Voor en Na delen van met Touwtjes rijden/longeren ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

Voor en Na delen van met Touwtjes rijden/longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-09 00:35

titel spreekt voor zich :+

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Voor en Na delen van met Touwtjes rijden/longeren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 00:38

Net als met iedere andere hulpteugel moet je weten waar je mee bezig bent. Voordeel: mooi goedkoop, nadeel; geen gebruiksaanwijzing en als touwtjes te dun zijn kan het snijden, dus dosis gezond verstand en kennis van zaken nodig.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:20

Anne_GTI schreef:
Net als met iedere andere hulpteugel moet je weten waar je mee bezig bent. Voordeel: mooi goedkoop, nadeel; geen gebruiksaanwijzing en als touwtjes te dun zijn kan het snijden, dus dosis gezond verstand en kennis van zaken nodig.

Toch is er ook een voordeel:als je de juiste touwtjes hebt glijd het door de ringen en bijvoorbeeld slofteugel.kan wel eens blijven hangen....

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:15

ik rij met touwtjes als ik les krijg, mijn instructrice heeft er verstand van en ik zou geen idee hebben hoe strak ze moeten.
mag er niet eens alleen mee rijden van juffie :D

en ik vind ze gewoon handig, gevaarlijk vind ik ze ook niet, ik zie de nadelen ere niet van in eigenlijk

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:23

Ik rijd niet met touwtjes, maar longeeer met pessoa, dat vind ik veel handiger eigenlijk. Weet tenminste dat ie dan goed zit en met touwtjes vind ik dat een beetje riskant.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:25

ik longeer ook met pessoa. heb eigenlijk nog nooit met touwtjes gelongeerd. weet dus ook niet de voor en nadelen. :o

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:33

Ik longeer met pessoa en touwtjes. Allebij vind ik het super werken. Het pessoatuig activeerd haar achterhand, terwijl ik met het touwtje mijn paard net iets meer in de dressuurhouding kan laten lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:26

Ik vind touwtjes levensgevaarlijk. Je bind je paard vast in een houding en verder kan hij geen kant op, behalve de lucht in. Schrikt je paard of raakt hij in paniek heb je een probleem.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:30

WiancaR schreef:
Ik vind touwtjes levensgevaarlijk. Je bind je paard vast in een houding en verder kan hij geen kant op, behalve de lucht in. Schrikt je paard of raakt hij in paniek heb je een probleem.

Dan doe je iets fout.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:31

Ik longeer mijn pony met Lammert Haanstra touwtje. Hij loopt er super op en kan zelfs met z'n neus aan de grond blijven draven zonder dat er iets gebeurt. Ik zie er de nadelen niet van, het stimuleert goed ruggebruik en voor ik op hem reed was dit een goede manier om hem aan lichte druk van het bit te laten wennen.

@ moonfish13: wilde net hetzelfde typen.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:34

WiancaR schreef:

Als je goed met touwtjes om kan gaan moet dat natuurlijk niet kunnen gebeuren. Als je je paard verkeerd "vastbindt" maakt het overigens niet uit waarmee je dat doet, dan is het allemaal gevaarlijk.

-

Ik longeer ook met touwtjes, werkt perfect! Ik heb van dat touw gekocht wat bergbeklimmers gebruiken! Dat heb je in verschillende diktes, ik heb dus vrij dunne genomen. Die geleiden goed door de ringen, zoals hierboven ook al aangegeven, vaak beter dan een slofteugel. En het is inderdaad goedkoper dan wanneer je een hulpteugel bij een ruitersportzaak haalt, dus ik zie er alleen maar voordelen in.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:36

Vraag me af hoe je dan de touwtjes vastmaakt waardoor hij geen kant op kan.

Hier ook touwtjes, pessoa werkt niet, gaat alleen maar harder doordaat hij wat achter z'n billen voelt en niet ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:39

moonfish13 schreef:
[paard] schreef:

Dan doe je iets fout.

En je doet niet iets fout als jij je paard met touwtjes in een dressuurhouding moet dwingen? Dan lijkt mij dat je als ruiter zijnde iets helemaal verkeerd doet.

Longeren met touwtjes is niets mis mee, mits ze goed vast zitten.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:40

gebruik je dan knoopjes :+ ?

ik longeer ook met ene dubbelle longe van LH.
die bedoel je toch neem ik aan?
vind het voor mij ook wat actiever longeren.
kan ook hem laten kerenin stilstand, dus dat gezeur hebje ook niet van dat ding telkens omdraaien
vooral ik heb dat omdat ik vaak van hand verander :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 15:42

Ik gebruik geen touwtjes, ik rijd zonder hulpteugels. En ik longeer met twee lijnen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:41

WiancaR schreef:
En je doet niet iets fout als jij je paard met touwtjes in een dressuurhouding moet dwingen? Dan lijkt mij dat je als ruiter zijnde iets helemaal verkeerd doet.

Wie zegt dat ik mijn paard in dressuurhouding zou dwingen?
Als ik dat al zou doen zou het lang en laag zijn, dat is heel iets anders als een dresuurhouding.
Daar ben ik zelf helemaal geen fan van, van die opgeknoopte paarden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:11

ik bedoelde dat als je hem in de dressuurhouding zou dwíngen, of je dan knoopjes gebruikte }:0

touwtjes moet je, net als bij alle hulpteugels, gebruiken onder begeleiding of bij voldoende kennis.
mits je dit hebt, is er geen sprake van dwang

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 23:34

WiancaR schreef:

dan doe je indd. iets fout.. dan trek jij waarscheinlijk je paard in een vette krul zodat hij indd. geen kant op kan..
en als een paard echt bang is.. dan kan hij met zijn rechteroor al zo'n zielig touwtje breken ;)..

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 23:37

@ WiancaR..

je dwingt een paard niet in een dressuur houding.. zou lekker makkelijk zijn ja..
maar je maakt de touwtjes ZO vast dat je nog wel zelf wat moet doen maar dat het net iets te strak is om met zijn hoofd de lucht in te schieten..
maar je moet hem nog wel naar beneden werken .

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:42

Sluit me aan bij nanoeh.
Op die manier kan een touwtje een heel mooi hulpmiddel zijn in mijn ogen.

En zoals bij elke hulpteugel geldt: Mits goed gebruikt.

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 23:45

ja precies.. !

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:50

Sinds deze week.. ja ja.. aan het longeren met touwtjes..
(eerlijkheids halve moet ik bekennen dat ik eigenlijk nooit longeer, maar nu mijn pony toch aan het werk wou hebben,
zonder dat ik erop zat, dus longeren met touwtjes.)
Hier nog tips? voor het longeren met touwtjes?
En heb ik ze goed vast geknoopt?
Bij mij op stal niemand die op deze manier longeert, dus geen hulp.
(ik heb wel longeerles gehad, maar zegt niet dat ik het ook kan ;) )
(heb nog geen stelling gevraagd met de touwtjes, denk dat dat wel zou kunnen, gezien opleidingsniveau van de pony.)
([ITP] Anti spekjes training, longeren, doen we anders nooit.)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:38

Een vraag die bij me opkomt is: Wat is het doel en het nut van doe touwtjes eigenlijk?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 10:55

Ik heb een aantal jaren terug een 2daagse cursus van Lammert Haanstra gedaan. Even OT, wat een superfijn en kundig persoon is dat :)
Er wordt dan dus ook gelongeerd met touwtjes, voordelen: lichtgewicht, paarden gaan niet hangen (zoals op elastieken), fijn afstemming, goedkoop en makkelijk. Een heel enkel paard laat zich hier niet fijn op bewerken, opvallend was dat deze paarden (in ons geval was het er 1 van de 16), wel heel fijn te bewerken was op de dubbellonge. Hier hebben we aan het eind van de 2e dag nog wat ervaring mee opgedaan. Deze gebruik ik voornl. om de paarden beter te krijgen vwb stelling/buiging. De touwtjes gebruik ik voornl. om het rug gebruik (loslaten van de bovenlijn) te verbeteren. Ik longeer best veel en heb diverse hulpteugels hiervoor liggen, maar kom altijd weer terug op de chambon, de touwtjes of de dubbellonge. Hiermee kan ik het snelst en meest doeltreffend trainen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 11:01

Kort door de bocht dan, touwtjes zijn leuk om te doen en omdat Lammert Haanstra (een absoluut kundige man) het doet doen wij het ook.

Nadeel zou kunnen zijn dat het doel en het nut ervan niet wordt begrepen?