Ben mn meisje zadelmak aan het maken :D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Ben mn meisje zadelmak aan het maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 22:48

Mn merrie is twee dagen geleden uit de opfok gekomen en ik ben er nu rustig wat mee begonnen. Ze is erg ijverig en vindt het leuk om te mogen werken. Verder heeft ze erg veel bloed en looplust, stilstaan moet ze nog wat leren. Ik heb al echt veel zin om er straks op te gaan zitten!

De 1e keer de peesbeschermers omdoen:
Afbeelding
De reactie daarop:
Afbeelding
Kennis maken met het dekje:
Afbeelding
Zadel erop:
Afbeelding
Op pad naar de longeerring:
Afbeelding
Vertrekken met het zadel op:
Afbeelding
Zadel aanvoelen in draf:
Afbeelding
Afbeelding
En in galop:
Afbeelding
Aansingelen:
Afbeelding
Afbeelding
En nog even wat laten lopen:
Afbeelding
Afbeelding

En toen was helaas de accu leeg, anders had ik kunnen laten zien hoe geweldig ze haar eerste douche vond en hoe graag ze het water over haar koppie en haar neus liet lopen. Daar genoot ze echt van.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 25-06-09 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Amanda_T

Re: Ben mn meisje zadelmak aan het maken :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:55

Foto's zien er leuk uit! Let alleen bij zulke paarden wel goed op dat je niet té hard gaat voor ze. 2 dagen op een nieuwe plek, en nu al een zadel erop?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 22:57

Ze heeft hier al meer gestaan en kent het hier al goed. Ik doe het met haar extra rustig, omdat het dit keer mijn eigen paard is. Ze heeft dus alle tijd.

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:02

Ziet er leuk uit! Ik vind wel dat je snel aan doet.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:04

Het ziet er opzich niet verkeerd uit, al lijkt ze wel veel weg te vallen over haar buitenschouder en idd als ze pas twee dagen uit de opfok is vind ik dit al vrij veel.
Daarnaast vind ik haar nog érg jong ogen, dus misschien dat wat extra tijd om uit te groeien niet verkeerd is voordat je er straks opstapt? :)

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:06

Leuk paardje, maar ik vind het wel erg gevaarlijk hoe je haar de peesbeschermers aandoet, moest ze panikeren, jij kan geen kant op, je staat geplet tussen paard en muur ... En ik ben ook niet echt voorstander van het opzadelen in de stal van jonge paarden, maar dat is misschien persoonlijk.
Ik vind je uitleg van 'rustig beginnen' niet echt toepasbaar op wat je hier laat zien, nog maar net 2 dagen en al peesbeschermers en zadel en longeren en afspuiten, lijkt nogal veel ineens. Ik vind het niet zo verstandig van paarden die nog niet onder de man zijn te longeren in galop, maar daar zijn de meningen over verschillend. Maar ze valt wel erg hard weg over haar buitenschouder, dus ik zou daar een beetje mee opletten.
Maar hopelijk voel jij aan hoeveel je paardje aankan en ga je haar niet overvragen want dat zou zonde zijn van zo'n mooi dier. Hoe oud is ze eigenlijk of lees ik daar overheen ?
Veel plezier ermee !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:08

Sorry maar ik vind dit wel erg veel voor in 1 keer, ik denk dat je beter had kunnen beginnen met een keer een dekje, dan eens peesjes en dergelijke. Dit is erg veel voor 1 keer.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:09

Ik houd er wel van om aan het begin even door te werken en te voorkomen dat ze zich gaan vervelen en niet wekenlang een jong dier op zo`n rondje te laten sukkelen. Ik ga er veel liever rechtuit mee in de bossen rijden en over de harde weg stappen, om het beenwerk sterk te maken.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:14

Jaa!Veel stappen op het harde daar wordt t beenwerk sterk van! Maar wel rustig aan hoor dan 'breekt t lijntje niet" ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:16

Waarom is peesbeschermers om, zadeltje op en even longeren voor de eerste keer teveel? Ze zijn niet van suiker hoor.
Het wordt anders als het paard dagelijks een halfuur gelongeerd wordt, maar denk niet dat ts dit zal gaan doen.
Paard ziet er nog wat dunnetjes en puberachtig uit dus doe met het longeren nog maar even rustig aan.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:19

Ik ga haar zeker niet steeds een half uur longeren, laat haar aan de longe alleen maar even het materiaal voelen en de stemcommando`s begrijpen en voor de rest werk ik voorlopig alleen rechtuit.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:21

Het doorwerken vind ik ook zeker niet verkeerd, maar imo kan je ook op andere manieren voorkomen dat het paard zich gaat vervelen. Het is maar net hoeveel tijd je ze geeft om zich te vervelen. ;)

Zo zou ik zeker met zo'n jong paard nog niet galopperen aan de longe, omdat ze daardoor alleen maar leren dat ze over de buitenschouder weg 'mogen' vallen, aangezien het moeilijk te corrigeren is, zeker met alleen een kaptoom.
Daarnaast kan je het paard in stap en draf ook laten schakelen aan de longe en met daarbij veel overgangen zou het paard zich ook niet echt kunnen gaan vervelen.
Daarnaast kan je ook aan de hand veel buiten wandelen enz., daar hoef je niet meteen voor te rijden en daarbij kan je ook denken aan werken aan de lange lijnen en/of lange teugel en daarnaast zijn er nog meer vormen van grondwerk om een paard aan het werk te zetten.
Zeker het werken aan de lange lijnen vergroot het zelfvertrouwen van een paard, omdat hij het dan ook al alleen moet doen en je hebt al een stuur en als je er op stapt.

Imo is het inrijden veel minder stressvol wanneer je al wat langer geregeld met een paardje werkt, zodat jullie beiden precies weten wat jullie aan elkaar hebben.

Edit: ik zie dat er al naar de leeftijd is gevraagd en eigenlijk ben ik daar ook wel erg benieuwd naar.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:22

wat een gedoe.... dit soort topics zijn hier ook overal hetzelfde, zowel bij western als bij de rest.
nou TS, ik vind het leuk voor je! ze ziet er niet gestrest uit dus vooral doen wat volgens jou goed is!
ze ziet er leuk uit en dit is goede training voor haar!

(opzadelen in stal zou ik persoonlijk ook niet doen, doe ik altijd in de rijbak de eerste keren. maar och, vooral doen wat voor jou werkt)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:27

Ik werk jonge paarden en ook de paarden die al op hoog nivo lopen altijd al veel aan de dubbele longe. Leren ze inderdaad veel van. Op de momenten dat ik opstap vertrouwen paarden me al zo, dat ze niet meer in de stress schieten. Heb ik nooit problemen mee gehad. Het ene paard heeft daarvoor meer tijd nodig gehad als het ander.
En opzadelen op stal... dat vind ik persoonlijk het simpelst, maar soms neem ik bij jonge paarden het zadel ook wel mee naar de longeerbaan als dat net beter uitkomt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:29

Oh, kijk, dat scheelt al een hoop. :)
Is er niet een mogelijkheid om haar anders ergens anders op stal vast te zetten voor het opzadelen enz.? Dat je wat meer ruimte om het paard heen hebt?

Maaruh, hoe oud is ze nou als ik vragen mag? Ik vind haar er nog wat twenterachtig uit zien.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:31

ik vind dat ze vrij goed reageert op alles (kwa wat ik zie op de foto's dan)

ook mooi beesje zeg!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:31

Ze is 3,5 en ik ga haar nu 1 of 2 maanden rijden en dan gaat ze weer fulltime het land op om nog wat te groeien. Daar heb ik de beste ervaringen mee.
De andere kant van de stal wordt wat krap met de eetbak enzo, is op de foto natuurlijk niet goed te zien. ;)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:32

Joh vroeger deden we het ook zo, zadel erop en even aan de longe gecontroleerd laten uitrazen. Nooit een bokkend paard onder het zadel gehad en ook geen getraumatiseerd paard. Het is gewoon de snelste manier, niet dat getrut van stapje voor stapje en over 2 maanden een dekje erop, weer een maand later een zadel. :+
Ze hoeven ook niet lang aan de longe, maar zo leren ze wel het snelst het zadel te accepteren.

Ik heb even in je profiel gespiekt en denk echt wel dat je wel weet waar je mee bezig bent.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:34

precies! TS weet volgens mij heel goed waar ze mee bezig is...
jammer dat velen dan alleen komen met reacties als 'ze is te jong, veel te snel enz enz'.

je kan ook gewoon zeggen 'leuk' of niks als je het niks vind... ze vraagt toch niet om tips ofzo?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:37

Van dat voorzichtige gedoe krijg je volgens mij juist van die schijterige paarden.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 23:40

Ikima schreef:
Van dat voorzichtige gedoe krijg je volgens mij juist van die schijterige paarden.

Je ziet vaak dat mensen onbewust een paard bang maken door ze te benaderen met een houding van `wat ik nu doe ga jij eng vinden`, als je gewoon rustig met ze aan de gang gaat leggen ze die associatie helemaal niet.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:20

Ja dat bedoel ik, alles voorzichtig doen zodat het paard haast wel moet gaan denken dat het eng is.
Af en toe moet je ze gewoon voor het blok zetten en niet gaan trutten, daar kweek je alleen maar watjes mee.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:41

Ik snap niet waar sommige mensen zo'n probleem van maken..
Capriole werkt op een stal, die is dag en nacht met die paarden bezig en kent ze door en door. Het paard is inmiddels 3,5 en er kan dus mákkelijk een begin mee gemaakt worden, zéker als ze daarna weer het land op gaat. De omgeving is ook niet nieuw en de eigenaresse ook niet, dus wat is het hele grote probleem dat ze er een zadeltje op legt en even longeert?? Op de foto's is duidelijk te zien dat het paard het allemaal nieuw vind, maar absoluut niet eng.

Dan nou voor lau :D Ziet er goed uit hoor!! Heb je een superpaardje aan volgens mij :j En ze pikt het lekker op :D Ghehe, en die peesbeschermers vinden niet alleen jonge paarden gek :)) Tryggur was 14 ofzo toen ie die voor het eerst omkreeg en die stond ook met z'n beentje in de lucht er aan te snuffelen :))
Het is trouwens maar goed dat neill het allemaal niet kan zien, die zou stinkend jaloers worden he :))

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:33

Ik sluit mij aan bij bovenstaande! wat een drama wordt er hier toch van gemaakt. Ik zie niets verkeerds! Paardje is 3.5 went nu aan allerlei dingen en mag daarna weer het land op.. Hoeveel kunnen zeggen dat ze hun paard zoveel tijd geven deze dagen?
Verder loopt de merrie mss wel wat weg op de volte, maar jeetje ze is 3.5 en nog helemaal groen.. wat jullie zeggen over corrigeren in galop vind ik ook helemaal nep.. Laat een jong paard eerst zijn eigen balans vinden voor je gaat corrigeren.
Als je de volte groot genoeg maakt en geen uren aan een stuk gaat liggen longeren is dat echt wel te doen voor een 3.5jarige.
Verder vind ik het een heel leuk paardje en wens ik jullie véél succes! :)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 11:25

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor bloed er achter die merrie zit, vind het een heel leuk dier.