[AR] Yoshino voor het eerst voor het karretje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Yoshino voor het eerst voor het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 20:42

Eindelijk was het dan zover vandaag.
Ik had al een paar keer met leidsels gewerkt en ook autobanden laten slepen maar nu de lamoenen klaar waren kon ze eindelijk echt voor het karretje.

Op de foto's zie nu ik dat het borsttuig niet zo mooi zit en vrij hoog. Zondag gaan we weer mennen en dan zal ik daar naar kijken. Het is een tweedehands tuig wat lang niet is gebruikt en is hier en daar nog wat stug.

Maar ik ben heel blij met zo'n braverd die er zo mee weg loopt. Ze was nergens van onder de indruk en liet ons rustig inspannen en alles op maat trekken.

Voor het eerst echt ingespannen.... gaaaaaap.
Afbeelding

Even stappen met Janny, ook niet zo interessant.
Afbeelding

Na een paar rondjes gestapt te hebben met iemand op de bok en iemand er naast vond ik dat ze wel los kon.

Afbeelding

Jos vindt het ook prima. Baasje kijkt blij :D
Afbeelding

Staat haar goed, dat tuig +:)+
Afbeelding

Als of ze nooit anders gedaan heeft. Hier is heel goed te zien dat het borsttuig niet goed zit.
Afbeelding

Ik heb wel lol en Jos ziet er relaxed uit.
Afbeelding

Erg braaf peerd.
Afbeelding

Even het stuur testen met een volte.
Afbeelding

Mooi plaatje.
Afbeelding

Eerste drafje, beetje spannend.... :=
Afbeelding

En weer stappen.
Afbeelding

Nog een drafje (ook rechtsom gedraafd maar geen foto's van)
Afbeelding

Pffff klaar.
Afbeelding

Blij baasje *o/*
Afbeelding

rakni

Re: Yoshino voor het eerst voor het karretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:45

wow, dat gaat goed zeg!! Geniet ervan!

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:52

Leuk!! Ze doet alsof ze dit elke dag doet :D Mag je Ankie ook ff leren!

decia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:52

Ziet er mooi uit meid!!!, volgens mij kom je al een heel eind als je het borsttuig iets laat zakken (riempjes iets losser).
Staat je ook goed hoor, in zo'n karretje.
Gr Dagmar

KisszZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:54

BETERZ! :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:09

joehoe *\o/*
het is gelukt.. en zoals je zei, als josje niet bang is, hoef ik het ook niet meer te zijn. binnen kort eens met zijn 3tjes (jij jos en ik) een lekker tochtje maken !!!
ik zie er naar uit!

veel liefs, mij

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:14

hoe lang ben jij bezig geweest met het beleren??

Ik zou de broek er de volgende keer wel gewoon aan doen als ik jou was...

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 06:36

@ Peelie: Niet zo lang. 3 weken mss. En dan 2 keer per week. Ik rij haar vooral ohz en dit voor de afwisseling.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:51

Hej!!! Jos voor de kar! Gaaf hoor!
Leuke foto's; jullie hebben er echt lol in. Veel plezier ermee, maar dat komt wel goed, zo te zien.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 07:55

Is jouw wagen wel geremd of heb ik daar overheen gelezen?
Je paardje heeft geen broek en zo heb je dus ook geen rem!
Persoonlijk zou ik liever met een Liverpool bit mennen, maar zoals gezegd dat is persoonlijk.
Het borststuk zou een gaatje kunnen zakken, maar meer ook niet.
Verder ziet het er leuk uit! Succes ermee!

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 08:03

Braaf paard hoor!
Ik vind ook dat je een broek moet gebruiken. Je wagen heeft zo te zien geen rem... Ook heeft je pony nauwelijks ruimte tussen het lamoen om fatsoenlijk een bocht om te kunnen gaan.
En is er een speciale reden om met een trens en zonder oogkleppen te mennen? In de bak gaat het misschien goed, maar zelf zou ik nooit zo de weg op durven gaan.
Het borsttuig zit best goed hoor. Evt. een gaatje zakken inderdaad.

Edit.: Sorry, ik zie wel een rempedaal volgens mij....

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 10:09

Bedankt voor de reacties. De wagen is wel degelijk geremd. Kijk maar op de foto van het eerste drafje, daar zie je duidelijk een pedaal zitten. Ik rij met mn rijhoofdstel omdat ze geregeld wat last heeft van de mond en ik het fijner vond om te beginnen met het bit waar ze aan gewend is en ook goed bevalt. Liverpoolstang komt nog wel. En ik rij bewust zonder oogkleppen omdat ze schrikt van wat ze wel hoort maar niet ziet. Als zij alles goed kan zien is er niks aan de hand.

annewill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:19

Ziet er heel goed uit, tuig zit ook mooi. Lekker fjord ook.
Hoe oud is ze?

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 11:22

Ziet er goed uit hoor! Alsof ze al jaren voor de kar loopt! *D
En nu nog mennen zoals het hoort, met Achenbach ;)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 12:47

Ziet er goed uit hoor, alleen vind ik je voor het goede te laag zitten, je leidsels gaan helemaal naar beneden (of je handen wat hoger houden)

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 17:10

Waarom zou je persee Achenbach moeten mennen?

En mijn tinker loopt ook veeel beter zonder die stomme oogkleppen. Ze was alleen maar schrikkerig met die dingen, altijd wegspringen e.d. Zodra we de kleppen eraf haalden was dat over. Ook met de marathon zag je gewoon dat ze mee ging denken en waren alle wendingen ineens veel soepeler.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 19:21

@ annewil: Ze is 7. Heb haar sinds vorig jaar maart en was toen praktisch groen.

@ klasien: ik ben dat Achenbach compleet verleerd... zou je niet meer kunnen vertellen hoe het moet. mss pak ik dat wel weer op als ik volgend jaar menles neem of zo.

@ liberty: volgens mij zijn de meeste 2 wielers vrij laag ook al worden ze achter grotere pony's gehangen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 04:51

Fijn hoor dat ze dat zo goed oppakt.
Ik vind alleen de eerste twee foto's een beetje link: nooit een paard aanspannen zonder leidsels. Met een touwtje alleen houd je het niet.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:11

deze echt wel hoor.. die beweegt hooguit dr oor naar voren.

vergeet niet dat de TS echt haar paard wel kent hoor. daar is helemaal niets mis mee. geen problemen zoeken die er niet zijn napie

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 13:56

Paintless schreef:
deze echt wel hoor.. die beweegt hooguit dr oor naar voren.

vergeet niet dat de TS echt haar paard wel kent hoor. daar is helemaal niets mis mee. geen problemen zoeken die er niet zijn napie

Dat zijn net de gevaarlijkste om zo'n stunts mee uit te halen: je denkt dat er niks kan gebeuren tot het paard iets totaal onverwachts doet. Maar waarschijnlijk hebben jullie tonnen ervaring met aangespannen paarden die op de loop gaan...

Je kunt je borsttuig misschien 1 gaatje laten zakken, maar het is goed mogelijk dat dat dan al te laag gaat zitten. Verder raad ik je aan om er toch de broek aan te doen; als je rem faalt, ben jij de klos.

Je kar vind ik toch wat aan de lage kant voor deze fjord: de leidsels liggen niet vrij van de achterhand. Natuurlijk is een laag zwaartepunt wel leuk bij het beleren. Zijn er trouwens stophaken aan het lamoen?

Fijn dat je paard zo braaf is; hopelijk blijft het zo. Veel plezier samen!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:00

Dat ben ik wel eens met SusEQ (alhowel ik ook soms wat laks ben met mijn brave tinker) degene waar je het het minste van verwacht, daar gaat het vaak, Als het misgaat, ook goed mis, juist om dat je het niet verwacht.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 21:50

Ik liet niet de leidsels er af omdat ik zeker wist dat er niks ging gebeuren. Ik redeneerde zo dat ALS het wel mis gaat die leidels ook om dr benen of wat dan ook kunnen slaan of in erge situaties om het wiel draaien mocht ik niet vast kunnen houden. Hoe ver ben je dan van huis? Want ook mijn fjordje blijf een paard (ik weet er alles van :o ) en ik heb het daarom bewust zo gedaan. Of het de goede manier is? Weet ik niet maar het leek mij op dat moment het veiligst. Ook omdat het in afgesloten ruimte gebeurde. En nee, ik heb geen tonnen ervaring met aangespannen paarden die op de loop gaan en dat heb ik ook nooit beweert :n en dat hoop ik ook niet te moeten krijgen.... Ik heb gewoon gedaan wat mij het beste leek....

En ja er zitten stops op het lamoen. Die broek ga ik zondag ook proberen. Gaat vast goed. Maar omdat ik niet wilde dat ze teveel in een keer te verwerken kreeg heb ik m er nu afgelaten maar het is wel de bedoeling dat ik die ga gebruiken. Achteraf gezien had dat mss wel meteen gekunt. Zondag dan meteen maar proberen dan :D

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:11

"Op afgesloten terrein" is niet echt een argument; een paard in paniek durft al eens een omheining rammen... Als ik de eerste keer de kar erachter heb, loop ik er eerst zelf naast en later ga ik op de kar zitten. Als je liever iemand bij het hoofd hebt, zoek dan een tweede persoon daarvoor of om de leidsels vast te houden. Wil je echt alleen en bij het hoofd, bind de leidsels dan op of maak ze (op een snel los te krijgen manier) vast aan de kar. Maar span nooit in zonder leidsels...

In principe hoort je paard de broek te kennen voor ze in de kar gaan... Meestal komt er wel een bokje of een sprintje aan te pas als ze dat ding tegen de benen voelen en dat kom je liever niet tegen met een kar erachter.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:46

maar daar zou ze al aan gewent moeten zijn aangezien ze ook wel met dubbele lijnen gelongeerd is... bokje? weet jos wat dat is wia??

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 22:49

Al lezende leert men he ;) Zal je tips onthouden (of nalezen) voor als ik weer eens een paard voor de kar beleer. Denk dat ze van de broek zelf niet heel veel maakt omdat ze wel dubbele lijnen en pessoa kent en ook met slepen heeft ze de strengen tegen dr benen gevoelt. Hoe ze doet als ze de kar echt op moet vangen weet ik niet. Zal dr eerst helpen met de rem. Friesland is nogal vlak :P dus heb niet veel plekken om het uit te proberen. Mss dat ze bij de manege een mogelijkheid hebben.

@ Paintless: ja Jos weet wat een bokje is maar doet t nooit als ze aan het werk is (tot nu toe).

Een sprintje kent ze wel :o