[AR] Snatje (Welsh A) @ Basisschool!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Snatje (Welsh A) @ Basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 19:53

Hallo hier zijn we weer! deze keer met een heus werk-topic van Snatje, die 9 april 3 jaar is geworden. tijd dus om van de kleuterschool over te gaan naar basisschool, en wel voor het wagentje.

eerst een fotootje van het wagentje, dat ik zelf heb opgebouwd. een topic over het herbouwen van het wagentje moet nog een keer volgen.
net vijf minuten afgemonteerd, enige wat nog moet is de lijntjes erop schilderen, en kapjes op de as-uiteinden. als iemand weet waar je kapjes voor concourswagenwielen kunt krijgen, hoor ik het graag!

Afbeelding

Het beleren is vooraf gegaan uiteraard aan los sturen aan de lijnen, ook met gewicht aan de strengen, en daaropvolgend met onze práchtige beleerwagen/ beleerlamoen (die eigenlijk paardenmaat is, maar voor een pony als Snatje wel een zo verstandige tussenstap vóór het echte lamoen.):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de volgende foto's zijn van de allereerste keer los rijden met de wagen. hiervóór heeft Snatje al enkele keren met de wagen gelopen met een naastloper. naar mijn persoonlijke mening pakte hij het super op, hij was wel héél licht en zacht in de mond, inmiddels kan ik normaal contact nemen. het bitje dat hij draagt is een lichtgewicht ongebroken trensje wat ik zelf voor hem in model heb geslepen. inmiddels heeft hij een liverpoolstangetje wat ik eveneens in het door hem gewenste model heb geslepen/ gesmeed (overigens na enkele pogingen met standaard liverpooltjes, Snatje is gewoon érg gevoelig). de oogkleppen hebben we er nog niet aan, wederom omdat Snatje het 't beste doet met kleine stapjes per keer. de keuze om eerst de wagen te doen, en dan pas de oogkleppen, is omdat hij het prettig vindt om dingen goed te kunnen zien, geluiden waarbij niets te zien is maken hem eerder nerveus dan iets raars zien op zich.

nou goed, genoeg uitleg, hier de foto's!

met nieuw concourstuig... bijpassende hoofdstel moet dus nog komen...
Afbeelding

het achteraanzicht:
Afbeelding

braaf stappen:
Afbeelding

Afbeelding

klopt, hij is vrij ieletjes voor een welsh...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dan nog een drafje (mooi beeld vind ik deze):
Afbeelding

'ik vind het toch nog behoorlijk moeilijk hoor mam!'
Afbeelding

Afbeelding

en als laatste mijn grote trots, Snatje vond het nl. allemaal wel erg mooi en wilde steeds eruit draven, wat dus uiteindelijk ook mocht... sindsdien is een flinke draf met het wagentje zijn grote hobby eigenlijk, haha!
Filmpje van Snatje's debuut met de wagen!

nou ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, ik ben me ervan bewust dat de leidselvoering in dit stadium nog niet erg netjes was, evenals Snatjes reactie op het bit. inmiddels heeft hij wat meer ervaring en kan ik hem wel netjes en ontspannen op contact rijden. tips zijn altijd welkom!

Groetjes Renée!
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 16-08-09 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Paintlinger

Re: Snatje (Welsh A) @ Basisschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:58

Ik vind het er netjes uitzien hoor!!
Snatje is geen babypoownie meer nu :+

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:03

inderdaad snatje is geen baby meer!
gefeliciteerd hoor zneddie :j
Hij doet het erg goed zo he?

hihi ik wilde iets zeggen over het contact met de mond...
maar je zei er zelf al iets over.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:11

nou ik kan je zeggen, hij vindt het dus echt GE-WEL-DIG om met het wagentje te lopen, het liefste alleen maar een flinke draf, als het even kan. hij is erg voorwaarts maar vindt zijn balans houden in de wendingen in draf nog erg moeilijk, maar ach uiteindelijk is het nog maar een guppie natuurlijk.

dat contact was wel even lastig ja, met het lopen met de lijnen merkte ik er eigenlijk weinig van, maar de eerste keren met het wagentje was het echt lastig. ik moest 'm echt op minder dan het gewicht van het leidsel hebben, en dat is niet zo prettig rijden, je doet al snel teveel dan voor zijn gevoel (gelijk mond open, en met ieder ander bit ook de tong erover). inmiddels snapt hij dat beter en neemt hij je hand ook gewoon aan, zodat een normaal leidselcontact goed te doen is, terwijl hij wel gewoon lossig blijft.

ach ja, ik hou ervan als een paard gevoelig is, maar overdrijven is ook een vak he...

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:14

Ik vind dat hij het erg braaf en goed doet! Alles heeft gewoon zijn tijd nodig, veel succes verder!

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:21

Wat ideaal dat beleer-lamoen zeg!
Leuk dat Snatje nu ook echt aan de bak moet, het ziet er mooi uit en je hebt je wagen echt goed opgeknapt. :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:25

haha ja dat gekke beleerding, hihi! dat is het oude lamoen dat bij zijn wagentje zat, maar er zit houtworm in en is te groot, dus ik heb aan zijn wagen een nieuw lamoentje (behorend bij een marathon/ recreatiewagen, moest ook een nieuwe verbinding voor op het onderstel gelast worden). het oude was in combinatie met een klein asje met wielen echter perfect voor de tussenstap, haha! 't ziet er alleen niet uit.

dat wagentje heb ik behoorlijk verrot gekocht in Januari, en in Juni was hij pas klaar, een flinke klus mag ik wel zeggen, dat in combinatie met wat tijdgebrek.... maar goed, er komt dus nog een topic over het wagentje apart...

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:48

Ziet er goed uit hoor,ik vind de ene draf foto erg mooi ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:50

wouw, wat doet hj dat knap! helemaal voor zo'n groentje. dat beleerding is trouwens ideaal! handig bedacht.

ben nu al weer benieuwd naar het volgende topic :D

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:55

Och och zie die Zneddie groot geworden zijn! Wat een heerlijke pony is het toch geworden. Ik vind het toch wel zo knap dat hij al zo lekker durft te sjouwen voor de wagen. Van mij ben je nog niet af, ik MOET een keer foto's komen maken zeer binnenkort.

Ik vind je kar trouwens super geworden!

Row_Mantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:59

Hij loopt er netjes voor!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 20:59

hihi ik ook, kan ook wel zowat denk ik... maar hij mag wel wat forser in de bespiering eerst nog, op het moment komt er niet zoveel van trainen, en ik vind hem ook nog erg guppie om gelijk door te pakken zeg maar.

haha dat beleerding, ik ben er ook helemaal weg van. het is ook heel groot, dus stiekum zie ik het nog wel zitten om Faram er ook eens in te doen, met enige voorbereiding natuurlijk. ik vond het handig omdat het zo hoog is, ze bezeren de benen er niet aan bij evt. problemen en kunnen niet over het lamoen enzo...

@ Sap, en dan moet je ook ermee rijden hoor, die strek/ beenslingerdraf is echt tof!

karretje ben ik ook happy mee ja, helemaal geworden zoals ik 'm wilde.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:02

ziet er heel goed uit! en wat mooi zo'n beleerlamoen, eerlijk gezegt nooit gezien! Zo te zien doet snatje het erg goed voor de (zeer mooie) kar! Heel goed dat je alles zo rustig aanpakt!

maar wat is jou borsttuig smal zeg!

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:06

Ah het ziet er echt super uit!
En je hebt een prachtige kar!
Ik heb ook een welshje(kruizing), maar die is nu 2 jaar en 2 maanden dus moet nog ff wachten :P
Maar hij gaat zeker ook voor de kar :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:08

klopt dat is een concours-borsttuig, voorgevormd. het wagentje is erg licht, en daarom kan het op zich prima zo. voor de langere ritten later heb ik ook een bredere, maar die staat voor de foto's minder mooi bij de rest, haha!

beleerlamoen was een ideetje wat in me opkwam toen ik dat oude asje zag staan, eerlijk gezegd. lamoentje was kant en klaar, persoonlijk vind ik het ideaal, want zelfs als het misgaat... tja dan is dat gammele ding kapot, hooguit. overigens is het op het moment ook een beetje kapot, niet door een paard maar toch... moet het even maken nog.

@ Jenkins, nog een jaartje... ach is zo voorbij...

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:12

Ziet er goed uit!
Leuk dat hij het zo goed oppakt..
Mag ik je vragen waar je die rode bontjes hebt gehaald? Ik zoek namelijk ook bontjes voor onder het getuig.. :)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:15

Moet heel eerlijk zeggen dat ik de kar er niet stevig uit viond zien, als je een keer op de bok ploft of over een dikke hobbel rijdt zegtie volgens mij krak en kun je de wei slepen...
Mag ik vragen waarom je buitensingel onder de strengen langs zit?
Verder is de pony wel braaf :j ;(

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:27

niet stevig? haha alle lassen zijn bij een professioneel bedrijf (voor o.a. landbouwmachines) nagekeken, de asstompen zijn van staal en ik heb nieuwe lagerkogels in de kogellagers van de wielen zitten. ik heb de wagen helemaal uit elkaar gehad, dus weet elk schroefje en boutje te zitten, en heb de nieuwe houten onderdelen met mijn eigen handen gemaakt. het onderstel, de veren en beugeltjes om de verschillende onderdelen mee te verbinden zijn allemaal op kracht getest. heel eerlijk, toen ik het wagentje kocht vermoedde ik ook dat ik een heel nieuw onderstel moest laten maken, maar men verklaarde mij voor gek eigenlijk...
ik heb ooit een ongeluk gehad met een niet deugend wagentje, en ben niet naïef genoeg om dat nog eens te laten gebeuren. ben sindsdien érg voorzichtig.

de buitensingel komt in lijn zo beter uit, de strengen lopen vrij breed uit en het ringetje op het schofttuig voor de buitensingel loopt anders net tegen het borsttuig aan.

braaf is de pony zeker, Snatje kliert eigenlijk nooit en vindt bijna alles mooi en leuk om te doen, hij leert ook snel.

@ Ine, die bontjes heb ik zelf passend gemaakt voor dit tuig, ik heb het gemaakt van een rood vestan singelbontje, met een dunne schuimvulling erin.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 21:44

Is misschien best veilig, maar het staat eigenlijk voor geen meter: reflectiestrepen op de banden van je concourswagen :D.
White-wall banden zijn voorbehouden aan stoere Amerikaanse auto's ;).

Maarre, vind het wel een mooi karretje en het ziet er al goed uit!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 21:46

haha nee dat vond ik ook, net als het merkje van continental in knaloranje... maar goed het is niet anders tegenwoordig, en inderdaad, wel veilig op zich.

de oude banden deden het nog nét, maar ik vond een setje nieuwe toch wel wat prettiger, haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 22:11

Het kan nog zo goed in elkaar zitten, maar de constructie lijkt me veel te licht. Maar goed, ik hoop dat ik ongelijk heb, anders kun je lelijk verongelukken als je kar knapt..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 22:21

daar ben ik me van bewust, maar het zijn allemaal dikwandige buizen, het onderstel. licht is het zeker, maar dat is ook de bedoeling. voor de cruciale onderdelen heb ik hardhout gebruikt, voor de stukken die er meer voor de sier zitten (bovenste van de boogjes bijv.) heb ik lichter hout genomen.

voor ik het wagentje kocht werd het gebruikt voor het concoursrijden met Gelderse paarden, ik heb het wagentje dan ook moeten verlagen om het voor Snatje mooi passend te maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 05:48

Snatje doet het prachtig voor de kar. Veel prachtige kilometers samen toegewenst.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:29

Ziet er leuk uit hoor! Hij is veel veranderd zeg, veel minder puppy geworden :j

Lennek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 12:15

Ziet er leuk uit!
Ik weet niet of ik het goed zie, maar zit de broek niet wat te strak als hij loopt oogt het wat strak. Ik weet niet of ik het goed zie hoor maar er moet gemakkelijk een vuist tussen kunnen. :)