als ik het goed heb begrepen zorgt de broek ervoor dat de kar bij het afremmen niet tegen het paard komt. Een rem dus?
Anoniem
Geplaatst: 10-05-09 12:44
De wagen afremmen. Bij een ongeremde wagen rolt deze door en kan dan op de achterhand van je paard klappen. Door de broek wordt de wagen geremd op de achterhand zonder het paard daadwerkelijk te raken.
Anoniem
Geplaatst: 10-05-09 12:45
De broek voorkomt dat bij afdalingen de kar tegen de hakken van het paard komt. Deze is noodzakelijk als er wordt gereden met een ongeremde wagen.
Juangi
Geplaatst: 10-05-09 12:45
Het dient als rem voor de wagen als er geen opzit. Dus als je een stop maakt dat de wagen niet tegen de kont van de pony komt.
Maar ik zie ook vaak geremde wagens en dat het paard dan een broek aan heeft.. Is dat dan wel nodig?
Anoniem
Geplaatst: 10-05-09 12:57
Jasmijn_Goos schreef:
Maar ik zie ook vaak geremde wagens en dat het paard dan een broek aan heeft.. Is dat dan wel nodig?
Niet noodzakelijk maar wel handig als je zelf vergeet op de rem te trappen bij een noodstop.
happytime
Geplaatst: 10-05-09 13:00
ik rij dressuur zonder broek, maar buiten (als ik moet dalen van heuveltje ofzo) wel een broek. met dressuur heb je met achterwaarts gaan wel een broek nodig
Als je een broek hebt, lekker erop leggen. Zoveel extra werk is het niet, maar wel extra veiligheid. Als je zelf een keer te laat bent met remmen en je paard krijgt de kar op zijn hakken, mag je hopen dat hij denkt: Oef en niet meteen begint te slaan (wat de meeste logische reactie is). Je kunt trouwens wel gewoon achterwaarts zonder broek.
Daarnaast vind ik het zelf ook mooier, het is zo kaal zonder broek
Zie het nut er niet van in. Alleen maar meer optuigen etc. Zonder broek loopt hij net zo goed. En zeker voor de marathons vind ik het beter. Zelf remmen, en verder heeft hij geen last met broek.
Meer optuigen is ook 3 minuten werk, wat is nu 3 minuten op een mensenleven denk ik dan?? Natuurlijk loopt je paard net zo goed zonder broek, zou wat wezen als hij met broek ineens beter ging lopen. Maar als jij een keer te laat bent met remmen (remmen in een marathon zou ik sowieso nooit doen, zonde van de kracht van je paard), krijgt hij de kar op zijn hakken en de vraag is of hij dan nog zo goed loopt.
Met name in de marathon zal er toch kracht komen te staan af en toe op de buitensingel hoe goed je ook remt. Als het kan dan kies ik toch voor een broek er bij op.
Ook hier altijd met broek. Ik rijd enkelspan met mijn fjord. Broek zit standaard aan het tuig en als ik de bak sleep, gebruik ik de broekriemen om de strengen hoog te houden