Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Canthar schreef:ok ik beperk het even om discussies over hoe en wat te vermeiden: bij welke situaties zie je de grootste verschillen tussen het gedrag van de mens en het gedrag van het paard?
Canthar schreef:bv. als een paard vasthangt, gaat hij tegen de druk in. een mens trekt juist terug. dus situaties waarin de mens ander gedrag zou vertonen dan een paard zou doen omdat de natuur het anders voorschrijft.

Canthar schreef:bv. als een paard vasthangt, gaat hij tegen de druk in. een mens trekt juist terug. dus situaties waarin de mens ander gedrag zou vertonen dan een paard zou doen omdat de natuur het anders voorschrijft.
). Van nature reageren paarden en mensen hetzelfde op druk... Kuggur schreef:Canthar schreef:bv. als een paard vasthangt, gaat hij tegen de druk in. een mens trekt juist terug. dus situaties waarin de mens ander gedrag zou vertonen dan een paard zou doen omdat de natuur het anders voorschrijft.
Hm, wijken op druk is een paard aangeleerd (maakt niet uit volgens welke methode). Van nature reageren paarden en mensen hetzelfde op druk...
dus een mens volgens jou ook?

Canthar schreef:mmh, en stel dat het alleen over natural horsemanship zou gaan, zou je daar iets mee kunnen onderzoeken?
), daar is geen touw en getrek van de mens voor nodig.
. Tja, dan zie je wel hoe een paard kan wijken voor druk.
). Met geduld, rust en oefening, kom je veel verder. Dan kan je paard zelfs los gewoon blijven staan. Maar da's mijn mening (en ervaring).

Citaat:Paard waar ik op zat durfde niet door het gangetje en al helemaal niet stil te staan in het gangetje. Paard begon al te steigeren al ik het paard er alleen maar heen dreef (ik zat erop) en werd steeds drukker / angstiger. De traditionele ruiter had het paard er waarschijnlijk doorheen geslagen of de druk steeds hoger opvoeren totdat het dier eindelijk door de doorgang zou gaan. Maar dan zou het rustig stilstaan in het gangetje nog veel langer op zich laten wachten.