[AR] Welsh A voor de wagen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnetB

Welsh A voor de wagen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 07:32

Gisteren voor het eerst met Anita in de wei gerden met het kerretje. Wel erg hobbelig. :D Normaal rijden we ritjes over de weg.
Ga vandaag of morgen bij een pensionstal vragen of ik gebruik zou kunnen maken van de bak want wil misschien wel gaan lessen en dressuurmatig wat beter mijn best gaan doen.
Comentaar mag wel weet dat ik nog niet zo goed ben. :o

Afbeelding
Even stappen.

Afbeelding
Die onderhals wil ik graag aan werken.

Afbeelding
Even draven.

Afbeelding
Huu peerd..

Afbeelding
Dat beentje :=
Laatst bijgewerkt door AnnetB op 04-06-09 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ArabicQueen

Re: Welsh A voor de wagen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 07:33

Je foto's doen het niet

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 07:57

Nu wel, was er nog mee bezig. :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 08:02

Je broek zit te hoog, die mag wel een gaatje zakken.
Het lamoen is veel te lang, dat belmmerd je pony in, met name, het bochten. Dan prikt het in haar hals.

Verder heb je een leuke pony. Veel plezier nog.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:07

Zitten er wel stops op het lamoen?

Verder zou ik die bandage's ook sterk afraden, ze zitten zowieso niet goed en als ze losraken terwijl je aan het mennen bent heb je echt een HEEL GROOT probleem.
Zolang je pony niet strijk o.i.d heb je het echt niet nodig. Wil je toch bescherming kies dan voor een goede lucht doorlatende peesbeschermer en een strijklap voor achter.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:24

Deze bandages had ik net nieuw en ze zijn veels te lang. normaal heb ik nog een rondje tape om de bandages zodat ze niet los gaan.

Het lamoen ga ik mee aan de gang want daar klopt volgens mij niet veel van.
Ben echt nog een beginner, merk ik wel. Alle tips zijn welkom, betreft het aangespannen rijden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:26

Wat een leuke aanspanning zeg! Ik mis ook nog de zweep in je hand. :)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:29

Haha die ligt achter in de kar. weet eigenlijk niet zo goed wat ik daar mee moet. Ze is al zo voorwaarts. Heb haar onder het zadel ook nooit met zweep gerden. Ik vind het gelijk zo'n groot obstakel in mn hand.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:46

AnnetB schreef:
Ze is al zo voorwaarts.

Zweep is ook niet om haar voorwaards te krijgen, maar om nette wendingen en dergelijke mee te kunnen rijden en om verkeerstekens mee te kunnen geven.

Lamoen vind ik ook helemaal niet fijn zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:48

Hmm, 't is een leuk paardje, maar vind de foto's niet echt een heel fijn beeld geven ;) 't lijkt alsof ze constant in verzet is, ze drukt haar rug ook behoorlijk weg.

Verder schort er idd het één en ander aan de aanspanning als geheel:
- Lichtogen mogen wat mij betreft wel wat omhoog.
- Lamoen is te lang, zou ingekort moeten worden.
- Broek zit te hoog, zou wel 2 gaatjes mogen zakken.
- Op 1e foto worden lichtogen naar achter getrokken, strengen dus evt. wat langer (ook ivm. te lang lamoen)
- Ik mis stophaken? Zonder stophaken rijden is niet echt heel handig, je lamoen kan dan heel makkelijk door de lichtogen heen schieten.
- Ik mis een zweep, zeker in de hand en al helemaal binnen handbereik.
- Bandage's; eigenlijk ondingen zonder functie, hélemaal voor de kar, doen meer kwaad dan goed.
- Borsttuig zou evt. nog een gaatje hoger kunnen.
- Je zou je handen iets meer mogen dragen, ietsje hoger dus.

Wat betreft het laatste puntje de zweep, dat je niet zo goed weet wat je er mee moet en dat je hem achterin de kar hebt liggen, zou ik toch mee aan de gang gaan. Jij kan er verder niets aan doen hoor, maar 't lijkt tegenwoordig wel een trend hier op bokt, mennen zonder zweep ;)
En dat is dus heel onverstandig, kan zelfs gevaarlijk zijn.

Je zweep is een zéér belangrijke hulp, naast je stem en leidsels. Verder heb je nl. niets! In vergelijking met het rijden ohz. mis je al wat hulpen (been, zit, etc.) en als je bij het mennen de zweep dan ook nog eens wegneemt, houdt je echt bijna niets meer over. Dat je haar dus ohz. altijd zonder zweep hebt gereden, is dus een heel ander verhaal.

De zweep heeft zo ontzettend veel functies dat je gewoon niet zonder kan, en hij dient echt niet alleen maar voor het voorwaarts te laten gaan ;)
Functies v/d menzweep:
- Voorwaarts
- Correctie
- Beloning
- Verlengstuk van je arm, vervangt het been van de ruiter ohz.
- Aanwijsstok
- Begrenzer
- Richtingaanwijzer voor overig verkeer
- Evt. Klaptouwtje aan je slag is soms ook handig
- Hulpje in nood, denk aan agressieve, bijtende honden etc.
- Vliegenwegjager (jaja, erg handig voor in de zomer).
.... en ga zo nog maar even door. :)

't staat al in diverse topics genoemd, maar een zweep is dus onmisbaar bij het mennen. Ik ga nooit zonder zweep op pad en zou dat zelfs niet durven. Waarom niet?
Mijn zweep heeft mij al uit zoveel benarde positie's gered, toen mijn pony werd aangevallen door bijtende honden, kon ik de honden wegjagen door een ferme mep met de zweep. Andere honden die naar de pony toe willen kun je 'afschrikken' met de zweep door een keer op de grond te tikken.

Nog belangrijker; wat doe je op het moment dat je ergens op de weg rijdt, en je pony schrikt van iets? Je hebt je stem en je leidsels. Met je stem kun je gerust stellen, je kan aan de leidsels gaan trekken, maar als een pony van rechts in de berm iets schrikt en dus plots naar links springt, kun je wel naar rechts trekken met de leidsels maar dit heeft geen effect en werkt soms zelfs averechts. Op je stem kun je je pony niet laten 'buigen'. Heb je de zweep op dat moment (!) in je hand, dan begrens de pony op links en je kan dan zelfs een tikje geven bij de schouder zodat je de pony weer naar je rechterhand drijft. Desnoods geef je een ferme tik op links zodat hij weer naar rechts springt.
.... Stel je voor dat dit alles gebeurd terwijl er net een auto/fietser naast je rijdt, dan zijn de gevolgen niet te overzien.......

Dit kun je gewoon onmogelijk zonder zweep. De ruiter ohz. doet dit allemaal met het been, maar als menner hebben wij dat niet dús dienen wij de zweep hiervoor te gebruiken.

Op het moment dat je geen zweep meeneemt, achterin hebt liggen of in de zweepkoker en er gebeurd iets, ben je altijd 2e en kun je niets. Heb je de zweep in je hand, dan kun je veel ongelukken voorkomen.

Het is inderdaad ook even wennen, leidsels en zweep in de hand. Maar er zijn veel verschillende soorten zwepen, van lang naar kort en van zwaar tot zo licht als een veertje. Standaardregel is dat als je op de bok zit en je steekt je hand met zweep iets naar voren (je moet niet je arm helemaal moeten strekken) dat je dan met de slag v/d zweep gemakkelijk bij het schoftje en de schouder v/d pony kan komen, waar normaal het been v/d ruiter ligt. Een erg korte zweep waarmee je je pony alleen maar op de kont kan tikken is dus compleet nutteloos :)
Je hebt tegenwoordig al een vrij lichte fiberglas zweep voor een euro of 15.

En ik weet inderdaad dat het lastig is, maar als je het nooit doet, de zweep in de hand nemen, dan leer je het ook niet. Ik had er in het begin jaren geleden ook moeite mee, en had dus mijn zweep meer in de zweepkoker dan in mijn hand. Ik kwam er al snel achter dat ik gewoon niet zonder zweep in de hand kon, dus dan is het een kwestie van doorbijten en gewoon de zweep in de hand nemen. In het begin is het niet fijn, maar het wendt heel snel, helemaal als je een lichte zweep neemt.

En misschien is menles wel wat voor je? Ik zou ook even op je pony letten want ik zie eigenlijk op alle foto's een pony die het hoofd in de lucht steekt met een gespannen hals en een erg gespannen en weggedrukte rug. Dat kan natuurlijk allerlei oorzaken hebben; verzet tegen het bit, verzet tegen de mennerhand, rugproblemen, pijn, mond/tandprobleem, slechtpassend schoftje, etc. ;)

Al met al denk ik dat je nog een hoop dingen kan aanpassen ;) En dit is niet als kritiek bedoeld, maar uiteindelijk staan de veiligheid en het welzijn van jou, je pony en het overige verkeer voorop, toch?

Edit: sorry, ik zie dat ik nogal een aardig lang stuk hier heb neergekwakt :o :Y)

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 13:53

AnnetB schreef:
Deze bandages had ik net nieuw en ze zijn veels te lang. normaal heb ik nog een rondje tape om de bandages zodat ze niet los gaan.

Het lamoen ga ik mee aan de gang want daar klopt volgens mij niet veel van.
Ben echt nog een beginner, merk ik wel. Alle tips zijn welkom, betreft het aangespannen rijden.

Het mag ook wel wat aardiger hoor zoals TS aangeeft is ze nog een beginner.. iedereen begint ergens .. dan mag het wel wat vriendelijker gebracht worden.. Er zijn idd wat verbeter puntjes maar van fouten moe je leren .. Zoiets zal haar niet meer gebeuren..

P.s TS volgens mij ken ik jou maa kweet niet zeker..

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 14:00

Nou ontzettend bedankt zelfs. Alle dingen die je hebt benoemd ga ik mee aan de gang en zal ook zeker gaan oefenen met het rijden met een zweep. Heb opzich een goede zweep die aan je beschrijving voldoet. Zodra mijn banksaldo het toelaat zal ik ook zeker les gaan nemen. Zou zowieso graag een heel nieuw tuig kopen dit is al zo oud en heb het idee dat het ook niet heel perfect past.

Dat ze zo met dr hoofd omhoog loopt doet ze niet de hele tijd hoor. Hier waren we net bezig en toen ze lekker ging lopen waren de batterijen leeg. :+
Op de weg loopt ze al een stuk beter maar dat is weer lastig foto's maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 14:28

ArabicQueen schreef:
Het mag ook wel wat aardiger hoor zoals TS aangeeft is ze nog een beginner.. iedereen begint ergens .. dan mag het wel wat vriendelijker gebracht worden.. Er zijn idd wat verbeter puntjes maar van fouten moe je leren .. Zoiets zal haar niet meer gebeuren..

Ik weet niet voor wie dit bedoeld is, maar volgens mij reageert iedereen hier erg aardig, netjes en normaal, met de bedoeling om TS goed onderbouwde tips en adviezen te geven, heb hier nog niemand gezien die niet vriendelijk reageerd en TS zou afkraken, dus vind deze reactie een beetje achterhaald eerlijk gezegd.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:48

JoyCiej007, je had het niet beter kunnen zeggen! :) Het komt vast allemaal goed met zo'n goeie uitleg!!

ArabicQueen, jou reactie vind ik een beetje raar, er is toch niemand die boos reageert?

Veel succe nog met mennen!! :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:02

Interessant om jou uitleg te lezen JoyCiej007 :j

TS: Kun je dan niet beter wachten met het aangespannen rijden tot je daadwerkelijk les hebt? Zeker als je beginner bent :j Ik ga ook beginnen met mennen en ik heb nu iemand die mij en mijn pony van voor af aan begeleid, dat werkt erg fijn.

Maar je hebt een erg leuke pony en met de tips en de les komt het vast wel goed.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:09

Leuke pony, het is sprekend die van mij :D Alleen die kan niet echt voor de kar, helaas.

Ik vind het er erg leuk uit zien, een leuk geheel.
Je moet inderdaad nog veel leren, en ik zou ook echt les nemen als ik jou was en je koetsiersbewijs halen zodat je ook meer kennis krijgt van de gang van zaken en handigheid.

Veel succes in ieder geval!

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:19

JoyCiej007 schreef:
ArabicQueen schreef:

Ik weet niet voor wie dit bedoeld is, maar volgens mij reageert iedereen hier erg aardig, netjes en normaal, met de bedoeling om TS goed onderbouwde tips en adviezen te geven, heb hier nog niemand gezien die niet vriendelijk reageerd en TS zou afkraken, dus vind deze reactie een beetje achterhaald eerlijk gezegd.

Jij voelt je dus aangesproken en daarom ga ik niet op jou reageren.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:06

@ arabicQueen, iedereen reageert hier normaal, ik zie geen boze reacties....

@ yoyCie: leuk commentaar, heb ik ook nog een lijstje om te kijken of alles goed zit, als ik het tuig aan ga passen op mijn nieuwe wagen...

@ts: er zijn inderdaad nog wat verbeterpunten, maar als je wat met de tips doet en op les gaat, komt het helemaal goed!
zorg ook dat die dingen waar het lamoen inhangt, goed op de schoft hangen, en niet over je paard heen gaan schuren, want dat zie je op sommige foto's een beetje.

Veel succes, het gaat helemaal goed komen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:11

Moderatoropmerking:
Houden we het hier wel gezellig? Ik zie hier enkel zeer goede en goed onderbouwde tips voorbij komen, en ze houden er rekening mee dat TS een beginner is. ArabicQueen, kun je je wat vriendelijker opstellen? De enige die zich hier vervelend in het topic opstelt ben jij zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 20:12

Technische punten heb ik verder niet, aangespannen ben ik waarschijnlijk een nog grotere dummie en leek dan jij.

Wel moet ik zeggen dat ik vind dat je netjes met de goed bedoelde en helpende adviezen om gaat. (vind het commentaar in dit geval ook heel er leerzaam om te lezen. :j) Meer mensen mogen zo zijn.

Het is een erg leuke pony, heel erg veel succes. +:)+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 21:47

ArabicQueen schreef:
Jij voelt je dus aangesproken en daarom ga ik niet op jou reageren.

edit; modopmerking zegt genoeg wat mij betreft.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 23:54

Thanks voor al het fijne commentaar. Ben me er heel goed van bewust dat ik een erg fijne pony heb. :D :D
Zal morgen horen of die vriendin me verder kan helpen, anders speur ik nog even verder. Ben al wel actief op zoek naar iemand die met mij de kar en het tuig even helemaal na willen kijken. Denk persoonlijk dat daar de grootse problemen zitten.

Tot ik les heb ga ik dan alleen een beetje rustig mat haar buiten rijden. Gelukkig is de communicatie tussen mij en de pony erg goed en weten we van elkaar wat we willen. Daar wil ik mee zeggen dat als het tuig goed zit (en het dus ook prettig is voor haar om voor de wagen te lopen) het veilig genoeg is om met haar te rijden. Hoop dat ik snel les kan krijgen. Word hier wel erg enthausiast van. :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 07:40

Bij jou in de buurt zitten genoeg instructeurs..
Jan Beyneman in Breukelen.
Hans Zumbrink..
Wim de Groot enz enz kijk eens op http://www.hoefnet.nl en dan bij de ledenlijst van de bvm

Ik zou alleen voor lekker dressuur te gaan rijden wel het lamoen aan de achterkant verbreden zodat je pony ook in buiging kan gaan lopen en niet haar kont klemzet..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 09:38

De pony beschermt zichzelf door met zijn hoofd omhoog te lopen. Laat hij zijn hoofd zakken dan heeft hij kan om een aanvaring met het lamoen te zijn hoofd.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 11:27

Mijn vader heeft misschien een karretje gevonden met een ander lamoen. We gaan hier van het weekend of volgende week naar kijken. Ga nu naar de vriendin toe, in de hoop de ze mij ook les wil/kan geven. Ben ook bij een stal in de buurt langsgegaan. Als ik alles in orde heb kan ik daar in de bak dressuurmatig gaan oefenen.

Alles zit dus behoorlijk in de lift dankzij dit topic. Ben erg blij met alle tips die ik krijg!!