Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
opisop_shop schreef:Die van ons krijgen rond 5 uur hun hooi en dan sochtends weer.
Staan wel de hele dag al op de wei van 9 tot 4 en dan dus rond 5 uur op de paddock met hooi, waar ze zo'n 2 uurtjes van eten.
Ik zou dan kiezen voor optie 2, zodat ze meer hooi krijgt (lijkt me niet verkeerd voor een schraal paardje in de groei) maar de vraag is een beetje hoe groot is die paddock waar ze dan in staan? dag en nacht buiten is veel lekkerder, zeker nu het zomer is!
izi schreef:opisop_shop schreef:Die van ons krijgen rond 5 uur hun hooi en dan sochtends weer.
Staan wel de hele dag al op de wei van 9 tot 4 en dan dus rond 5 uur op de paddock met hooi, waar ze zo'n 2 uurtjes van eten.
Ik zou dan kiezen voor optie 2, zodat ze meer hooi krijgt (lijkt me niet verkeerd voor een schraal paardje in de groei) maar de vraag is een beetje hoe groot is die paddock waar ze dan in staan? dag en nacht buiten is veel lekkerder, zeker nu het zomer is!
paddock waar ze dan in komt te staan zal rond ongeveer 25x10m zijn,dan komt er een kleine pony bij te staan.
op de wei kunnen ze voorlopig nog niet omdat ie net ingezaaid is.
ik zou dan wel eventueel (als ik mn eigen paddockje heb zeg maar) ook nog een stukje kunnen betegelen rond de voerplaatsen (wil dan 2 voerplaatsen maken zodat ze heen en weer kunnen lopen),dat is natuurlijk ook weer goed voor de hoeven.
nadeel is wel dat er geen schuilmogelijkheid is,en ik maar 1 stal tot mn beschikking heb voor als het echt noodweer is.ze moeten dan dus eigenlijk altijd buiten blijven met zn 2en,of bij heel slecht weer,samen in een stal.
laura1986 schreef:Kan de stal dan niet als inloopstal worden gebruikt?
ellepel schreef:wat ik mis is de optie om smorgens gewoon meer te voeren zodat ze er langer mee doen??
waar word het hooi in gevoerd,is er geen kans dat ze gewoon meer krijgen in hooiruiven of iets dergelijks?
wij hebben hooiruiven staan, 1 per paard,zodat er in elk geval genoeg is.
smorgens worden ze volgegooid en daar doen ze dan ruim tot in de middag mee,als ze dan even zonder staan is niet erg tot de avond
izi schreef:opisop_shop schreef:nadeel is wel dat er geen schuilmogelijkheid is,en ik maar 1 stal tot mn beschikking heb voor als het echt noodweer is.ze moeten dan dus eigenlijk altijd buiten blijven met zn 2en,of bij heel slecht weer,samen in een stal.
ellepel schreef:izi:
dan zou ik toch gaan voor apart zetten,je dier moet wel genoeg krijgen he

Yinari schreef:8 uur zonder ruwvoer vind ik eerlijk gezegd niet zo lang. Het is toch redelijk standaard op maneges bijvoorbeeld, dat om 10 uur voor het laatst gevoerd wordt, en dan om 8 uur 's morgens weer. En dat betekent 16 uur mét ruwvoer. Dat kan niet zo'n probleem zijn.
knip
Wat op veel maneges wordt gedaan is niet bepaald goed te noemen.....
Yinari schreef:8 uur zonder ruwvoer vind ik eerlijk gezegd niet zo lang. Het is toch redelijk standaard op maneges bijvoorbeeld
Sodeletuut schreef:Ik zou voor optie 2 gaan.
Mijn paard staat ook maar met 1 andere vriendin. Maar wel mooi 24/7, 365 dagen per jaar op de wei. Ik zou voor geen goud willen ruilen met een pensionstalling waar ze van 9 tot 4 in een kudde op een schraal weitje staat..
Als ik jou was zou ik eerst kijken of er echt niet wat beters te vinden is in de buurt (dus weidegang, liefste zo lang mogelijk).
Als dat er niet is, dan optie 2.
Onze paarde krijgen trouwens momenteel geen hooi meer omdat er nu genoeg gras staat, ze eten het hooi wat we neerleggen gewoonweg niet meer op..
Yinari schreef:8 uur zonder ruwvoer vind ik eerlijk gezegd niet zo lang. Het is toch redelijk standaard op maneges bijvoorbeeld, dat om 10 uur voor het laatst gevoerd wordt, en dan om 8 uur 's morgens weer. En dat betekent 16 uur mét ruwvoer. Dat kan niet zo'n probleem zijn.
Ik zou het zo laten als ik jou was. Ik denk dat je paard wel genoeg binnenkrijgt en op deze leeftijd zijn ze vaak nog steeds een beetje schraal. Als het je echt niet lekker zit: kan ze niet een deel van de dag apart met haar hooi en een niet-dikke pony, en de rest van de dag bij de andere paarden?
izi schreef:vinden jullie een paddock van zo'n 25x10m niet te klein voor een paard en pony?
Maya schreef:Eigenlijk vind ik je beide opties idd niet zo lekker klinken, beiden hebben voor en nadelen. Zeker weten dat er geen andere optie is? 8 uur is lang, maar op zich nog wel te overleven, maar dan moet het voorkomen dat het nog langer zal duren.izi schreef:vinden jullie een paddock van zo'n 25x10m niet te klein voor een paard en pony?
Nee, als het een paddock betreft eigenlijk niet. Gaan ze verder in het seizoen hiernaast ook nog op de wei?

Dani62 schreef:Tsja, hoe is dat bij mij en wat is acceptabel? Onbeperkt en niets anders (mits het gewicht van het paard dit toelaat natuurlijk). Ik hou er niet zo van om mijn paard etenstijden op te leggen.
Succes met de keuze in ieder geval, als je me voor deze keuze stelt zou ik zeggen optie twee, maar persoonlijk zou ik daar nog geen genoegen mee nemen eerlijk gezegd.