[AR] Sulky of Marathon wagen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Sulky of Marathon wagen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:55

Hooii

Ik wil/mag met mijn verzorg shet gaan mennen. Maar nu zit ik te twijfelen of ik een marathon wagen of een sulky neem.
Ze hebben allebei wel voor en nadelen vind ik. Ik moet het als 13 jarige gedeeltelijk/helemaal zelf betalen.
De pony waar ik mee wil gaan mennen is 1.03 en 9 jaar jong. (http://i43.tinypic.com/1183wv9.jpg)

En zal ik een kunstof of leren tuig nemen??
Is een leren tuig niet zwaarder?
Of gaat een kunstof tuig niet sneller kapot??

Ja nog meer vragen:P Weet iemand dan ook nog waar je een leuke 2 persoons sulky kan kopen die niet al te duur maar wel stevig is? && Tuig??

alvast bedankt ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:01

Leuk dat je wilt gaan mennen!
Maar het zijn wel hele investeringen die je moet doen.
Een tweedehands Sulky zal nog wel meevallen maar voor een marathonwagen kom je snel boven de €1000,-.
Tuig kun je ook kopen tussen de 150,- en 600,-.
Het is dus wel handig te weten welk budget je ongeveer ter beschikking hebt...

hafjelinger

Re: Sulky of Marathon wagen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:21

Idd leuk dat je gaat mennen!
Eeen marathonwagen is wel duur hoor! Een sulky is dan misschien een beter idee en betaalbaarder voor jou.

Zelf ben ik voor leren tuig, omdat ik het gewoon mooier vind, en steviger. Maar ik heb geen ervaring met kunstof.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:23

thanks voor jullie reactie.
Ik denk ook idd dat ik voor een sulky ga. We gaan toch niet met zijn alles op die marathon wagen zitten.
Maar ik wil later miss 2 span gaan rijden maar dat duurt toch nog even dus dan kan ik altijd nog doorspraren voor een marathon wagen ;).
Maar het tuig weet ick nog niet.
(ik ga wel eerst mijn menbewijs halen)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:36

Goed dat je je menbewijs gaat halen! Veel succes!

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 10:40

hafjelinger schreef:
Goed dat je je menbewijs gaat halen! Veel succes!

ty ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:36

Goed kunststof tuig is steviger als leer maar ook onbetaalbaar met een klein butget. Ik zou dan voor een leer tuig gaan van minimaal 300 euro. Tuigen die goedkoper zijn, zijn net karton. Niet stevig dus.
De nieuwe shetsulky's zijn al van een betere kwaliteit als het oude model (van sulky.eu) en zijn redelijk betaalbaar
Is de pony al beleerd?

drovers_run

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:52

Linsey_X schreef:
Hooii

Ik wil/mag met mijn verzorg shet gaan mennen. Maar nu zit ik te twijfelen of ik een marathon wagen of een sulky neem.
Ze hebben allebei wel voor en nadelen vind ik. Ik moet het als 13 jarige gedeeltelijk/helemaal zelf betalen.
De pony waar ik mee wil gaan mennen is 1.03 en 9 jaar jong. (http://i43.tinypic.com/1183wv9.jpg)

En zal ik een kunstof of leren tuig nemen??
Is een leren tuig niet zwaarder?
Of gaat een kunstof tuig niet sneller kapot??

Ja nog meer vragen:P Weet iemand dan ook nog waar je een leuke 2 persoons sulky kan kopen die niet al te duur maar wel stevig is? && Tuig??

alvast bedankt ;)

Ik heb zelf een shetlander van 1.09, en ik begin met een sulky. We hebben haar helemaal zelf beleerd enz.. en het gaat nu heel goed met de sulky. In jou geval, als je het zelf moet betalen, zou ik voor een sulky gaan, want een marathonwagen is nieuw erg duur en 2e hands soms ook nog wel. Een sulky is erg betaalbaar, en vooral 2e hands.

Met een sulky is het ook geweldig, alleén je kunt er (als je in de 30 á 40) alleen in zitten en als je zoals ik, 13 bijna 14, met z'n tweën in zitten, want ik kan er met mijn broertje naast zitten (11jr.)

Ook ligt het eraan, of je gewoon voor je plezier wilt mennen, leuke buitenritjes enz, of dat je wedstrijden wilt gaan rijden, en ook ligt het er dan aan, wat voor wedstrijden wil je dan rijden.

Als mijn pony het nog iets beter kan, schaffen wij ons een marathonwagen aan, want ik wil graag wedstrijden gaan rijden, maar een sulky gebruiken wij om te 'oefenen'

Groetjes,
drovers_run! :D

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 21:29

Milouhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:19

leuk leuk dat je gaat mennen. Ik zou persoonlijk wel een marathon wagen kopen dan ben je wel wat duurder uit maar dan heb je ook wat. Ik ben eerst ook met een oud karretje wezen rijden. een kar zonder vering is niet aan te raden. Ik heb er wel marathons mee gereden kon er ook wel prijzen mee halen. Alleen het is echt niet fijn voor je zelf. Maar voor recreatief rijden is een kar zonder vering nog wel fijner. En ik zal persoonlijk wel een leer tuig kopen is meestal wel wat duurder maar het is meestal ook wel betere kwaliteit.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 03:52

Die sulky van de horseshop is wel goed om mee te beginnen. Hier zijn ook tweedehands modellen van maar let op: de eerste type van deze sulky is bagger. Lamoen niet geschikt, zweng raar bevesigd en geen stopjes voor je strengen, geen stokhaken enz. Tegenwoordig zijn deze sulky's aangepast en prima geschikt voor een rondje over de weg.
Wat betreft de tuigjes: ik vind ze geen van drieen iets. Mischien de laatste nog wel redelijk. De eerste vooral niet doen, dat is bagger.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 13:25

Napie schreef:
Die sulky van de horseshop is wel goed om mee te beginnen. Hier zijn ook tweedehands modellen van maar let op: de eerste type van deze sulky is bagger. Lamoen niet geschikt, zweng raar bevesigd en geen stopjes voor je strengen, geen stokhaken enz. Tegenwoordig zijn deze sulky's aangepast en prima geschikt voor een rondje over de weg.
Wat betreft de tuigjes: ik vind ze geen van drieen iets. Mischien de laatste nog wel redelijk. De eerste vooral niet doen, dat is bagger.

Okee bedankt ;)
Waar heb jy je tuigen vandaan??

Het is trouwens niet voor wedstrijden maar gewoon recratief. ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:09

Ik heb Ideal dubbelspantuigen maar die zijn misschien weer een beetje te duur. Mijn enkelspantuig komt bij Divoza vandaan.
Ook al ga je alleen recreatief mennen, moet je wel goed tuig hebben. De kans dat recreatief wat gebeurt is net zo groot (of misschien wel groter) als tijdens wedstrijden. Je materiaal moet gewoon veilig zijn en dat kost nu eenmaal een paar centen

drovers_run

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:15

ik zou leren tuig nemen.

groetjes,
drovers_run;

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 15:22

Napie schreef:
Ik heb Ideal dubbelspantuigen maar die zijn misschien weer een beetje te duur. Mijn enkelspantuig komt bij Divoza vandaan.
Ook al ga je alleen recreatief mennen, moet je wel goed tuig hebben. De kans dat recreatief wat gebeurt is net zo groot (of misschien wel groter) als tijdens wedstrijden. Je materiaal moet gewoon veilig zijn en dat kost nu eenmaal een paar centen

Das waar ik ga dan liever niet mennen dan met een inelkaar gevlanst tuigje dat steeds kapot gaat.
Als ik vragen mag hoeduur was jou 1 span tuig ongeveer??

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:02

Heeeeel lang geleden gekocht voor 600 gulden. Weinig onderhoud en nog steeds prima
Rond de 300 euro moet je wel rekenen. Let erop dat het borstblad mooi breed is en de singel zacht en geen enkele riem. Het schoftje moet voldoende breed zijn en zacht aan de onderkant. Prettigste is met lichtogen ipv brancardbeugels omdat je die zowel voor 2 en 4 wieler kan gebruiken.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:57

Napie schreef:
Heeeeel lang geleden gekocht voor 600 gulden. Weinig onderhoud en nog steeds prima
Rond de 300 euro moet je wel rekenen. Let erop dat het borstblad mooi breed is en de singel zacht en geen enkele riem. Het schoftje moet voldoende breed zijn en zacht aan de onderkant. Prettigste is met lichtogen ipv brancardbeugels omdat je die zowel voor 2 en 4 wieler kan gebruiken.

thanks voor de tips zal er op letten ;)

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 09:21

ik zou geen tuig kopen onder de 300/400euro. Ik zou gaan voor een Ideal tuig, dat is 450 als ik het goed heb (even divoza site kijken).
Ookal doe je enkel rondjes over de weg, met zo'n goedkoop tuig is het levensgevaarlijk, het breekt zo snel! En bovendien is het na een jaar versleten, kun je beter even doorsparen en er heel lang plezier van hebben.

De nieuwe sulky is best leuk om mee te beginnen, zoals gezegd echt het oude model niet kopen! En belangrijk dat je hem goed droog (binnen of onder een zeil) zet, anders is de verf en binnen een week vanaf.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:42

diesel_ schreef:
ik zou geen tuig kopen onder de 300/400euro. Ik zou gaan voor een Ideal tuig, dat is 450 als ik het goed heb (even divoza site kijken).
Ookal doe je enkel rondjes over de weg, met zo'n goedkoop tuig is het levensgevaarlijk, het breekt zo snel! En bovendien is het na een jaar versleten, kun je beter even doorsparen en er heel lang plezier van hebben.

De nieuwe sulky is best leuk om mee te beginnen, zoals gezegd echt het oude model niet kopen! En belangrijk dat je hem goed droog (binnen of onder een zeil) zet, anders is de verf en binnen een week vanaf.

Ik ga idd liever wat langer sparen dan dat ik ongelukken veroorzaak

* De shetlander heeft geen ijzertjes dus de sulky moet ook in het gras kunnen Dus stevig zijn

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:34

Mijn shetten hebben ook geen ijzers, als je het rustig aan op bouwt dan kunnen ze heel wat km maken op de weg. Morgen rijden we een mendurance van 30 km over verhard zandpad en verharde weg. Alles in draf/galop en nauwelijks invloed op de hoeven

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 09:15

Napie schreef:
Mijn shetten hebben ook geen ijzers, als je het rustig aan op bouwt dan kunnen ze heel wat km maken op de weg. Morgen rijden we een mendurance van 30 km over verhard zandpad en verharde weg. Alles in draf/galop en nauwelijks invloed op de hoeven

Okee maar de achterhoeven mijn vz shet zijn goed maar zijn voorhoeven echt niet omdat hij vorig jaar echt heel erg hoevbevangen is geweest. Ze gaan heel snel scheuren enz. Dat doen ze nu ook al als je iets te veel op de weg draaft :S Maar gewoon idere keer netjes blijvijlen en in blijven vetten

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:01

Mijn pony loopt voor de wagen op hoefschoenen. Op moment dat hij blootvoets kan laat ik de hoefschoenen uit.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 16:18

Napie schreef:

Offtopic: Hoe ging je mendurance?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 16:40

Prima! 29,5 km op harde/steenachtige ondergrond en met 11,9 km/u.

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:24

als je een goede natuurlijk bekapper neemt (bv marco krul) en je bouwt het goed op dan kun je prima zonder ijzers mennen! ff offtopic ook:$