Dilemma wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwtje68

Dilemma wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 14:53

Hoi ik heb eigenlijk wel een luxe probleem.
Toen ik hier kwam wonen is na 38 jaar mijn droom uitgekomen.
i.v.m paardjes aan huis enz...
Maar nu heb ik in mijn enthousiastme in de loop der tijd te veel paardjes gekocht. Kwa ruimte was het ook geen probleem.
Het is allemaal heel leuk hoor. Maar aangezien ik er alleen voor sta, en geen verzorgster kan vinden hier uit de buurt. Is het voor mij niet te doen om alle paardjes evenveel aandacht te geven. Ik zou er het liefst gewoon 2 houden. Die ik dan elke dag kan gaan verzorgen kwa poetsen wandelen grondwerken enz....
Maar nu heb ik er dus 4 in totaal.
En verkopen is vrees ik de enige optie voor mij.
Maar ik kan het niet, ik ben bang dat het beestje of te veel op stal komt of meteen word ingereden ze is net 21 maart nl 3 geworden.
Maar waar vind ik een fijne nieuwe baas voor haar?
Ik zit er steeds maar aan te denken van ja ik heb er toch echt te veel.
En ze is de laatste die er bij is gekomen. Maar ze is ook nog eens mijn droompaard. Kwa ras en kleuren en karakter Maar ik weet het niet meer hoor.
Ik ben zo bang dat ze verkeerd terecht komt.
Hier word ze nl 24/7 buiten gehouden met gras en hooi.
Dus ik zou haar het liefst aan een natural verkopen.
Mijn vraag is wat zouden jullie doen?
Kijk als de kids van mijn vriend nu interesse zouden hebben in de paardjes.
Dan zou het goed zijn. Maar helaas die meiden zijn nu eenmaal niet zo gek op paardjes, dus komt het op mij neer. Mijn vriend is een schat maar die heeft er ook niks mee. en wat ik al zei als er maar iemand was die mij kon helpen met verzorgen enz... want samen is toch veel leuker?
Maar die is helaas niet te vinden hier in de buurt.
Nou ja hopelijk hebben jullie tips voor me.
Want ik weet het echt even niet meer.

Dani

Re: Dilemma wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:51

Om het even héél bot te zeggen: stap af van het idee dat jij de enige in de wereld bent die fatsoenlijk voor een paard kan zorgen.

Dat klinkt misschien vervelender dan dat ik het bedoel(!), en natuurlijk zijn er paardeneigenaren die je liever wilt vermijden, maar er zijn er ook meer dan genoeg die je paardje een geweldig thuis kunnen bieden.

Als dit laatste paard je droompaard is, misschien twee anderen wegdoen en haar houden? Maar dat zulf je zelf moeten bepalen.

Je kunt er ook eerst eentje wegdoen, en eens kijken hoe dat bevalt. Ik vind namelijk niet dat je afhankelijk moet/mag zijn van een verzorger om voor je paarden te kunnen zorgen, en voor jou is dit duidelijk te veel. Dus goed dat je in ieder geval nadenkt over verkoop.

En weet je, als iemand komt kijken en proefrijden, kun je ook al wat vragen stellen, kijken hoe iemand met het paard omgaat enzo. Daar kun je ook al veel uit afleiden, en jij kiest zelf aan wie jij je paard verkoopt..er komt dan echt wel iemand langs bij wie je een goed gevoel hebt. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:40

De ellende is dat je nooit zekerheid hebt als je je paard verkoopt, maar ik ga zeker met dani mee, er zijn echt heel veel goede paardeneigenaren op deze wereld.. Je zou tussenvormen kunnen proberen bijvoorbeeld eerst je paard verleasen/uitlenen, dan hou jij alle wettelijke rechten (en plichten..) maar kun jij goed een oogje in het zeil houden en min of meer de nieuwe eigenaar testen. Mocht je dan na een tijdje een goed gevoel hebben bij deze nieuwe eigenaar dan kun je het paard alsnog verkopen (of gewoon uitgeleend houden als de andere partij dat ook wil). Het zo houden als het nu is lijkt me niet haalbaar, als ik je verhaal goed lees, het lijkt me ook niet eerlijk naar je paarden toe...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 08:57

Zeeuwtje, wat versta je onder 'aandacht geven'?
Vind je het echt dusdanig belangrijk dat alle paarden elke dag gepoetst worden en dat er elke dag iets met ze gedaan wordt?

Volgens mij komt een paard namelijk niets tekort als je bijv. twee keer in de week gaat grondwerken/wandelen/rijden en de rest van de tijd lekker in de kudde loopt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:14

Nou, danibanani, ik kan me de gedachtengang van Zeeuwtje heel, heel goed voorstellen :j . Als ik mijn paard zou moeten verkopen, gaat hij ook naar een natural. :j
Absoluut :) . Natuurlijk zou ik naar nog meer zaken kijken (een heleboel zelfs ;) ), maar ik wil er van overtuigd zijn dat iemand hem zijn vrijheid laat houden en dus niet in een box gaat opsluiten. Daarbij vind ik de manier van omgaan met hem ook heel belangrijk en aangezien hij NH opgevoed is, is het wel fijner als iemand dit ook zou oppakken na eventuele verkoop.

Dus ja, ik begrijp je helemaal, Zeeuwtje. Zijn er hier op bokt geen naturals die jouw paard zouden willen kopen? Of die misschien iemand weten met dezelfde inslag, die toevallig op zoek is? Aangezien je wel de ruimte hebt en het paard nog jong is, heb je (denk ik) toch ook geen enorme haast?

Jammer dat je geen verzorgster kunt vinden. Hier zijn ze plenty te vinden, alleen niet altijd even geweldig. :+
Althans, dat is wat ik om me heen hoor, ik heb er zelf geen ervaring mee verder. Jammer dat je zo ver weg woont.

En verder ga ik met Joviban mee, dat een paard niet per se elke dag van alles hoeft te doen. Ik geloof dat ik in jouw geval gewoon lekker zou genieten van mijn 4 paarden. Je hebt er de plek voor en financieel kun je het doen. Nou, wat wil je nog meer?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:13

Hey Zeeuwtje, wat treurig dat je eraan denkt om één van je paardjes te verkopen.

Ik ben het met JoviBan en Twiggy eens. Als jouw paarden bij jou lekker paard kunnen zijn dan is het niet erg als je ze een dag alleen maar komt voeren en aaien en in het land laat staan. Als de paardjes met z'n 3en erg hecht zijn zou ik het ze niet aan doen om ze uit elkaar te halen eerlijk gezegd.

En als je in een rustige buurt woont en de paardjes zijn relaxed neem je ze toch alledrie tegelijk mee uit wandelen ;) ?

Succes met je beslissing en ik begrijp je helemaal hoor. Ik zou mijn paard ook niet durven verkopen, ik weet maar een paar mensen op deze hele aardbol aan wie ik haar toe zou vertrouwen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 11:26

Zolang je ze lekker buiten hebt lopen, het voeren en water geven kunt behappen kun je ze toch rustig houden?

Ik heb er 5 staan. 2 fjordenmerries waar ik regelmatig wat mee probeer te doen, 1 jaarling fjord en 2 shetlanders.

Eens in de zoveel tijd las ik een "paardendag" in. Dan neem ik ze alle 5 in ieder geval met een borstel onderhanden. De tijd en energie die over blijft steek ik dan in de jaarling en shetjes. De andere 2 wordt vaker wat mee gedaan.

Verder krijgen ze regelmatig aandacht, momenteel vaak alleen tijdens het voeren. Ik heb ze nog nooit horen klagen en zo samen in de kudde op een flink stuk land straalt het plezier van ze af.

Jive01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:03

ik ben het met joviBan eens, ik denk niet dat je paardjes er onder lijden , als je ze niet elke dag poets of met ze wandelt, ze staan in een kudde verband en dat is wat een paard al een heel groot plezier doet,

ik zou er daarom maar heel goed over na denken, want straks maak je de verkeerde beslissing,

als ik het zo hoor hebben de paardjes niets te klagen er zouden heel wat paarden zijn die net als jouw paardjes zouden willen staan, lekker met z'n allen op het land, en daarnaast een aantal keer in de week de aandacht van jou, geweldig toch.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:50

Hoi, dat is nou ook een groot probleem hier. Het kudde verband!
Ze staan niet met zijn vieren bij mekaar, dat ging niet. ;(
Want mijn jonge paard werd overal weggejaagd.
Dus heb ik voor haar toen de tijd een shetje erbij genomen. Wat heel erg goed gaat samen.
Deze merrie Pride mijn zwartbonte uit mijn profiel daar gaat het over.
Maar goed ze staan dus 2 bij 2 op een halve ha per land zeg maar.
Wel bij allebei of zand of houtsnippers, dat ze altijd droog staan kwa nattigheid bedoel ik.
Jee ik vind het zo moeilijk. Want als ik ze zo zie uit mijn raam.
Ben ik bang dat ze te weinig aandacht krijgen.
Ik deed het eigenlijk zo. Dat ik 1 wei per dag deed. kwa poetsen uitmesten wandelen grondwerken enz.
En dat ging ook leuk. Maar het weer werkt hier ook niet mee.
Dus veel dagen kan ik gewoon niks doen hier, dan waai je weer uit je jas of je regent zeiknat.
Dan zou het wel fijn zijn als ik er niet zo veel had. Denk ik dan .
Maar een dag later als ik weer lekker bezig ben geweest met ze.
Dan kan ik het weer niet over mijn hart verkrijgen om er 1 te verkopen.
Ik kan het dus gewoon niet. ;( ;( ;(
Ik heb wel vaker een pony te koop gezet, omdat het gevoel toch altijd terug komt dat ze meer aandacht nodig hebben.
Waar dat vandaan komt weet ik niet. Maar goed ik heb het nou eenmaal wel.
Maar dan haal ik weer de advertentie weg en blijft ze hier.
Ik wil diep in mijn hart alles houden. Maar ben ik dan wel eerlijk tegen over ze???
Zou het niet leuker zijn dat ze elke dag lekker gedaan worden, uit hun wei komen, en de aandacht krijgen die ze verdienen???
Daar maak ik me het meeste druk om, niet om de ruimte al is het niet groot maar per 2 wel te doen.
Ze krijgen gewoon hun hooi. Wat we ook van eigen land halen.
Dus voor de kosten is het niet maar puur voor de aandacht.
Snappen jullie me, misschien nu een beetje??
Het is zo de ene dag en de andere dag denk ik, van ze blijven tot aan hun dood hier!!
Ik heb dus 3 pony's en 1 shet die per 2 samen staan. Met mekaar lukt niet jammer genoeg.
En een verzorger vind ik hier gewoon niet!! Dan zou het al een groot deel opgelost zijn toch?
We zitten nl in de polder. dus voor kids niet te doen op de fiets bv. Ik weet het ff niet meer hoor.
groetjes

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:53

Hoe lang heb je dat jonge paard bij de anderen in gehad?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 13:57

Zeker een half jaar!
Maar ze werd steeds gebeten en getrapt ;( dat het niet verstandig was om ze met zijn drieen te laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:20

Jouw gevoel dat je paarden meer aandacht nodig hebben dan dat je ze nu geeft, dat komt ergens vandaan.
Waarschijnlijk komt dat niet bij je paarden vandaan, maar bij jezelf. ;). Je paarden vermaken zich echt wel samen, ze hebben lekker de ruimte en ze hebben elkaar. Ze kunnen gewoon heerlijk paard zijn, wat willen ze nog meer?
Ik denk dat je dat gevoel in jezelf echt even moet gaan onderzoeken, want het zit je blijkbaar in de weg en je wordt er niet gelukkiger van.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:21

Hebben je paarden contact met elkaar over de omheining?
Jouw 'jonkie' stond natuurlijk laagste in rangorde. Vraag me af hoe het gaat als ze met zijn viertjes staan?

Mijn Sammy had in het eerste jaar dat ik hem had ook altijd ruzie met een bepaalde merrie (weggejaagd worden, bijten, trappen). Die twee worden nooit dikke vrienden, dat is me na 3 jaar wel duidelijk. Maar hij had zijn contactjes wel met de rest van de kudde. Inmiddels staat die merrie niet meer bij hem en is hij van laagste opgeklommen tot meneer de directeur himself. :+ :+ :+

Nogmaals, ik geloof niet dat ik ze zou verkopen als ik jou zou zijn. Niet als ik de ruimte er voor had, in elk geval. Ik heb ooit mijn Shet weggedaan, gelukkig wel naar iemand die echt goed voor hem zorgt en hem een blijvend tehuisje heeft geboden samen met nog veel andere dieren. Maar ik doe het nooit meer, er gaat nooit meer een dier weg. :n
Ik heb er alsnog echt veel verdriet van gehad..... ;(

Woon je trouwens zo ver van de bewoonde wereld??? Bij ons komen kinderen van heinde en verre (10 a 15 km) om bij ons te kunnen lessen. Ok, dan worden ze wel door papa of mama gebracht natuurlijk. Maar goed, kinderen, daar zit je ook niet op te wachten. Jij wilt gewoon een fijne, betrouwbare, paardvriendelijke verzorgster. Die zijn lastig te vinden, helemaal waar jij woont....

Ik kan alleen maar zeggen dat ik denk dat je paarden er prima bij staan en dat die menselijke aandacht niet het allerbelangrijkste is..... Maar goed, het is jouw gevoel natuurlijk en wie zijn wij om daarover te oordelen.....

Je kunt haar natuurlijk altijd te koop zetten en dan maar zien wat er op afkomt. Jij bepaalt uiteindelijk wie jouw paard koopt. Maar goed, garanties heb je er helaas nooit mee.......

Sterkte :(:) , hoor, heel moeilijk. :j

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:27

ik had altijd begrepen als een paard 24/7 buitenstaat dat je dan niet elke dag wat hoeft te doen.

Je hoeft niet elke dag met ze bezig te zijn maar paar keer per week is voldoende en dat slechte weer hebben wij hier ook.

Er zijn hier stallen zat waar geen binnenbak bij zit, die paarden komen er nu ook matig uit want er zijn bijna geen mensen die blij worden om in de regen te trainen ik iig niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:32

Voordeel van 24/7 buiten is idd dat ik wel eens kan zeggen 'nou, vandaag laat ik hem even lekker staan'. Dat klopt. Al hoewel mijn paard toch ook regelmatig moet 'werken', anders wordt hij te vol en te energiek (rare combi, maar waar....). :+

Maar die van mij staat op een groter stuk met veel gras en andere eetbare zaken.

Zeeuwtje, hou ze toch lekker met z'n viertjes. :j

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:34

Dus als ik jullie zo lees. Zouden jullie haar niet verkopen?
Maar gewoon 3x in de week aandacht geven zeg maar, zoals ik eigenlijk al deed en dat is genoeg? Waarom denk ik dan van niet steeds? Dat ze elke dag hun weilandje uitmoeten.
Misschien als straks alles klaar is hier, dat het wel beter gaat met mijn gevoel over verkopen. Als ze hun stallen krijgen waar ze in en uit kunnen lopen, want er komt natuurlijk geen deur in hoor. Ik wil ze ook niet kwijt. Maar iemand erbij om ze samen te gaan doen, Want alleen is ook maar alleen.
Soms heb je gewoon hulp nodig zeker dalijk met inrijden over 2 jaar pas hoor. Ik kan niet en vasthouden en erop gaan hangen als je snapt wat ik bedoel?
Nou ja ik laat het even bezinken.
En Verzorgster kom maar hoor!! Kunnen we ze samen lekker gaan trainen. enz...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:37

Ja, met inrijden is hulp wel erg fijn. Ik heb zelf ook weinig hulp gehad met mijn paard (vrijwel niets), maar heb het toen maar gezocht in de vorm van een instructrice en dat werkte ook. Tussendoor doe je dan wel veel alleen, dat wel.

Als jij daar een fijn betaalbaar huisje en een baantje voor me weet, dan verhuis ik wel naar Zeeland. :D
Kom ik je graag helpen, hahaha......

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:38

Zweeuwtje een verzorgster is moeilijk en moet ook nog eens dezelfde gedachtengang hebben als jij.
Ik zou bv nooit een van jouw paarden willen verzorgen gewoon omdat ik geen natural ben en nooit zou worden.

Maar mijn pony zal blij zijn met je :j als ie lekker in de weide kon en 3x per week aandacht.
JIj kan wel ongelukkig zijn en voelen dat het niet voldoende is, maar wie zegt dat jouw paarden hetzelfde evenaren.
Heb jij een idee dat je paarden ongelukkig zijn? dus niet jij maar je paarden

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:39

Twiggy2008 schreef:
Nee dat kan niet, er zit een sloot tussen. Maar zien doen ze mekaar wel.

Jouw 'jonkie' stond natuurlijk laagste in rangorde. Vraag me af hoe het gaat als ze met zijn viertjes staan?
Dan word ze weer weggejaagd ik heb het vaker weer geprobeerd, en de shet vlucht dan de wei uit want die werd ook altijd gepest door de paarden vanwaar hij kwam vandaar dat we ze samen hebben gezet dat ze met zijn 2tjes staan snap je?

Mijn Sammy had in het eerste jaar dat ik hem had ook altijd ruzie met een bepaalde merrie (weggejaagd worden, bijten, trappen). Die twee worden nooit dikke vrienden, dat is me na 3 jaar wel duidelijk. Maar hij had zijn contactjes wel met de rest van de kudde. Inmiddels staat die merrie niet meer bij hem en is hij van laagste opgeklommen tot meneer de directeur himself. :+ :+ :+
Ja maar jouw sammie heeft veel meer uimte om weg te lopen als het moet. hier word ze de omheining ingedrukt en dat is het. wei kapot paard in paniek nee bedankt ze is gewoon te onderdanig en is bang voor de andere lijkt het wel helaas maar waar.

Nogmaals, ik geloof niet dat ik ze zou verkopen als ik jou zou zijn. Niet als ik de ruimte er voor had, in elk geval. Ik heb ooit mijn Shet weggedaan, gelukkig wel naar iemand die echt goed voor hem zorgt en hem een blijvend tehuisje heeft geboden samen met nog veel andere dieren. Maar ik doe het nooit meer, er gaat nooit meer een dier weg. :n
Daar ben ik ook zo bang voor dat ze verkeerd terecht komt of weer door word verkocht hoe vaak hoor je dat niet?

Woon je trouwens zo ver van de bewoonde wereld??? Bij ons komen kinderen van heinde en verre (10 a 15 km) om bij ons te kunnen lessen. Ok, dan worden ze wel door papa of mama gebracht natuurlijk. Maar goed, kinderen, daar zit je ook niet op te wachten. Jij wilt gewoon een fijne, betrouwbare, paardvriendelijke verzorgster. Die zijn lastig te vinden, helemaal waar jij woont....
Ja ik zit echt diep in de polder fijn omdat het hier nooit druk is kwa verkeer bh in de oogsttijd enzo maar verder is het hier druk als ik 4 auto's tegen kom.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik denk dat je paarden er prima bij staan en dat die menselijke aandacht niet het allerbelangrijkste is..... Maar goed, het is jouw gevoel natuurlijk en wie zijn wij om daarover te oordelen.....

Je kunt haar natuurlijk altijd te koop zetten en dan maar zien wat er op afkomt. Jij bepaalt uiteindelijk wie jouw paard koopt. Maar goed, garanties heb je er helaas nooit mee.......

Dank je.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:39

Da's een goeie vraag, Tita. Of zij ervaart dat haar paarden ongelukkig zijn.......
Zeeuwtje, vertel op.... hoe komen je paarden op je over?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:44

tita schreef:
Zweeuwtje een verzorgster is moeilijk en moet ook nog eens dezelfde gedachtengang hebben als jij.
Ik zou bv nooit een van jouw paarden willen verzorgen gewoon omdat ik geen natural ben en nooit zou worden.

Ja daar heb je ook wel gelijk in hier is alles traditioneel en vinden het heel normaal als een fries van nog geen twee
Al ingereden is te gek voor woorden maar goed. Maar ik heb het gezien en gehoord bij het oogstfeest hier. En dat was knap zeg bahhhhhhhhhhhh

Maar mijn pony zal blij zijn met je :j als ie lekker in de weide kon en 3x per week aandacht.
JIj kan wel ongelukkig zijn en voelen dat het niet voldoende is, maar wie zegt dat jouw paarden hetzelfde evenaren.
Heb jij een idee dat je paarden ongelukkig zijn? dus niet jij maar je paarden

Nee niet echt, ze staan en liggen regelmatig lekker in de wei en grazen tussendoor.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:46

Na, klinkt best goed........ :)
Staan ze ook wel eens lekker met elkaar te vozen eigenlijk????

Dat doet die van mij tegenwoordig weer meerdere keren per dag met de jaarling Anda merrie van Dani62 van hier op bokt. Dikke verkering sinds enkele maanden, whahaha. :D

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:48

Zeeuwtje68 schreef:
Twiggy2008 schreef:
;)
Nee dat kan niet, er zit een sloot tussen. Maar zien doen ze mekaar wel.
;)
;)
Dan word ze weer weggejaagd ik heb het vaker weer geprobeerd, en de shet vlucht dan de wei uit want die werd ook altijd gepest door de paarden vanwaar hij kwam vandaar dat we ze samen hebben gezet dat ze met zijn 2tjes staan snap je?
;)
;)
Ja maar jouw sammie heeft veel meer ruimte om weg te lopen als het moet. hier word ze de omheining ingedrukt en dat is het. wei kapot paard in paniek nee bedankt ze is gewoon te onderdanig en is bang voor de andere lijkt het wel helaas maar waar.
;)
;)
Daar ben ik ook zo bang voor dat ze verkeerd terecht komt of weer door word verkocht hoe vaak hoor je dat niet?
;)
;)
Ja ik zit echt diep in de polder fijn omdat het hier nooit druk is kwa verkeer bh in de oogsttijd enzo maar verder is het hier druk als ik 4 auto's tegen kom.
;)

Dank je.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-09 14:50

Twiggy2008 schreef:
Na, klinkt best goed........ :)
Staan ze ook wel eens lekker met elkaar te vozen eigenlijk????

;) Het zijn allemaal merries de grote dan hihi dus niet echt. Maar ze word wel opgejaagd af en toe door de shet.

Dat doet die van mij tegenwoordig weer meerdere keren per dag met de jaarling Anda merrie van Dani62 van hier op bokt. Dikke verkering sinds enkele maanden, whahaha. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:51

Wat veel knipoogjes staan er in mijn tekst ineens..... :D

Oh Zeeuwtje, dat is jammer. Niks leukers dan van die knuffelende paarden op het land. :+:
Dan ga ik altijd met zo'n voldaan, vrolijk gevoel naar huis...... :)

Hey jongens, ik ga even naar de paarden toe. Hopelijk blijft het droog, dan kan ik nog even aan de slag met die van mij. Anders ga ik snel weer naar huis terug, hier is het lekker warm en droog. ;)