Ja een beetje een vreemde vraag ik weet het! Ik las gisteren over het ontstaan van de rensport en hierin werd verteld dat in het begin er veel vervelende trucjes werden toegepast. Denk aan elkaar van het paard af proberen te krijgen tijdens het rennen,paarden saboteren etc. Uiteraard is de beveiliging nu veel beter en rijden de jockeys ook met een goede veiligheidshelm(neem ik dan maar aan)maar, worden er nog steeds van die valse trucjes uit gehaald om uiteindelijk zelf als eerste over de streep te komen? Ik ben totaal niet thuis in het renpaarden circuit, iets meer bij de dravers en daar valt het volgens mij wel mee. Wie weet dit?
Er worden weleens sneaky truukjes toegepast maar eigenlijk nooit iets wat riskant is voor rijders en paarden, zijn immers meer paardenmensen tegenwoordig dan de geldsniffers van toen
Jockey1356
Geplaatst: 21-04-09 21:46
Het komt wel voor, maar als de jockey of pikeur daar op betrapt wordt, worden er tegenwoordig zeer strenge straffen opgelegd. Ze worden dan voor meerdere wedstrijddagen geschorst. (mogen dan niet rijden) Kost ze (vooral in het buitenland) erg veel geld en soms kan het gebeuren dat zo'n jockey of pikeur de kans op een kampioenschap verspeelt. Vals spelen wordt tegenwoordig niet meer geaccepteerd.
Jockey1356
Geplaatst: 21-04-09 22:10
Een gevalletje van hard straffen ivm vals spelen in de rensport! Kieren Fallon (een Ierse jockey en één van de beste jockeys ter wereld) werd 18 maanden geschorst in Frankrijk voor het positief testen op drugs. Geen ritten, geen geld verdienen. Alleen in 2006 reed deze jockey (en alleen in Ierland en Engeland) £4,122,889 bij elkaar met de paarden die hij in dat jaar reed. Dus je kunt wel na gaan om wat voor bedragen het dan gaat.
Ik herinner mij een akkefietje van een jaar of 3 geleden. Een Nederlandse amateur gebruikte zijn karwats toen "per ongeluk" op een medejockey ipv op zijn paard...
Ik herinner mij een akkefietje van een jaar of 3 geleden. Een Nederlandse amateur gebruikte zijn karwats toen "per ongeluk" op een medejockey ipv op zijn paard...
heel erg per ongeluk op een arm geslagen...was een raar verhaal toen.
ok die is niet oud maar er was een oudere man die ook zo'n actie had gemaakt in de koers.... kan echter niet meer op zn naam komen! Wel weet ik dat hij eigenaar/trainer was en grijze kleuren met rode v had
Ik heb er vannacht over nagedacht wat zijn naam is en volgens mij is dat Hub Janssen. Het paard waar hij mee reed is in ieder geval Salvatore. Ja toch?
Klopt Nadia, maar Salvatore liep weldegelijk in dezelfde kleuren en als ik mij niet vergis heeft hij eerst bij Pubben gestaan voordat hij naar Wolters ging?