Stanley @ Longeerwork (voor het eerst met mij)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Stanley @ Longeerwork (voor het eerst met mij)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 19:57

Hee allemaal :wave:

Aangezien de eigenaar van stanley al een paar pogingen had gedaan tot longeren, en het best redelijk ging maar hij er geen bal van begreep :Y) (wat logies is aangezien hij 2 een een zootje maanden is). Maar iig vandaag had ik gewoon zoiets van: Vandaag is de dag dat ik Stanley is lekker ga proberen te longeren. Wat ik al door had gekregen is (met losgooien red.) dat links om zijn lievelingskant is, maar met losgooien is het al moeilijk om hem rechts om te krijgen (bij elke korte zijde proberen om te draaien etc.). Dus dat zou nog een heel feest worden.

Maar ik moest zo-wie-zo nog maar zien hoe hij überhaupt zou reageren op het longeren! Dus eerst links geprobeerd: TOP! Het was echt een engeltje. Tot ik op rechts gezet, maar het ging best goed ondanks het proberen om te draaien (ik was hem toen nog telkens voor).

En ik zou ook gaan kijken hoe hij op een lichte bijzet zou reageren dus dat heb ik ook gedaan, weer super lief op links. En toen ja rechts: Dat was een gevecht pff.. Ik mocht helemaal niet eens aan zijn rechterzij komen (hij bleef weg draaien), dus ik bleef net zo lang doorgaan tot ik klaar was om hem aan te sporen, reageerde hij niet op de zweep (ik kon een knal met de zweep maken toen kwam er nog enige reactie, al ging hij niet lopen maar het was meer een soort schokje. En als ik heb raakte met de zweep kwam er al helemaal geen reactie := ). Uiteindelijk met super veel moeite heb ik hem ook op rechts gekregen, voor maar een paar rondjes (maar het is wel gelukt).

Ik heb dus alleen foto's kunnen maken van dat hij op links liep, want die zeldzame keren dat hij op rechts liep was ik te druk bezig met hem te laten lopen en hem geen kans geven om om te keren :j

Tips zijn natuurlijk heel welkom!! zolang ik er tenminste wat aan hem

Hier de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en toen had ik hem bijgezet:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het gaat nog niet helemaal lekker af en toe O:)

Afbeelding

Afbeelding
Een vandoor willen gaan momentje }:0

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tanx voor het kijken, en laat een berichtje achter :evaw:

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:00

Tja wat zal ik zeggen...vind het er echt niet fijn uitzien.
Paard is één brok spanning en snapt er overduidelijk niks van. Niet van het longeren en niet van al die poespas aan z´n lijf.
Waarom zo jong en dan dit al moeten doen?
Laatst bijgewerkt door Silence op 26-07-09 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Re: Stanley @ Longeerwork (voor het eerst met mij)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:04

*haalt diep adem en zit op handjes*

1 tip, zet dat dier NU een jaar op het land, en afblijven :)

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:05

ik snap het niet helemaal,
het paardje is heel jong en heeft nog maar een paar keer gelongeerd? waarom op die leeftijd al zoveel en dan ook meteen met bijzet eraan? waarom leer je hem (op een latere leeftijd btw) niet eerst HOE het longeren gaat?
al die spanning... daar leert hij niks van geloof ik ;) en idd zoals Bubsj zegt, op het land en laten staan ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:07

Ik heb er geen verstand van,
maar als het echt zo'n jonkie is en dit een van de eerste keren is dat ie überhaupt gelongeerd wordt,
zou ik nog niet moeilijk gaan doen met bijzetteugels etc.

Ook zoals je het noemt, 'een gevecht'.
Zo wil je toch niet beginnen te werken, da's geen goede ervaring denk ik :)
Als ik dat zo lees is ie hier nog niet echt klaar voor, toch?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:10

alles af.
..Vind het persoonlijk veel te vroeg dat je nu al bandages omdoet.
een hoofdstel in hebt en uberhaupt longeert met bijzet.
bijzet eheft een jong paard nog helemaal niks aan.
kan zelfs slechte ervaringen opdoen.bijvvoorbeeld met een paniek aanval?
ook al zou t de braafste zijn dan nog niet omdoen.

en als je dan toch longeert. :Y)
doe dan met halster om. en eventueel peeskappen om maar geen bandages..en bit en alles eromheen
succes ;)

edit: wel een leuk paardje ;)
Laatst bijgewerkt door Merry98 op 26-07-09 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:11

Hey,

Ik vind het er ook niet zo goed uit zien, maar moet zeggen dat ik het diertje errug mooi vindt!
Ik zou hem inderdaad gewoon eerst het longeren leren.
En als rechts moeilijk is, dan moet je dus voortaan rechtsom beginnen, daarna links doen en weer eindigen met rechts.
En als je per se met bijzetteugels wilt werken, leer hem dan eerst om lang en laag te lopen. "k snap er niks van waarom je ze er zo aan zette. Zoek een beetje begeleiding. Ondanks dat het de eerste keer met jou is, moet het natuurlijk wel goed gaan.
Je legt wel gelijk je basis. Zorg dat die duidelijk en goed is!

Succes verder! Ik vind het echt een prachtig beestje om te zien.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 20:15

Met 2 en een paar maanden zou ik nog niet gaan longeren, het is een beste inspanning voor zo'n jong dier.
En dan al helemaal niet met bijzet!
Beestje moet eerst op eigen benen leren lopen, en dat gaat niet met een bijzet.
Laat hem lekker nog flink wat maanden in het land staan, af en toe wat wandelen ermee, verder niks.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:01

Maar oké ook al staat hij nog een half jaar in het weiland o.i.d. zullen de zelfde problemen ontstaan, dus i.p.v. alleen maar met zijn alle te zeggen hoe slecht het is (ja die stille hint komt echt wel over op mij) kunnen jullie vanaf nu ook gewoon tips geven voor in de toekomst. Dat zal ik heel erg op prijs stellen :))

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:05

ik vind het paardje ook te jong voor dit alles. als je hem gaat longeren dan alleen inderdaad met halster. dit paardje moet eerst lekker leren om op eigen benen te lopen. je kan ook lekker buiten gaan wandelen. word hij gelijk verkeersmak. wel een leuk paardje trouwens!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:09

gmgmelkert schreef:
ik vind het paardje ook te jong voor dit alles. als je hem gaat longeren dan alleen inderdaad met halster. dit paardje moet eerst lekker leren om op eigen benen te lopen. je kan ook lekker buiten gaan wandelen. word hij gelijk verkeersmak. wel een leuk paardje trouwens!

Hij is al verkeersmak O:) we wandelen al super vaak langs de weg, ook hele drukke wegen. En we doen ook redelijk van schriktraining, maar zoals ik al zei is dat ik de hint begrijp dat hij te jong is. Maar met het losgooien hebben we ook problemen met hem op rechts te laten lopen hij loopt alleen op links als het aan hem licht. Dus vandaar tips gevraagd!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:12

Ik zie hier een vreselijk gespannen paard, een angstig paard die opgesloten wordt door een bijzet. Daarnaast is het dier hartstikke jong. Je vraagt echt te veel van hem, en veel te snel. Gun hem rust, leer hem op den duur op eigen benen lopen. Maar voor nu: laat hem lekker groeien en ontwikkelen! Dan gaat hij ook langer mee.

Rechtrichten hoor toch echt pas bij de training, iets waar je met een 2 jarige niet mee moet beginnen. So what dat hij scheef is met losgooien, als je niets van hem vraagt kan het voor nu nog niet veel kwaad.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:13

juist, nog lekker even het land op. laat hem nog lekker even paard zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:14

Als je het heus wel snapt en weet dat het fout is....waarom doe je het dan toch?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:17

Silence schreef:
Als je het heus wel snapt en weet dat het fout is....waarom doe je het dan toch?

Ik zeg dat die hint op mij is over gekomen; dus ik laat hem voortaan staan (wat de eigenaar doet is verder mijn probleem niet). Dus dat betekend dat ik hier geen kwaad in zag :n anders had ik het überhaupt niet op internet gezet

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:19

en als je al wil beginnen met longeren, dan aub zonder bijzet!! laat eerst eens snappen hoe longeren werkt zonder al die poespas

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:20

In mijn ogen weet iedereen dat 2 jaar veel te jong is om mee te werken, maar goed dat je het nu niet meer gaat doen.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:24

Maar aangezien ik toch liever heb dat hij meer op rechts gaat lopen (dus met het losgooien bv.). Dus als er nog mensen zijn die daar tips voor willen geven graag :o

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:24

Ikzelf longeer altijd met een halster onder het hoofdstel. En dan klip ik de longeerlijn altijd aan het halster (en soms ook aan de bitring) ipv een longeerbitstukje.

Jeweetwel ;-) voor in de toekomst.. ;-)

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:26

Hallo, ik dacht eerst ff hey dat is Charlie (mijn merrie) maar die heeft nooit rose om ;) en is inmiddels ook geen 2,5 meer hihihih.
Hebben jullie daar geen longeerbak of roundpen zodat de oppervlakte kleiner is?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 21:29

Paint-horses schreef:
Hallo, ik dacht eerst ff hey dat is Charlie (mijn merrie) maar die heeft nooit rose om ;) en is inmiddels ook geen 2,5 meer hihihih.
Hebben jullie daar geen longeerbak of roundpen zodat de oppervlakte kleiner is?

Uhm ja der zijn kleinere plekken maar die hebben een niet geheel regelmatige bodem zeg maar. En dat loopt ook niet echt fijn (anders had ik er ook gewoon überhaupt geen lijntje tussen mij en hem gespannen zeg maar ;)

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:33

zoals meerdere mensen al zeiden, het ziet er best wel gespannen uit maar ik vind het er ook niet superslecht uit zien of iets.
Erg leuk paardje trouwens, maar idd nog wel een beetje jong voor dit ;)
Laatst bijgewerkt door anouuk1994 op 26-07-09 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:34

houvanponies schreef:
Maar aangezien ik toch liever heb dat hij meer op rechts gaat lopen (dus met het losgooien bv.). Dus als er nog mensen zijn die daar tips voor willen geven graag :o

Dit moet je nog niet willen.. laat hem eerst gewoon met rust.
Als hij 3 of ouder is dan kan je er wel mee bezig gaan, dmv. rechtrichten, dit kan je ook als grondwerk doen.
Hier een lijst met instructeurs: http://www.paardenrecht.org/asp/content ... umentID=28

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:36

het is wel goed dat je al begint met longeren. alleen het is belangrijk dat je hem wat meer ruimte geeft, om te ontspannen. loop dus stukjes mee zodat hij op eigen benen leert lopen. je ziet dus heel duidelijk dat het paard enorm veel spanning in zijn lijf heeft. ik zou dus longeren zonder bijzet en vooral voorwaarts laten houden, zeker als hij protesteert. en de tijd nemen is ook heel belangrijk.
doe rustig aan, ik vind het een heel leuk paardje ;)

Paint-horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 21:38

Maar daar kan hij wel vrij lopen en als je daar dan eerst rustig met hem gaat oefenen om in elk geval om je heen te lopen beide kanten op dan snapt hij wel een keer wat de bedoeling is.
Doordat je hem dan toch los hebt kan hij zelf die onregelmatige bodem wel zien en zelf bepalen waar hij zijn benen neerzet in de wei is het ook niet overal even strak.
Begin rustig met eerst stappen, beloon hem uitbundig als hij goed om je heen loopt en bouw het rustig op en inderdaad eerst de verkeerde kant dan de goede en dan weer de verkeerde kant.
Ik loop meestal op schouder hoogte mee en heb aan de andere kant de longeerlijn in mijn hand.