

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 22:00

banyu stond als renpaard bij ons, samen met zijn pony Wina, ;) waar is die eigenlijk gebleven??? want het was eerst wel de bedoeling dat ze samen zouden blijven.. maargoed banyu is een onwijs lief beest..maar zoals je zelf al zegt, heel bijzonder, en wat ik ook vaak zag dat afsluiten, toch na een tijd trok dat wel bij..
Hij kan heel hard lopen! zo heb ik hem wel eens over het strand zien vliegen, geen houden aan! kilometers!! en over de waterstroompjes heen springen. Jaa contact moet je echt zoeken bij hem, maar hij doet echt geen vlieg kwaad, wij hadden toen Wina(mini shet jaarling merrietje) voor hem, omdat hij zo nerveus was.. en dat scheelde wel, ze waren ook heel lief voor elkaar..als renpaard had ik maar een woord voor hem, en dat was 'machtig en sterk'!

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 03:07

hey banyu! wat leuk om van hem te horen zeg. Play_coy en ik zaten op dezelfde stal in NL, dus hebben beide aardig wat gezien van deze man. Maar wat leuk zeg dat het zo goed met hem gaat en dat het zo goed klikt, had eerlijk gezegt verwacht dat hij nu biefstuk was. Hij was een moeilijk paard om te werken. Zoals play_coy zegt over het strand, maar ook op de baan, zodra hij zand onder zn voeten voelde was hij weg. Hij heeft ook nog in de metworst rennen gelopen (traditionele ' straat' rennen in boxmeer).
Ik heb nog wel wat foto's van hem in de race geloof ik... als je je email even geeft kan ik ze naar je toe sturen.

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 01:57

Gaaf joh, dat je met zoveel respect en geduld met je paard omgaat :).

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:36

welk jaar heeft hij in de metworst gelopen, want dan moet ik aardig wat foto,s van hem hebben

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:40

De foto's doen het idd niet.
En ik ben het eens met Natalie1993. :D

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:25

dat zal....2006 zijn geweest geloof ik

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 09:30

weet je toevallig ook wie er mee gereden heeft dat maakt het voor mij makkelijker om hem er uit te halen

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 16:29

Grappig om jullie verhaal te lezen! Mooi hoe ver jullie dan al gekomen zijn en ook steeds verder komen.

Ik ben het meisje wat toen mee was op buitenrit samen met Barbera ;)

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 05:41

roy klinkenberg

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:52

ah die ken ik wel, is een goede bekende van mij en ook zijn vader john

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 11:54

ik zal eens een paar foto,s opzoeken, moet er div van hebben, zal kijken of ik ze evt kan versturen.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 17:47

alleen had roy zeker geen ervaring om dit paard te rijden, ;) (daarom werd banyu ook rijderloos gevangen, een paar dorpen verderop)

Altitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:43

Afbeelding

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:49

Banyu_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 14:56

classic_life schreef:
hey banyu! wat leuk om van hem te horen zeg. Play_coy en ik zaten op dezelfde stal in NL, dus hebben beide aardig wat gezien van deze man. Maar wat leuk zeg dat het zo goed met hem gaat en dat het zo goed klikt, had eerlijk gezegt verwacht dat hij nu biefstuk was. Hij was een moeilijk paard om te werken. Zoals play_coy zegt over het strand, maar ook op de baan, zodra hij zand onder zn voeten voelde was hij weg. Hij heeft ook nog in de metworst rennen gelopen (traditionele ' straat' rennen in boxmeer).
Ik heb nog wel wat foto's van hem in de race geloof ik... als je je email even geeft kan ik ze naar je toe sturen.

Bedankt voor je leuke reaktie. Ik had al het e.e.a. gelezen over die metworstrace van Banyu. Drie dorpen verder hebben ze hem terug gehaald en wonder boven wonder ongedeerd. Wat je vertelde over het zand onder zijn voeten.......... Dat verklaarde een boel toen ik de eerste keer met hem op het strand kwam. Gelukkig reed ik hem met een hulpteugeltje (thiedeman) en kon ik hem vrij gemakkelijk bij me houden maar een galop heb ik maar even gelaten. Ik verbaas me er wel over dat je zegt dat hij moeilijk is om mee te werken. Gelukkig ervaar ik dat niet. Wel merk ik dat hij vreselijk spiegelt en dat je je eigen emoties niet kan verbergen. Banyu heeft mij geweldig veel geleerd en a.s. donderdag starten wij zelfs met een dressuuropleiding aan het ISPH in Meerle (België). Hij vind zijn nieuwe "carriëre" helemaal geweldig. Hij leert snel, pikt snel op en is heel werklustig. Soms, als hij zijn bui niet heeft kan hij ook een echte ontdeugende jongen zijn, maar daar moet ik vreselijk om lachen. We hebben wel aardig zitten dokteren op zijn voeding, maar nu zie je hem groeien. Hij is erg lang schraal gebleven. Ik heb hem nu een jaar maar pas de laatste twee/drie maanden wordt het een echt paard.
Op de trailer is hij ook super mak en tijdens buitenritten schrikt hij nergens van. Zelfs een luchtballon boven zijn hoofd of een helikopter..........dat maakt niets uit. Maar..............naderen er paarden van achter die hem vervolgens willen inhalen...........pffffffff! Dan heb ik nog steeds te maken met een renpaard! Gelukkig gaat dat wel steeds beter. Misschien dat hij zich nu gaat realiseren dat het leven geen grote wedstrijd meer hoeft te zijn.
I.v.m. deze opleiding start ik ook met het samenstellen van een scriptie, en hoe kan het ook anders, daarin wil ik het hebben over het werken / omtrainen van ex-renpaarden. Ik heb echter nog geen foto's van Banyu tijdens zijn race-tijd. Ik wil je dus onwijs bedanken voor deze foto's. Als je ze via de mail wil sturen..graag!!

Banyu_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 15:16

PeePaardje schreef:
Grappig om jullie verhaal te lezen! Mooi hoe ver jullie dan al gekomen zijn en ook steeds verder komen.

Ik ben het meisje wat toen mee was op buitenrit samen met Barbera ;)

Dat was niet zo'n succes he, die buitenrit!! Banyu had die dag echt zijn dag niet. Met een kort drafje buiten doe ik hem geen plezier. Dan kan hij zijn energie niet kwijt en loopt hij zich vreselijk op te F... Zoals die dag dus, is hij niet meer aan de hulpen en kan ik doen wat ik wil maar dan sluit hij zich volkomen af. Afstappen was toen de enige remedie. We kwamen gelukkig relaxt aan op stal. Toch baalde ik daar vreselijk van hoor..........afstappen..............maar toen was het niet anders. De volgende keer buiten, ging ik alleen. Dat bevalt hem beter, heeft hij geen competitie mee. Hij vind het nog wel steeds lastig om van stal weg te gaan. Hij probeert zeker drie tot vier keer om te draaien om snel weer terug te gaan naar stal. Moet je best snel zijn om dat te voorkomen. Een drafje van stal af gaat beter....hoewel...........hij staat vanuit de draf ook zo weer stil om vervolgens met een nood-tempo om te draaien om terug te gaan. Het enige wat helpt is hem drie keer achter elkaar om zijn as te laten draaien, te stoppen met zijn neus de juiste kant op en hem dan een lange teugel te geven terwijl ik hem aandrijf. Wil hij dan nog niet...........weer drie keer om zijn as draaien. Dan wordt hij het snel zat hoor en kan ik zonder belemmering verder. Als ik eenmaal de straat uit ben, van stal af kan ik overal met hem naar toe. Gelukkig maar! Leuk om je te zien! Hoe gaat het met jouw draver?

Banyu_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 15:17

Altitude schreef:
Afbeelding

Onwijs bedankt voor de foto!

Banyu_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 15:24

SandravdB schreef:
fotos doen het niet

Ik heb wat moeite met het plaatsen van de foto's. Vanavond zal ik mijn man toch om hulp moeten vragen. Ze komen er aan!!

Banyu_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:11

Ergens gaat er iets niet helemaal zoals gewenst, vooral de foto's.

Hierbij de foto's van de "huidige" Banyu.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:05

Maarr.. je verkoopt hem dus toch niet?? via mij heeft sandra je toen gemaild ;),. ik zag hem te koop staan,..

Banyu_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 09:45

play_coy schreef:
Maarr.. je verkoopt hem dus toch niet?? via mij heeft sandra je toen gemaild ;),. ik zag hem te koop staan,..

Toen ik een paar maanden twijfelde om Banyu te verkopen, merkte ik aan mezelf dat ik het niet kon. Ik stond te huilen bij zijn stal, Banyu sloot zichzelf weer af en begon af te vallen. Twee hoopjes ellende bij elkaar. Het was duidelijk dat wij geen afscheid van elkaar mochten nemen. Wij hadden nog teveel van elkaar te leren en dat blijkt wel. Toen ik de knoop had doorgehakt om Banyu niet te verkopen heb ik een hele tijd bij Banyu gestaan. Hij keek me aan en ik kreeg gewoon kippevel. Ik kreeg een dikke knuffel van hem en het leed was geleden. Banyu trok weer lekker bij, ik weer met plezier naar stal en middels een andere instrukteur rijtechnisch een nieuwe weg met Banyu ingeslagen. Alles viel op zijn plaats. Wat ben ik blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd. (Kan trouwens ook niet anders met zo'n paard, dat dwingt hij wel af!).
Banyu wordt nu wat mondiger, laat zich het kaas niet meer van het brood eten en wordt brutaler naar andere paarden. Maar hoeveel praatjes hij ook heeft, als ik hem kom halen zal hij nooit één pas verkeerd doen. Hoe hij ook loopt te hinniken (en dat kan hij!!!) hij is nu erg gefocusd. Dat voelt als echt goed contact hebben en daarmee zijn we pas echt lekker aan het trainen. Zonder dit alles (de leuke en minder leuke dingen) had ik nooit de kans gekregen om met hem de band op te bouwen die wij nu hebben. Dus............hij is niet te koop. Wij zijn nu dit weekend voor het eerst samen naar school geweest. Hij was echt super braaf maar helaas kwam er een oude blessure om de hoek kijken. Ik zag dat hij daar niet helemaal gelijk liep. Gelukkig kwam daar op school Stefaan Aalen, een osteopaat. Toen ik hem vroeg of hij naar Banyu wilde kijken heeft hij hem gelijk behandeld. Die is goed!! Ik keek alleen maar naar de reaktie van Banyu, en die was heftig. Niet gemeen, maar hij liet merken dat hij er erg op reageerde. Stefaan heeft zijn rug en schoft behandeld en plaatsen waar hij voor de behandeling op reageerde, waren vormden geen blokkade meer. De rug van Banyu staat nu weer mooi recht en hij heeft nu een weekje rust. Jammer als je net aan een opleiding begint, maar Banyu zal er veel baat bij hebben en hij zal na een 4 tot 6 weken absoluut volledig moeten reageren op de bahandeling. Dan zal het rijden alleen maar verbeteren en kan hij lekkerder door zijn lijf bewegen. Banyu staat nu weer thuis bij zijn vrienden en heeft ze meer dan genoeg te vertellen vrees ik. Mocht je een osteapaat zoeken voor je paard is Stefaan absoluut een aanrader. Hij is rustig, legt goed uit wat hij doet en neemt de tijd voor je paard. Ook geeft hij een trainingsschema mee voor de aankomende 6 weken. In die tijd moet hij optimaal hebben gereageerd op de behandeling. Ik zag dat er in 2005 al een topis over hem was geweest op BOKT. Gelukkig heb ik tijdens de twee dagen opleiding de oefeningen kunnen doen op een paard van de school zodat ik dat later weer over kan brengen op Banyu. Nu......huiswerk mee, leren en vanaf volgende week weer met Banyu aan de gang. (2e week 3 tot 4 x 10 min. stapwerk, lang laag, lekker stretchen voor de hals en rug)

Banyu_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 10:04

Banyu schreef:
play_coy schreef:

Toen ik een paar maanden twijfelde om Banyu te verkopen, merkte ik aan mezelf dat ik het niet kon. Ik stond te huilen bij zijn stal, Banyu sloot zichzelf weer af en begon af te vallen. Twee hoopjes ellende bij elkaar. Het was duidelijk dat wij geen afscheid van elkaar mochten nemen. Wij hadden nog teveel van elkaar te leren en dat blijkt wel. Toen ik de knoop had doorgehakt om Banyu niet te verkopen heb ik een hele tijd bij Banyu gestaan. Hij keek me aan en ik kreeg gewoon kippevel. Ik kreeg een dikke knuffel van hem en het leed was geleden. Banyu trok weer lekker bij, ik weer met plezier naar stal en middels een andere instrukteur rijtechnisch een nieuwe weg met Banyu ingeslagen. Alles viel op zijn plaats. Wat ben ik blij dat ik naar mijn gevoel heb geluisterd. (Kan trouwens ook niet anders met zo'n paard, dat dwingt hij wel af!).
Banyu wordt nu wat mondiger, laat zich het kaas niet meer van het brood eten en wordt brutaler naar andere paarden. Maar hoeveel praatjes hij ook heeft, als ik hem kom halen zal hij nooit één pas verkeerd doen. Hoe hij ook loopt te hinniken (en dat kan hij!!!) hij is nu erg gefocusd. Dat voelt als echt goed contact hebben en daarmee zijn we pas echt lekker aan het trainen. Zonder dit alles (de leuke en minder leuke dingen) had ik nooit de kans gekregen om met hem de band op te bouwen die wij nu hebben. Dus............hij is niet te koop. Wij zijn nu dit weekend voor het eerst samen naar school geweest. Hij was echt super braaf maar helaas kwam er een oude blessure om de hoek kijken. Ik zag dat hij daar niet helemaal gelijk liep. Gelukkig kwam daar op school Stefaan Aalen, een osteopaat. Toen ik hem vroeg of hij naar Banyu wilde kijken heeft hij hem gelijk behandeld. Die is goed!! Ik keek alleen maar naar de reaktie van Banyu, en die was heftig. Niet gemeen, maar hij liet merken dat hij er erg op reageerde. Stefaan heeft zijn rug en schoft behandeld en plaatsen waar hij voor de behandeling op reageerde, waren vormden geen blokkade meer. De rug van Banyu staat nu weer mooi recht en hij heeft nu een weekje rust. Jammer als je net aan een opleiding begint, maar Banyu zal er veel baat bij hebben en hij zal na een 4 tot 6 weken absoluut volledig moeten reageren op de bahandeling. Dan zal het rijden alleen maar verbeteren en kan hij lekkerder door zijn lijf bewegen. Banyu staat nu weer thuis bij zijn vrienden en heeft ze meer dan genoeg te vertellen vrees ik. Mocht je een osteapaat zoeken voor je paard is Stefaan absoluut een aanrader. Hij is rustig, legt goed uit wat hij doet en neemt de tijd voor je paard. Ook geeft hij een trainingsschema mee voor de aankomende 6 weken. In die tijd moet hij optimaal hebben gereageerd op de behandeling. Ik zag dat er in 2005 al een topis over hem was geweest op BOKT. Gelukkig heb ik tijdens de twee dagen opleiding de oefeningen kunnen doen op een paard van de school zodat ik dat later weer over kan brengen op Banyu. Nu......huiswerk mee, leren en vanaf volgende week weer met Banyu aan de gang. (2e week 3 tot 4 x 10 min. stapwerk, lang laag, lekker stretchen voor de hals en rug)

Ik wilde nog iets vragen aan andere ex-renpaard bezitters. Hebben jullie nog goede tips om er voor te zorgen dat Banyu wat gemakkelijker van stal wil om een buitenrit te maken? Als hij maar ver genoeg van stal af is blijft hij wel gaan, maar de eerste weg af wil hij wel drie tot vier keer terug. Ik draai hem dan wel om zijn as, (manier van Emiel Voest) maar dat is ook niet echt lekker voor zijn benen. Hebben jullie nog meer info, tips etc. dan graag. Met zo'n paard leer je iedere dag!

MrTut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:56

hij hallo kijk eens bij www.metworst.nl daar staat Banyu ook op en weet je wat grappig is hij liep tegen ons paard gr hans