[AR] ervaring met kieffer kunstof tuig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

megaspan

ervaring met kieffer kunstof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 14:45

hallo,

ik ben heel erg beniuwd of er inmiddels al ervaringen / meningen zijn over het kieffer kunstof tuig.
ik heb nu een leren tweespan tuig maar dat begint heel erg slecht te worden.
nou rij ik heel veel in het bos dus ik poets me helemaal suf aan een leren tuig.
nou was mijn oog gevallen op het kunstof tuig van kieffer maar ik hoor er hele verschillende reacties over.

wat is jullie ervaring of mening?

Dennis

Re: ervaring met kieffer kunstof tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:47

Ik heb sinds kort enkel een kieffer leidsel en ben hier tot nu toe erg tevreden mee.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:47

is dit van Secu-leer?
Ik heb beugelriemen en singelstoten van dit materiaal dat bevalt erg goed!
Beugelriemen zijn inmiddels 2 jaar oud en dagelijks gebruik.
Maar een tuig is anders natuurlijk!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:33

Toevallig heb ik het vandaag eens goed bekeken en het ziet er erg mooi uit. Het lijkt erop dat het vergelijkbaar is met Zilco, met hier en daar wat kleine verschillen.
Hoe het bevalt in gebruik weet ik dan weer niet.

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 17:39

Ik volg even.. Ben ook op zoek naar een kunststof mentuig..
veel beter te onderhouden, en niet zo duur als een leren..
Waar ik men, zeggen ze dat leer beter is maar omdat ik pas
zelf begin zeggen ze dat een kunststof ook goed is..

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:21

jojoni schreef:
Ik volg even.. Ben ook op zoek naar een kunststof mentuig..
veel beter te onderhouden, en niet zo duur als een leren..
Waar ik men, zeggen ze dat leer beter is maar omdat ik pas
zelf begin zeggen ze dat een kunststof ook goed is..

Pardon, niet zo duur als leer en minder sterk?
Zover ik weet is kunstof vele malen sterker en duurder, praat ik wel over de goede merken zoal Zilco en Kieffer, en voor leer over Ideal.
Als jij een adres weet waar ze Zilco verkopen goedkoper als Ideal, mag je me direct mailen, ik geloof daar niet zo in.......
Zowel leer als kunstof kun je betrekkelijk goedkoop kopen, dan koop je knetterhard leer, wat nooit buigzaam wordt en breekt, beetje menner laat dat voor wat het is.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:41

Ik geloof niet dat je Zilco en Kieffer mag vergelijken met Ideal.
Kwaliteit van eerst genoemden is behoorlijk beter dan van Ideal, en daardoor dus ook duurder.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 16:48

Ideal en Zilco vergelijken is toch inderdaad wel 2 hele verschillende prijsklasses vergelijken...
Voor een kwalitatief goed leren tuig betaal je een stuk meer dan voor een kunststof tuig...

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 18:48

Leer en kunsstof vergelijken is wrs appels en peren vergelijken, het gaat maar om het idee, in leer zit net als in kunststof wrs ook veel verschil, ik ken zelf alleen Ideal in het gebruik en Zilco van zien op een beurs.
Wij zijn ooit es begonnen met zo'n super goedkoop setje, koste enkelspan rond de 200 euro, dan weet je wel wat voor kwaliteit het is, kon je blijven invetten, werd er niet beter op.

Reactie's van mensen met kunststof, wel merk ook, zijn altijd handig, ons Ideal 2 span tuig heeft zijn beste tijd gehad.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:26

Ik bedoel meer dat de merken niet te vergelijken zijn. Zilco en Kieffer zijn een van de beste kunststoftuigen die je kunt krijgen. Die zijn niet te vergelijken met Ideal, wat niet tot de beste leren tuigen behoort.
Dat verklaart ook (deels) waarom Zilco zoveel duurder is dan Ideal.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:36

Oke, ik vat hem, toen wij begonnen met 2 span, zijn we op Ideal overgegaan, voor ons toendertijd recreatie menners moest dat voldoende zijn.
Dat recreatieve is nu meer wedstrijden geworden, vandaar ook de slijtage slag van het spul, wil maar zeggen, voor recreatieve doeleinden was het prima, ook nooit verder gekeken dan Ideal, nu zie je op wedstrijden ook meer, je hoort ervaringen en dan blijkt, dat het beter kan, net als met wagens....
Wij begonnen met een eigen bouwsel, daarna een Leon wedstrijd/recreatie wagen en nu een marathonwagen met toeters en bellen van de Lemerij, kan vast ook nog beter, maar daar werkt de portemonnee dan weer niet aan mee.

Welke leren tuigen kunnen zich wel goed meten met de kunsstof tuigen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:27

mammaslamma schreef:
Reactie's van mensen met kunststof, wel merk ook, zijn altijd handig, ons Ideal 2 span tuig heeft zijn beste tijd gehad.

Ik heb een gebruikt nylon/kunststof enkelspan tuig van Paul Claessen gekocht 2 jaar geleden en dat bevalt super!

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 00:06

mijn vraag was meer of iemand er al echt ervaring mee heeft

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 06:37

megaspan schreef:

Alle ervaringen heb je wat aan, toch en anders een ander wel......

megaspan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-09 20:20

mammaslamma schreef:
megaspan schreef:

Alle ervaringen heb je wat aan, toch en anders een ander wel......

dat snap ik ook wel.
ik ben alleen zo benieuwd of er mensen zijn die echt met kieffer tuigen rijden.
ik zou erg graag willen weten hoe de tuigen zich houden namelijk.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 21:07

Ook daar krijg je weinig response op, zelfde als mijn vraag naar de betere leren tuigen, hoor je ook ineens niemand meer.....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 06:57

Relax.
Tuigen van de Hongaren zijn beter te vergelijken met deze kwaliteit kunststof tuigen.
Ik durf de handgemaakte tuigen van tuigenmakers er niet mee te vergelijken, omdat ik dus niets weet over hoe het tuig in gebruik is en hoe lang het zich goed houdt. Daarnaast heb je nog te maken met confectiematen, waardoor het nooit perfect past. Eigenlijk hebben we dus gewoon geen goede leren tuigen die we hiermee kunnen vergelijken. Ideal, IR, Clever, is allemaal een beetje hetzelfde. Hartstikke mooie tuigen voor die prijs, maar van mindere kwaliteit dan Zilco.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:11

Hier kunnen we weer mee vooruit, bedankt.
Wie levert er hongaarse tuigen of wordt dat allemaao op maat gemaakt?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 09:48

Paard en Koets staan vaak een handje vol Hongaren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 20:02

mammaslamma schreef:
Ook daar krijg je weinig response op, zelfde als mijn vraag naar de betere leren tuigen, hoor je ook ineens niemand meer.....

Paul Claessen maakt hele mooie leren tuigen, verder zijn er wat mensen in Ned. die Poolse tuigen verkopen (ik heb ze o.a. gezien bij Edwin Kelders), dat zijn ook hele mooie tuigen van kwalitatief goed leer.

Ik vind Ideal wisselend van kwaliteit, de ene keer is het leer heel mooi soepel en de andere keer zitten er stugge, snel barstende, stukken in...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:42

Maar wat Paul maakt is helemaal met de hand aangemeten en daarna met de hand exact op maat gemaakt. Dat is dan weer beter dan de confectiematen van Zilco.
En met een tuig van Paul doe je >20 jaar, ik weet niet hoe dat met Zilco zit?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 21:53

Sjonniej schreef:
Maar wat Paul maakt is helemaal met de hand aangemeten en daarna met de hand exact op maat gemaakt. Dat is dan weer beter dan de confectiematen van Zilco.

ja, als je dan echt voor kwaliteit en pasvorm wilt gaan en je wilt/kunt er wat aan uitgeven zou ik een tuig op maat laten maken, of bij Paul Claessen of ergens anders waar kwaliteit geleverd wordt...

Zilco staat wel goed bekend, ik heb er zelf geen ervaring mee, durf dus niks te zeggen over de levensduur...

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:00

Sjonniej schreef:
Relax.
Tuigen van de Hongaren zijn beter te vergelijken met deze kwaliteit kunststof tuigen.
Ik durf de handgemaakte tuigen van tuigenmakers er niet mee te vergelijken, omdat ik dus niets weet over hoe het tuig in gebruik is en hoe lang het zich goed houdt. Daarnaast heb je nog te maken met confectiematen, waardoor het nooit perfect past. Eigenlijk hebben we dus gewoon geen goede leren tuigen die we hiermee kunnen vergelijken. Ideal, IR, Clever, is allemaal een beetje hetzelfde. Hartstikke mooie tuigen voor die prijs, maar van mindere kwaliteit dan Zilco.

Hongaarse tuigen worden meestal ook pas gemaakt op de paarden en is echt super kwaliteit.

Sjonniej schreef:

Wij hebben ook een enkelspan zilco hangen van denk 20 jaar oud en in nog perfecte staat.
En hoe oud is denk je het tuig wat Pjotr"van de Heijden op zijn ponys heeft liggen ziet er toch ook nog super uit.

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:47

voor iedere beurs met veel of mider euro's is een passende aankoop te vinden. Voor de meeste onder ons geldt dat als je net begint tegen hoge kosten ophikt, en daardoor keuzes maakt en later wordt teleur gesteld. ook ik heb 20jaar geleden een goedkoop tuig gehad dat uiteindelijk meer aan reparaties heeft gekost dan de aanschaf prijs |( nu al 10 jaar het zelfde best dure tuig nooit problemen mee, betaalt zich dubbel en dwars terug :j voor dressuur en vaardigheid een bruin leren Clever tuig gaat ook prima. kunstof eigenlijk altijd duurder in aanschaf dan een gemiddeld leren tuig. ik vindt dat na een periode van gebruik de kunstoftuigen er niet altijd representatief meer uit zien ook van zilco!!!! (sorry voor de zilco fans :(:) ) conclusie imo koop kwalitatief iets goeds bespaar jezelf een bult ergenis en onderhoudvrij? ik maak mijn tuigen 3 keer per jaar helemaal schoon en vet deze dan grondig in tussendoor beetje zadelzeep klaar.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 07:14

Op kamp waren wel 2 jongens de met het Kieffer kunststof reden. Jacques Poppen en nog iemand, en die gingen er erg makkelijk mee om, maar zag er keurig uit. Weet alleen niet hoe oud het tuig was.