[AR] leeftijd groom bij wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjesliefde

leeftijd groom bij wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:20

hai bokkers
mijn zus rijd soms met iemand mee in de auto, die vroeg me om me mee te begeleiden en achter op de koets te zitten bij wedstrijden en de riemen rechttrekken ofzoiets (mijn zus kent niet zo veel van paardrijden en aangespannen rijden) dus ik vermoed groom. Ze zei ook iets dat ik nog te jong ben maar dat wist ze niet meer zeker |( ik zou dit supergraag willen. ik heb al bijna 4 of 5 jaar ervaring met aangespannen rijden en ik ben 13, nu is mijn vraag of ik al oud genoeg ben om dit te doen? (ik hoop het want dit zou een droom zijn voor mij)
doei en geef zeker een antwoord :D
hafjesliefde

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:29

Ik ben ook 13, en groom ook. Je moet goed opletten en meteen bij de paarden staan als dat nodig is. Maar dat kun je denk ik wel.
In de wedstrijden is er een regel, maar hoed die precies zit weel ik eigelijk niet :o

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 16:30

hafjelinger schreef:
Ik ben ook 13, en groom ook. Je moet goed opletten en meteen bij de paarden staan als dat nodig is. Maar dat kun je denk ik wel.
In de wedstrijden is er een regel, maar hoed die precies zit weel ik eigelijk niet :o

ah super bedankt, maar is dat eigenlijk moeilijk ?

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:52

hafjesliefde schreef:
hafjelinger schreef:
In de wedstrijden is er een regel, maar hoe die precies zit weel ik eigelijk niet :o

ah super bedankt, maar is dat eigenlijk moeilijk ?

Bedoel je groomen bij een marathon?

Daarbij moet je wel nadenken ja. Als de wagen een bocht naar links maakt, ga jij ook naar links zodat de wagen niet om kan vallen. Is het een scherpe bocht gat je ook echt hangen. Je moet goed kijken naar andere grooms en gewoon een beetje proberen, dan voel je het ook.
En je moet zoiezo goed denken aan veiligheid. (Dus niet voor een losse streng bij een tweespan aan de binnenkant tussen de paarden kruipen, want dat is kéi gevaarlijk. Als de paarden aan het lopen gaan zit jij wel vast. Maar dan het paard met losse streng aan de voorkant los en duw hem opzij ;) ) Sorry, beetje veel info allemaal. Ook is het wel handig dat je snel riempjes los en vast kan maken.
Maarja, dat moet je allemaal met de menner afspreken.

Nouja, succes in ieder geval!!!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 16:53

Oke je mag dus pas vanaf je 14de groomen voor die tijd alleen bij dressuur/vaardigheid of dressuur/vaardigheid klasse 123

Dus beslist nooit in de marathon...

Daarbij komt er veel meer bij kijken trajecttijden in de gaten houden, hindernissen uit je hoofd weten evt andere route in de hindernissen
Trajecten verkennen en weten waar welk km bordje staat..
Precies weten welke kant je menner op gaat, reglementen kennen wat je moet doen bij calamiteiten..

Sjonniej

Re: leeftijd groom bij wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:02

www.knhs.nl

(Hafjelinger, misschien is het handig als je de volgende keer ook eerst even in het reglement kijkt en daarna pas zegt of het mag of niet. Zo schep je namelijk een hoop verwarring)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:03

Sjonniej ik probeerde dat al te verwoorden.. dat het niet verstandig is om als je geen weet hebt van de regels om te groomen..
Zeker niet in de marathon

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 17:34

bedankt voor alle reacties, mijn zus zei dus al iets van dressuur, dus volgens mij is het dressuur. Maar eigenlijk wist ik niet dat er dressuur bestond in aangespannen rijden |(
nouja, het lijkt me allesinds wel iets, dus ik hoop dat ik er snel nog iets van hoor!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:43

Zou je je dan niet eerst erin verdiepen wat het inhoud enz enz voordat je eraan begint??
Lijkt mij de meest logische gang van zaken

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 18:04

Echwel schreef:
Zou je je dan niet eerst erin verdiepen wat het inhoud enz enz voordat je eraan begint??
Lijkt mij de meest logische gang van zaken

natuurlijk, ik ga een beetje research doen op het internet enzo, maar speelt het gewicht een rol ? want ik weeg maar iets meer als 38 kilo, of is dit net een voordeel ?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 18:20

nog een vraagje: ik ben op de regelementen gaan kijken van deze site die mij gegeven is:www.knhs.nl
LEEFTIJD VAN DEELNEMERS EN GROOMS
1. De deelnemers in de categorie 4-span, 2-span en tandem paarden moeten 18 jaar oud
zijn of worden in het kalenderjaar waarin de wedstrijd waaraan zij deelnemen, wordt
gereden. Voor de overige rubrieken is dat 16 jaar.
2. In klasse 4 mogen grooms deelnemen zodra zij 14 jaar oud zijn. In de klassen 1, 2 en
3 moeten grooms in proef C minimaal 12 jaar oud zijn.
3. Deelnemers in de klassen 1, 2 en 3: in de categorie enkelspan paard en tweespan
pony moeten zij 14 jaar zijn, in de categorie enkelspan pony moeten zij 12 jaar oud
zijn, of worden in het kalenderjaar waarin de wedstrijd waaraan zij deelnemen, wordt
gereden.

maar wat is dat allemaal met die klassen en categorieën ?
help ;(

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:21

Officieel mag je groomen in het jaar dat je 16 wordt!!

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 18:22

Sieppus schreef:

uhm kijk hierboven ;) dus volgens mij mag ik nu al, maar ik kan nog altijd niet uit aan de categorieën enzo

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:55

Sieppus schreef:

Jongens jongens jongens toch roep nou toch geen dingen die niet waar zijn, verdiep je eens in de materie mennen...
Je mag met 12 d/v groomen ook bij sgmw 123 bij klasse 4 moet je daarvoor 14 zijn
Met 14 mag je alle klasses marathon groomen..

Tenzij de deelnemer jonger is dan de vereiste leeftijd voor de spansoor dan moet de groom 18 jaar zijn

Klasses bij sgmw is hetzelfde als in de dressuur en bij het springen bijv B,L,M,Z

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:19

Klasse 1-2-3 is dus breedtesport, klasse 4 is de nationale klasse.
Je begint dus ook in klasse 1.

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 07:46

aha zeer interessant allemaal !
dankuwel voor de reacties
hafjesliefde

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 17:20

nog iemand ???

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:21

hafjesliefde schreef:
nog iemand ???

Ik snap écht niet wat je nog meer voor reacties verwacht, je hebt toch antwoord op je vraag :?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:19

Sjonniej schreef:
hafjesliefde schreef:
nog iemand ???

Ik snap écht niet wat je nog meer voor reacties verwacht, je hebt toch antwoord op je vraag :?

Wat een vriendelijkheid hier!

Heb je nog meer vragen hafjesliefde?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 12:22

Sjonniej schreef:
hafjesliefde schreef:
nog iemand ???

uhm ja ik dacht misschien nog andere meningen van iemand of zow...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:27

Ik zou gewoon eerst eens met iemand met ervaring mee gaan naar een wedstrijd om te kijken, en een keer mee gaan op buitenrit oid. Zo te horen heb je nog niet zoveel verstand van zaken, en dat is wel echt belangrijk bij het groomen, zelfs als je alleen groomt bij de dressuur en vaardigheid. Beetje verdiepen in de mensport en je komt al een heel eind! Veel succes en plezier in ieder geval.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:28

Hoe kan iemand een andere mening hebben dan is vastgesteld door het knhs betreffende leeftijden

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 12:29

Weetje wat je ook kunt doen, je mag dan misschien nog niet groomen op officiele marathon wedstrijden, maar je kunt al wel bij een stal oid aan bellen of je ze door de weeks mag helpen trainen. Hiervan leer je zelf super veel, en wanneer je de juiste leeftijd hebt bereikt kun je bij iemand gaan groomen. Miscchien dat je dan ook een fijner beeld krijgt van het marathon rijden dan wanneer je alles van internet af plukt!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:33

S_zanne schreef:
Wat een vriendelijkheid hier!

Welke kleur is gras?
Groen!

Nog meer antwoorden mogelijk??? Ja die zijn er wel, alleen zijn ze dan niet waar. Dus wat heb je eraan?!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:58

Ik zeg niet dat je een ander antwoord moet geven, ik zeg alleen dat het wel wat vriendelijker mag!

Niet iedereen is geboren met de hele regelgeving in zijn kop.
We zijn hier op en forum waar mensen vragen stellen, daar mag je dan vriendelijk op antwoorden.

Ts, als ik jou was zou ik vragen of je gewoon mee mag helpen, dus nog niet achterop maar gewoon helpen met het verzorgen en inspannen. Kijk hoe het er op een wedstrijd aan toe gaat. Echt, ook als je aan de kant staat heb je zo veel te doen!
Groom zijn is veel meer dan alleen achterop zitten.
Ga lekker mee op wedstrijd en leer er van, tegen de tijd dat je achter op mag (12 voor dressuur en 14 voor marathon) ben je er helemaal klaar voor.

Veel suc6!