[AR] Wie o wie kan mij helpen met de beginselen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Wie o wie kan mij helpen met de beginselen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:09

Al een aantal jaar, hobbel ik wat amateuristisch rond met mijn shetlander,
Daar gaat nu verandering in komen, ik zou graag menlessen nemen, en heb gister een nieuw tuig besteld
Afbeelding

hoe kan ik zien of het tuig goed past? Waar moet ik op letten?
Hoe begin ik met optuigen volgens de regeltjes?
En last but not least: Hoe houd ik mijn leidsels goed vast ?

p.s. wat vinden jullie van het tuig?

FriesWytske

Re: Wie o wie kan mij helpen met de beginselen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:10

Zoek iemand bij je in de buurt die je kan helpen. Dat is vanaf de computer nogal moeilijk. En dan wel iemand die zelf ment.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:11

Mijn tip: Ga je koetsiersbewijs halen :) Daar leer je allerlei dingen zoals hoe je tuig moet zitten en of je kan zien of hij past. De regels over het optuigen komen dan ook meerdere malen voorbei en hetzelfde over je leidselveoring.

Het is echt heel leuk om te halen en je leert een heleboel van :) tevens weet je dan gelijk de verkeersregels en kan je veilig het verkeer in!

Succes!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:11

ja we hebben iemand op stal lopen die me misschien wel kan helpen, zowieso ben ik op zoek naar instructie, maar zou het leuk vinden als ik op zn minst weet hoe ik mn leidsels fatsoenlijk vast houd

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:12

Evelli schreef:
Mijn tip: Ga je koetsiersbewijs halen :) Daar leer je allerlei dingen zoals hoe je tuig moet zitten en of je kan zien of hij past. De regels over het optuigen komen dan ook meerdere malen voorbei en hetzelfde over je leidselveoring.

Het is echt heel leuk om te halen en je leert een heleboel van :) tevens weet je dan gelijk de verkeersregels en kan je veilig het verkeer in!

Succes!

Het koetsiersbewijs zit ook zeker in de planning, maar had begrepen dat dat tegen de 500,00 komt, en dat kan ik nu echt niet missen.
We gaan eerst wat lesjes nemen, kijken of het goed gaat, en dan zou ik heel graag mn koetsiersbewijs halen, maar daar moet ik echt voor sparen

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:13

dat leer je ook op de koetsierscursus :) dat valt lastig uit te leggen via bokt, zeker als je via het Achenbach wilt gaan mennen :)

Hard gaan sparen dus, is het geld goed waard. Soms kan je het via een rijvereniging wat goedkoper halen. Heb er geloof ik 450 euro voor betaald :) inclusief alle lessen, het materiaal en de examens

Als je het leuk vind mag je wel een keer met me mee als ik ga mennen, kan ik je de leidselvoering laten zien, en het op en af tuigen en inspannen. Woon niet zo gek ver van hoofddorp af

Nienlars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:15

Op manege Spaarnwoude is net weer een mencursus begonnen. Kijk maar eens op hun site. Volgens mij zijn er lessen op maandag avond van 8 tot 10

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:15

ja het was 400 nog wat, en dan 73 examen kosten, had al geinformeerd, en het zal het zeker waard zijn, ook ivm verzekering enzo. Mja, dat heb ik niet snel bij elkaar, dus dat zal volgend jaar wel worden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:16

@ Nienlars: Ik ga aan huis mennen, want ik heb geen vervoer daarheen

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:16

Ik ben het eens met bovenstaande, koetsiersbewijs en lessen.
Maar ik begrijp ook dat dat best een prijsje heeft! :)
Hier staat ook veel info op: http://www.mencursus.net/

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 11:18

oh top, ga zo wel even kijken :)
maar nogmaals lessen komen hoop ik binnenkort, en het koetsiersbewijs zal iets langer op zich moeten wachten.

Is het aangespannen rijden eigenlijk altijd met het achenbach systeem?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:23

op je koetsiersbewijs leer je inderdaad het achenbach systeem. Maar veel mensen mennen ook nog op het boerenbach systeem hoor :)

Mijn aanbod staat gewoon hoor :) paardjes staan net voorbij aalsmeer

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:49

ga even naar youtube en zoek op "carriage driving basics"
komt in 5 delen alles aan de orde, van optuigen, achenbach tot aftuigen

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 10:58

hey thnx voor de tip, ga geklijk even kijken

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 15:43

Als je gewoon les neemt is het koetsiersbewijs niet echt nodig.
Zeker bij prive les begin je gewoon van onder af aan net als bij het normale paardrijden.

Ik zou trouwens mijn geld liever in een paar goede prive lessen steken dan in het koetsiersbewijs omdat dat bewijs eigenlijk niet veel voorsteld en je als het goed is ook al verzekerd bent.
En het koetsiersbewijs is lang niet overal verplicht.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:37

maar goed lessen is ook duur. Denk dat je wel ongeveer evenveel lessen nodig hebt als bij de gemiddelde complete cursus. Dan spaar je alleen de examen kosten uit. Bij ons is de cursus trouwens iets van 200 euro maar wel erg uit de buurt dus dat haal je er dan niet uit kwa reiskosten denk ik. (bovendien beginnen ze in september pas weer).

Zou trouwens misschien al wel helpen als je het theorie boek van het koetsiers bewijs kan lenen staat alle theorie over tuigen en handhoudingen wel in.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 11:38

Cowgirl schreef:
Als je gewoon les neemt is het koetsiersbewijs niet echt nodig.
Zeker bij prive les begin je gewoon van onder af aan net als bij het normale paardrijden.

Ik zou trouwens mijn geld liever in een paar goede prive lessen steken dan in het koetsiersbewijs omdat dat bewijs eigenlijk niet veel voorsteld en je als het goed is ook al verzekerd bent.
En het koetsiersbewijs is lang niet overal verplicht.

is dat echt zo met die verzekering? Want ik hoef het eigenlijk ook niet zo, maar zat met de verzekering...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 13:13

Je bent WA verzekerd, je zou alleen wel na moeten vragen of je paard daar ook bij mee mee verzekerd is.
Als je een ongeluk krijgt spreek je eerst je WA verzekering aan.
Dat van je koetsiersbewijs is zo ver ik weet ook niet echt een verzekering maar eerder het bewijs voor je verzekering dat je "bevoegt" bent om met een aanspanning te rijden, dan keren ze meestal sneller uit.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een koetsiersbewijs maar onzin vond maar ik vind het nu wel een heel prettig gevoel dat ik er 1 heb.
In de cursus heb ik heel veel geleerd, naast het Achenbach heb ik ook geleerd in groepen te rijden en buiten en heb ik ook veel geleerd van ander mans fouten en hoe ze dat corrigeren.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 13:45

Ik zou eens mailen naar een menclub in jouw buurt, dat heb ik ook gedaan en ik heb nu iemand gevonden die ons op weg helpt (wij zijn allebei vrij groen op mengebied). Koetsierbewijs is ook een optie, maar ik zou persoonlijk eerst inversteren in een aantal goede lessen.

Hoe zit dat eigenlijk met het koetsierbewijs en ruiterbewijs qua verzekering? Ik heb die laatste namelijk wel al, maar dan lijkt het me dat ik alsnog voor het koetsierbewijs moet gaan?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 12:20

het worden bij ons zowieso eerst lessen, eerst maar eens de basis leren, en kijken of we het beide leuk vinden. zo ja dan ga ik hard sparen voor mn menbewijs, en anders gaan we gewoon af en toe eens amateuristisch een rondje hobbelen just for fun.

ik he trouwens net als capopjekop een ruiterbewijs

Madelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 16:45

Mijn dochter ment op zijn boerenbachs. Ze heeft wel haar men bewijs, dus weet wel hoe het anders moet, 'officieel', maar ze vind dit makkelijker. Vooral omdat het jonge pony's zijn die ze beleerd, en op deze manier heb je net iets meer te vertellen. Althans, dat meldt zij me altijd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 08:29

Moemoh schreef:
Mijn dochter ment op zijn boerenbachs. Ze heeft wel haar men bewijs, dus weet wel hoe het anders moet, 'officieel', maar ze vind dit makkelijker. Vooral omdat het jonge pony's zijn die ze beleerd, en op deze manier heb je net iets meer te vertellen. Althans, dat meldt zij me altijd.

Men met mijn jonge pony ook op zijn boerenbachs hoor :) zelfde reden :)
probeer er wel steeds meer stukjes in het achenbach mee te mennen

vooral als er nog veel geslingerd wordt, men ik liever op twee handen :)

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:02

Evelli schreef:
vooral als er nog veel geslingerd wordt, men ik liever op twee handen :)

en met 2 handen is geen achenbach?? |o

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:04

deel van het achenbach wel ja :) maar dan loopt altijd je rechterleidsel nog door je linkerhand
mijn merrie is daar nog niet stabiel genoeg voor imo

vind dat bij het slingeren nogal beperkend werken, maar dat is persoonlijk natuurlijk

buiten dat zie ik in de office versie geen smilies :) dus heb geen flauw idee wat je er achter hebt gezet :)
Laatst bijgewerkt door Keet op 11-06-09 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:06

Achenbach betekent naast het voeren van de leidsels nog een aantal dingen meer, vooral het nagevelijk mennen en niet een bocht in trekken wat velen helaas doen.