...is dat waar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lalachico

...is dat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:27

ik hoor van mensen dat een draver sneller oud is dan andere pony´s
ivm koersen

maar volgens mij maakt dit niet uit
en niet alle dravers hebben gekoerst

graag reactie

marybel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:01

hier heb ik nog nooit van gehoord

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:05

De meeste dravers komen met 2 jaar al voor de kar, en moeten dus ook al heel snel topprestaties neerzetten. Het is ook bekend, dat wanneer een paard op jonge leefdtijd veel moet presteren, dit ten koste gaat van zijn gezondheid. Het ligt niet aan het ras, maar aan de manier waarop een paard getraind/gebruikt wordt.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:05

Als een draver gekoerst heeft is de kans groot dat ie eerder versleten is om het zo maar te zeggen.
Ze lopen met 2 jaar hun eerste koers, wat betekend dat ze daarvoor al in training gaan.
Als een draver niet gekoerst heeft en verder net zo behandeld wordt als een ander paard heeft ie net zoveel/weinig kans op blessures of slijtage.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 23:20

Dit kan je toch ook in je andere topic vragen. Daar wil je hetzelfde weten. ;)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 07:19

Je hebt in je ander topic een draver gekocht en nu ga je je zorgen maken over allerlei (ongegronde) vooroordelen? Slijtage? Van het rechtdoor lopen op een baan? Weet je hoeveel slijtage de gemiddelde KWPN-er heeft van het in de krul lopen vanaf z'n derde? Zo kun je over elk ras wel wat vinden (behalve shetties volgens mij... ;) ). Alleen wordt het bij dravers (en renpaarden) altijd zo lekker uitgelicht, vooral door mensen die compleet leek zijn op dat gebied... :roll:

Waarom heb je dan in vredesnaam dan een draver gekocht?

Op dit moment staat mijn dravermerrie te koop, mensen die mij bestoken met dit soort vooroordelen mogen niet eens komen kijken naar mijn merrie! Ik wijs ze vriendelijk en beleefd maar resoluut af!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:24

Citaat:
en moeten dus ook al heel snel topprestaties neerzetten

Dat ze jong beleerd worden wil niet zeggen dat ze dan ook al moeten koersen. Het merendeel gaat het land weer in en wordt weer ingespannen als ze nog even van hun jeugd genoten hebben. Bij ons op stal koersen de paarden pas als ze eraan toe zijn, soms is dat met 3 jaar, maar ook met 4 of zelfs 5 jaar. Dus niet alles over 1 kam scheren ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:26

EeCee schreef:
Je hebt in je ander topic een draver gekocht en nu ga je je zorgen maken over allerlei (ongegronde) vooroordelen? Slijtage? Van het rechtdoor lopen op een baan? Weet je hoeveel slijtage de gemiddelde KWPN-er heeft van het in de krul lopen vanaf z'n derde?

In de vrijruiter stond dat uit verzekeringsgegevens bleek dat paarden in NL gemiddeld 7 jaar zijn als ze uit de verzekering worden gehaald, meestal de dure dressuurpaardjes ja :7

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:57

Kimmie1974 schreef:
Citaat:
en moeten dus ook al heel snel topprestaties neerzetten

Dat ze jong beleerd worden wil niet zeggen dat ze dan ook al moeten koersen. Het merendeel gaat het land weer in en wordt weer ingespannen als ze nog even van hun jeugd genoten hebben. Bij ons op stal koersen de paarden pas als ze eraan toe zijn, soms is dat met 3 jaar, maar ook met 4 of zelfs 5 jaar. Dus niet alles over 1 kam scheren ;)

Ik denk niet dat dit bij elk bedrijf zo is. Hiermee doe ik zeker niet alleen op de racewereld. Ik zou het ook zeker een goede regel vinden, dat men pas met een paard op concours kan gaan vanaf dat het paard 5 jaar is, maar dat is weer erg offtopic.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:51

Naranga schreef:
Als een draver gekoerst heeft is de kans groot dat ie eerder versleten is om het zo maar te zeggen.
Ze lopen met 2 jaar hun eerste koers, wat betekend dat ze daarvoor al in training gaan.
Als een draver niet gekoerst heeft en verder net zo behandeld wordt als een ander paard heeft ie net zoveel/weinig kans op blessures of slijtage.

Ik snap nooit zo goed wat het koersen ermee te maken heeft, een draver die niet gekoerst heeft heeft dezelfde training ondergaan als een paard wat niet gekoerst heeft, maar was of niet snel genoeg of niet sterk genoeg of had het goede karakter niet.

Ik heb er dus persoonlijk liever een die wel gekoerst heeft ;)

Denk niet dat een koerspaard per defenitie meer slijtage heeft dan een paard wat niet gekoerst heeft.

Wij koersen trouwens ook zowiezo nooit met 2 jarige paarden en daar ken ik er wel meer van, alhoewel er helaas ook genoeg zijn die het wel doen dus ze lopen niet allemaal voor het eerst een koers als ze 2 zijn..

Van mij mogen 2 jarige koersen ook afgeschaft worden Henk-Jan, en ik denk van wel meer mensen, maar het is helaas een wereldwijde trent, in America is eigenlijk alleen nog maar geld te verdienen voor 2 jarige paarden... Krijg je dekhengsten van drie jaar oud :+

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:12

ruitje schreef:
Van mij mogen 2 jarige koersen ook afgeschaft worden Henk-Jan, en ik denk van wel meer mensen, maar het is helaas een wereldwijde trent, in America is eigenlijk alleen nog maar geld te verdienen voor 2 jarige paarden... Krijg je dekhengsten van drie jaar oud :+

Wat een raar idee eigenlijk, een dekhengst van drie jaar! :=

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:14

Dat is niet alleen bij Dravers zo...

Anoniem

Re: ...is dat waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:53

Ik heb hier het levende bewijs lopen dat dravers niet afgesleten zijn.

Mijn paard is wel op twee jarige leeftijd gestart en heeft tot zijn negende doorgelopen. Daarna is hij bij mij gekomen en rij nu endurance met hem met het oog op een klasse III. Heb hem een aantal weken terug compleet op de foto laten zetten. Niks helemaal niks te zien. Geen enkele slijtage of zwakke plekken.
En op die manier zijn er meer. Ondertussen is hij 14.

Er zullen ongetwijfelt paarden zijn die wel voor deze leeftijd afgeschreven zijn. Maar die vind je in elke tak van de sport. Een jong paard wat thuis al voor de hoge dressuur wordt klaar gestoomt, daar kun je mij niet van overtuigen dat het beter is dan recht uit rennen voor een licht karretje.

ziyadah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:50

Amen! :)

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:26

[quote="Judith_"]Ik heb hier het levende bewijs lopen dat dravers niet afgesleten zijn.

Mijn paard is wel op twee jarige leeftijd gestart en heeft tot zijn negende doorgelopen. Daarna is hij bij mij gekomen en rij nu endurance met hem met het oog op een klasse III. Heb hem een aantal weken terug compleet op de foto laten zetten. Niks helemaal niks te zien. Geen enkele slijtage of zwakke plekken.
En op die manier zijn er meer. Ondertussen is hij 14.

Er zullen ongetwijfelt paarden zijn die wel voor deze leeftijd afgeschreven zijn. Maar die vind je in elke tak van de sport. Een jong paard wat thuis al voor de hoge dressuur wordt klaar gestoomt, daar kun je mij niet van overtuigen dat het beter is dan recht uit rennen voor een licht karretje.[/quote]

Is het ook niet denk ik. Dan nog blijf ik het niet normaal vinden dat paarden met 2 jaar al moeten koersen. Dat jou paard misschien met 14 een goede afstand kan lopen wil niet zeggen dat alle dravers dat op die leeftijd kunnen...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:31

Henkjan schreef:
[Dan nog blijf ik het niet normaal vinden dat paarden met 2 jaar al moeten koersen. ...

Slechts 10% van de 2-jarigen koersen met hun 2e jaar....

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:46

das 10% te veel ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:54

ik weet niet beter dan dat dravers te vroeg getraind worden.
ze hebben dan al wel spieren, maar de botten zijn nog niet volgroeid. zo krijg je bijvoorbeeld sore shines

"Bone pain is an occupational hazard for all athletes. Horses are no exception and bone pain is a common consequence of training horses for fast galloping competition, especially racing. This pain is caused by the bone's natural response as it adapts to the stresses of training and working at speed.

The racehorse's bones change dramatically as training progresses in order to support the huge forces sustained by a galloping horse. However, while the bones undergo this transformation, there may be pain and discomfort, which can lead to sore shins, properly known as dorsal metacarpal disease.

Clinical signs

* There may be no lameness, but some heat and pain affecting the front of the cannon bone.

* More frequently, the horse will be mildly lame, although this may appear more as stiffness or shortness of stride, since both front limbs are frequently involved. Almost invariably, heat can be felt in the front of the cannon bones (see above), and the bones will be painful to examine by touch.

* In occasional cases, X-rays may be required, to look for production of new bone on the front of the cannon bone. In severe cases, X-rays may investigate the possibility of fractures on the front of the bone, as a result of of sore shins. Bone scans are occasionally used. "

Hie rhebben ze het over een galopping horse, maar een paard wat lange stukken op zijn hardst moet draven is natuurlijk ook onder diezelfde grote druk.
Ze moeten simpelweg een training ondergaan die hun bot groei nog niet aan kan.

en ikzelf geloof niet zo dat maar 10% van de 2 jarige op vroege leeftijd koerst. ik woon tenslotte in het Koers walhalla van Europa. " wolvega"

ik geloof wel dat er ook koersers zijn die op een normale leeftijd beginnen te trainen, en dit ook normaal opbouwen zoals dit hoort. wanneer je namelijk begint met het trainen van een paard. elk paard, voor elke discipline zijn de spieren al na een paar weken sterk in ontwikkeling en zie je het groeien.
Botten daarentegen hebben wel bijna 2 jaar nodig om zware training aan te kunnen. dus eigenlijk als je met 3 jaar begint in te rijden, kun je een paard pas echt zwaar gaan belasten met 5jaar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:34

moonprayer schreef:
Hie rhebben ze het over een galopping horse, maar een paard wat lange stukken op zijn hardst moet draven is natuurlijk ook onder diezelfde grote druk.
Ze moeten simpelweg een training ondergaan die hun bot groei nog niet aan kan. .

Er is wel degelijk een verschil in krachten die vrijkomen op de botten bij draf en galop. Kijk maar even naar de takt van beiden gangen.

moonprayer schreef:
en ikzelf geloof niet zo dat maar 10% van de 2 jarige op vroege leeftijd koerst. ik woon tenslotte in het Koers walhalla van Europa. " wolvega"

Nederland is sowieso geen koerswalhalla.....

Neemt trouwens niet weg dat ik ook geen liefhebber ben van koersen met 2-jarigen.

Anyway, dat eer draver eerder versleten zou zijn is niet waar. Ik ken er heel veel die ook op leeftijd en na een lange koerscarriere nog jaren mee gaan.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:37

Juist de dravers die een goede koerscarriere hebben gehad hebben zichzelf bewezen sterk te zijn. Lijkt me wel weer een voordeel van een dergelijke draver.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:43

moonprayer schreef:
Ze moeten simpelweg een training ondergaan die hun bot groei nog niet aan kan.

Het eerste deel klopt zowiezo al niet, want ' trekken' is iets heel anders dan ' dragen ' , ik geloof best dat dit onderzoek klopt maar het is kloppend voor renpaarden, bij dravers is de slijtage anders( ik zeg niet dat die er niet is, maar er zal echt een andere uitkomst uit een onderzoek komen)
Plus dat een paard in de training geen ' lange stukken moet draven op zijn hardst' , die training lijkt mij totaal nutteloos. Een marathonloper loopt ook niet in de training een marathon op full speed, dan train je echt idioot ;)

Als ik in de buurt van de AH woon weet ik ook nog niet hoeveel procent van de werknemers onder de 16 is :+ ... Plus dat ik( en ik denk iedereen die hier in Nederland de drafsport beoefend) bijna in mijn broek plas : Wolvega het koers walhala van Europa :Y) :D ....

Je moet maar eens mee naar het buitenland, daar steld de Nederlandse drafsport echt niets bij voor ;)

Of kom naar de drafsportdag in oktober, dan hoor je wat echte feiten, want ik vraag mij af waar je je mening op gebaseerd hebt :)

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:00

Die 10% is gewoon een getal uit de boeken, pure statistiek, niet te vervalsen.... wat is daar niet aan te geloven???

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een koerspaard niet harder slijt dan een ander paard gebruikt in de topsport (dus niet eentje die recreatief een beetje M rijdt)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:18

ruitje schreef:
Plus dat ik( en ik denk iedereen die hier in Nederland de drafsport beoefend) bijna in mijn broek plas : Wolvega het koers walhala van Europa :Y) :D ....

Je moet maar eens mee naar het buitenland, daar steld de Nederlandse drafsport echt niets bij voor ;)

oh, ik wist niet beter dan dat die renbaan hier het mekka van europa was :O
en er zijn vaak koersen, en er zijn vaak evenementen dus ja, ik vond dat wel aannemelijk.

ik heb mijn mening gebaseerd uit de boeken.
op school hebben we het echt zo geleerd. niet perse "dravers"
maar wel paarden die te jong, te zwaar worden getraind.
en omdat koerspaarden met 2 al getraind zijn, wanneer ze nog niet volgroeid zijn, en te snel moeten ontwikkelen, wat botten en pezen gewoon niet kunnen hebben kwam er wel naar boven dat die dus nooit een mooie leeftijd zullen halen.

en ik ben van mening dat dit niet geld voor alle dravers, en ook dat dravers gefokt en geselecteerd zijn op sterk botten werk. maar 2 vind ik te jong.

er kwam ook naar boven dat dressuurpaarden te vroeg te zware dingen moesten doen ja.
en wat je dan krijgt is dikke benen, gallen en nog veel ergere ellende.
maar ook bij dressuurpaarden vind ik het belachelijk als ze met 5 al Z moeten kunnen. tja...

maar hier ging het over dravers.
ik weet niet beter dan dat het een algemeen bekend feit is dat die te vroeg ingezet worden, en daardoor te vroeg weer afgeschreven worden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:32

vreemd....ik dacht altijd dat vroegtijdige slijtage/artrose vooral (uiteraard ook overbelasting door te jong inrijden)te maken had met de bodem waar je op rijdt....en volgens mij is de bodem voor dravers op de baan redelijk hard...sintels?

Dus het zou mij niets verbazen als een goed presterende draver die veel gekoerst heeft meer slijtage heeft dan een paard wat dat niet gedaan heeft...

Logisch eigelijk.....voetballers zijn op hun 30 ste ook vaak lichamelijk 'op'....dat komt niet van op hun kont zitten..

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:03

Een groot voordeel van een Draver is dat zijn/haar het management aangepast wordt voor dat bepaalde dier.
Denk aan voeding, beweging, beslag enz.
Daardoor wordt er een zo optimaal mogelijk situatie gecreëerd .
Elk "probleem" wordt op tijd bekeken en indien noodzakelijk behandeld.
Heeft een dier rust nodig krijgt die het ook.
Stallen zijn vaak ruim, dikke schone laag bedekking en belangrijkste het stal klimaat is goed.

Dan kijk je eens naar het gemiddelde 3/4/5 jarige rijpaard.
Vaak zie ik dieren met een te rijke/arme conditie, ijzers die er niet naar behoren onder zitten (te lang, verkeerde stand) of een hoefsmid die 1 keer in de zoveel maanden komt omdat het dier alleen maar bekapt hoeft te worden, slecht passend tuig, verkeerde training en ga zo maar door.

Maar omdat je het sneller hoort dat een Draver problemen heb komt omdat zo'n dier dan niet meer geschikt is voor het doel waarvoor hij gefokt is en dus als recreatie paard in de handel komt.
Bij rijpaarden worden er in het algemeen geen zware prestaties gevraagd en komen ongemakken minder snel naar voren.
Vaak wordt het bij die dieren ook nog eens als karakterfout beoordeeld.

@Geerke: juist de wat hardere, overigens strakke en gelijke, bodem zorgt er voor dat de pezen en botten van een jong dier (dacht tot een jaar of 3/4??) gestimuleerd worden om sterker te worden.
Als je dan kijkt dat een Draver al op jonge leeftijd dit meemaakt zou je juist kunnen stellen dat een rijpaard die tot zijn 3e alleen maar in het land heeft gestaan meer kans heeft op problemen in dat gebied.

Er worden laat zeggen 500 Dravers per jaar geboren, daarvan komt uiteindelijk een kleinere gedeelte in training, daarvan kwalificeren er weer een kleinere gedeelte zich voldoende om te koersen.
En daarvan zijn er maar een paar handjes vol die in de Nederlandse top behoren en weer daarvan zijn er maar een aantal die internationaal mee kunnen draaien.

Neem dan de rijpaarden...
Daar worden er vele meer van geboren en hoeveel daarvan lopen er uiteindelijk op nationaal niveau?
Van vele hoor je uiteindelijk ook niets meer van en lopen braaf hun rondjes of in de basis of recreatie.

Als je uit zou zoeken hoeveel procent van een bepaald jaar geboren Dravers door medische problemen niet meer geschikt zijn voor de sport (koersen dus) en hoeveel procent van de "rijpaarden" in hetzelfde tijdbestek ook medische problemen door bijv. artrose enz hebben dat je niet zo heel veel verschil zal zien.

Ik ken trouwens meerdere Dravers die na een succesvol gekoerst te hebben nog prima mee draaien in de endurance tot hogere leeftijd.