voor of tegen join up?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

voor of tegen join up?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 18:13

hallo
ik heb al bij de zoekfunctie gekeken maar kon geen echt discussie topic vinden dus bij deze :)
wat vind jij van 'join up' ? ooit geprobeert? ben je er voor of tegen enz enz...
het is natuurlijk de bedoeling dat je het netjes houd en je mening onderbouwt ;)
ben benieuwd :)

(sorry als het hier verkeerd staat of er al een topic over bestaat)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 18:14

Er is wel een topic over hoor :j
Zal even zoeken voor je :)

Edit;
Ik kan 'm niet vinden? :?
Ik zou toch zweren dat er een enorm topic over was.. :7
Iig, ik TeM even,
aangezien dit toch een dubbeltopic is lijkt me..
(ook al kunnen we degene waarvan het dubbel is niet vinden :=)
Misschien dat de modjes het weten :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:19

Dat topic staat bij naturals volgens mij.

Scum

Re: voor of tegen join up?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 06:38

--> NA

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:59

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:49

Heb wel eens een cursus van Alfono Aguilar (da's weer een leerling van Parelli geloof ik :+ ) gedaan en daarin leerden we ook de join-up te doen.
Zoals het er daar aan toe ging zie ik er echt geen kwaad in. Er zijn wel mensen die zeggen dat het psychologisch erg naar is voor het paard, maar ik denk dat dit wel meevalt. De paarden zagen er iig niet angstig of opgejaagd uit. Eerder ontspannen. Maar dat is ook maar weer net met wat voor paard je het doet en hoe je het doet.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:53

Loose schreef:
Heb wel eens een cursus van Alfono Aguilar (da's weer een leerling van Parelli geloof ik :+ ) gedaan en daarin leerden we ook de join-up te doen.
Zoals het er daar aan toe ging zie ik er echt geen kwaad in. Er zijn wel mensen die zeggen dat het psychologisch erg naar is voor het paard, maar ik denk dat dit wel meevalt. De paarden zagen er iig niet angstig of opgejaagd uit. Eerder ontspannen. Maar dat is ook maar weer net met wat voor paard je het doet en hoe je het doet.

Nou, heel cru gezegd is de theorie achter de join-up je paard bedreigen met de dood,
ténzij hij 'braaf' is en naar je luistert.
Dus ik denk eerlijk gezegd dat die paarden het dan al te vaak gedaan hebben om het nog echt serieus te nemen,
of dat het gewoon niet lukte :)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:34

Ik had een paard van iemand anders mee, dus het waren geen paarden die bij de cursus hoorden. ;)
Het is ook niet dat ie niet lukte, het paard begon wel te smakken en kwam ook naar me toe en volgde me. Maar het was gewoon heel rustig. Dus niet dat het paard keihard om me heen moest galopperen ofzo.
Heb je zelf wel eens een join-up gedaan? :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 19:24

dat topic heb ik wel eens gelezen maar is geen echt discussietopic volgens mij....
ik? nee nooit gedaan helaas lijkt me wel heel vet :j maar ik heb geen eigen paard en het lijkt me niet echt goed om het met het paard van een ander te doen. de bedoeling is volgens mij dat het paard jou als leider gaat zien en als iedereen het met het zelfde paard doet weet die het na een tijdje ook niet meer...:P

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:22

Ik zie er de toegevoegde waarde niet van, bij de meeste paarden heb je het niet nodig en bij degenen waarbij je het wel nodig zou hebben, daar wil ik helemaal niet mee werken }>
Er wordt veel te gemakkelijk over gedaan, het is niet een kunstje dat al je problemen oplost, als jij geen leider bent dan zul je het ook niet door een join up worden.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 21:24

Een band opbouwen doe je niet met een join-up, punt.
Een band opbouwen kun je op veel verschillende manieren doen, bijvoorbeeld lekker spelen met je paard (7 games van Parelli zijn hierbij een leuk begin) samen buiten wandelen, schriktraining, enz.
Op 1 van deze manieren kun je een hele goede band met je paard krijgen, mijn haf loopt me los overal achterna (in alle gangen) staat stil als ik stil sta (vanuit alle gangen), loopt achterwaarts als ik dat doe, enz. Hier is geen join-up aan te pas gekomen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:24

Ik ben niet tegen de JU zoals hij door MR gepropageert wordt, maar ik ben wel van mening dat hij bijna nooit op die manier toegepast hoeft te worden. Zoals MR in zijn demonstraties laat zien, en wat veel kinderen met shetjes van demonstraties begrijpen, of door de Heartland boekjes die ze lezen en waarvan ze het gelezene in de praktijk willen brengen: de JU is er niet om een betere band te krijgen of om wekelijks toe te passen omdat 't zo leuk is dat ze daarna als een hondje achter je aan lopen. Zie het door Cissy aangegeven topic (dat wel degelijk een discussieaspect heeft als je de moeite neemt om het door te lezen.)

De JU kun je ook op andere manieren bereiken, die minder agressief zijn (zoals bijv. Parelli). Op de JU volgens MR volgt een nog een heel uitgebreid en complex trainingsprogramma, maar dat wordt uit al die demonstraties die door MR gegeven worden niet duidelijk!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 01:02

Gewoon consequent zijn in de omgang met je paard, vanaf het begin af aan. Dan heb je een Join-Up helemaal niet nodig. Als jij vanaf de eerste kennismaking met je paard gewoon rust en vertrouwen uitstraalt en je paard eerlijk behandelt (dus niet allerlei vage en onnodige kunstjes aanleren om het kunstjes aanleren) hoeft daar helemaal geen discussie over te zijn.

Het is niet iets om even tussendoor te doen en ook niet effectief om de verhoudingen duidelijk te maken. Dat werkt mischien een paar keer, maar dan heeft je paard het trucje ook wel door. Ondertussen kan het levensgevaarlijk zijn als je even niet oplet en paardlief het niet met je eens is...

Voor iedereen die zelfs maar overweegt een JU te gaan doen met haar paardje zou ik zeggen: ZOEK BEGELEIDING!!! Zoek iemand die je kan helpen de problemen aan te pakken zonder te gaan rommelen met de psyche van je paard (en oplossingen te bedenken die ook nog blijvend zijn, wat een JU, zeker verkeerd of om verkeerde redenen uitgevoerd niet is)! Hou het veilig, neem het zekere voor het onzekere en begin er gewoon niet aan. Ga grondwerken, ga longeren, ga lange lijnen werken of wat dan ook maar laat die JU maar even fijn uit je kop!

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 08:30

beestenfreak schreef:
dat topic heb ik wel eens gelezen maar is geen echt discussietopic volgens mij....
ik? nee nooit gedaan helaas lijkt me wel heel vet :j maar ik heb geen eigen paard en het lijkt me niet echt goed om het met het paard van een ander te doen. de bedoeling is volgens mij dat het paard jou als leider gaat zien en als iedereen het met het zelfde paard doet weet die het na een tijdje ook niet meer...:P

Zoals het in die Heartland boeken beschreven is is het niet, ik voel iig niet ineens een vette connectie met het paard. Dus imo is het niet supervet ofzo. :D
Ik heb het héél soms ook nog eens met ons (ex-)paard thuis gedaan, als ze zelfs al te wild deed om het zadel op te leggen en er helemaal geen land mee te bezeilen was (is gewoon uittesten, normaal deed ze het nooit). Dan helpt het echt. Ik denk ook niet dat het een lange termijn invloed heeft op het paard, aangezien ze de dag erna weer net zo vervelend kunnen doen. :D Je moet natuurlijk niet voor de lol als je paard lekker staat te knuffelen met je ineens een join-up gaan doen, dan weet ie ook niet meer waar die aan toe is. Maar zoveel mensen jagen hun paard ook op door de bak, dat vind ik gewoon hetzelfde.
Ik weet ook niet precies hoe het er in kuddes aan toe gaat, maar er zijn altijd wel meer paarden die boven één paard staan en die dus ook de baas zijn over het paard. Zo verwarrend is het denk ik ook niet geweest. Het paard heeft verder ook niet verbaasd gedaan ofzo de dagen erna. :)) (Het was in Zwitserland, mijn tante woont daar en mocht van de buurman die NH doet mee op cursus dus heb zijn paard geleend. De rest van de tijd dat ik daar was reed ik dan ook op hem etc. :) )

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:48

Loose schreef:
Ik had een paard van iemand anders mee, dus het waren geen paarden die bij de cursus hoorden. ;)
Het is ook niet dat ie niet lukte, het paard begon wel te smakken en kwam ook naar me toe en volgde me. Maar het was gewoon heel rustig. Dus niet dat het paard keihard om me heen moest galopperen ofzo.
Heb je zelf wel eens een join-up gedaan? :)

Hmm typisch..
Ik heb het zelf idd nog nooit gedaan,
maar ik ben ook nog nooit met paarden in contact gekomen die zo gestoord waren dat ze dat nodig hadden.. (gelukkig :7)
Ik ben nl. wel van mening dat je de join-up echt moet bewaren voor noodgevallen.
Het gaat nl. uit van wat er in de natuur ook alleen in noodgevallen zou gebeuren.. :)

Edit;
ik ben dus niet compleet er tegen,
vind alleen wel dat veel van de paarden waarmee 'even' een join-up gedaan word het helemaal niet zouden moeten meemaken,
en dat lang niet iedereen die het zomaar even doet het zou moeten doen,
maar dat over zou moeten laten aan ervaren mensen hierin.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 11:49

laat het even duidelijk zijn dat ik niet denk dat een join up een of ander wondermiddel is, dat ik het mocht ik ooit een eigen paard krijgen, nooit zomaar zou toepassen en zeker niet zonder begeleiding en dat ik dit topic heb geopend om meningen te lezen en niet om te vragen of ik wel ik wel of geen join up zou moeten doen of iets in die richting. dank u.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:30

Er zijn er anders genoeg die aan hand van de demonstraties wel op ideen komen. Lees alle berichten die in het eerste bericht van die sticky staan en je krijgt een idee.

De JU is het creeeren van een toestand van totale geestelijke overgave, waardoor je eventuele tegenwerking die door dominantie of angst kan ontstaan uit de weg helpt. Maar als je vervolgens niet weet hoe je verder moet, en dezelfde fouten maakt en blijft maken, heeft die hele JU geen zin. En als je de JU toepast op een paard waar dit niet de goede methode voor is, kun je heel veel stukmaken, en onherstelbaar stukmaken. Om te kunnen beoordelen of de JU de geschikte methode is voor een paard moet je het paard goed kunnen lezen.

MR zegt zelf dat je de JU niet vaker dan een paar keer in een paardenleven moet toepassen (als het al een geschikte methode is voor dat paard). Dus al die eigenaren van shetjes die hem eens in de week denken te moeten toepassen omdat het zo schattig is dat ze als een hondje achter je aanlopen, alle manegepaarden waar de JU op toegepast wordt omdat mensen het toch willen leren of denken te moeten leren...ik heb echt medelijden met ze.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:38

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:41

En mag ik vragen hoe vaak je je paard op de JU hebt getrakteerd?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:47

Dat paard, alleen toen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:50

En op hoeveel paarden heb je die JU al losgelaten?

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:29

Twee met dat paard van de foto´s erbij.. en voor zover ik weet lopen ze allebei nog vrolijk levend rond zonder psychische problemen.
Hoeveel ervaring met de join-up heb jij dan al als ik vragen mag?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:47

als jij dat topic wat ik aanhaalde gelezen had had je deze vraag niet aan Cassidy gesteld denk ik....
Ook heeft Cassidy genoeg andere skills om niet naar de JU te hoeven grijpen om een goede communicatie met haar paard te bewerkstelligen.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:56

cissy schreef:
als jij dat topic wat ik aanhaalde gelezen had had je deze vraag niet aan Cassidy gesteld denk ik....
Ook heeft Cassidy genoeg andere skills om niet naar de JU te hoeven grijpen om een goede communicatie met haar paard te bewerkstelligen.

logisch direct een heel topic van 15 pagina's helemaal gaan lezen omdat ie wordt aangehaald. :+ als ik dat bij elk topic dat wordt aangehaald in een topic waar ik reageer kan ik beter maar nergens meer reageren..
cassidys vragen waren trouwens ook overbodig, had ik ook allemaal al gezegd in het topic. :)

ik was er gewoon benieuwd naar. heel veel mensen doen er zo hysterisch over, alsof het hetzelfde is als een been afzagen van een paard ofzo, terwijl ze er helemaal geen ervaring hebben. dus daarom vroeg ik me af of cassidy er misschien slechte ervaringen mee heeft oid.

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 22:15

Join up kan heel nuttig zijn. Monty Roberts heeft het ook gekopieerd van paarden in het wild. Maar je moet idd wel uitkijken hoe je het gebruikt. Op de boerderij waar wij eerst stonden met onze pony, heb ik het gedaan met een pony die vaak niet wilde komen en als je hem had, moest hij een touw door de mond, omdat hij anders weg liep. Dat ging heel goed. Na de JU was hij zo mak als een lammetje. Alleen toen de eigenares dat blijkbaar zonder veel overtuiging zelf ook ging doen, was het weer mis.
Ik heb het ook wel toegepast als onze eigen pony af en toe geen zin had om uit de wei te komen. Dan hoefde ik niet te wachten tot ze alle signalen gegeven had. Na 1 signaal had ze wel door dat ze toch moest komen en dan deed ze dat.
Als een paard zelf al naar je toe wil komen, raakt het in verwarring als je hem weg jaagt tot hij de gewenste signalen geeft. Dat moet je dus niet doen.
Bij een angstig paard moet je hele lichte signalen geven, zoals het openen of sluiten van je handen. Je moet dus idd wel een paard kunnen lezen.