[AR] Marathonwagen zonder luchtbanden... Extra zwaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silfie35

Marathonwagen zonder luchtbanden... Extra zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:21

Zoals de vraag in de post al zegt: is een wagen zonder luchtbanden zwaarder op de weg of maakt dit niks uit?

Alvast bedankt

ZEJA

Re: Marathonwagen zonder luchtbanden... Extra zwaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:42

Op de weg is het geen verschil.
Dan blijft de wagen rollen.

Maar kom je op het zand of gras snijden massieve wielen dieper in de grond en word het zwaarder om te trekken.

Mijn voorkeur gaat uit naar luchtbanden.
Voel je niet ieder hobbeltje die je met massief wel voelt.
En het is gewoon fijner trekken voor het paard.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 20:46

Mr waarom word er dan in marathons vaak gereden met zulke banden? dat verminderd dan toch alleen maar de snelheid?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 20:53

Het verminderd inderdaad de snelheid.

Maar in de kl4 is het verplicht.
En sommige willen niet met lucht rijden.
Die zweren bij massieve banden.

Zo heeft iedereen zijn eigen mening.

Maar probeer maar eens met dunne fietswielen of van de hele brede door een zandpad heen te gaan.

Mountainbikers hebben niet voor niets van die brede banden.

MenFreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:09

Er zijn natuurlijk wel verschillende soorten massief, zo heb je ook de wat brede massieve banden.

Hier staat een kar van een pensionklant met ik gok zo'n 6 cm breed massief.. dat bevalt haar goed.

Dat zal ook wel zwaarder trekken, maar zou niet precies weten waarom? Weet jij 't ardo?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:18

Hoe brede masief is hoe makkelijker het trekt.

Met breed massief heb je meer oppervlakte om de druk te verdelen dus dat rold iets makkelijker over zand en gras heen.
Mischien een heel raar vergelijk maar denk aan sneeuwschoenen dan loop je op de sneeuw en zak je er niet door heen.

Maar in vergelijking met luchtbanden snijden ze nog steeds heel erg in de grond en is het zwaarder trekken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:10

Maar hoe meer massief hoe zwaarder de wagen en met enkelspan wil je het gewicht toch zo lag mogelijk houden voor de pony/paard
Ik vergelijk het altijd met zo een ug die op het water loopt door verdeling van het gewicht blijft hij erop lopen of dat wij met 2 voeten op et water gaan en er altijd in zakken.

Klase 4 is massief verplicht van oudsher maar miss is er nog eens een discussie mogelijk of het wel voor het welzijn van het dier zo verstandig is..
AAn de andere kant met 4 span paard en de verplichte 600kg wagen plus 3 mensen is massief weer beter want 0ng 1000kg op 4 luchtbandjes geeft problemen dan is de druk per band 250kg en dat kan lekke banden veroorzaken..

Zolang je echter dat gewicht niet hebt en geen klasse 4 rijdt is lucht veel verstandiger

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:16

Luchtbanden zijn niet zwaar op de weg. Ik heb eerst ook luchtbanden gehad, op onze recreatiewagen.

Tja, tis mijn mening, maar ik vind massief het allerfijnst. Omdat onze wagen goed geveerd is, heb ik geen last van hobbeltjes in de weg. Mijn pony heeft geen moeite met trekken, de wagen is ook niet zo zwaar.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:17

En jouw vergelijkingsmateriaal in de marathon is?????

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:20

Echwel schreef:
En jouw vergelijkingsmateriaal in de marathon is?????

Sorry dat snap ik niet? Hoe bedoel je?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 07:48

Bedankt voor de informatie allemaal!

Inderdaad denk ik toch dat ik dan voor luchtbanden ga, vind een lichte wagen wel belangrijk voor mijn pony, maar ook voor mijzelf, omdat ik vanuit de rolstoel een zwaardere kar niet echt goed van zijn plek kan krijgen.....

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:59

Echwel schreef:
Maar hoe meer massief hoe zwaarder de wagen en met enkelspan wil je het gewicht toch zo lag mogelijk houden voor de pony/paard
Ik vergelijk het altijd met zo een ug die op het water loopt door verdeling van het gewicht blijft hij erop lopen of dat wij met 2 voeten op et water gaan en er altijd in zakken.

Klase 4 is massief verplicht van oudsher maar miss is er nog eens een discussie mogelijk of het wel voor het welzijn van het dier zo verstandig is..
AAn de andere kant met 4 span paard en de verplichte 600kg wagen plus 3 mensen is massief weer beter want 0ng 1000kg op 4 luchtbandjes geeft problemen dan is de druk per band 250kg en dat kan lekke banden veroorzaken..

Zolang je echter dat gewicht niet hebt en geen klasse 4 rijdt is lucht veel verstandiger

Ben ik dus niet mee eens hoe dunner het massief hoe lichter de wagen loopt.

Ik vind juist dat je met heel dun massief meer in de bodem snijdt.
Kun je beter iets breder pakken dat het meer opervlakte heeft om de druk te verdelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:00

Hafjelinger ik bedoel dat je iedere keer weer probeert om iedereen ervan te overtuigen dat je alles weet en geloof me je bent nog zo jong je weet niet alles, sterker nog na 44 jaar in de paardenwereld rondlopen leer ik iedere dag nog bij..
Wij rijden nu al 15 jaar wedstrijden op luchtbanden en dat is niet voor n iets puur het behoudt van onze pony's dat staat nl voorop
Er is niemand die beweert dat massief makkelijker is voor de pony en lichter, ik snap dan ook niet hoe een wagenbouwer kan aanraden om als je net begint met massief te beginnen ik vind dat toch een beetje nalatigheid...

Ardo ik bedoel qua gewicht, hoe meer rubber en staal waar het omheen zit hoe zwaarder het gewicht

Edit Silfie ik denk dat voor jou vanuit een rolstoel lucht idd veel beter is, ook al eens aan een lichtgewicht kunsstoftuig gedacht dat scheelt jou werkelijk kilo's

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:04

Dat kun je ook anders bekijken.

Door mischien iets meer gewicht bij de wielen te houden hou je hem beter aan de grond.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 08:06

_O- _O- _O- vandaar

Zeker voor onze tegenvoeters

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 09:49

Echwel schreef:
Hafjelinger ik bedoel dat je iedere keer weer probeert om iedereen ervan te overtuigen dat je alles weet en geloof me je bent nog zo jong je weet niet alles, sterker nog na 44 jaar in de paardenwereld rondlopen leer ik iedere dag nog bij..
Wij rijden nu al 15 jaar wedstrijden op luchtbanden en dat is niet voor n iets puur het behoudt van onze pony's dat staat nl voorop
Er is niemand die beweert dat massief makkelijker is voor de pony en lichter, ik snap dan ook niet hoe een wagenbouwer kan aanraden om als je net begint met massief te beginnen ik vind dat toch een beetje nalatigheid...

Ardo ik bedoel qua gewicht, hoe meer rubber en staal waar het omheen zit hoe zwaarder het gewicht

Edit Silfie ik denk dat voor jou vanuit een rolstoel lucht idd veel beter is, ook al eens aan een lichtgewicht kunsstoftuig gedacht dat scheelt jou werkelijk kilo's

Ik ga indd kijken of ik het makkelijk op het paard krijg! Ik wil wel echt een tuig waar ik op aan kan, dus als er een keer iets gebeurt, of je gaat een keer hard of iets, dat het tuig het wel houd:p anders heb ik echt een probleem

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 09:55

Denk niet dat de huidige kunststoftuigen slechter zijn of slapper dan leer het gewicht scheelt wel heel veel..
Ik zou eens goed rondvragen en ook gaan kijken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 12:32

Qua lucht of massief is hierboven al genoeg gezegd, daar heb ik ook weinig aan toe te voegen.
Als je een licht tuig zoekt waar je echt van op aan kunt (dat dus tegen een stootje kan), heb je een heel goed tuig aan Zilco. Dit zijn lichte kunststof tuigen, die sterker zijn dan leer, soepel zijn, en omdat het oog ook wat wil: er nagenoeg uitzien alsof ze van leer zijn.
Ben zelf meer van de leren tuigen, dat vind ik wat traditioneler, maar als er een licht tuig moet komen, wordt het zeker een Zilco. www.zilcoharness.com

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:43

Echwel schreef:

Nee, dat doe ik niet. Ik gaf mijn mening; dat ik zélf massief fijner vind.

Silfie, ik denk dat in jouw geval lucht fijner is. Succes met een wagentje zoeken!

Bertvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:54

Wat is het voordeel van massief als je het vergelijk met luchtbanden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:00

Het enige voordeel wat ik kan bedenken, is dat ze niet lek kunnen raken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:23

suleilitha schreef:
Het enige voordeel wat ik kan bedenken, is dat ze niet lek kunnen raken.

Hoewel ik toch wel eens heb gezien dat het rubber er af liep... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:07

Ja, dat is ook weer zo, Black Devils. Verder vind ik het zelf ook in het terrein maar ondingen, maar goed, dat is mijn mening.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:03

Bertvr schreef:
Wat is het voordeel van massief als je het vergelijk met luchtbanden?

Denk dat we nu even moeten wachten tot Hafjelinger online is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:04

Ik wacht met smart, Divine ;)