Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. RedPassion schreef:Ik heb geen tinker, maar zelfs bij een paard met 'normale' beharing vind ik de release van hoofdstellen met een kruislings systeem bar slecht. Ik heb er meerdere geprobeerd op verschillende paarden en in geen enkel geval beviel het.
Als je met dressuurmatig rijden bedoelt dat je constant contact/druk op de teugels wil is een sidepull met leren neusriem of een glucksrad/bloemhackamore het meest geschikt denk ik.
). De nr. 1 bij de B proef. Ik ken haar en haar paard heeft nog nooit een bit ingehad. Zij doet er alles mee. 
chb schreef:RedPassion schreef:Ik heb geen tinker, maar zelfs bij een paard met 'normale' beharing vind ik de release van hoofdstellen met een kruislings systeem bar slecht. Ik heb er meerdere geprobeerd op verschillende paarden en in geen enkel geval beviel het.
Als je met dressuurmatig rijden bedoelt dat je constant contact/druk op de teugels wil is een sidepull met leren neusriem of een glucksrad/bloemhackamore het meest geschikt denk ik.
Kijk eens bij de topic over de bitloze wedstrijd in Ermelo. (ze raken er maar niet over uitgesproken). De nr. 1 bij de B proef. Ik ken haar en haar paard heeft nog nooit een bit ingehad. Zij doet er alles mee.

horsii schreef:Ik heb het kruislings systeem en mijn haflinger loopt hier erg lekker op.Reageert goed op de druk en de release vind ik ook goed.
( rijd ook met wienig tot geen contact in d eteugels ) ik rijd al steets vaker zonder hoofdstel ( halstertouw om de nek ) en er komt zo spoedig een nekring ( hoe noem je zo'n ding ookal weer? )
Stef_anouk schreef:Ik rijd met touwhalster, wat super bevalt.
Tot nu toe vind ik dat het fijnst en duidelijkst werken (na een indian bosal, en een leren neusriem ipv. bit) het paard voelt namelijk pas dat hij wat om zijn hoofd heeft zitten als je er druk op geeft (doordat het van erg licht touw is gemaakt).

.