de ellende met clickers.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

de ellende met clickers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 19:35

Ik heb in het verleden wel eens met clickertraining gewerkt en ik weet dat je er veel mee kunt bereiken. Ik vind het ook leuk, maar......
Ik raak die ondingen kwijt; ze zitten in de verkeerde zak; ik heb mijn handen vol en alles komt in de knoop omdat ik de clicker wil gebruiken; clicker valt op het crusiale moment; clicker doet het ff niet.... :+
En met de tanden clicken omdat je handen vol zijn, is ook niet zo makkelijk :+

Kortom... ik ben een onhandige ramp op clickergebied en ik heb altijd handen tekort ; :o

Hoe lossen jullie dat handig op? Want ik wil het toch doen :P
Ik weet dat er ook mensen zijn die een bepaald commando gebruiken? Lijkt me makkelijker, maar werkt het net zo goed? Gebruik je dat woord niet per ongeluk op het verkeerde moment?

Wie heeft tip voor een onhandige clicker die toch het principe van clickertraining weer wil toepassen?

Dani

Re: de ellende met clickers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:58

Ik heb mijn tasje om m'n schouder hangen waar de snoepjes inzitten, en voorderest heb ik niets in m'n handen..ze staat bijna altijd los. En anders heb ik het halstertouw in dezelfde hand als de clicker, dan kan ik evt. ook in de andere hand nog iets vasthouden. Nooit problemen mee gehad :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:02

Ik ben er gewoon mee gestopt.
Ik kreeg er een paard van dat als je binnenkwam zijn been optrok om te laten zien hoe knap hij was.. Znoepz graag ;)
Héél irritant vond ik dat. En dan kun je wel zeggen dat ze eroverheen groeien op den duur.. maar dat bleek niet zo te zijn.

Mijn merrie maakt het nog bonter. Targettraining ging prima. Tot ik bedacht dat ze moest leren een target verderop aan te raken. Dat ging een poosje goed, tot Lan bedacht dat ze er echt niet helemaal heen ging. Ze wees met haar neus in de richting van de target verderop, deed een stap die kant uit en kwam naar mij met een kop van.. ja dahag je hebt toch gezien dat ik weet waar het is, hier dat snoepje ;)

Kortom: ik ben niet geschikt voor clickeren :D ;)

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:06

Ik kan alleen maar spreken vanuit de hondentraining, maar t principe is t zelfde ;)

Aan mijn clicker zit een polsbandje wat ik dus om mijn pols doe.
Voordeel is dat je m snel kunt pakken en dat hij dus niet op de grond kan vallen

Verder heb ik altijd een bodywarmer aan en in de linkerzak zit dan de beloning

Heb er trouwens zoeentje
Deze kan je op de grond leggen en dan met je voet klikken

Afbeelding

En dit is dan zo'n polsbandje
Afbeelding

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:52

Het grote voordeel van een clicker is dat je hem met de hand bedient, tegelijkertijd voor sommige dus een nadeel ;)
Wij mensen hebben een erg goede oog-hand coördinatie, veel beter dan de oog-stem coördinatie. Is ook wel handig als jager maar ook als verzamelaar. Dingen zien en kunnen pakken, helemaal als het beweegt. Nu nog maken we daar veel gebruik van, vooral in de computerspelletjes, is allemaal gericht op de oog-hand coördinatie omdat onze timing daarin vele malen beter is.
Daarom is de clicker ook zo'n enorm handige trainingstool. Hij is hand gestuurd en daardoor is het veel makkelijker timen. Waardoor het voor je paard dus duidelijker is wat het juiste gedrag is je training dus vlot en fijn verloopt.

Echter, het is zeker mogelijk om met stem te clickeren. Persoonlijk doe ik het ook. Ik click met mijn tong. Maar ik ben wel met een clicker begonnen om mijn timing te verbeteren en te verfijnen.

Er zijn onderzoeken gedaan en het is bewezen dat er snellere resultaten behaald worden met de clicker tov de stem. Maar in alle gevallen zijn er resultaten.

Mocht je op een stemclicker overgaan bedenk dan een goed geluid. Een niet-woord is m.i. duidelijker voor je paard dan een woord. Dus een tongklik, fluitje, plopje of weet ik wat je met je mond maken kan. We praten namelijk al zoveel ;) Daarbij is dat makkelijker kort en krachtig te houden. Mocht je toch voor een woord willen gaan kan je iets kiezen wat je in het dagelijks leven niet veel gebruikt zoals EX (van excellent) of YES. Een woord wat ik zelf vaak ook gebruik is JUIST.

Overigens gooi ik eigenlijk altijd binnen no-time een touwtje over de hals van het paard waar ik mee werk of knip het touw los. De meeste paarden vinden dit werk zo leuk dat ze toch wel bij je blijven :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:30

Danibanani... klinkt heel handig, maar ik weet er altijd een zooi van te maken (raak overal mee in de knoop...)

Anya... ik had dergelijke problemen ook ff, (vooral billy verzint meteen zelf vanalles, zelfs bij parellien :+ ) maar ik leer daar wel beter mee omgaan. Ik vind dat de clicker erg waardevol kan zijn. Niet alleen om af en toe iets anders te doen met de shetten, maar ook om te gebruiken bij de training. Tommy bv is erg moeilijk te motiveren (hij wordt al moe als hij aan werken denkt :+ ), maar als er iets voor hem aan zit, wordt het andere koek. Gebruik ik echter zomaar voedselbeloning, dat wordt ie een stuk chagrijn (hij is nogal dominant) en dan werkt de clicker ideaal, want het geeft het moment aan waarin hij doet wat ik wil en dat ie op dat moment een beloning kan verwachten.
Tussendoor, zonder click snoepjes geven ed, doe ik niet, ook niet in de wei. En dat maakt het dus een heel interessant trainingstool, niet alleen voor VD

Maar zelfs voor mijn redelijk getraumatiseerde merrie blijkt het waardevol. Zij heeft heel veel moeite met de simpelste oefeningen omdat ze zich snel bedreigt voelt. Streng optreden is dus geen optie. Maar ook hier ben ik begonnen met lichte aanwijzingen, lang volhouden en goed antwoord is Click en beloning. Voor een paard wat gewend is overal toe gedwongen te worden, is dat een openbaring.

En ja... natuurlijk wil ik straks ook wat VD oefeningen gaan doen (klimmen doet billy al als een berggeit, gewoon omdat ie het leuk vindt. Eigenlijk vindt ie alles leuk)

Kyar... dat is ook een handige... Had ik nog nooit gezien

Amabel, erg bedankt voor de zeer uitgebreide informatie. Hier kan ik wel een heleboel mee.
Ik denk dat ik toch over ga op stemclicker...
Ik deed dat al zo'n beetje... recent mee begonnen, en gebruikte BRaaaaaaaa (Bra=zweeds voor ' goed') Maar dan moet ik dus opletten dat ik geen braaf tussendoor gebruik. Maar dat deed ik eigenlijk al niet (gebruik andere complimentjes)
Maar daar kan ik dus evt mee verder gaan
FF goed over nadenken of ik dat aanhoud of een tongklak. Clicker om de pols is ook een optie, maar gezien ik altijd alles kwijt raak en het ook met de gewone training gebruikt, is de stem misschien toch wat makkelijker voor mij. Al is de clicker misschien beter.
Zal er ff goed over nadenken.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 16:09

ik ben er juist voorstander van dat ze dingen uit zichzelf doet en aanbidt... maar ik heb er wel twee verschillende soort beloningen voor.
De beloning als ze doet wat ik vraag is anders dan de beloning als ze uit zichzelf iets doet en ze moet altijd gepaste afstand houden bij de oefeningen waarbij der benen enge dingen gaan doen (voor mijn veiligheid). Verder probeer ik der aan te sporen dingen uit zichzelf te doen dus voor alles wordt ze beloond, juist zodat ze zelf gaat nadenken en zelf gaat ondernemen.

Maar goed; terug naar de clicker, daar ben ik dus mee opgehouden omdat het een beloningssignaal was, en dus maakt het alles gelijk.
Misschien zou je wel clicker en stem dan kunnen doen voor verschillende dingen, maar dan heb ik dat ik even twijfel ove rwelke het ook alweer was, met stem kies ik makkelijker (ik weet niet waarom het makkelijker is want als je erover nadenkt is hand of stem een beter onderscheid dan stem 1 of stem 2... maar ok)
Dit mijn ding over de clicker... geen idee waar dit goed voor is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:58

Ik heb inmiddels besloten om toch idd de stem te gebruiken. Ik heb met allebei geprobeerd (ff droog, gewoon timing geoefend) maar de stem bevalt mij het beste. Altijd bij me, toch wat sneller dan clicker en je kan hem niet kwijt raken en hebt je handen vrij.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:25

Ik vind de clicker wel handig. Alleen ben ik dat onding altijd kwijt in de zin van: ik laat em in mijn zak steken, volgende keer kom ik op stal en dan heb ik dat onding niet bij. Gevolg: ik heb nu een hele collectie clickers in de kast liggen. :))

Ik vind het een fijne beloning, het is altijd hetzelfde geluid en bijgevolg kan ook mijn vriend rustig aan de slag met mijn pony. Ikzelf ben ook niet zo consequent in altijd hetzelfde geluidje of woord te gebruiken. :o

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:39

Anya schreef:
Ik ben er gewoon mee gestopt.
Ik kreeg er een paard van dat als je binnenkwam zijn been optrok om te laten zien hoe knap hij was.. Znoepz graag ;)
Héél irritant vond ik dat. En dan kun je wel zeggen dat ze eroverheen groeien op den duur.. maar dat bleek niet zo te zijn.

Mijn merrie maakt het nog bonter. Targettraining ging prima. Tot ik bedacht dat ze moest leren een target verderop aan te raken. Dat ging een poosje goed, tot Lan bedacht dat ze er echt niet helemaal heen ging. Ze wees met haar neus in de richting van de target verderop, deed een stap die kant uit en kwam naar mij met een kop van.. ja dahag je hebt toch gezien dat ik weet waar het is, hier dat snoepje ;)

Kortom: ik ben niet geschikt voor clickeren :D ;)

kan dr niks aan doen maar zie t voor me en vind geweldig:P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:43

OOOOh hahahaha leuk zeg, paardje doet iets half en vraagt dan om snoepje, zo van, ikheb die target toch gezien, knap he van mij, hier dat snoepje graag hahahahaha

Sorry erg ontopic, maar was in deze topic aan het lezen en vond het zo grappig.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 06:54

Stem lijkt me het handigste, die heb je in ieder geval bij je.

Voor welke vooral praktische zaken gebruiken jullie clickertraining?
Dus niet als spelletje.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:08

Ik neem em mee als ik op wandel ga. Tapi is nog jong, we komen in de buurt nogal eens enge dingen tegen. Als het iets stilstaand is, dan zorg ik er voor dat ze het aanraakt, net zoals bij het targetten. Dan maak ik gebruik van de clicker.

In het begin gebruikte ik het voor de basisdingen, zoals inderdaad voetje geven (dit kon ze niet toen ze bij mij kwam), achterwaarts gaan, om, stilstaan bij poetsen (dat was drama).

Sinds kort heb ik er een oude shet bij, die er een handje van weg heeft om te gaan lopen zodra je in de buurt komt. Tapi vond dat spelletje natuurlijk héél erg leuk en deed vrolijk mee. Dus nu gebruik ik de clicker ook om hen te belonen als ze naar me toe komen als ik hen roep. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 12:22

Ik ben er nog maar net mee bezig en train nog de basis, zoals target, beleefdheid, achterwaarts, stilstaan, hoofdzakken.

Ik wil het vooral gebruiken om te gymnastiseren en dat voor de paarden leuk maken. Ik ben ermee begonnen omdat ik nu een merrie heb, die een heleboel ellende in haar rugzak meesleurt (zeer vaak verkocht, gedwongen tot dingen die ze niet aankon, niet altijd goed behandeld etc) en die compleet in de stress schoot als ze maar dacht dat ze iets ' moest'

Ik werkte met parelli, maar opbouw van fases kun je bij deze merrie vergeten. Clickeren maakt het mogelijk om met zeer lichte vraagstellingen te werken en je paard de vrijheid van keuze te geven. Tot nu toe heb ik met haar een zeer positief resultaat.

Mijn shetten wil ik op deze manier ook in beweging zitten omdat alleen volvreten niet goed is voor de gezondheid en omdat ik er zelf veel van leer.
Maar best mogelijk dat ik met hen ook wat VD ga doen. Vooral een van mijn shetten is gek op kunstjes doen en verzint zelf al altijd vanalles. Zo wil hij bijvoorbeeld overal opklimmen en sluiten we een training tegenwoordig af met mijn toestemming dat hij een rotsblok in de wei mag beklimmen.
Vindt hij geweldig. Ik denk dat hij een berggeit in zijn voorouders heeft. :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:56

Ik gebruik de clicker ook bij het trailerladen, bij het handmak maken van jonge dieren, bij het aanleren van nieuwe oefeningen onder zadel, bij gedragsproblemen etc.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 12:32

Je kan er ook een key-koord aanvast maken. Mits de clicker wel een bevestigings punt heeft...

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:35

Ik heb in een hand mijn clicker, andere hand zweepje en ik heb een oude kapotte jas waar ik mijn voer in heb zitten. Ik heb eigenlijk nooit problemen met de clicker. :)

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 12:18

Ik gebruik altijd mijn stem en zeg "goed"
het voordeel is dat je hier in tonaties(gevoel) kan leggen.
en je kan de beloning verlengen.
door goeoeoeoed te zeggen.Met het gevoel van "knap" wat jij daar doet.
Ook kan je heel blij en opgewonden GOED roepen.
Het belangrijkste is dat je ,je paard LEERT leren.
Voor een paard is het al een hele beloning als hij iets goed doet voor jou.( net als je hond die zijn stok keurig terug komt brengen)
Ik gebruik alleen mijn stem en geef enkel een beloning als hij helemaal klaar is en dan knuffel ik hem en laat hem VOELEN dat ik hem erg knap vindt.
de beloning is dat hij ook zichzelf erg knap gaat vinden en heel blij is om weer wat bij te leren.
hier krijgt het paard eigen waarden van (erg belangrijk voor elk levend wezen.)
Door de stem te gebruiken (en mijn paard nu weet dat ik hem erg knap vindt als ik goed zeg) kan ik dit ook met het rijden gebruiken en ben ik hem een keerdwending of wat dan ook aan het leren snapt hij dat ik hem IETS wil leren als ik goeoed zeg.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-EEGH67YQ.jpg

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:49

Ik heb een ander soort ellende met de clicker, ik ben nu ongeveer een week aan het trainen met de clicker maar het lijkt wel of het mijn paard helemaal niet interesseert, als hij na de 'klik' een beloning krijgt kijkt hij er echt zo bij van 'o lekker maar wat moet ik ermee?" en gaat dan vervolgens wat anders doen, weglopen, wat doe ik fout?

castano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:41

ja.Ik ken iemand die dat ook heeft het paard geeft er niet om en wil ook helemaal niet iets van vrijheidsdressuur doen /leren.
Het is wat dat betreft ook echt VRIJHEID dressur als ze niet willen dan heb je pech.
maar misschien heeft een ander nog een idee?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 20:01

Ik denk dat ook niet ieder dier voedselgeorienteerd is en dat is wel een voorwaarde als je met voerbeloningen werkt.
Het moet echt een beloning zijn die ze willen.

Je kunt proberen of je het paard ergens anders erg blij mee maakt en zo niet, dan is een andere trainings wijze misschien meer passend.

Moeilijk natuurlijk om te beoordelen vanuit mijn plekje achter de computer.

Paarden die bv onzeker zijn, hebben eerst behoefte aan veiligheid en dan pas aan eten. Voor weer andere paarden zijn weer andere dingen belangrijk.

Maar zoals ik al zei... dat valt eigenlijk niet echt te beoordelen als je er niet bij bent.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:26

Ik ga ook met vrijheidsdressuur aan de gang en ben nu aan het kijken naar een fijne clicker. Welke vinden jullie nou echt fijn?
Ik heb op school les met mijn hond gehad in clickeren en die docent had de I-click
http://www.breakthechain.nl/easyshopmaker/e4_6.jpg
Vond hem er wel fijn uitzien, ik had zon waardeloos ding van de dierenwinkel waar je pijn van kreeg door het harde klikken :\

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:15

Giraf schreef:
Ik heb een ander soort ellende met de clicker, ik ben nu ongeveer een week aan het trainen met de clicker maar het lijkt wel of het mijn paard helemaal niet interesseert, als hij na de 'klik' een beloning krijgt kijkt hij er echt zo bij van 'o lekker maar wat moet ik ermee?" en gaat dan vervolgens wat anders doen, weglopen, wat doe ik fout?

Staat je paard misschien in het land? Als ze nauwelijks honger hebben is de interesse in een voedselbeloning minder dan wanneer ze hongerig zijn. Het kan ook zijn dat je een beloning hebt gekozen die niet favoriet (genoeg) is. Kies een kleine beloning waar ze niet nog lang op aan het kauwen zijn.

Zijn reactie op de klikker kan ook te maken met datgene wat je traint (welke oefening) en hoe je het traint: is het duidelijk wat je aan het trainen bent en zijn de stapjes klein genoeg, is er genoeg uitdaging?

Giraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:51

HippoLogic schreef:
Giraf schreef:

Staat je paard misschien in het land? Als ze nauwelijks honger hebben is de interesse in een voedselbeloning minder dan wanneer ze hongerig zijn. Het kan ook zijn dat je een beloning hebt gekozen die niet favoriet (genoeg) is. Kies een kleine beloning waar ze niet nog lang op aan het kauwen zijn.

Zijn reactie op de klikker kan ook te maken met datgene wat je traint (welke oefening) en hoe je het traint: is het duidelijk wat je aan het trainen bent en zijn de stapjes klein genoeg, is er genoeg uitdaging?

Ja hij staat inderdaad op het land (van 8.00 uur tot 17.00 uur) en hij eet z'n dagelijkse muesli en peen ook slechter tijdens het weide seizoen (eet alleen de peen op en een heeel klein beetje muesli de rest laat hij liggen :\ ), hij krijgt 's avonds altijd wel een beetje kuilgras en daar doet hij dan weer een moord voor :roll:

Ik probeer 'm met kleine stukjes peen te trainen, ik ben nog niet eens aan het targetten toe gekomen sta dus nog helemaal aan het begin.
Ik geef dus een klik met de clicker en duw gelijk een stukje peen onder z'n neus hij eet het dan wel gelijk op maar het lijkt of hij het verband met de klik en het krijgen van een stukje peen niet snapt.
Moet ik misschien al doorgaan met targetten? misschien begrijpt hij het dan beter?

Gisteravond hij reageerde hij weer anders, bij de eerste 'klik' deed ie gelijk een stap achteruit alsof hij er bang voor was, later deed 't hem weer nix |o , begrijp er echt niks van wat ik heb er eentje die je in kan stellen op een harde en zachte klik.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 20:57

@Giraf probeer eens een beloning die hij niet dagelijks krijgt in de vorm van voer, een stukje appel ofzo.

@ TS, ik heb zo'n handig tasje dat je aan je riem kan vastmaken waar ik de snoepjes in doe. Bij veel dierenwinkels verkrijgbaar. Of gewoon een heuptasje.