Bitloos (release) bij koudbloeden (tinkers ed)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emke2001

Bitloos (release) bij koudbloeden (tinkers ed)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 14:21

Hoi,

Misschien een beetje een vreemde vraag, maar ik ben me helemaal suf aan het lezen over bitloos rijden.
Ik wil dit heel graag gaan proberen met mijn tinker en als het goed bevalt mijn nu 2 jarige tinker als ze oud genoeg is meteen op die manier gaan beleren/inrijden.

Nu lees ik vanalles over de verschillende soorten bitloze hoofdstellen met ieder hun eigen werking.
Veel maken gebruik van gekruiste riempjes onder het paardenhoofd.

Nu heb ik tinkers met een nog al overvloedige beharing zal ik maar zeggen, dus ook onder en op het hoofd.
Hoe zit het dan met de "release" van de verschillende hoofdstellen?
Gaat dit goed met al die beharing, of stroeft het, of komen er misschien zelfs makkelijk haren tussen?

Ik vind het erg lastig kiezen tussen de verschillende systemen en je kunt ook niet zo maar alles even uitproberen.

Graag ervaringen van andere tinker of andere behaarde paarden eigenaren haha.

Groetjes,

Emke

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:23

ik vind het kruislings systeem helemaal niks, maar het lijkt mij wel dat de haren daar tussen gaan zitten ja...

8nnemiek

Re: Bitloos (release) bij koudbloeden (tinkers ed)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:17

Ik heb het een keer geprobeerd bij mijn tinker. Ik vind de beharing geen probleem, er kwam niets tussen de riempjes ofzo. Maar ik vond het kruiselinge systeem gewoon niet fijn. Ik vind het niet fijn als de kaken op elkaar worden gedrukt bij teugeldruk. Dus ik gebruik nu vooral mijn touwhalster, bosal of een normaal leren stalhalster. Ik merk dat mijn tink dat ook fijner vind.

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 21:37

Ik moet me nog verder verdiepen hoe dat side-pull systeem precies werkt. Begrijp dat de teugels aan de zijkant bevestigt worden, maar weet nog niet precies hoe.
Zou dit misschien meer geschikt zijn?

missmarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 21:38

Een touwhalster is een goed alternatief, maar als je meer dresuurmatig wilt gaan rijden zou ik je een side pull aanraden. Ik gebruik beiden bij een behaarde tinker en het werkt prima.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:11

emke2001 schreef:
Ik moet me nog verder verdiepen hoe dat side-pull systeem precies werkt. Begrijp dat de teugels aan de zijkant bevestigt worden, maar weet nog niet precies hoe.
Zou dit misschien meer geschikt zijn?

Die heb ik ook voor mijn tinker en het bevalt prima.

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-09 19:39

En zit daar dan nog veel verschil in, wanneer ik op zoek ga naar een side-pull?
Ik ben een recreatieve ruiter, maar rijdt ook graag dressuurmatig en begreep daar ook niet alle bitloze optomingen voor geschikt zijn.
Nog een hele zoektocht hoor.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:01

Ik heb geen tinker, maar zelfs bij een paard met 'normale' beharing vind ik de release van hoofdstellen met een kruislings systeem bar slecht. Ik heb er meerdere geprobeerd op verschillende paarden en in geen enkel geval beviel het.

Als je met dressuurmatig rijden bedoelt dat je constant contact/druk op de teugels wil is een sidepull met leren neusriem of een glucksrad/bloemhackamore het meest geschikt denk ik.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:05

Op mijn tinkie rij ik altijd met Touwhalster ik heb een tijdje met een merotische neusriem gereden (kruislinks dus) maar dat was geen succes. Ik merkte dat ze het niet lekker vond dat haar haren er telkens tussen zaten. Ook vind ik leer niet fijn want dat glijd niet lekker over elkaar dus slechte release of je moet het hoofdstel iedere dag vetten maar dat is voor mij geen doen. Ik rij niet echt dressuurmatig met touwhalster maar lekkere buitenritjes en vooral bij de lessen toen het echt om mijn houding ging reed ik met touwhalster zodat ik niet onbewust in haar mond zat. Nu we echt dressuurmatig trainen krijgt ze gewoon een bitje in :) .

gypsymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 12:11

Ik heb een tinker en ik heb een tijdje gereden met het bitloze hoofdstel van ik geloof de ruitersportshop(zo heette dat toch?)
Opzich een netjes hoofdstel en het rijden ging oké. De release vind ik goed, dit vooral door de dikke pad op de neus, de haren zitten het niet in de weg ofzo. Het probleem dat ik ermee heb is dat gypsy de pad zo lekker zacht vindt, dat als hij druk wordt, er lekker in gaat hangen en mijn hulpen dan dus minder door komen, dit heb ik bij alleen een halster en op bit rijden niet omdt dan het "lekkere kussen" ontbreekt. Maar het is wel een fijn hoofdstel om mee te starten en veel paarden hebben dat trekje niet op de manier die gypsy heeft. Waar woon je? Als je hem graag een keer wilt proberen mag het best, hij ligt hier toch maar niks te doen.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 17:30

RedPassion schreef:
Ik heb geen tinker, maar zelfs bij een paard met 'normale' beharing vind ik de release van hoofdstellen met een kruislings systeem bar slecht. Ik heb er meerdere geprobeerd op verschillende paarden en in geen enkel geval beviel het.

Als je met dressuurmatig rijden bedoelt dat je constant contact/druk op de teugels wil is een sidepull met leren neusriem of een glucksrad/bloemhackamore het meest geschikt denk ik.

Kijk eens bij de topic over de bitloze wedstrijd in Ermelo. (ze raken er maar niet over uitgesproken :D ). De nr. 1 bij de B proef. Ik ken haar en haar paard heeft nog nooit een bit ingehad. Zij doet er alles mee.

emke2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-09 21:27

Bedankt voor de reacties weer!
Ik ga het binnenkort gewoon eens proberen met een side pull.
Een touwhalster heb ik wel, maar dat lijkt me niet zo handig met het dressuur matig rijden, maar misschien wel wat om het eens te proberen.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 21:54

Nog even een aanvulling op het rijtje:
Wij rijden met een volledig leren kaptoom zonder ijzer in de neusriem. Heb haar nog nooit zo precies kunnen rijden. De teugels zitten meestal hoger op de neus, niet aan de zijkant van het hoofd zoals bij sidepull (of bit). Is in eerste instantie even wennen, ziet er funny uit, maar de hulpen komen veel fijner en beter door....
Er zijn ook kaptomen met bevestiging aan de zijkant (soort sidepull dan) en er zijn kaptomen waar je wel of niet een bit aan kunt bevestigen.
Die met ijzer in de neusriem werken sterker in, wordt in de klassieke dressuur veel gebruikt.

Voordeel van de kaptoom is ook nog dat je met longeren de bevestiging bovenop de neus hebt ipv onder de kaak. Hierdoor gebruiken ze hun bovenlijn beter.

Als je meer info wilt, pb maar even, dan stuur ik je wat verschillende sites door...

En als je keuze al vast staat: veel plezier en succes met de side pull :+

Kruiselings zou ik je ook afraden: a vanwege de haren, b vanwege de ruis in de communicatie (slechte release).
Geprobeerd bij m'n Appaloosa, het bleef wat aansnoeren waardoor hulpen niet meer duidelijk doorkomen. Buitenrijden is dan een ding, maar voor dressuur niet handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:00

chb schreef:
RedPassion schreef:

Kijk eens bij de topic over de bitloze wedstrijd in Ermelo. (ze raken er maar niet over uitgesproken :D ). De nr. 1 bij de B proef. Ik ken haar en haar paard heeft nog nooit een bit ingehad. Zij doet er alles mee.

Wat bedoel je precies? Ik heb die topics wel gevolgd (tot in den treure). Waar reed de nr. 1 mee dan? Leren sidepull geloof ik?

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 10:42

Fahya/Femke, en ja het is een leren side pull. Die heb ik ook voor mijn tinker. Ik rijd alleen recreatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:02

Ja, die heb ik gezien op de foto's. :j
Nu gaat mijn voorkeur uit naar geen constant contact met de neus/mond van een paard maar voor wie dat wel wil is zo'n optoming één van de betere opties. :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 13:05

Ik heb het kruislings systeem en mijn haflinger loopt hier erg lekker op.Reageert goed op de druk en de release vind ik ook goed.

chb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 14:04

horsii schreef:
Ik heb het kruislings systeem en mijn haflinger loopt hier erg lekker op.Reageert goed op de druk en de release vind ik ook goed.

Zoiets heb ik voor mijn trekpaard en die doet het er ook goed op. Mijn hoefsmid had die speciaal laten maken. (hij heeft zelf een shire).
(kruislings onder de kin en daar de teugels aan. Dus alleen druk als je de teugels erbij pakt. Ik rijd met "waslijnen".)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:32

ik rijd mijn fjord met kruislings systeem wat ons prima bevalt :) ( rijd ook met wienig tot geen contact in d eteugels ) ik rijd al steets vaker zonder hoofdstel ( halstertouw om de nek ) en er komt zo spoedig een nekring ( hoe noem je zo'n ding ookal weer? )
Daar streef ik dus na :P
En tot die tijd doet mn kruislings ding het prima ( foto's profiel )

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:49

Ik rijd met touwhalster, wat super bevalt.
Tot nu toe vind ik dat het fijnst en duidelijkst werken (na een indian bosal, en een leren neusriem ipv. bit) het paard voelt namelijk pas dat hij wat om zijn hoofd heeft zitten als je er druk op geeft (doordat het van erg licht touw is gemaakt).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:03

Mijn Merens heeft ook een flinke baard maar dat geeft geen problemen bij het kruislingse hoofdstel van FRA wat ik heb. Release is goed, haar komt er als je de kinriem eenmaal goed hebt niet meer tussen. Je moet er rekening mee houden dat je met dit systeem de neusriem niet te los doet, dat zorgt idd voor ruis. Gewoon 'snug' zonder te strank te zitten is goed.
Ik ben net begonnen met lange teugelen met hem met 't hoofdstel en dat gaat super vind ik, hij reageert er goed op, ik ben van plan hem ook hiermee te gaan inrijden straks.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 23:15

YamaDeva: heb je een foto van je kaptoom en eventueel adres waar ze ze verkopen?

TS: ik geloof dat je bij www.nickyskeet.nl een week verschillende optomingen kunt uittesten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 07:02

Stef_anouk schreef:
Ik rijd met touwhalster, wat super bevalt.
Tot nu toe vind ik dat het fijnst en duidelijkst werken (na een indian bosal, en een leren neusriem ipv. bit) het paard voelt namelijk pas dat hij wat om zijn hoofd heeft zitten als je er druk op geeft (doordat het van erg licht touw is gemaakt).

Ik vind een touwhalster ook prettig en duidelijk werken, maar dan absoluut niet met constante druk. Daar vind ik het echt veel te scherp voor.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 09:21

Ik heb hem bij Josien vd Poel gekocht, daar les ik ook bij. Zowel mijn vriend als ikzelf zijn erg tevreden met het hoofdstel.
Die van Roxy de Appaloosa
Afbeelding
Afbeelding
Die van Gonzo de Noriker, op maat gemaakt (XXL) en extra versterkt
Afbeelding
Helaas heb ik zelf geen foto ervan op onze paarden, maar op Josien's site http://www.stichtingpaardenmetplezier.com/mensen.html staat een foto van Josien met Matty, dan zie je hem op haar paard. Zij verkoopt ze zelf (worden gemaakt door Nederlandse zadelmaker) - zie dat het contact linkje op de site niet werkt, ik PB je haar gegevens wel even.

Hieronder nog een aantal andere kaptomen zonder ijzer. Vond persoonlijk die van Josien mooier (hou van zo puur en kaal mogelijk) en aangezien ik bij haar les was dat ook net zo handig :D .
http://www.elmosquero.de/product_info.php?products_id=68&XTCsid=prn9ngfc3r8chsmuomqs1tsb34
http://portugese-paarden.mine.nu/ en dan is het # 3
http://www.vanaltenaruitersport.nl/ (zijn nu met vakantie maar na 10 augustus moet de site weer normaal functioneren)
http://www.bitloosrijden.nl/byjosephahoofdstellen.htm

Issake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 21:21

Bij ons heb je ook de mogelijkheid verschillende optomingen uit te testen. Ook hebben wij de nurtural, deze is voorzien van een stabilisator bij de kruisingen zodat de baardharen er ook niet tussen komen te zitten. zorgt ook voor een betere communicatie omdat het de lijnen mooi op de zelfde plaats houden en zo duidelijker en altijd op dezelfde plaats druk gaan geven.