[AR] mennen met pony van 72 cm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisaaaa

mennen met pony van 72 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 15:52

Sinds een paar weken heb ik een shet x amerikaans minipaard. Nu ben ik van plan om van alles met haar te gaan doen. Nu wandel ik al veel met haar en wil ook graag met haar gaan VDen, longeren en lange lijnen. Lange lijnen moet ze wel nog eerst leren maar het lijkt me geweldig om uiteindleijk ook met haar te gaan mennen. Ze is alleen wel heel klein en ik vroeg me af of er wel mentuigen en sulky's in haar maat zijn. En waar zijn te koop en hoe duur?

Ook vraag ik me af of zo'n kleintje dat wel kan := ik wil dan graag zo'n echte 1-persoons sulky en dan met iemand erop van rond de 50 kg. haha mss onderschat ik de kracht van mijn kleintje wel maar voor mijn gevoel is t net een klein baby'tje, dan wel een van 9 jaar maar toch :+

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 15:59

Zo'n kleintje kan dat zeker ;) Veel onderschatten hun kracht maar een sulky kunnen ze zeker trekken
Ben op dit moment ook aan het oefenen met een mini-shet hengstje. Alleen moet je uitkijken (ik lees ook dat VD wilt doen)
dat zo'n pony niet gaat stijgeren voor de sulky anders komt er te veel gewicht achterop de sulky dat die achteroverslaat.

MelanieB

Re: mennen met pony van 72 cm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:00

Ik volg dit even, heb er zelf ook 1. :j

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:01

heb je wel eens naar Rob&Big gekeken?

en dan die big ging ook op de sulky zitten.. en de pony is ook een mini maat... en die gast weegt echt wel 120 kilo ofso..

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:07

Nou ik denk dat je hier wel iets onderschat hoor! die kleintjes zijn echt sterk!

Ik heb zelf een mini gehad van 73cm en die spande ik ook in.. en wel voor mijn eigengemaakte karretje van een oud zolder luik met 4 kruiwagen wielen, burries van verwarmings pijpen.. maar na wat schilderen zag het er super uit :D we konden er met zn tweeën op en dat was ook wel echt nodig want anders was het karretje al snel te licht.

Afbeelding
heel veel plezier met je kleine! Ik heb altijd echt genoten van mijn mini :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:18

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:20

Er zijn hier al verschillende topics over geweest, o.a. op Aangespannen Rijden (AR) als je de zoekfunctie gebruikt, dan vind je het zo.

En tsja, bokker Assepoetster bijv. heeft er 2 van rond de 70 cm. voor de sulky lopen. Het kan ook wel, maar of het ook praktisch is? Je zal een lichte sulky moeten hebben, zeker niet met z'n 2en op de wagen gaan zitten (is lastig, als je voor de veiligheid iemand mee wil hebben moet diegene op de fiets oid en dat is minder veilig) je moet rekening houden met de ondergrond, en ik denk dat je je ook moet bedenken dat zo'n klein shetje geen hele grote, intensieve ritten kan maken of op een eerlijke manier mee kan draaien met kleine wedstrijdjes enzo....

Persoonlijk zou ik echt voor een grotere maat gaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:22

roodje schreef:

en dan die big ging ook op de sulky zitten.. en de pony is ook een mini maat... en die gast weegt echt wel 120 kilo ofso..

:? Wat wil je hier mee zeggen? Dat een mini een sulky met een persoon van 120 kg. kan verdragen?
't beestje zal vast niet zomaar door z'n beentjes zakken, maar ik hoop dat jij (en anderen) snapt dat dát natuurlijk echt niet kan en al hélemaal niet goed is voor zo'n pony!

Verder is het rondstrooien van zulke 'verhaaltjes' ook niet echt slim, sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo snugger en zullen het nog serieus opnemen ook.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:25

Kaaaren schreef:
Nou ik denk dat je hier wel iets onderschat hoor! die kleintjes zijn echt sterk!

Ien wel voor mijn eigengemaakte karretje van een oud zolder luik met 4 kruiwagen wielen, burries van verwarmings pijpen.. maar na wat schilderen zag het er super uit :D we konden er met zn tweeën op en dat was ook wel echt nodig want anders was het karretje al snel te licht.

Klinkt nou niet echt als een veilig wagentje :=
Maargoed dat even terzijde.

Die kleintjes zijn idd echt sterk, maar sterk in verhouding. Helemaal als het een mini x amerikaans minipaardje betreft of een kruising met ander miniatuurbloed. Die pony's/paardjes zijn over het algemeen veel ieler, ranker en slanker gebouwd dan een shet in mini-maat en zijn dus ook minder sterk en krachtig.
2 personen, + 4wielige 'wagen' + onverharde ondergrond vind ik dan ook te zwaar voor zo'n klein ding.

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:28

ja hoor, kan makkelijk, ik doe het zelf ook alleen is Tarrzan, mijn mini shet-falabella van 68, kan het ook makkelijk.
ze kunnen nl. 3 keer hun eigen gewicht trekken..... dus als jouw pony'tje 150 weegt mag het pony'tje maximaal 450 trekken.... dus....

p.s. als je op straat rijdt denken de mensen wel dat zo'n pony'je maar 30 kilo weegt, dus somige denken dat het heel zielig is.... somige denken nl. dat het een soort hond is.... ik was nl. ergens en toen wou een klein meisje de pony aaien en toen vroeg die vader of hij niet VALS :Y) :Y) was.... ahahahhaha ik moest wel lachen hahahah :D

p.s. als je een sulky hebt met 2-wielen en je zet het gewicht op achter weegt het ook echt niks...... want mijn zus ging een keer op de kar zitten en ik hield hem vast, laag is zwaar,, hoog is licht,, moet je zelf ook maar eeens proberen.. maar niet te ver naar achter want dan val je om

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:31

koe_x schreef:
ze kunnen nl. 3 keer hun eigen gewicht trekken..... dus als jouw pony'tje 150 weegt mag het pony'tje maximaal 450 trekken.... dus....

Wel, dat is wel érrug veel in verhouding, vind je niet? Bovendien is het handig als je er dan even bij vermeld dat je niet enkel rekening dient te houden met het gewicht v/d wagen, de personen, bagage én tuig, maar dat je ook rekening moet houden met conditie, ondergrond, etc.

450 kg. is echt wel erg veel, bovendien is 'trekken' wat anders als een realistisch gewicht om mee te mennen. Even 450 kg. verslepen zal zwaar zijn, maar dat moet eventueel nog kunnen. Er echter mee gaan rijden, dat is heel wat anders!

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:51

JoyCiej007 schreef:
roodje schreef:

:? Wat wil je hier mee zeggen? Dat een mini een sulky met een persoon van 120 kg. kan verdragen?
't beestje zal vast niet zomaar door z'n beentjes zakken, maar ik hoop dat jij (en anderen) snapt dat dát natuurlijk echt niet kan en al hélemaal niet goed is voor zo'n pony!

Verder is het rondstrooien van zulke 'verhaaltjes' ook niet echt slim, sommige mensen zijn nou eenmaal niet zo snugger en zullen het nog serieus opnemen ook.

Nee dat wil ik er niet mee zegge ;) maar ik wil er wel mee zeggen dat ze met gemak kan mennen met haar shetje ;)
het kan dus blijkbaar wel.. maar het is niet goed voor de pony.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:53

@ JoyCiej007 : haha ja die kar was misschien niet heel veilig.. maar voor ons goed genoeg, de kar ook was ook echt niet te zwaar om te trekken. Alleen over verharde zandpaden en vaak maar half uurtje weg.

weet dat het misschien niet perfecte voor beeld is maar laat wel zien dat het hele sterke paardjes zijn en dat het mogelijk is :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:00

Hmm, wat een aparte reacties dan hier ;) Maargoed.

@ Roodje: dan nog heeft dat verhaaltje er dus niets mee te maken. Ik heb hier wel eens topics gezien met foto's van meisjes van 15, ontzéttend lang, ook niet al te licht qua gewicht, zaten op 2 mini shetten van 80 cm. en joegen die beesten over een hindernis van stalen buizen en kratten die op de verharde weg stonden. Dat kan ook, maar is totaal niet relevant om te vermelden want waarom zou je iemand iets adviseren wat totaal niet goed is voor de pony en dus moreel en etisch gezien niet kan?

@ Kaaren: Tsja, feit blijft dat een kar áltijd degelijk, stevig en veilig behoort te zijn, of je nou voor 5 min. in spant of een rit van 3 uur gaat maken ;) Als je jezelf en je paardje graag een ongeluk wil bezorgen, dan kun je met recht zeggen 'maar voor ons goed genoeg'.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 17:18

OKe volgens mij ben ik mijn meisje wel wat aan het onderschatten

Natuurlijk moet ik rekening houden met afstand en ondergrond enzo, maar als ik ga mennen zal het vooral asfalt zijn, veel meer keus heb ik hier niet. En afstand, met gewoon wandelen ben ik al heel snel bang dat ik al te ver met haar aan het wandelen ben terwijl ik dan net een rondje van een uur maak. Ik ben het nog niet helemaal gewend met mijn uk en ben nog een beetje aan het uitzoeken wat zo'n beestje nou allemaal kan vooral qwa afstand.
Ik moet zoiezo al rekening met de afstand houden voor mijn bejaarde shet die ook regelmatig mee gaat. Dus stel ik ga ooit mennen met roosje dan zal het niet al te lang zijn hooguit een uurtje, natuurlijk af en toe een heerlijk langere rit, maar dan moet ik daar ook tijd voor hebben natuurlijk :)

Maar joyciej007 wat jij zegt over dat het een kruising is met een minipaardje dat is nou net waar ik me zorgen over maakte. Roosje is dan ook heel wat slanker/ieler dan zo'n echt mini-shet en daarom vroeg ik me af of zij dan we voor de kar kon.

Maar weet iemand waar ik een goed tuig kan vinden voor een pony van 72 cm? En ook waar ik zo'n kleine en lichte sulky kan krijgen?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:43

Een heerlijk langere rit, tsja ik weet niet wat je allemaal van plan bent, maar dat bedoel ik dus, waarom neem je dan zo'n kleintje? Mijn grote maatse shetmerrie heb ik al jaren voor de kar lopen, maar die verstouwt ook flink wat werk hoor. Het heeft jaren geduurd, maar ik kan nu een rit van 3 uur met haar makkelijk aan, dan hebben we ook nog best een flink tempo.

Met zo'n beestje moet je geen lange ritten gaan maken en dat moet je ook niet willen, dat is niet eerlijk tegenover de pony en niet eerlijk tegenover je zelf.

HCA in Klarenbeek maakt geweldig goede sulky's, bokkers xElienx en Sappos o.a. hebben ze ook. De tweewielers van Horseshophorsepower en andere dezelfde 'pakketten' vind ik maar ondingen.

Tuigje zal je echt goed voor moeten kijken, waarschijnlijk is mini-shet zelfs nog te groot vrees ik, en zo'n touwstrengentuigje is prutspul, dat zou ik dus niet doen.

Al met al; denk er nog eens goed over na. Het is allemaal hartstikke leuk, zo'n kleintje, en het mennen is echt fantastisch, maar mennen is nu eenmaal een dure sport/hobby, óók als je recreatief wil gaan rijden, je tuig en kar dient veilig en stevig te zijn, verder kan jij op mengebied niet erg veel met zo'n iel kleintje.

Dan moet het beestje ook nog beleerd worden (niet zelf doen maar laten uitbesteden als je er geen ervaring mee hebt, en menervaring is heel wat anders dan ervaring met het beleren, met zo'n kleintje kan ook vanalles mis gaan) en zal je dus zelf ook het één en ander van het mennen, tuig enzo dienen te weten, dus beste is cursus koetsiersbewijs volgen.

Al met al een heel hoop gedoe en een hele hoop kosten voor iets waar je eigenlijk weinig echte mogelijkheden mee hebt.

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:48

wij hebbe ook een shetlander van rond de 80 centimeter en die kan een redelijk grote koets trekken(ma die is dan natuurlijk nie zo zwaar e XD !! )

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 19:31

Zoals hierboven al eerder vermeld heb ik ook twee shetlanders beleerd (op het moment niet wegens blessure en ziekte). De een is 76 en de ander is 80 cm.

Ik ben begonnen met een touwstrengen-tuigje (ca. €80,-), totaal prut. Klinkt goedkoop en ziet er op de foto leuk uit, maar is keihard leer en allerlei dingen uitverhouding.
Inmiddels heb ik een leuk mini tuigje op de kop weten te tikken, puur geluk. Toch heb ik dit ook allemaal op z'n kleinst (mét gaatjes bijgeprikt) en moesten de strengen ca. een meter (!) ingekort worden.
Ik denk dat je voor jou kleine al gauw een tuigje op maat moet laten maken, ik ken verder geen tuigen/merken die nóg kleiner zijn. Denk dan gauw rond de €200,-

Dan heb je nog het principe van het karretje. Een vierwielige is not-done (behalve het karretje van Kaaaren, maar of dat veilig is is een ander punt). Een sulky van bijvoorbeeld Horseshophorsepower kan prima om voorlopig te kijken of je het wat vind (heb ik ook). Maar ook deze sulky is niet goed van kwaliteit, en behoorlijk aan de prijs voor wat je ervoor terug krijgt. De sulky's van HCA Klarenbeek zijn zover ik weet super, zeer stabiel en goede kwaliteit. Deze passen ze daar aan op je pony. Wel kost dit natuurlijk wat meer, daarvoor kan je het beste contact met hun opnemen.
De sulky's uit de link van Tinky12 lijken perfect, zij hebben zo te zien ook amerikaanse (luxere) paardjes ervoor. Misschien kan je hun eens contacteren waar ze die vandaan hebben (pb mij dan ook gelijk :+)
Hierbij zal je ook een flink bedrag moeten neertellen, hou daar rekening mee.

Nu het punt of je pony er krachtig genoeg voor is. Ik weet niet hoe ze tot nu toe is in de bespiering? En watvoor type het precies is?
Mijn shetlander (ook nog vrij iel in bespiering en nog niet heel veel ervaring) kán wel een 2e persoon (ca. 45 kilo) trekken, maar een kleine 5 minuten was ook echt genoeg. Dit zal met training wel beter gaan, maar echt lange ritten lijkt me niks.
Nu geef je zelf ook al aan niet met 2 personen of meer te willen gaan mennen, dat is realistisch gezien.

Ik denk dat je paardje het wel aankan, maar denk er wel heel goed over na. Het is een dure hobby; daarbij zal je bijna altijd over het asfalt moeten rijden, in je eentje. Ook komt het beleerproces er nog bij; heb je iemand in de buurt die écht ervaren is met mennen en die je kan helpen?

Je kan het zo goedkoop en makkelijk maken als je zelf wilt. Maar het gaat hier ook om een stuk veiligheid en belang van de pony.
Proberen is het zeker waard, ben benieuwd wat je keuze zal worden. Hoop dat je iets aan mijn (iet wat lange :o) verhaaltje hebt :)

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 14:15

Ik heb Roosje niet gekocht om mee te mennen, maar nu ik haar heb lijkt het me wel leuk om er mee te gaan mennen. En wat is een lange rit? Ik ben nogal een tuttelaar en stel ik ben 3 uur weg zal ik de helft van de tijd ergens op een grasveldje te vinden zijn bijv. Ook is het niet zo dat ik meteen van plan ben om een uur te gaan mennen. Laat staan een langere rit. Dat een langere rit niet meteen kan snap ik, dat zou ik ook niet willen. Het lijkt mij al leuk om lekker een rondje door het dorp te rijden of gewoon een klein rondje in het 'buitengebied'.

Ik weet dat het allemaal bij elkaar nogal veel geld is. Dat word sparen, maar ik heb het er wel voor over. En terwijl ik menlessen neem en met roosje ga lange lijnen kan ik mooi sparen.
Ik laat haar dan ook beleren en ik neem menlessen en alles wat er nodig is om zelf veilig op pad te kunnen gaan.
Zeker omdat ik waarschijnlijk altijd wel shetlanders zal hebben is het nu meteen mooi meegenomen als ik een curcus koetsierbewijs ga volgen. Ook als ik meteen degelijk spul koop dan kan ik daar ook weer een hele tijd mee vooruit. Dus de aanschafprijs van het tuig en de kar is dan mss niet niks maar dan heb ik er wel jaren plezier mee. Ik heb ook al eens vaker gedacht aan mennen en nu ik Roosje heb, krijg ik al helemala de kriebels om te gaan mennen.

Ben trouwens meteen naar de sulky's van HCA klarenbeek gaan kijken en die sulky's bevallen me wel :D Heb al eens vaker positieve dingen gelezen over de karren daar dus als ik dit allemaal echt ga doen wat ik wel van plan ben denk ik dat ik daar wel een sulky ga kopen

Weet iemand waar je tuigen op maat kan laten maken?

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:35

Klinkt in ieder geval wel dat je er goed en verstandig mee bezig bent. Wat vinden je ouders ervan? :)

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:44

Nou mijn moeder vind t zielig := en ze interesseerd zich tegenwoordig helemaal niet meer voor mij en de paarden dus :+
Mijn vader vind t allemaal wel leuk als die maar op kan scheppen :+
Heerlijke ouders dus :)) . Maar ik moet toch alles zelf betalen dus dat vinden ze dan wel allemaal goed, behalve de les die gaan hun betalen want ik rijd toch geen paard meer.
Binnekort ga ik dan eens kijken waar ik hier in de buurt menles kan krijgen of gewoon een curcus kan volgen en dan ga ik daar eens mee beginnen :D
Om alles bij elkaar te sparen zal wel heel wat maandjes duren maar ach tot die tijd zal ik veel gaan LLen en werken aan de conditie van roosje

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:23

tik in google eens Pleasure driving AMHA in, krijg je genoeg plaatjes ;)

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:38

[SMP] > [AR]

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:53

Je bent goed bezig dor je erin te verdiepen, ik wil wel opmerken dat veel mensen zich behoorlijk vergissen in het gewicht van de ukken, mijn da zelfs riep altijd dat mijn shet, rondbuikig en 84 cm wel 175 kilo woog, niets is minder waar in overconditite weegt hij slechts 129 kilo en daar moesten en minimaal 10 van af. Ook trekken ze niet gezond 3x hun gewicht, dit is namelijk gebaseerd als maximum op de vlakke asfalt wegen, ga je van het asfalt of zit er een helling in de weg, dan moet je al snel terug naar 1 of 2 x het eigen gewicht. Ik heb zelf een nmrps van 87 cm gehad en die liep met voldoende training goed voor de tweewieler, maar nooit meer dan een persoon op de kar en rekening houdende met de wegen waar je rijdt. Verder kreeg ik bij hem ook steevast te horen dat het zielig was en met de shet die notabene kleiner is, niet.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:03

Vrienden van mij fokken Amerikaanse mini's en we zijn samen tot de conclusie gekomen dat het niet te doen is om ze in te spannen
Ze zijn te iel en te klein het materiaal wat je erachter moet hangen kan nooit stevig genoeg zijn..
Deze dingen worden alleen voor shows gefokt, wil je dat niet en er iets anders mee doen moet je toch naar een ander ras toe..
Hetzelfde met hele kleine minishetten deze zijn ooit gefokt voor de lol, niet om te gaan gebruiken