Bitloosrijden= anders 'moeten' rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JamieShanin

Bitloosrijden= anders 'moeten' rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 19:24

hallo,
ik overweeg om bitloos te gaan rijden , maar als je over stapt moet je dan ook anders rijden want hoe stuur je "met je benen aleen"toch? en stelling vragen ook met je benen? (weet wel hoe dat moet) maar moet je hier speciaal les voor volgen? want hoe rijden jullie ze dan aan de teugel ?
'voorwaart houden en stelling vragen want je kan niet meer kneden omdat je geen bit meer hebt toch?'

mensen met ervaring van overstappen van bit naar bitloos graag wil ik verhalen horen hoe jullie dat hebben gedaan.

vrgr Olivierlover.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:31

Toen ik overstapte, was dat gewoon van de eerste keer, niets geen les of gewennen, gewoon gedaan, maar dat is niet altijd het beste natuurlijk :o Maar voor de rest, ik ben dan niet anders gereden, er was bij mij geen verschil tussen met of zonder, ik deed juist dezelfde hulpen. Soms is het iets minder nauwkeurig op de mond dan, qua aan de teugel rijden dan, maar verder ging dat goed.
Veel succes alle sinds!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 19:31

kon geen andere form vinden met speciafiek dit onderwerp vandaar deze topic . kon ook niets vinden bij zoeken dan moets ik 841 pagina's af daar had ik zegt maar niet echt zit in....

vrgr Olivierlover

manutjuh

Re: Bitloosrijden= anders 'moeten' rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:43

Ik ben ook zonder les overgestapt. Ik ben beter gaan leren rijden. Mijn houding is verbeterd en ik rij nu meer op mijn zit. Ik gebruik de teugels wel, maar niet door te trekken, gewoon contact zoals je met bit doet.

Ik stuur met mijn benen en mijn zit, zoals het eigelijk hoort. Je word enorm met je eigen rijstijl geconfronteerd vind ik zelf. Je 'moet' rijden zoals het hoort, anders lukt het gewoon niet. En met bit reed ik niet goed, want zonder bit lukte het niet totdat ik meer op mijn zit ging rijden.

En hoe je je paard aan de teugel rijd, dat is ontspanning. Met of zonder bit. Je paard moet zich ontspannen en dan gaat dat vanzelf. Ik ben nog niet zover, ben er wel mee bezig, maar ons paard is pas 4 en ook met bit was hij nog niet zo ver. We gaan wel met sprongen vooruit, dus ik hoop binnenkort iedereen versteld te doen staan, want de meeste mensen die ik ken zijn er nog vrij sceptisch over of dat wel kan zonder bit. Maar dat motiveerd mij juist meer.

Ik zou wel met les overstappen als ik het weer over kon doen. Want nu ik toch les neem gaan we veel sneller vooruit. Zonder les is het toch een beetje zelf kijken hoe het werkt, en met hulp is dat gewoon veel makkelijker.

Tanald

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:53

Hoi,
Afgelopen winter ben ik gestart met bitloos rijden, meer vanuit meligheid pomdat ik geen zin had om te rijden, dan dat ik echt serieus was ermee. Maar wonder boven wonder liep mijn verzorgpaardje zo ontzettend goed, dat ik versteld stond. Ben toen eigenlijk overstag gegaan, en tot op de dag vandaag rijd ik alleen nog maar bitloos met haar. We rijden met een Cookhoofdstel, dus teugels lopen van de neus kruislings over de wangen naar achter de oren. Ik ondervind weinig verschil met rijden met bit. Mijn verzorgpaarjde, 18 jaar, loopt inmiddels als een trein. Voorheen was ze altijd stug, rug vasthouden, niet ontspannen in de kaak, en dit alles doet ze nu vol overgave. We rijden oefeningen als schoudervoor, schouderbinnenwaarts, renvers en travers en ook contragalop.

Ik rijd ook buiten op haar, over de weg in de polder, en ook daar ondervind ik geen problemen mee. Ik ben er in elk geval helemaal blij mee, en mijn paardje ook volgens mij, want ze doet echt super haar best met werken.

Ik wens je veel succes met bitloos rijden!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:57

sturen , stelling etc gaat met je zit

aan de teugel is niet het zelfde als in de krul
als jij paard goed op het achterbeen hebt dan gaat een paard van zelf nageven

teugels zijn de finesse bepaling ,

wij hebben een boekje in de shop over dressuren / rijden
met bitloos , misschien is dat iets voor je

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:00

Ik merk geen enkel verschil als met het rijden met een bit. Alleen heb ik het idee dat mijn pony iets lekkerder en vrolijker loopt. Met of zonder bit, les nemen is altijd een goed idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:03

Als je denkt dat je je paard 'aan de teugel' moet rijden door te 'kneden met het bit' is het sowieso tijd voor andere/GOEDE les, bitloos of niet :=

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:22

WildWings schreef:
Als je denkt dat je je paard 'aan de teugel' moet rijden door te 'kneden met het bit' is het sowieso tijd voor andere/GOEDE les, bitloos of niet :=

ik heb les hoor maar ik moet altijd met mijn buiten teugel contact houden en met me binnen teugel een beetje kneden en ontspannen kneden en ontspannen en goed voorwaard aan het been rijden op de achter hand als ik het goed zeg . en ik heb goed les en een goede instructise en de pension stal houder help ook altijd en die rijd en heel hoog en geeft ook mega goed en hoog les en mijn insructese heeft het van haar geleerd ze geven het zelfde les en goed ook.

maar iedereen bedankt voor jullie reacties

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:28

Ik overweeg ook om het eens te proberen, zou het feit dat mijn paard inmiddels 20 jaar oud is een probleem kunnen vormen denken jullie?

Altijd 'gewoon' met bit gereden en geen problemen gehad eigenlijk, maar nu na een rustperiode voel ik me ietwat schuldig als ik hem vraag dat 'zware' stuk metaal in zijn mond te nemen..

Zou het niet té vreemd voor hem (of ja, ons beiden) zijn?

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:55

Solis, ik denk dat je het gewoon kunt proberen om bitloos te rijden. Als het niet bevalt kun je altijd weer terug. Toch?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 06:16

ik ga het gewoon proberen met les enz en zelf en ik heb al een soort touw hoofdstel gekocht dus kijken hoe hij reageerd.
bedankt voor all jullie verhalen!

vrgr Olivierlover

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 06:49

Als je goed rijdt mèt bit (dus rijdt met je houding, zit en focus en de teugels zoveel mogelijk met rust laat), dan is de overstap naar bitloos moeiteloos en is er geen enkel verschil in rijden.

'Aan de teugel' d.m.v. kneden in de teugels is géén goede manier van rijden. Dat is je paard zitten pesten en irriteren in de mond zodat ie uit noodzaak maar in z'n hals knikt en dan rijd je je paard gewoon in de krul. Zinloos.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 06:55

Op mijn pony reed ik meestal met bit, maar soms ook bitloos (neckrope/halstertouw). Bitloos ging eigenlijk heel goed. Ik was dat met "neckrope" rijden helemaal niet gewend dus eigenlijk gaf ik daar helemaal geen hulpen mee. Het verbaasde me eigenlijk hoe goed op de zit rijden altijd ging, want ik gaf als ik met bit reed ook zeker wel aanwijzingen via het bit.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 06:56

JoviBan schreef:
Als je goed rijdt mèt bit (dus rijdt met je houding, zit en focus en de teugels zoveel mogelijk met rust laat), dan is de overstap naar bitloos moeiteloos en is er geen enkel verschil in rijden.

'Aan de teugel' d.m.v. kneden in de teugels is géén goede manier van rijden. Dat is je paard zitten pesten en irriteren in de mond zodat ie uit noodzaak maar in z'n hals knikt en dan rijd je je paard gewoon in de krul. Zinloos.

ik zeg toch niet dat ik hem aan de teugel kneed . ik zeg dat ik heb voorwaards aan het been houd en kneden ik voor mij denkt ik wat anders dan voor jullie ik zal het anders formuleren.

als ik mijn paardje aan de teugel / ont spanen moet rijden voor aan de tuegel te ovenen als je dat zo noemt. moet ik met mijn buiten teugel contact houden en mijn binnen teugel wat lichtere contact en telkens contact en mee geven contact en meegeven maar de vorige keer schreef ik .

kenden en ontspannen kneden en ontspannen.
ik hoop dat ik het zo goed geformuleed heb ben gewoon niet goed ik dit soort dingen te schrijven waar door ik snel verkeerd begrepen word. Sorry daarvoor dan.

maar nog ff een vraagje er word ook over verschillende optomingen geschreven gepraat maar wat word daar mee bedoeld?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 07:03

Ik mag nooit zeggen "aan de teugel", maar hij loopt nageeflijk.

Ik moet ook met allebei mijn ringvingers spelen (kleine bewegingen maken naar beneden) als hij dan nageeft, moet ik mijn binnenhand ontspannen (meegaan met de beweging van zijn mond) en met de buitenhand een lichte aanleuning houden.

Zo heb ik het geleerd.

dit heb ik gekopierd van een andere topic deze bokker kan het beter formuleen als ik dit bedoel ..naar beneden rijden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:10

En dat is absoluut fout!
Het paard geeft dan niet na, die geeft na als je een constante lichte aanleuning hebt, aan beide kanten gelijk.
Dit is in de krul, en dan is je paard dus niet nageeflijk, spant het zijn/haar buikspieren ook niet goed aan om de rug te ontspannen en de mens goed te kunnen dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:14

Olivierlover: het maakt niet uit hoe je het formuleert, maar dat is géen goede manier van rijden en heeft niks met nageven te maken, maar in de krul treiteren.

Je vraag over verschillende optomingen: hier vind je meer info:
http://www.bitloospaardrijden.info/hoofdstellen.htm

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:40

ccathalijne schreef:
Solis, ik denk dat je het gewoon kunt proberen om bitloos te rijden. Als het niet bevalt kun je altijd weer terug. Toch?

Bedankt voor je antwoord!
Ja klopt ik kan natuurlijk altijd terug, mijn enige twijfel om het te proberen is om vanwege zijn leeftijd niet zoveel nieuwe poeha aan zijn lijf te hebben. Ik denk dat hij erg gevoelig is omdat hij bij bv. longeren of los stappen al semi automatisch zijn hoofd buigt puur naar het gewicht van bit+teugels. Vandaar lijkt het mij zoveel vriendelijker om na zo'n tijd (toch lang niet écht gereden; misschien juist ook meer reden om het júist nu te doen) het zonder dat stuk staal te proberen :)

Denk dat ik wat huiverig ben voor het feit dat het mij zo.. tja, 'stuurloos' lijkt. Er is natuurlijk heel wat meer dan het bit en die teugels, maar een beetje inbuiging vind ik toch moeilijk op zit, houding en focus alleen hoor :+

Olivierlover, laat je ons weten hoe het gaat en hoe het je bevalt? Ik ben erg benieuwd!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 11:01

dank je wel solis.

de andere ff te veel namen . sorry een ding dat ik weet ik rij niet fout met aanleuning enz. dat probeer ik te vertellen aleen ik wist niet hoe ik het het beste moetst op schrijven.

ik bedoel dus dat met aanleuning maarja dat was mijn bij deze topic het was of je hier andere les voor moets krijgen enz. voor de rest ik weet wat jullie bedoelen en ik verzoek jullie vriendelijk met over het aan de teugel te rijden op te houden.

vrgr Olivierlover

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:09

Solis schreef:
ccathalijne schreef:

Bedankt voor je antwoord!
Ja klopt ik kan natuurlijk altijd terug, mijn enige twijfel om het te proberen is om vanwege zijn leeftijd niet zoveel nieuwe poeha aan zijn lijf te hebben. Ik denk dat hij erg gevoelig is omdat hij bij bv. longeren of los stappen al semi automatisch zijn hoofd buigt puur naar het gewicht van bit+teugels. Vandaar lijkt het mij zoveel vriendelijker om na zo'n tijd (toch lang niet écht gereden; misschien juist ook meer reden om het júist nu te doen) het zonder dat stuk staal te proberen :)

Denk dat ik wat huiverig ben voor het feit dat het mij zo.. tja, 'stuurloos' lijkt. Er is natuurlijk heel wat meer dan het bit en die teugels, maar een beetje inbuiging vind ik toch moeilijk op zit, houding en focus alleen hoor :+

Olivierlover, laat je ons weten hoe het gaat en hoe het je bevalt? Ik ben erg benieuwd!

De merrie waar ik op rijd is 21 jaar!! Geen problemen mee gehad hoor, maar geef het wel tijd om te wennen van beide kanten, ik vond het verder niet veel verschil!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 11:13

oke dankt je wel

ik hbe gekeken o paardnatuurlijk.nl en ik heb zelf voor mijn paardje ook het touw hoofdstel dat daar als het beste woord beschreven. ik heb hem nog niet binnen dus het zal zondag worden waarneer hij binnen is ik zal ook wel foto's plaasten. mag dat trouwens in dit topic?
Laatst bijgewerkt door JamieShanin op 18-06-09 11:17, in het totaal 2 keer bewerkt

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:14

Ik ben ook zonder problemen overgestapt.
Ik heb weinig verschil gemerkt. Volgens mij is het enige probleem dat jij als ruiter, de stap moet zetten... Met of zonder bit geeft weinig verschil.

Ik moet zeggen dat ik 1 van mijn paarden nogsteeds met bit rij (3 zonder)... gewoon omdat ik bij haar nogsteeds wat twijfel, eig vreemd want heb tot nu toe alleen maar goede ervaringen....

Het enige verschil wat ik gemerkt heb, was dat mijn paard veel beter "luisterde", attenter was... Ze leek haar steun wat kwijt te zijn, en daardoor moest ze wel op mijn hulpen letten.

Dus ik denk dat je het gewoon eens moet proberen, er allebei een beetje aan wennen.
Ik ben benieuwd hoe het je bevalt!

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 11:17

thanks

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:18

Sissi87 schreef:
De merrie waar ik op rijd is 21 jaar!! Geen problemen mee gehad hoor, maar geef het wel tijd om te wennen van beide kanten, ik vond het verder niet veel verschil!

Hee, kijk! Dat is heel leuk om te lezen! Tijd en geduld is iets wat ik zeker bezit!
Wat voor soort hoofdstel gebruik je? En op welke manier heb jij, en je merrie moeten wennen aan het bitloos rijden?

En Ilse inderdaad, ik denk eerlijk gezegd zelf ook dat het vooral het idee is, waar de ruiter aan moet wennen. Daarom is het zo mooi om open te staan voor nieuwe dingen of dingen die wat minder conventioneel lijken.
Ook voor jou de vraag, hoe hebben jullie er vooral aan moeten wennen? En wat voor soort hoofdstel gebruik je?