Rij bitloos maar heb toch een probleem. Help !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Rij bitloos maar heb toch een probleem. Help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 20:50

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Sinds 1 feb. dit jaar heb ik een 5 jarige Tinkerruin genaamd Diesel.
Toen ik hem kreeg kon ik niet opstappen want hij bleef rondjes draaien.
Als ik er (met hulp) dan uiteindelijk opzat kon ik hem met geen mogelijkheid halt laten houden.
Hij liep met bit en liep er dwars doorheen.
Bij zijn vorige eigenaar heeft hij alleen kleine kinderen op z'n rug gehad, die waarschijnlijk nogal in zijn mond hebben getrokken (een Tinker is natuurlijk loeisterk) waardoor hij nu denk ik een afkeer tegen het bit had.

Na een paar weken ben ik bitloos gaan rijden en er ging een wereld voor ons open. Hij stond braaf stil met opstappen (daarna kreeg hij wel een koekje dus dat had ie ook snel door) en halthouden was ook geen enkel probleem meer (zonder koekje ;) )

Nu rijd ik voornamelijk recreatief en gemiddeld zo'n 3 x per week buiten.
De galop met iemand op zijn rug kent hij nog maar sinds kort en voor het eerst met mij.

Nu het probleem:
Als ik alleen rij en ik ga een (voor hem bekend ) stuk galloperen dan sjeest ie bijna onder me vandaan en is hij niet te houden.
Als ik met anderen rij dan gaat het goed als hij voorop kan. Ik moet hem dan zelfs blijven aansporen omdat hij anders terugvalt in draf. Maar rij ik achter een ander aan die aanzet in galop dan gaat hij er al bokkend en super snel rennend achteraan.
Ik heb gewoon het idee dat hij erg bang is om achter te blijven en als ik alleen rijd wil hij graag terug naar het land en de kudde.
Ik rij tegenwoordig met martingaal (nog steeds bitloos) maar hierdoor remt hij niet af maar gaat alleen maar ronder lopen en meer bokken in galop. De rest van de buitenrit gaat overigens super goed. Hij is nergens meer bang voor en loopt overal langs in een normaal tempo, ook in draf.

Wie weet hoe ik dit kan oplossen zodat ik gewoon overal en achter iedereen aan "normaal" kan galloperen?

Ik heb stiekum zitten denken om het misschien toch weer eens met een bit te proberen omdat ik inmiddels zijn vertrouwen helemaal heb gewonnen, maar eigenlijk ben ik ook gewoon echt tegen het bit.

Zucht... help dus !
Alvast bedankt !!

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:55

Hoi probeer toch dressuur matig je paard beter aan de hulpen te zetten zodat je in het terein ook op hem kunt vertrouwen.

Diesel_09

Re: Rij bitloos maar heb toch een probleem. Help !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:01

In de bak gaat dit heel goed en doet hij zijn best, alleen op buitenrit niet...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:50

Weer een bit er in hangen is slechts verdoezelen dat er een communicatieprobleem is.

Zoals vosroy zegt probeer je paard beter aan de hulpen te krijgen.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:53

Wat een kwatch!

Het maakt dus totaal niet uit of je er wel of geen bit in hebt hangen!! Al moet ik zeggen dat zolang je denk dat een martingaal gebruikt word om te remmen ik zonder bit zou blijven rijden.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 08:55

Bij dit soort dingen hoor ik anderen altijd zeggen: veel overgangen rijden... Maar ik heb er zelf ook niet zoveel ervaring mee hoor... succes bij het vinden van de oplossing ;)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:51

sporter schreef:
Wat een kwatch!

Het maakt dus totaal niet uit of je er wel of geen bit in hebt hangen!! Al moet ik zeggen dat zolang je denk dat een martingaal gebruikt word om te remmen ik zonder bit zou blijven rijden.

Ik gebruik de martingaal om zijn hoofd laag te kunnen houden zodat hij minder vaart kan maken.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:01

dringend aan het werk gaan met dat paard, desnoods onderweg oefeningen rijden als je gaat wandelen. hij moet beter op jouw gericht zijn tijdens het rijden; hij hoort niet zelf te beslissen om maar zo snel mogelijk richting andere paarden of stal te rennen. Ik zou dus effectief iets gaan vragen van je paard en hem bewust aanmanen dat hij met zn gedachten bij jouw moet blijven en nu met jouw aan het werk is.

bit/bitloos heeft hier inderdaad nx mee te maken. het enige dat wel eens vaker verward wordt, is dat bitloos lekker los buiten rondsloffen zou betekenen. dat is niet waar, elk paard moet correct aan de hulpen staan en alles doen wat je vraagt, ongeacht de optoming.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 12:27

Dank je Kynshiri, dit is duidelijke taal ! :+

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:47

Ik denk dat grondwerk je hier mee kan helpen. Door voldoende grondwerk op de juiste manier (dus geen join-up) te doen met je paard laat je je paard zien dat jij de leider bent. Wanneer hij dat weet heeft hij ook niet meer zo'n drang naar de kudde en voelt hij zich veel minder onzeker als je alleen op buitenrit gaat. :) Hier moet je wel veel tijd in steken. Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:59

Ik heb er ook zo eentje :+
Op onbekend terrein gaat het netjes rustig in galop, moet ik zelfs aansporen. Maar op bekend terrein, of achter een ander paard aan, wordt het een bommetje. Dan is het ook echt volle galop totdat hij aan het eind van de weg is, of met de neus tegen de kont van het andere paard aan.
Mijn oplossing: gewoon niet meer galopperen :o
We hebben ruim 2 jaar niet meer buiten gegalopeerd. In het begin alleen gestapt (want meneer begon er zelfs al vandoor te gaan als ik wilde aandraven).. daarna op stukken waar hij ontspannen was weer gaan draven, en vanaf dit jaar kan ik weer een heel rondje lang in een ontspannen draf rijden :D
Ik blijf hem steeds bij me houden met mijn stem; "RUUUUSTIGE drrrraf!" als ik ga aandraven.. en "ruuuustig" als ik voel dat hij zijn rug begint aan te spannen.. en duidelijk waarschuwen als hij zich aanspant omdat er iets 'engs' komt.. "EEJ! Normaal he!" En dat werkt allemaal heel goed :)
Vorige maand heb ik voor het eerst weer gegaloppeerd, dan wacht ik totdat hij echt ontspannen loopt, met de neus omlaag, ronde rug, en dan galop vragen. Ik blijf dan wel weer herhalen dat hij rustig moet blijven, en dat hij braaf is ^^
Maar er zijn ook nog wel eens dagen dat hij toch wat gespannen blijft, komt misschien door het weer ofzo, en dan galoppeer ik gewoon niet.
Voor mij werkt dat prima zo!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:00

Ja zou idd ook grondwerk gaan doen,
De martingaal zou ik zeker in de vuilnisbak gooien, want die maakt meer kapot dan dat je denkt dat hij doet.
Beetje apart dat je wel tegen bit ben en niet tegen hulpteugels, want juist het gevoel moet uit je hand komen en dat kun je met een hulpteugel nooit voor mekaar krijgen.

Je zou een combi kunnen maken van bit en bit loos, ik rij zelf met kaptoom en een bitje op sommige van mijn tinkerd, vraag heel veel op de kaptoom en zit, maar net even om de kaken te ontspannen masseer ik net even de mondhoeken, voor meer hoort het bit ook niet gebruikt te worden,
Ik heb 8 jaar bitloos gereden en was er tegen omdat het bit vaak te grof gebruikt word, maar ben me erin gaan verdiepen en als je het bit bewust gebruikt echt waar hij voor bedoelt is dan is er eigenlijk niet veel aan de hand , maar helaas weten heel veel mensen niet wat een bit doet in de mond en waarom en hoe je hem gebruiken moet.
Dus als je eerst jezelf in het bit zelf en de paarden mond gaat verdiepen en zeker onder goeie begeleiding rijd met zo`n ding dan is het best te doen;-)
Combi kaptoom en bit is echt heel fijn rijden, even wennen met dubbelen teugel maar goed te doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:58

Mijn paard schoot er ook vandoor in de galop buiten. Ik heb juist het tegenovergestelde gedaan van wat meestal aangeraden wordt. Heb haar gewoon zoveel mogelijk laten galopperen waar het kon, niet inhouden laat maar gewoon gaan en blijven concentreren op het mee blijven bewegen met je paard, op die manier zit je steviger en minder gespannen.
Toen ze doorhad dat ze genoeg kon galopperen buiten kon ik ook rustige galopjes vragen.

Het hangt er een beetje vanaf hoe jij en je paardje in elkaar zitten, wij zijn allebei zo gek als een deur, dus voor ons zijn de gekke oplossingen het beste.
Samen buitenrijden idem, laat het voorste paard ook maar eens een flinke galop er in zetten, aansporen zodat ie meteen volgt en geen tijd krijgt om te bokken en te doen.

Maar hangt dus een beetje af van hoe jullie als combinatie in elkaar zitten, dit is slechts een van de methodes die werken.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:08

MysticTinker schreef:
Ik heb er ook zo eentje :+
Op onbekend terrein gaat het netjes rustig in galop, moet ik zelfs aansporen. Maar op bekend terrein, of achter een ander paard aan, wordt het een bommetje. Dan is het ook echt volle galop totdat hij aan het eind van de weg is, of met de neus tegen de kont van het andere paard aan.
Mijn oplossing: gewoon niet meer galopperen :o
We hebben ruim 2 jaar niet meer buiten gegalopeerd. In het begin alleen gestapt (want meneer begon er zelfs al vandoor te gaan als ik wilde aandraven).. daarna op stukken waar hij ontspannen was weer gaan draven, en vanaf dit jaar kan ik weer een heel rondje lang in een ontspannen draf rijden :D
Ik blijf hem steeds bij me houden met mijn stem; "RUUUUSTIGE drrrraf!" als ik ga aandraven.. en "ruuuustig" als ik voel dat hij zijn rug begint aan te spannen.. en duidelijk waarschuwen als hij zich aanspant omdat er iets 'engs' komt.. "EEJ! Normaal he!" En dat werkt allemaal heel goed :)
Vorige maand heb ik voor het eerst weer gegaloppeerd, dan wacht ik totdat hij echt ontspannen loopt, met de neus omlaag, ronde rug, en dan galop vragen. Ik blijf dan wel weer herhalen dat hij rustig moet blijven, en dat hij braaf is ^^
Maar er zijn ook nog wel eens dagen dat hij toch wat gespannen blijft, komt misschien door het weer ofzo, en dan galoppeer ik gewoon niet.
Voor mij werkt dat prima zo!

Hoi MysticTinker,

Zoals jij het beschrijft gaat het bij mij precies zo!
Echt exact!
Maar gewoon niet meer galloperen vind ik geen optie , omdat ik A: de galop de lekkerste gang vind, zeker op een buitenrit, en B: Ik eigenlijk gewoon vind dat ik dit met hem moet kunnen , zonder fratsen.
Gistern heb ik een rit van bijna 2 uur gemaakt met een vriendin. In het begin veel gedraaft tot hij echt moe begon te worden en de terugweg op het hem bekende stuk voorop gelopen en gegaloppeerd.
Het stuk is redelijk lang en telkens nam ik hem weer terug in draf en spoorde ik hem weer aan tot galop. Het ging heel goed, zolang het paard van mijn vriendin maar achter me blijft...
Hij blijft continu op hem letten of hij wel volgt, dan is alles goed..

Jij hebt ook een Tinker (en volgens mij heb ik je gezien in Wormer bij de keuring) en ze zijn gewoon loeisterk en redelijk eigenwijs :+
Aan de ene kant vind ik dat juist het leuke, maar het moet wel veilig zijn, en dat gevoel heb ik niet als hij weer eens "aan de haal" gaat.

Jeska_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:14

misschien je paard bezig houden ?
als hij het saai vind gaat hij dingen uitproberen,
misschien is dat een oplossing ?
heb er zelf geen ervaring mee, :o

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:16

midgie schreef:
Ja zou idd ook grondwerk gaan doen,
De martingaal zou ik zeker in de vuilnisbak gooien, want die maakt meer kapot dan dat je denkt dat hij doet.
Beetje apart dat je wel tegen bit ben en niet tegen hulpteugels, want juist het gevoel moet uit je hand komen en dat kun je met een hulpteugel nooit voor mekaar krijgen.

Je zou een combi kunnen maken van bit en bit loos, ik rij zelf met kaptoom en een bitje op sommige van mijn tinkerd, vraag heel veel op de kaptoom en zit, maar net even om de kaken te ontspannen masseer ik net even de mondhoeken, voor meer hoort het bit ook niet gebruikt te worden,
Ik heb 8 jaar bitloos gereden en was er tegen omdat het bit vaak te grof gebruikt word, maar ben me erin gaan verdiepen en als je het bit bewust gebruikt echt waar hij voor bedoelt is dan is er eigenlijk niet veel aan de hand , maar helaas weten heel veel mensen niet wat een bit doet in de mond en waarom en hoe je hem gebruiken moet.
Dus als je eerst jezelf in het bit zelf en de paarden mond gaat verdiepen en zeker onder goeie begeleiding rijd met zo`n ding dan is het best te doen;-)
Combi kaptoom en bit is echt heel fijn rijden, even wennen met dubbelen teugel maar goed te doen.

Hoi Midgie,

Ik ben bang dat ik met een bit juist weer terug bij af ben omdat hij daar zo slecht op reageerde.
Ik voelde me daar erg onveilig mee omdat hij er echt dwars doorheen liep/draafde.
Omdat ik niet exact weet wat er bij zijn vorige bazin mis is gegaan met het bit en wat hij daar aan negatieve ervaringen aan over heeft gehouden is het lastig in te schatten.
Ik ga toch eerst proberen om dit "probleem" op te lossen zonder bit omdat hij alles heel netjes doet, behalve het galloperen.
De reden dat ik met een martingaal rij is ook puur om zijn hoofd omlaag te kunnen houden als hij er vandoor wil gaan.
Met alleen een (bitloos) hoofdstel is het voor hem makkelijker om zijn hoofd omhoog te gooien en "te gaan " . Een paard kan nou eenmaal minder vaart maken als hij zijn hoofd wat lager moet houden.
Een combinatie van bitloos+ martingaal is in principe goed te doen. De martingaal zit niet strak. Bij het normale stappen en draven heeft hij zijn hoofd in dezelfde stand als zonder martingaal, alleen bij het galopperen kan ik als ik dat wil zijn hoofd laag houden en dat is in ieder geval voor mezelf een veiliger gevoel.

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:19

Ik heb een fjord en had in de eerste instantie hetzelfde probleem. Ik ben in de bak overgangen gaan rijden op stem- en beenhulpen. Nu hoef ik buiten, voorop, alleen maar galop te zeggen en dan gallopeerd hij netjes aan, daarna DRAFFFF zeggen en dan met een korte ophouding even terug nemen. Werkt steeds beter, maar bij mij lag de basis wel in de bak. Ook al deed hij het in de bak altijd al netjes, ik gebruik daar nu ook af en toe stemhulpen om het buiten wat gemakkelijker te maken.

Op het moment dat hij even is 'vergeten' dat ik er nog ben dan zet ik hem gewoon schuin, komt hij vanzelf terug naar draf!

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:21

Sassol schreef:
Mijn paard schoot er ook vandoor in de galop buiten. Ik heb juist het tegenovergestelde gedaan van wat meestal aangeraden wordt. Heb haar gewoon zoveel mogelijk laten galopperen waar het kon, niet inhouden laat maar gewoon gaan en blijven concentreren op het mee blijven bewegen met je paard, op die manier zit je steviger en minder gespannen.
Toen ze doorhad dat ze genoeg kon galopperen buiten kon ik ook rustige galopjes vragen.

Het hangt er een beetje vanaf hoe jij en je paardje in elkaar zitten, wij zijn allebei zo gek als een deur, dus voor ons zijn de gekke oplossingen het beste.
Samen buitenrijden idem, laat het voorste paard ook maar eens een flinke galop er in zetten, aansporen zodat ie meteen volgt en geen tijd krijgt om te bokken en te doen.

Maar hangt dus een beetje af van hoe jullie als combinatie in elkaar zitten, dit is slechts een van de methodes die werken.

Hoi Sassol,

Helaas kan ik in mijn omgeving alleen op groenstroken rijden, naast het verkeer.
Ik woon niet in een bosrijke omgeving of duingebied zodat ik hem even lekker los kan laten.
Eind september ga ik een weekendje met hem weg naar de veluwe en daar ben ik inderdaad van plan om hem even helemaal te laten gaan en kijken hoe hij daarop reageert.

Verder moet ik je ook eerlijk bekennen dat ik niet meer zo gek ben als vroeger. Toen stapte ik op de meest onberekenbare paarden en ik zag wel wat er gebeurde. Inmiddels ben ik wat ouder en wat voorzichtiger met mijn lijf.
Ik zie nu meer de gevaren, maar ben zeker niet bang ingesteld. Maar een paard moet op buitenrit wel gewoon luisteren en het tempo volgen wat ik aangeef, zeker met al het verkeer waar wij tussen rijden. ;)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:24

Jeska_ schreef:
misschien je paard bezig houden ?
als hij het saai vind gaat hij dingen uitproberen,
misschien is dat een oplossing ?
heb er zelf geen ervaring mee, :o

Hoi Jeska,

Ik kan wel volmondig zeggen dat onze ritten verre van saai zijn.
We proberen bijna elke rit veel nieuwe dingen uit.. spoorweg overgangen, tunnels, bruggen met water of bruggen met verkeer, echt van alles.
Hij doet verder ook alles super braaf en als hij iets eng vind en ik praat hem erdoorheen dan is ie echt stoer en doet ie alles wat ik wil.
Nee, ik geloof niet dat dit het probleem is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:25

Ik heb inderdaad ook een tinker :j We zijn nooit in Wormer geweest, wel vorig jaar in Oirsbeek.
Inderdaad, ze kunnen loeisterk zijn. Ik heb Mystic in het begin een tijdje met pessoa op de laatste ring gereden, maar zelfs daar rende hij gewoon doorheen. Hulpteugels werken net zo min. En ook omtrekken werkt voor geen meter.. Als die van mij er vandoor gaat, dan moet ik gewoon blijven zitten, en hopen dat ie aan het eind van de weg stopt :=

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:26

Sanny_lief schreef:
Ik heb een fjord en had in de eerste instantie hetzelfde probleem. Ik ben in de bak overgangen gaan rijden op stem- en beenhulpen. Nu hoef ik buiten, voorop, alleen maar galop te zeggen en dan gallopeerd hij netjes aan, daarna DRAFFFF zeggen en dan met een korte ophouding even terug nemen. Werkt steeds beter, maar bij mij lag de basis wel in de bak. Ook al deed hij het in de bak altijd al netjes, ik gebruik daar nu ook af en toe stemhulpen om het buiten wat gemakkelijker te maken.

Op het moment dat hij even is 'vergeten' dat ik er nog ben dan zet ik hem gewoon schuin, komt hij vanzelf terug naar draf!

Hoi Sannie_lief,

Ja ik denk dat ik inderdaad meer met hem moet oefenen daarmee. Hij kan in principe wel alles op stemhulpen omdat ik dat veel aan de longe heb gedaan maar de laatste weken heb ik bijna alleen maar gereden en het is toch goed, zeker met zo'n jong paard, om dit te blijven oefenen.
Thanx

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 12:30

MysticTinker schreef:
Ik heb inderdaad ook een tinker :j We zijn nooit in Wormer geweest, wel vorig jaar in Oirsbeek.
Inderdaad, ze kunnen loeisterk zijn. Ik heb Mystic in het begin een tijdje met pessoa op de laatste ring gereden, maar zelfs daar rende hij gewoon doorheen. Hulpteugels werken net zo min. En ook omtrekken werkt voor geen meter.. Als die van mij er vandoor gaat, dan moet ik gewoon blijven zitten, en hopen dat ie aan het eind van de weg stopt :=

Haha, ja als ze echt willen dan ben je nergens meer.
Zelfs bij het omtrekken ligt mijn eigen arm al bijna uit de kom _O-
En je dan aankijken met die grote ogen van.. : " maar ik ben toch lief? " :+

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 12:47

Heb ook een bijrijdpaardje dat ontplofte zodra de gallophulp om de hoek kwam kijken (niet altijd hoor maar heel vaak wel).

Heb gewoonweg niet meer gegallopeerd en ben gaan lessen. Nu leren we (dus paard en ik) naar elkaar te luisteren en heel fijntjes met elkaar te communiceren, gewoon door middel van zithulpen (ademhaling, billen spannen of ontspannen etc).

Wat een wereld van verschil! We zijn nu al zo op elkaar gefocused dat een klein signaal al actie geeft.

Gister tijdens het buitenrijden heb ik dan ook op een heel recht stuk continu overgangen gereden. Alleen op mijn zit en ademhaling en focus. Ik rijd overigens wel met bit, echter mijn teugels gebruik ik eigenlijk nauwelijks.

Op een gegeven moment was paardje tijdens de buitenrit zo op mij gefocused dat zijn oortjes echt opzij hingen en geconcentreerd waren op mij. Ik hoefde maar een kleine zithulp te geven en hup daar was de draf. En dan weer terug naar stap.

Ik heb gister heel veel kunnen galloperen, juist omdat we nu veel meer met elkaar 'communiceren' en elkaar beter gaan aanvoelen. Hij was zo relaxed als wat en de gallop was rustig en de teugels hingen gewoon los.

Mijn tip dus: Werk aan jullie communicatie. Zorg dat je paard continu op jouw gefocused is. Buitenrijden is leuk, maar jij bent nog altijd wel degene die bepaald wat er gebeurd. Niet hij!

Dus gebruik een buitenrit als training. Overgangen, stelling, sbw, halthouden, tempo versnellen of tempo verlagen.

Blijf bezig!

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 13:10

laetitia schreef:
Heb ook een bijrijdpaardje dat ontplofte zodra de gallophulp om de hoek kwam kijken (niet altijd hoor maar heel vaak wel).

Heb gewoonweg niet meer gegallopeerd en ben gaan lessen. Nu leren we (dus paard en ik) naar elkaar te luisteren en heel fijntjes met elkaar te communiceren, gewoon door middel van zithulpen (ademhaling, billen spannen of ontspannen etc).

Wat een wereld van verschil! We zijn nu al zo op elkaar gefocused dat een klein signaal al actie geeft.

Gister tijdens het buitenrijden heb ik dan ook op een heel recht stuk continu overgangen gereden. Alleen op mijn zit en ademhaling en focus. Ik rijd overigens wel met bit, echter mijn teugels gebruik ik eigenlijk nauwelijks.

Op een gegeven moment was paardje tijdens de buitenrit zo op mij gefocused dat zijn oortjes echt opzij hingen en geconcentreerd waren op mij. Ik hoefde maar een kleine zithulp te geven en hup daar was de draf. En dan weer terug naar stap.

Ik heb gister heel veel kunnen galloperen, juist omdat we nu veel meer met elkaar 'communiceren' en elkaar beter gaan aanvoelen. Hij was zo relaxed als wat en de gallop was rustig en de teugels hingen gewoon los.

Mijn tip dus: Werk aan jullie communicatie. Zorg dat je paard continu op jouw gefocused is. Buitenrijden is leuk, maar jij bent nog altijd wel degene die bepaald wat er gebeurd. Niet hij!

Dus gebruik een buitenrit als training. Overgangen, stelling, sbw, halthouden, tempo versnellen of tempo verlagen.

Blijf bezig!

Hoi Leatitia,

Ja ik krijg vanaf maandag een aantal prive lessen en daar ben ik heel blij mee.
Iemand ziet vanaf de grond toch veel beter wat je fout doet dan dat jij het zelf kunt aanvoelen.

Wel fijn dat het bij jou nu zo goed gaat ! :D

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 16:28

Goed dat je les neemt! Ik en eigenaresse liepen op een gegeven moment echt vast omdat paard echt heel erg heftig kon zijn.

We hadden allebei ook angst gekregen (eigenaresse is er half jaar geleden ook van af gevallen) en dat verergerde de zaak natuurlijk alleen maar.

We hebben inmiddels iets meer dan een maand les en het begint nu al zijn vruchten af te werpen...het belangrijkste wat ik tot nu toe heb geleerd is leren luisteren maar vooral leren voelen wat het paard doet en waarom. Daar kan je dan op inspelen.

En altijd duidelijk zijn en consequent! Stel duidelijke grenzen.

Succes!