Jong paard beginnen met bit, dan overstappen op bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Jong paard beginnen met bit, dan overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:28

Hoi, gewoon een vraag (nog niet van toepassing op mij) :Y)

Als je een jong (groen) paard uiteindelijk bitloos wilt rijden

- begin je dan zowiezo eerst met bit en later stap je over op bitloos?
- of wissel je het af?
- of gewoon meteen zonder bit beginnen?

Tnx! :wave:

Britt

Re: Jong paard beginnen met bit, dan overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:30

Dan zou ik het andersom doen, juist rond het inrijden en het bit aannemen gaan ze wisselen waardoor het heel moeilijk is om een bit in de mond te hebben. Bovendien zijn alle hulpen nog wat moeilijk waardoor je naar mijn mening beter alle hulpen goed er op kunt hebben zitten (zit, been, stem én teugel) voordat je er een bit in hangt. Hierdoor kunnen ze rustig wennen aan het bit omdat ze alle andere hulpen al kennen :j

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 10:35

ahh! Dat klinkt heel logisch! ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:07

Hoi Royen, ik heb mijn eigen paard bitloos ingereden en rij nog steeds zonder bit. Ik heb er voor wel een traject van grondwerk gedaan om hem wat beter voor te bereiden (leren wijken voor druk, voorwaarts, achterwaarts, zijwaarts en je kunt met de lange lijnen de teugelhulpen al aanleren). :)
Dat grondwerk blijf ik doen, naast het rijden, want we vinden het allebei een erg leuke afwisseling.

Ik heb geen idee hoe mijn paard uberhaupt op een bit reageert, want die heeft hij nog nooit in gehad. Vanwege zijn wolfskiesjes op alle 4 de kanten van zijn mond (waar het bit zo ongeveer ligt of tegen aan ligt), ga ik dat ook niet doen. Dan moeten ze eerst verwijderd worden door de tandarts en zolang hij nergens last van heeft, zie ik daar het nut niet van in. En al zouden ze verwijderd worden, ik ben eigenlijk wel van plan om bitloos te blijven rijden, want we vinden het allebei heel erg fijn. :j

Een groen paard kun je alles prima zo leren, hoor.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:08

Ik heb het andersom gedaan :) Eerst bitloos, toen een bit en ik ga nu weer over naar bitloos en blijf zo afwisselen :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:10

Ik ga bitloos beginnen en ook bitloos blijven rijden... :D

Het nut van een bit zie ik al heel lang niet meer...

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:13

wat ik mezelf dan af ga vragen is, wat voor hoofdstel het duidelijkst is voor een beestje, kruislings of sidepull?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:16

Afhankelijk van het paard. Ik en mijn pony konden niet fijn overweg met het kruislingse systeem, sidepull daarentegen gaat super :j

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:17

Ik heb nog lang niet alles uitgeprobeerd hoor, maar uit wat ik zoal lees maak ik op dat de keuze voor een bitloos hoofdstel vrij persoonlijk is. Je hebt verschillende services die hoofdstellen uitlenen om uit te proberen tegenwoordig.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:18

Ja ik weet het. Ik rijd momenteel zelf met een sidepull. Maar voor een jong beestje moet het toch ook duidelijk overkomen?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:23

Tsja, ik weet niet. Lees Twiggy haar post eens. Door middel van grondweg bereid je je paard voor. Leer communiceren met je paard, en je paard met jou. De kunst is toch om je handen/hoofdstel zo min mogelijk te gebruiken toch, vooral met jonge paarden waar je in beginsel alleen nog maar rechttoe rechtaan mee rijdt... Zo'n hoofdstel is fijn voor de verfijning uiteindelijk en de 'moeilijkere' hulpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:24

De juiste bitloze optoming is toch een kwestie van uitproberen, hoor. Die van mij doet het tot nu toe het fijnst op een touwhalster. Een sidepull gaat ook, maar alle kruislingse versies (kin- of kaakgericht) vond hij helemaal niets :n . Ik vermoed omdat de release van de neusriemen vaak slecht zijn (is mijn persoonlijke ervaring) en dan krijg je snel onduidelijkheid bij het paard. Heb van de week weer een Dr. Cook geprobeerd, maar dat is het ook (nog steeds) niet. Ik heb een paard met een enorme kop er op, die goudeerlijk reageert. Dan weet je heel snel waar je aan toe bent. :D

Heeft me wel handen vol geld gekost, al die optomingen. :+
(Toen had je nog geen leenservices). 8-)

Kuggur

Kleine zijstraat; Een paard dat nog wisselt is imo te jong om ingereden te worden.

Britt

Wijken voor druk moet altijd een basisvoorwaarde zijn vind ik, of je nou met of zonder bit gaat rijden. Zonder wijken voor druk zal je paard ook nooit je beenhulpen begrijpen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:25

Kuggur; da's mooi, ieder paard pas na zn 6e jaar inrijden, dan weet je zeker dat alles gewisselt is. Ga jij het iedereen in zn hoofd praten? :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:27

Sissi87 schreef:
Ja ik weet het. Ik rijd momenteel zelf met een sidepull. Maar voor een jong beestje moet het toch ook duidelijk overkomen?

Het is sowieso handig om je paard op het inrijden voor te bereiden met goed grondwerk. Met bit is dat eigenlijk niet anders, vind ik.
Je kunt je paard pijn doen door hard aan je teugels te trekken, als hij niet luistert (met of zonder bit), je kunt ook zorgen dat hij op de grond al wat basishulpen heeft geleerd.

Van welke hulpen denk je dat het misschien niet duidelijk overkomt?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:30

BrittKitt schreef:
Wijken voor druk moet altijd een basisvoorwaarde zijn vind ik, of je nou met of zonder bit gaat rijden. Zonder wijken voor druk zal je paard ook nooit je beenhulpen begrijpen.

Natuurlijk is het een basisvoorwaarde met en zonder bit. Maar je staat verbaast hoeveel mensen je vreemd aankijken als je die term noemt. Mensen die al jaren met paarden bezig zijn, weten vaak helemaal niet wat ik daarmee bedoel. :D
Tenzij ik zo onduidelijk ben. :+

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:35

Helemaal geweldig topic dit! :D Ik was zondag bij de opendag van de Rocky Mountain Horses in Oss en daar legden ze dit ook uit. Bitloos en voordat het paard wordt ingereden is het handig dat ze al te maken hebben gehad met druk, zodat het makkelijker wordt om ze later in te rijden. Ze gebruikten daar ook een carrotstick als armverlening om het paard duidelijk te maken waar het heen moest. Dit zag er super goed uit! :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:35

Waar diende dat bit ookalweer voor? _O-

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:36

BrittKitt schreef:
Afhankelijk van het paard. Ik en mijn pony konden niet fijn overweg met het kruislingse systeem, sidepull daarentegen gaat super :j

Kruislingse systeem? Bedoel je daar kinband en onderkaakband mee ofzo :? Ben niet zo bekend met deze benamingen :P

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:51

Twiggy; ja idd, niet te geloven eigenlijk. Net als dat een oud stalgenootje me aankeek alsof ze water zag branden en echt oprecht vond dat ik onzin uitkraamde toen ik vertelde dat ik mijn pony op zit en benen rijdt en dat ik mijn teugels helemaal niet zo nodig heb _O-

Het was ook meer een aanvulling op jou post toen Sissi en Dani aangaven dat het wel of niet duidelijk is voor een jonge pony :j Het is idd onduidelijk wanneer je pony niet begrijpt wat wijken voor druk is, maar wanneer ze dat in de gaten hebben is het een fluitje van een cent (simpel gezegd).

Royen; kruislings is idd het dr cook ed. Kruisen onder de kin en kaak, idd ook wat twiggy zegt; de release is in 90% van de gevallen bagger.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:58

BrittKitt :) , nee, het is idd niet te geloven dat het gros van de ruiters niet op benen en zit kan rijden. :roll:
Het is logisch dat je niet meteen zo weg rijdt op een jonkie, want het aanleren kost tijd en oefening, maar het hoort wel je doel te zijn.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:08

Kan, ik doe het zelf andersom. Ik beleer ze aan de kaptoom, daarna hang ik er een bit bij, vervolgens rij ik met kaptoom- en bitteugel en daarna laat ik de kaptoomteugel weg.

Afhankelijk van waar het paard voor moet worden opgeleidt uiteraard. Moet het gewoon een recreatiepaard worden, dan kunnen ze wat mij betreft ook bitloos blijven. Moeten ze de sport in of naar de keuring, dan voeg ik later (zodra ze in evenwicht en balans zijn) een bitje toe...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 13:30

Ik ben helemaal voor bitloos maar als er later in haar leven toch een moment komt dat ze een bit in moet, zou ze die dan nog wel accepteren?

@Suelza: werken met kaptoom doe je in de longeerbak op de grond (zeg maar..)??

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:41

Ja, maar zodra ik dan de stap maak om erop te gaan zitten rij ik eerst met de kaptoom (met daaraan de teugels), vervolgens zodra het paard goed bestuurbaar is met een bitje erbij (zonder teugels, het paard heeft alleen het bit 'in'), als dat goed gaat en het paard gaat fijner lopen, dan voeg ik er teugels aan toe (dus dan heb ik een kaptoom- en een bitteugel) en zodra dit goed gaat, laat ik de kaptoomteugel weg...