[AR] Wil mijn pony beleren maar is bang voor trekkers help!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

boeli

Wil mijn pony beleren maar is bang voor trekkers help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 12:14

Hallo.

Ik ben met mijn shet op moment bezig met de lange lijn te oefenen..
En ik ben veel met hem aan het wandelen omdat hij nog doodsbang is voor trekkers en vrachtwagens...

Nu heb ik gister voor het eerst met oogkleppen op gewandeld om te kijken hoe hij dan reageert op eventuele trekkers..

ik ben geen trekkers tegen gekomen maar hij reageerde met de oogkleppen op al negatief op een auto met aanhanger en een motor.. terwijl hij daar normaal niet bang voor is..

Nu weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen..
sowieso ben ik al een maand aan het wandelen om trekkers tegen te komen in de hoop dat hij er niet meer bang voor is op ten duur.. maar sowieso is er met gewoon zo wandelen geen vooruitgang geboekt..

ik wil hem niet eerder voor de kar hebben voordat hij normaal langs een trekker of vrachtwagen kan lopen.. (aangezien er hier heel veel groot verkeer langs komt!! )

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

boeli

Re: Wil mijn pony beleren maar is bang voor trekkers help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:27

niemand een idee wat de beste manier is om mn pony normaal langs groot verkeer te laten lopen!?

of denken jullie dat het dan misschien zinloos proberen is?

ik ben dus nu al een maand druk mee bezig hem langs trekkers te krijgen .. maar nog geen verbetering.. en heb eigenlijk weinig zin om zo nog een half jaar of zo door te gaan ..

wat denken jullie!??

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 14:31

Je moet er iets voor over hebben om ze goed verkeersmak te krijgen.
Veel oefening baart kunst. Kun je ander misschien iemand uit de buurt vragen die een tractor heeft. Dan ge ja der eerst langslopen terwijl die uit staat er daarna laat je hem aanzetten en rijden...

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 14:36

een tractor die uit staat vind hij geen probleem
tractoren die in een wei bezig zijn vind hij ook niet erg .. alleen de tractoren die op de weg rijden (langs hem heen) vind hij dood eng.. een maand lang ben ik ze tegen gekomen (met het doel ze tegen te komen) dan springt hij weg en gaat stijgeren.. en nog steeds geen vooruitgang.. voor die maand ben ik ook met hem wezen wandelen en ook veel tegen gekomen.. dus al een half jaar ongeveer aan het wandelen... ik snap niet dat er nog steeds geen vooruitgang in zit...

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 15:33

Ik kan alleen maar zeggen blijf oefenen.
En zoals ik al eerder zei vraag een bekende dan kun je zelf aangeven of deze gas mag geven of juist stil staan. En zelf vooral rustig proberen te blijven want als jij denkt aaah... hij gaat dadelijk omhoog dan doen ze dat. Desnood laat je een kennis met het pony lopen als je zelf bang word.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 15:53

zelf word ik niet bang... ik laat hem ook niet merken dat er wat aankomt.. ik doe gewoon alsof ik normaal met hem wandel.. en laat hem aan een slap touwtje.. iemand vragen met een trekker ga ik zeker een keer doen!! ik hoop echt dat het een keer over is.. het duurt nu al zo lang.. haha.. word het een beetje zat als ik eerlijk ben ;)

shennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:01

haha kan ik me wel wat bij voorstellen.
Mijn pony vind alles prima zolang het maar van voren komt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 16:04

Gewoon iemand met een trekker eens vragen te helpen. Wat vaak nieuwsgierigheid opwekt is het paard achter de trekker aan laten lopen. De trekker 'vlucht' dan als het ware voor het paard, wat nieuwsgierigheid wekt bij het paard. Blijkbaar is de trekker dan geen roofdier, maar een prooi en dus geen gevaar, is dan de gedachte. Succes ;) .

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:48

boeli schreef:
zelf word ik niet bang... ik laat hem ook niet merken dat er wat aankomt.. ik doe gewoon alsof ik normaal met hem wandel.. en laat hem aan een slap touwtje.. iemand vragen met een trekker ga ik zeker een keer doen!! ik hoop echt dat het een keer over is.. het duurt nu al zo lang.. haha.. word het een beetje zat als ik eerlijk ben ;)

ik zou juist wel laten weten dat er wat aankomt, zo weet je pony wat hij kan verwachten en dat hij/zij er niet bang voor hoeft te zijn. Bij mijn paard is een 'braaf' al genoeg, als ik het niet zeg reageert hij ook heftiger. Ook voor dit geldt dat herhaling nodig is.

succes!

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:20

Focussed schreef:
Gewoon iemand met een trekker eens vragen te helpen. Wat vaak nieuwsgierigheid opwekt is het paard achter de trekker aan laten lopen. De trekker 'vlucht' dan als het ware voor het paard, wat nieuwsgierigheid wekt bij het paard. Blijkbaar is de trekker dan geen roofdier, maar een prooi en dus geen gevaar, is dan de gedachte. Succes ;) .

jaa dat is zeker een goeie om hem een keer achter een trekker aan te laten lopen!

ga het zeker proberen!!
dankjee!!

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:22

Chestnut89 schreef:
boeli schreef:

ik zou juist wel laten weten dat er wat aankomt, zo weet je pony wat hij kan verwachten en dat hij/zij er niet bang voor hoeft te zijn. Bij mijn paard is een 'braaf' al genoeg, als ik het niet zeg reageert hij ook heftiger. Ook voor dit geldt dat herhaling nodig is.

succes!

ik zeg uiteraard wel dat hij braaf is .. maar het lijkt mij dat als ik van te voren zoiets zeg als let op dat het hem dan alleen maar paniek naar boven haalt.. en als ik doe alsof er niets aan de hand is dat hij dan ook rustig kan blijven .,. !
ik zeg wel altijd dat hij braaf is voor dat er wat langs komt ..

CEDESENUNITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 20:34

gewoon laten merken dat ijij zowizo niet bang bent.
en je moet hem gewoon er na toen laten kijken
ik heb het oog gehad.

xx suc6

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:12

Kun je hem niet laten lopen in een stukje weiland aan een weg, het liefst een drukke weg. Helpt bij ons altijd heel erg goed.

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 10:02

@ Grainey: Hij staat al aan de weg.. en in zn wei rent hij ook weg voor groot verkeer..
Het is wel vervelend.. omdat ik al een half jaar sowieso al aan het wandelen ben en veel tegen kom.. en hij nog steeds bang is er voor...

@ CEDEDENUNITY: Bang ben ik niet.;.. ik blijf zelf heel rustig als er wat aan komt.. en hem er naar laten kijken doe ik ook altijd wel.. hij is vaak degene die het als eerstes ziet haha..

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:04

Heb je geen andere pony bij de hand die niet schrikt van groot verkeer? Meestal zijn ze zelfzekerder in een situatie als een andere pony er rustig bij blijft

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:10

hmm jaa daar zit wat in.. maar heb er helaas niet een die er voor/bij kan lopen...

maar kan er wel eens naar rond vragen of er dan iemand mee kan lopen... :) dankje voor de tip :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:13

Ik zou het zoals suseq doen. Een oudere en verkeersmakke pony voorop laten lopen. Daar leren ze het meeste van. Dus toch maar naar gaan zoeken. :D

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:16

Kan je hem niet in een tweespan zetten eerst?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:22

Helaas komt niet elk paard eroverheen... Mijn pony blijft doodsbang voor tractoren: de brave en verkeersmakke pony die voor hem liep heeft hij bijna de sloot in gedrukt := er naast lopen ging hij met ons aan de wandel, achter de tractor aan was helemaal geen succes :=
Zelfs 3 week bij een trainingsstal heeft niets uitgehaald: angst zit te diep.
Ik zal helaas nooit met hem veilig langs een weg kunnen gaan, waarbij de berm erg smal is...

Kun je geen tractor in de wei zetten en daar wat lekker oid voor leggen? Mijn pony vindt gelukkig een tractor niet eng als die naast de wei zit: daar is hij al zo aan gewend geraakt! :) Boer kan rustig de kanten maaien in de wei, pony vindt het juist heel boeiend dan :P Zolang de tractor zich maar niet op de weg bevind .
Ik zou het paard niet direct in een tweespan zetten als hij nog zo angstig is voor de tractor. Wandelen met een ander paard erbij lijkt mij eerst veiliger

Als paard angstig word, moet je het negeren: want anders bevestig je inderdaad zijn angst.
Ik sta er zelf altijd heel ontspannen bij, want elke spierspanning leest mijn pony. Helaas zit de angst bij hem te diep...

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 14:27

@ welshcobfan..

Dankje wel voor je reactie..
ik zat zelf ook al haast te denken dat hij er niet overheen zou komen of zo .. aangeszien dat ik hem nu een jaar heb en alleen maar aan het wandelen ben ..

Ik heb de eigenaar van stal gevraagt of hij met de trekker voor hem uit wil rijden en dat wou hij doen.. we kunnen dan ook met de trekker heen en weer rijden terwijl ik wandel met hem ..

en ik ga nog even kijken dat ik een paard/pony kan vinden die er niet bang voor is .. (een leider dus :) )

en idd je moet de angst negeren.. dat is ook precies wat ik doe ... en wanneer hij braaf is zeg ik het hem uiteraard wel . :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:29

heb je een bak?
Trekker draaiend in de bak zetten. Pony erbij (eerst aan een touwtje, is ie redelijk rustig, dan los)

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:42

Mijn paard is ook als de dood voor trekkers. Hij is zelfs een keer in een droge sloot gesprongen van angst. Heb het van de week nog geprobeerd maar een trekker blijft eng. Zolang hij niet aan staat is het geen probleem maar als die aan gaat...... pfff....
Als ik op buitenrit ga en er een trekker aankomt laat ik me inklemmen tussen andere paarden en dan gaat het goed, kan hij er niet van tussen gaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:09

Wat fijn dat je iemand hebt gevonden die voor je uit wil rijden met de tractor :) Hopelijk komt je pony er helemaal overheen!
heel veel succes ermee! :)

boeli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 18:43

@ stef hmm trekker in de bak weet ik niet of dat gaat lukken.. maar kan het proberen.. pony kan in elk geval niet los in de bak vanwege paarden die in de wei staan naast de bak.. dat gaat niet echt goed.. maar kan er over nadenken ..

@ Welshcobfan jaa ik hoop ook heel erg dat hij er overheen komt!! ik wil zo graag met hem mennen !! karretje en tuig alles heb ik al voor hem .. zou zonde zijn als ik dat dalijk dan weer moet verkopen en dat ik niks met hem kan gaan doen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:30

anders zet je die trekker eerst uit, dan rustig met pony de bak in. als dat goed gaat trekker aan, etc...

Zo rustig opbouwen